Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2010)

autoreview

Opel Astra
Opel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel Astra EcoFlexOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel Astra

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Turbo 140pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst42.493 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een puike wagen

  • 1.383 km

De eerste 1.000 km met de auto zitten erop. Ik ben aangenaam verrast door de auto. De optionele (leren) sportstoelen zitten heerlijk en geven overal waar nodig steun. AFL+ met grootlichtassistent vind ik persoonlijk fantastisch en de led-dagrijverlichting is een sieraad voor de auto. De navigatie- en audio-installatie CD 500 is een verademing t.o.v. van de CD 70 Navi uit mijn Zafira B. Alleen de stem zou ik wel willen inruilen...
Flexride heb ik nog niet echt kunnen uittesten, maar mijn 1e ingeving is dat ik deze optie wellicht beter achterwege had kunnen laten voor een andere optie. Het schuif-/kanteldak is wel weer heerlijk, na 4 1/2 jaar zonder in mijn Zafira (daar was het technisch vanwege de constructie van de auto niet mogelijk. De carkit met voicecontrol vind ik een weelde en de helderheid van de ontvangst is van hoog niveau.
De 1.4T is heerlijk soepel. Een racemonster is het niet (ook niet verstandig om dit de 1e 1.000km te testen), maar de motor is voor mij een prima generalist. Verbruik valt tot nu toe wel tegen. Ik zit nu op 8,9/100km. Het opgegeven gemiddelde verbruik ligt volgens Opel veel lager.

Overall; een meer dan uitstekende auto met een minpuntje voor het verbruik en de tegenvallende ruimte op de achterbank (icm leren sportstoelen).

Als ik er 10.000 km op heb zitten zal ik mijn eerste indruk aanvullen met andere ervaringen.

Op dit moment zou ik een ieder een Astra aanbevelen!

Nog steeds tevreden

  • 13.898 km

Ik ben inmiddels de nodige kilometers wijzer en ervaring rijker met deze auto van Opel. Dit is inmiddels mijn vierde nieuwe auto van dit merk en dit is de eerste waarbij ik in de 'kinderjaren' tegen wat problemen ben aangelopen oftewel kinderziekten.

Ik volg geregeld op deze site het forum over deze Astra en lees hier en daar de nodige kwaaltjes. Gelukkig herken ik ze niet allemaal, maar enkele hebben zich ook bij mij de kop opgestoken. Vanaf het begin heeft mijn cruisecontrol niet optimaal gefunctioneerd. Schakelt keurig in, houdt de auto op snelheid, maar vertoond het euvel bij een bobbel in de weg van cruisecontrol af te schieten en dus snelheid te minderen. Tamelijk irritant kan ik je zeggen, maar niet meer dan dat. Had me voorgenomen hiervan melding te maken bij de dealer bij de eerste servicebeurt. Zolang hoefde ik echter niet te wachten. 2e week september plofde er namelijk een brief van Opel Nederland op de deurmat of ik met de Astra naar de dealer wilde gaan voor een software-update. Afspraak gemaakt en direct het euvel van de cruisecontrol aangekaart. Beide zaken bij elkaar duurde niet langer dan een halfuur tot drie kwartier, dus na het krantje lezen met een kop koffie toerde ik weer vrolijk rond in mijn koets. Eenmaal aangekomen bij de snelweg constateerde ik echter dat cruisecontrol zo dood was als een pier. Deed helemaal niets meer. Grrrr...! Aangezien ik ook nog andere dingen te doen heb in een werkweek dan koffie drinken bij de dealer, niet direct teruggegaan. Was het na een paar dagen eigenlijk alweer vergeten, totdat medeweggebruikers mij erop attenderen (gelukkig) dat mijn remlichten in het geheel NIET werkten!!! Veiligheid voor alles, tijd of geen tijd, dus ik direct naar de dealer. Deze naar de beide zaken laten kijken en na een kleine 20 minuten was ik weer mobiel en op weg. Je raadt het echter al, vandaag rij ik op de ring A10 en schakel mijn cruisecontrol in. Doet 't, maar bij de eerste oneffenheid in het wegdek > pof cruisecontrol uit! Nahhh, dat doet toch wel wat met de kwaliteitsbeleving van de auto. Dit is reden voor mij om dit aspect van de auto nu toch anders te beoordelen dan na de eerste 1.300 km.

