Opel Astra 1.4 Turbo 120pk Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.4 Turbo 120pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 41.625 km |
Opel Astra J 1.4 Turbo 120 PK
- 500 km
Na 2 jaar met alle tevredenheid mijn Opel Corsa D Cosmo OPC-line te hebben gereden, hebben we besloten om een grotere auto te gaan rijden i.v.m. onze hond.
We waren het dus al snel eens dat het in ieder geval een 5 deurs moest worden alleen twijfelde we of we weer een Opel zouden kopen of dat we eens naar een ander merk zouden overstappen.
Het andere merk zou dan een volkswagen golf 6 gaan worden met een 1.2 tsi of een 1.4 tsi motor in de uitvoering tour met 2 extra pakketen.
De andere auto zou dan natuurlijk een Opel Astra J gaan worden met een 1.4 turbo in de versie 120 pk of 140 pk in de uitvoering Edition of de Cosmo.
Na in beide auto’s te hebben gereden en vergeleken te hebben, kwamen we al snel tot de conclusie dat beide merken een fijne motor hebben.
Alleen qua uiterlijk en innerlijk zijn het compleet andere auto’s. Qua uiterlijk zijn beide auto’s leuk om te zien alleen de Opel Astra J heeft een sportiever uiterlijk dan de Golf.
Ook kwam ik er al snel op internet en in verschillende autobladen achter dat de Golf al weer in 2012 vervangen zal worden.
Eerst gaf de volkswagen dealer niet snel toe, maar al snel kwam er een kleine bevestiging.
Qua innerlijk was ik er eigenlijk ook al snel uit. De Astra J heeft een mooier design qua dashboard dan de golf 6, want die heeft daarin tegen een saai dashboard.
Dus waren we er al snel aan uit dat het weer een Opel zouden gaan worden en dan dus een Astra J. Alleen was ik er nog niet over uit welke versie van de 1.4 turbo het zou worden en welke uitvoering.
Heel veel dealers hebben een Opel Astra J met 1.4 turbo als demo rond rijden, alleen hebben ze alle maal een 140 pk versie en niet de 120 pk versie.
Ik ben toen met mijn Opel dealer, Opelcentrum in Oosterhout NB, aan tafel gaan zitten en aangegeven dat ik ook graag een 120pk versie wilde test rijden om een goed vergelijk te kunnen maken.
Deze Opel dealer had al snel geregeld dat er een Opel Astra j 1.4 turbo met 120pk 2 dagen later vanuit Opel Nederland bij hun zou staan.
En inderdaad 1 dag later krijg ik een telefoontje dat er de volgende dag bij hun de 120 pk versie aanwezig zou zijn.
Naar een rit in de 120 pk versie kwam ik er al snel achter dat er weinig verschil was tussen de beide versies.
Oké, de 140pk versie is iets sneller, maar er is geen wereld van verschil tussen biede motoren.
Naar wat overleg met mijn vriendin wat zij mooi vond en ik mooi vond kwamen we al snel uit bij de Edition uitvoering.
Alleen vond ik de velgen niet mooi en miste ik wat extra’s in de auto, dus neigde dus alsnog naar de Cosmo uitvoering.
Maar de velgen van de Cosmo waren niet mooi en mijn vriendin vond de chromen randen om de ramen niet mooi.
Dus kwamen we weer bij de Edition uit. In overleg met de dealer hebben we 3 extra pakketten ( zoals het licht en zicht pakket enz) gepakt bovenop de edition uitvoering.
En hebben we voor andere velgen gekozen. I.p.v 17 inch 5 spaaks velgen nu 18 inch Multi-spokedesign velgen.
Na het koopcontract getekend te hebben was het 7-01-2011 zover en werd de auto afgeleverd door de Opel dealer.
Nu ongeveer naar 1 week en 500 km te hebben gereden met de auto alleen maar lof over de astra J.
De auto schakelt soepel en motorisch is hij lekker vlot en je hoort de moter bijna niet draaien.
Ook qua onderstel helemaal oké.
Update volgt..
Opel Astra J 1.4 Turbo 120 PK
- 3.600 km
Nu 3600 km gereden en de auto bevalt me uitstekend alleen een min puntje, er zaten vlekken in mijn dashbord.
Dit probleem was me al op gevallen bij het afleveren van de auto, alleen dacht de dealer het er wel uit te krijgen.
Naar een middeltje of 4 bleek het al snel dat ze de vlekken er niet uit konden krijgen.
Naar contact met Opel Nederland blijkt dat het probleem al bij meerder auto's voor kwam.
Na het bestellen van een ander middel via opel nederland zou het er nu wel uit gehaald kunnen worden.
Naar enkele weken wachten was het middeltje aangekomen alleen gingen de vlekken er niet uit, dus was er nog maar één oplossing het plaatsen van een nieuwe dashbord.
Naar 2 maanden is er dus nu een nieuw dashbord geplaatst.
Mijn dealer heeft dit heel netjes vervangen en tot nu toe zonder kraakjes en rammeltjes dus een dikke pluim voor mijn dealer.
Het verbruik is nog steeds hoog en dat vindt ik vreemd.
Binnen kort weer een nieuwe update
Opel astra J 1.4 turbo 120PK
- 38.000 km
In mijn vorige review gaf ik aan dat ik binnenkort weer een update zou geven, maar helaas heb ik dit niet gedaan.
Maar beter te laat dan nooit dus bij deze een update van de km stand van 3.600 t/m 38000 KM.
Ik heb over de afgelopen 38.000 km plezier van mijn auto, maar ook enkele problemen gehad.
Het is begonnen bij het verbruik van de auto. Deze zou volgens de fabriekcijfers op een gemiddelde liggen van 16,9.
Nu weet ik dat de fabriekcijfers niet te halen zijn, omdat deze onder de ideale omstandigheden zijn gemeten.
Maar een verbruik van 1 op 13 of 1 op 14 moet toch haalbaar zijn met normaal rijden.
Mijn verbruik was op dat moment tussen de 1 op 10 en 1 op 11. Hoger kwam ik echt niet uit dus daarom naar de dealer.
Die hebben alles na gelopen. De computer er aangehangen, maar niks te vinden. Die wilde het eerst op mijn rechtervoet gooien, maar er werd al snel geroepen dat deze klant altijd zuinig op zijn auto’s is en geen trapper is dus daar zal het niet aan liggen.
De weken daarna is mijn auto verschillende keren bij de dealer geweest om hem te testen en niks gevonden.
Op een gegeven moment is ervoor gekozen om een monteur een lange en een korte rit te laten gaan rijden met mijn auto om het verbruik te testen. Dus aftanken rijden en weer aftanken. Vervolgens de gereden km delen door de liters en dit dus 2 keer.
Nu blijkt volgens de monteur dat de auto in orde was, omdat hij de fabriekcijfers haalde. Nou mijn oren stonden te klapperen toen ik dit hoorde.
Heb dit toen bij mijn verkoper aangehaald en die zei dat fabriekcijfers niet te halen zijn en ik hierbij kwam. Gaf dus aan dat hun monteur dit gemeten had.
Hij gaf aan dat hij met mij zaterdags met mijn auto wilde gaan rijden.We zijn toe een stuk snelweg gaan rijden en binnendoor weer teruggereden om het gemiddelde te meten. We kwamen toen net uit op 1 op 12,5 ,maar op de snelweg niet harder dan 100km waar je 120km mag rijden, overal de auto uitlaten rollen en dus veder als een oud opaatje ( met alle respect) te hebben gereden.
Hij gaf aan dat dit niet klopte en dat voor me uit ging zoeken.
Naar 1 weken wachten kreeg ik het antwoord dat hij niks eraan kon doen en Opel Nederland hier ook geen oplossing voor had.
Dus heb ik met Opel Nederland contact op genomen en het probleem voor gelegd.
Na een paar dagen kreeg ik telefoon en kreeg te horen dat ze niks konden doen en dat ze me een bos bloemen wilde sturen voor de problemen.
Die heb ik dus direct geweigerd, want dit is geen oplossing.
Heb dit nog hoger opgespeeld, maar wat blijkt een auto mag zoveel % afwijken van de fabriekcijfers.
Dus daar sta je dan maar na 20000 km (auto 1 jaar oud) gereden te hebben liep hij motorisch niet lekker ik naar de dealer en hen konden niks vinden 1 dag later weer het zelfde ben toen naar een andere dealer gegaan want hier kwam ik niet verder.
Wat blijkt rijd ik met een niet goed werkende bobine rond.
Dus ik vraag wat dit als gevolg kan hebben en dat is dus: een moter die niet lekker loopt maar ook blijkbaar een hoger verbruik mogelijk is.
Naar vervangen van de bobine liep de moter stukken beter dan voor heen en het verbruik ging naar de 1 op 13 en zelfs soms wat zuiniger op de lange afstand.
Wel typisch dat je naar een andere dealer gaat en het probleem opeens opgelost is.
Heb van de 20000 km tot de 38000 km (weer 1 jaar 2012 t/m 2013) niet veel problemen gehad, alleen een terug roepactie op de kachelmoter en heb onlangs de bussen van de draagarmen moeten laten vervangen.
Om dat ze klapperde blijkbaar een bekend probleem bij de astra j 5 deurs van 2011.
Ondanks het probleem met het verbruik wat gelukkig door een andere dealer is opgelost heb ik het laatste jaar met plezier gereden.
Ben dus blij dat er dealers bij zijn die je willen helpen, want ik heb de ervaring dat Opel Nederland zoals bij mij met het verbruik niet de moeite heeft gedaan het probleem te verhelpen terwijl het zo simpel kan zijn.
Opel astra J 1.4 Turbo 120 pk
- 40.500 km
Naar enkele weken rond kijken hebben we vandaag een koopcontract getekend van onze nieuwe auto.
Ik heb lang rond gekeken en zelfs op het punt gestaan om naar een ander merk over te stappen.
De andere merken waarna ik heb gekeken waren Kia, Seat, Ford, VW maar ondanks de problemen die ik in het begin heb gehad toch weer een Opel terug gekocht.
Dit ondanks de problemen toch een fijne wagen is geweest en voor wat we wilde hebben toch de Opel het mooiste model had en ook qua opties.
Het is een Opel Astra J sport tourer 1.4 turbo 140pk in de Sport uitvoering geworden.
We kunnen de auto over 2 weken ophalen, kan haast niet wachten tot het zover is.
Ik ben blij dat ik een dealer (opeldealer Lathouwers) heb gevonden waarbij ik een goede deal heb kunnen sluiten en tevens mij een goed gevoel heeft gegeven dat ze echt voor de klant klaar staan.
Opel astra J 1.4 Turbo 120 pk
- 41.625 km
We hebben ondertussen onze nieuwe auto en hij rijdt fantastisch beter dan mijn vorige Astra J ook het verbruik is een stuk beter.
Ben ook zeer tevreden over mijn nieuwe dealer houden zich aan hun woord heb dit reeds al kunnen ondervinden.
Zéér tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.