Opel Astra 1.4 Turbo 120pk Edition (2011)

autoreview

Opel Astra 1.4 Turbo 120pk Edition (2011)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Turbo 120pk Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf23.500 km
KM-stand laatst39.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

9 maand

  • 39.300 km

Ik rijd al weer 9 maand in deze Astra 5 deurs 1.4 120pk.
Gekocht bij Opel dealer Hartgerink in Hengevelde, perfecte aflevering en uitstekende aftersales service.
Het werd tijd voor een review.
Hiervoor reed ik 5 jaar met zijn voorganger 1.6 twinair motor uit 2007. Daarvoor heb ik, ook 5 jaar, in een Mitsubishi Spacestar 1.3 gereden. Deze was zuinig en betrouwbaar met veel nuttige ruimte, maar voor de lange afstand een ramp vanwege zijn herrie veroorzaakt door een gehorig onderstel en veel motorlawaai. Mijn vorige astra was zuinig, veel stiller, solide, mijn beste auto tot dan.
Nu rijd ik een prachtige edition uitvoering in technical grey. Veel nuttige zaken, zoals uiteraard airco, cruise control, traction control, esp, boordcomp. enz.
Standaard wielen met wieldeksels, Continental 16". Sinds een maand op vredestein snowtrac 3, daarbij LM velgen besteld voor de zomerbanden. Inmiddels 17.00km gereden.
Mijn ritten bestaan uit woon-werkverkeer van 33km, wat omgevingsritten en regelmatig naar familie in het westen, 400km.
Om maar meteen te beginnen over zijn verbruik, de meeste eigenaren zijn hierin ontevreden. Zelf ben ik zeer tevreden. Met een bandespanning van 2.4 bar rijd ik alles tussen 1 op 13.5 tot 1 op 17. Korte ritjes in de winter is altijd minder, maar op de snelweg op afstanden is het beter. Heb afgelopen kerst op een afstand van 450km op één dag met een liter 15.5km gereden ondanks het koude weer.
Mijn vrouw heeft 6 weken naar haar werk, 100km, in de zomer 1 op 17 gereden.
Op tijd opschakelen, op de schakelindicator, dus niet te ver in de toeren, anticiperend rijgedrag en niet de 1e willen zijn resulteert in een zuinig verbruik, haalt net de fabrieksopgave niet, welke auto doet dat wel.
Gebruik bijna altijd cruise control en houd op provinciale wegen ruim afstand tot voorganger, voorkomt veel gas los laten en weer intrappen en scheelt dus weer in verbruik.
Trap je eens goed door in de toeren, dan gaat hij als een trein.
1.4 120pk is meer als genoeg in NL.
Met de 6e versnelling lekker cruisen op de snelweg, de motor hoor je niet eens, het bandengeluid is gering, op winterbanden is het helemaal top. Fijne standaard stoelen, lekker ruimte gevoel. Afgelopen zomer naar Italië en Zwitserland gereden. Hij klimt als een gek tegen de bergen op met zijn 1300kg 2 pers. en bagage, er af is minder.
Dan moet alles toch blijkbaar worden afgeremd op de compressie van een 1.4. de turbo helpt dan niet, af en toe stevig doorremmen als het te snel gaat. Met mijn vorige 1.6 ging bergafwaarts beter.
De remmen werken zeer goed gedoseerd, de besturing licht en na een tijdje gewenning lekker koersvast. Uit de standaard radio komt een goed geluid, MP3 maar helaas geen
USB.
Zicht schuin naar voren is wat minder.
Op mijn vorige astra zaten 2 grote heldere achteruit rij lichten, nu maar 1, klein en iets gekleurd, niet fijn bij het achteruitrijden.
Het door velen te druk bevonden dashboard met vele knopjes en prachtige rode verlichting, omgeven door een fraai paneel vind ik juist helemaal top.
Bediening van de cruise control en wisserinterval is verbeterd.
Schakelen: Licht, direct en trefzeker, zo hoort het te zijn.
Opel heeft een geweldige auto neergezet.
Een echte aanrader.
probleempje:
Direct na de vakantie heb ik mij gemeld met klachten over gerammel vooronder bij rijden met geringe snelheid op een klinkerweg, er is naar gekeken en geconstateerd dat er te veel speling bij de remklauwen zou zitten, er is een inmiddels verbeterd onderdeel voor besteld en alles onder garantie gemonteerd. Probleem is dus goed verholpen, onder andere rij omstandigheden meende ik af toe wat vreemde resonanties te horen, deze zijn dus ook weg.
Dit voorvalletje doet niets af aan de auto. Goede actie van dealer en Opel.
Bij schuin tegen de wind in rijden verneem je af en toe wat windgeruis bij het raam, wend wel, valt op door dat de auto stil is.

Hoop nog lang van deze auto te genieten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.