Is het dan alleen maar kommer en kwel met deze Astra? Nee, zeker niet! Overall ben ik zeer tevreden over de auto en heb dan ook nog geen moment spijt van de aankoop. Het is tot nu toe toch elke keer een feest om in de auto te mogen stappen en te rijden.
Absolute plussen van deze auto zijn:

AFL+
(actieve) navigatie (stop er alleen aub een andere stem in!!)
Algehele rijgedrag (heb wel optioneel Flexride)
Bergruimte op de diverse plekken in de auto
Ergonomische leren sportstoelen
Stuurverwarming

Ook geniet ik van de stoelverwarming, regensensor, lichtsensor, hill start assist, automatisch dimmende binnenspiegel, USB-aansluiting, audio-installatie en BT-carkit, maar ik vraag me af in hoeverre deze zaken onderscheidend zijn t.o.v. de concurrenten in deze klasse.

Verder ben ik persoonlijk erg gecharmeerd van het interieur. Vooral 's avonds is het een feest om te zien.

Kortom, ik zou deze auto zonder meer weer kopen en ook rustig aanbevelen bij vrienden, familie of kennissen. Sterker nog, na een ritje in mijn auto heeft mijn zwager direct dezelfde auto besteld (gelukkig wel in een andere kleur)! Als de Sports Tourer echter al op de markt had geweest tegelijkertijd met de hatchback, dan had ik omwille van praktische aspecten en mijn persoonlijke voorkeur voor het lijnenspel van de station, voor de laatste gekozen. Ik schat ook in dat dit echt een verkooptoppertje gaat worden voor Opel.

Tot slot, het verbruik. Dit is ten opzichte van de eerste 1300 km aanzienlijk verbeterd. Inmiddels rijdt de auto gemiddeld 7,8l/100 km. Dat is nog steeds niet conform de fabrieksopgave, maar wel 1,2 liter zuiniger dan het begin.

Wordt vervolgd.....

Kinderziekten zijn verleden tijd

  • 42.493 km

Inmiddels de auto nu ruim een jaar in bezit en dik 40.000 km afgelegd met de auto. De kinderziekten die de eerste produktiemodellen (waar de mijne toebehoorde) parten speelden zijn nu uitgebannen door updates tijdens een terugroepactie. Naast de bekende euvels (uitgebreid besproken in de reviews van anderen), kampte mijn astra ook nog met een zeer irritant klapperend geluid linksvoor bij het wiel. Aantal keren zelf gekeken, maar niets zichtbaar en aanwijsbaar als oorzaak. Geluid stak de kop op bij snelheden boven de 80 km/u of bij zeer straffe tegenwind. Na een ritje met de monteur en adequaat handelen daarop behoort echter ook dit laatste smetje tot het verleden. Men moest daarvoor wel de bekleding van de gehele wielkast linksvoor demonteren (euvel zat erachter). Rij de laatste 15.000 km nu compleet zorgeloos en wat een fijne rijmachine is het zeg! Alle luxe aanboord voor een comfortabele reis, lekkere wegligging en voldoende pit in het vooronder om in het verkeer mee te komen. Het verbruik is wel verbeterd tov het begin, maar met 7,5/100km nog steeds niet in de buurt van de fabrieksopgave. Het zal wellicht toch ook met mijn dagelijkse rit te maken hebben...en mijn rechtervoet.

Bij 39.000 km toch maar eens de voorbanden vervangen (225/45/18 91V). En ja dat benne geen goedkope bandjes zijn we nu achter. Met de nodige kortingen kwam de Opel dealer op € 360,- per band gemonteerd en al (dat dan weer wel gelukkig ;) ). Deze prijs aangehoord hebbende toch maar eens verder geinformeerd. Uiteindelijk zelfde band (ja ook zelfde merk) voor € 250,- per band laten monteren (alles inclusief)bij een bandenspecialist (nee, niet een van de grote ketens). Kijk dat scheelt toch weer € 220,-. Kun je weer een weekendje voor weg met vrouwlief?!
Al met al erg tevreden met deze auto en zou zeker weer een Astra kopen, al zou ik dan kiezen voor de Tourer. Mooie auto en net ff meer gebruiksgemak (ruimte) denk ik.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Arval
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 605
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens