Opel Astra 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 9.150 km |
Eerste indrukken
- 180 km
Gisteren stond hij klaar, mijn Astra 1.3 cdti Cosmo met Executive en Seat Comfort pakket in Black Sapphire Metallic. De Dealer heeft ter plekke nog even de type aanduiding verwijderd en de mobiele telefoon gepaired en vervolgens kon ik op pad.
Interieur:
De stap van een Vectra Station naar een Astra is best groot, vooral de bagageruimte en de enorme beenruimte van de Vectra waren natuurlijk ongeevenaard. Toch valt de ruimte in de Astra me alleszins mee. Met name voorin merk je geen verschil, de standaardstoelen zitten voor mij perfect, met mijn 1m88 heb ik meer dan voldoende been en hoofdruimte en het ruimte gevoel voorin is enorm. De auto is voorzien alle mogelijke luxe, zoals regensensor, automatische verlichting, zelfdimmende binnenspiegel, bluetooth telefooninrichting, usb en aux aansluiting, cd speler, parkpilot voor en achter, middenarmsteun voor en achter, met bekerhouders en opbergvak achter, lade onder de voorstoel en Full colour navigatie. Hier mijn eerste puntje van kritiek, de navigatiestem is werkelijke erbarmerlijk! Een belgische dame die een hollander de weg verteld is niet echt iets waar ik op zit te wachten. Daarnaast, een algemeen euvel van de af fabriek navigatiesystemen, zijn de kaarten niet het meest recent. De nieuwe situaties bij Den Bosch en Eindhoven zitten er nog niet in verwerkt!
Exterieur:
De Cosmo uitvoering is voorzien van 17" lichtmetaal, mooie chromen bies langs de ramen, mistlampen, donker getinte achterlichten en verder alles in kleur meegespoten behalve de haaievin antenne. In het zwart maakt het, het geheel tot een erg chique auto.
De eerste kilometers:
De eerste 180 kilometers zitten erop en waar ik het meest bevreesd voor was, valt me 100% mee! De prestaties van de 1.3 cdti zijn werkelijk buiten verwachting. De acceleratie van 0 tot 100 is nu al behoorlijk sneller dan de 14,5 seconden die opgegeven wordt, maar persoonlijk vindt ik dat niet zo heel spannend. Belangrijker is het koppel tussen de 80 en de 120 en dat is in vergelijking met m'n Vectra zeker zo goed! Verbazingwekkend in deze is echter de souplesse waarme hij gewoon doortrekt naar de 150. Het is slechts een vijfbak, maar je hebt geen enkel moment het gevoel dat je nog een keer moet schakelen. De overbrenging van de vijfbak verdient dan ook alle lof.
De werkplek is ook uitstekend, de knoppen van het info tainment systeem en de dualzone climat control zitten allemaal op de juiste plek, ok, het zijn er best veel, maar na een dag rijden weet je alles op de tast te vinden en is de indeling uitstekend. De hendel met het menu voor de boardcomputer verdient echter wel wat gewenning. In de Vectra ging dat via de scroll op het stuur, wat toch wat makkelijker was.
Het infotainment systeem werkt tot nu toe perfect, usb stick wordt netjes herkend en speelt alles via mappen of random af, cd's pakt hij keurig en de radio werkt uitstekend. het geluid van de cd500 is voor mijn oren meer dan genoeg. De telefoon (nokia E66) werkt uitstekend, telefoonboek wordt netjes overgenomen, kortom, niets op aan te merken verder.
Uitgebreidere rij impressie volgt!
Nog niet getankt!
- 900 km
Ik heb er na een week nu 900 kilometer opstaan en nog steeds niet getankt. Resterende actieradius 105 kilometer, maar het lampje is al wel gaan branden. Misschien toch maar even tanken vanmiddag, voor de zekerheid.
Auto rijdt uitstekend, lekker stil, heel comfortabel, je hebt niet het idee maar een 1.3 onder het vooronder te hebben. Alles functioneert zoals het moet, automatische verlichting, regensensor, dimmende binnenspiegel, navi, bluetooth, voicecontrol, boordcomputer, alles helemaal toppie.
Van de week even de richtingaanwijzer iets te lang aan gehad en direct een piepje en een melding op de BC dat m'n richtingaanwijzer nog aan stond, waar vind je dat nu?
Is alles dan alleen postitief? Nee, er zijn wel wat minpuntjes, maar die vergen eigenlijk gewoon wat gewenning. De achteruitkijkspiegel vindt ik wat aan de kleine kant, het zicht naar achter is gewoonweg slecht, maar daar hebben we park-pilot voor en zoals vaker gezegd is de beenruimte achter niet echt ruim. Maar ik was ook wel verwent met m'n vectra station wat dat betreft.
Als ik de auto ingereden heb, bij zo'n 2500 kilometer zal ik een uitgebreidere update schrijven!
Verbruik
- 1.450 km
Na 950 km voor het eerst getankt. De boordcomputer gaf noch een reikwijdte van 60 km aan, maar, 55 liter getankt! De tank is volgens de technische gegevens 56 liter! Volgende keer iets eerder tanken, want dit is toch een beetje link! Bij mijn Vectra had ik bij een reikwijdte van 50km nog zeker 5 liter in de tank.
Verbruik is nog geen 1:18, dus dat moet wel beter gaan worden, want de opgegeven 4.1 liter gemiddeld is nog ver te zoeken. Volgens boordcomputer 5.7 liter, dus dat klopt aardig. Ik zit nu op 5.5 liter halverwege de 2e tank, dus er zit wel vooruitgang in nog!
Verder rijdt de auto nog steeds uitstekend, werkt alles perfect en is het elke keer weer een genoegen om op pad te gaan!
Uitgebreide impressie
- 2.800 km
Na de eerste 2800 relaxte kilometers even een wat uitgebreidere impressie van de auto.
Het comfort en de uitrusting van de auto zijn elke dag weer een genoegen. De stoelen zitten super, de zitruimte voor berijder en passagier is zeer ruim te noemen voor een auto in deze klasse. De radio, usb aansluiting en navigatie werken perfect en, ondanks de vele knopjes, is de bediening toch ook uitstekend. Jammer is dat de lijsten van de navigatie en de telefoon niet meer vanaf het stuur opgeroepen kunnen worden. De voicecontrol voor de telefoon werkt uitstekend. Enig minpuntje bij de Navigatie is de bekakte Belgische dame die me de weg moet wijzen. Vooral het uitspreken van “Rotonde” is werkelijk lachwekkend. Ook de automaische handrem met hill start assist werkt super! Even het rempedaal intrappen en gewoon wegrijden. Voor mij geen auto meer zonder. De automatische verlichting, regensensor en dimmende binnenspiegel doen hun werk uitstekend. Het dashboard is erg sfeervol en rustgevend rood verlicht en ook de sfeerverlichting in de middenconsole en de deuren geeft bij iedereen een “oooooooooh wat mooi” reactie. Er is meer dan voldoende aflegruimte in de auto en ook bekers en hele flessen vinden hun plek in de auto. De extra lade onder de voorstoel en de opbergruimte in de middenarmsteun achter zorgen ervoor dat alles z'n plekje heeft. Het skiluik heeft ookal dienst gedaan voor wat langer materiaal uit de bouwmarkt.
Het zitcomfort op de achterbank is wat minder. Met name de beenruimte is achter mij zeer gering, met name in vergelijking tot m'n vorige auto. Omdat de zitting achter erg diep is zitten grote personen relatief beter dan kinderen. Deze kunnen hun benen niet buigen omdat de zitting te diep is waardoor ze continue met de benen naar voren zitten en dan dus echt beenruimte te kort komen. De in- en uitstap achter is voor volwasenen ook erg krap. De bagageruimte is tot nu toe nog steeds voldoende gebleken.
Het is elke dag weer een genoegen de auto te starten en weg te rijden. Het geluid van de 1.3cdti klinkt bijna niet door in het interieur en qua geluid heb je niet het idee dat er zo'n kleine motor in ligt. Door het hoge gewicht van de auto moet je bij het wegrijden wel even wat meer toeren maken dan bij een zwaardere motor, maar als je uit de startblokken bent, merk je aan niets meer dat er slecht 95pk met 190nm in de auto hangt. Laat ik duidelijk zijn, het is geen strepentrekker, maar dat was mijn vorige Vectra met 100pk en 260nm ook niet! Toch heb ik nog geen moment gehad waarop ik vermogen tekort kwam. De opgegeven acceleratie van 14,5 seconde is wat aan de hoge kant. Zelf al 12 seconden geklokt! De auto rijdt uitermate relaxed, voorheen reed ik zelden met de CC, nu staat hij continue aan. Op de autobaan bij 130 op de teller en op de binnenwegen 90. Ondanks de 5 versnellingen heb je eigenlijk nooit het idee dat je naar z'n 6 moet schakelen. Onlangs even doorgetrokken tot de 180 en ook dat ging erg soepel. Je hebt het niet het idee dat je zelf moet gaan duwen! De auto voelt zich het lekkerst bij een snelheid tussen de 120 en 150, waar gevoelsmatig het meeste koppel dan aanwezig is. Gezien het feit dat ik voor 95% autobaan rij, is dit voor mij helemaal OK. Zijn er dan geen negatieve punten? Jawel, die zijn er wel! Het verbruik ligt ondanks het feit dat ik vrij rustig rij aan de hoge kant. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het ontbreken van een aantal spaarfeatures die in de publicaties wel waren beschreven maar bij mij gewoon niet aanwezig zijn! Er zouden enery save banden op moeten liggen, maar die heb ik niet! De gril voor zou zich automatisch moeten sluiten bij hoge snelheden, maar dat zit er niet op. Een schakeladvies zou deeluitmaken van deze zuinige opel, maar ook die is ver te zoeken. Voorts zou de auto 10mm lager moeten liggen, daar heb ik ook m'n twijfels over en er zou een speciale bodemafdekking moeten zijn, onder de motor, heb ik ook niet ontdekt! Kortom ik heb een 20% bijtelling auto die mijns inziens dat niet waar maakt! Maar eigenlijk zal me dat een zorg zijn, de overheid zegt dat ik maar 20% hoef bij te betalen en ik rij heel comfortabel, op veel betere banden en zonder irritant schakeladvies! Het brandstof verbruik was na de eerste tankbeurt 5.7 liter, na de tweede 5.6 liter en vanochtend na de derde tankbeurt 5.4 liter. Het houdt niet over voor een auto die pretendeert 4.1 liter gemiddeld te verbruiken, maar er zit nog steeds vooruitgang in. Ik rij nu in ieder geval al meer dan 10% zuiniger dan bij de vorige auto!
Tot op heden werkt alles helemaal zoals het hoort en heb ik, in tegenstelling tot andere astra rijders, nog geen enkel technisch of electronisch mankement gehad. Kortom, ik ben een uitermate tevreden Astra rijder!
Even de pro's en cons op een rijtje:
+ Rijcomfort
+ Zitcomfort voor
+ Hill start assist
+ Automatische verlichting
+ Regensensor
+ Infotainment systeem (cd500)
+ Opberg mogelijkheden
- Zitcomfort achter
- Instap achter
- Verbruik
- Navigatiestem
Update 9150 km
- 9.150 km
De auto rijd steeds beter! Het inrijden heeft z'n vruchten afgeworpen, de auto is veel soepeler gaan lopen nog en dat is te merken aan het verbruik. Als ik me aan de toegestane snelheden houd en de cruisecontrol gebruik ligt het verbruik nu op 5.0 liter. Dit is voor mij zeer acceptabel. Het opgegeven gemiddelde van Opel, is 4.1 liter, dat is echter alleen haalbaar als je continue 80/90 in z'n 5 met cruisecontrol rijdt.
Tot op heden nog geen enkel probleempje gehad met de auto. Alles werkt zoals het hoort, de auto zit super en de prestaties zijn boven verwachting! Alleen bij het wegrijden uit stilstand merk je dat hij wat moeite heeft met het zware gewicht van de Astra. Het motor geluid daarentegen doet niet vermoeden dat er maar een 1.3 liter motor onder de kap zit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.