Opel Astra 1.6 Edition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.6 Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 119.500 km |
KM-stand laatst | 149.500 km |
Wir leben autos! Astra plezier!
- 122.500 km
De Alfa Romeo 159 1.8 mpi Distinctive (zie andere review op dit forum) hebben wij ingeruild op deze mooie Opel Astra hatchback van bouwjaar 2010.
Het betreft een 1.6 16V Ecotec in "Edition" uitvoering voorzien van GM's "6T30" 6-traps VOL automaat en uitgevoerd in de prachtige metallic kleur "Silver Lake". De auto's is uitgevoerd met een aantal extra's bovenop de "Edition" uitvoering waaronder 5-spaaks 17 inch lichtmetalen wielen die m erg goed staan.
We hebben deze auto gekocht bij VAKgarage Werkhoven in Heerhugowaard. Een zeer betrouwbaar adres waar de klant nog echt klant is en ze je bij naam kennen. Gewoon een hele nette garage met goede service.
Waarom deze Opel Astra J 1.6 16v automaat ?
-Ruim interieur met mooie materialen.
-Comfortabel, mede door de automaat.
-Mooi model (mooier dan Golf 6/7 - Astra K).
-Praktisch (achterbank neerklapbaar).
-Veilige wegligging.
-Betrouwbare "foolproof" Ecotec motor.
Ook gekeken naar een VW Golf, Renault Megane, Fiat Tipo, Alfa Giulietta en Skoda Octavia.
Toch voor de Astra J gekozen. Is een buitengewoon smakelijk model. Als je het mij vraagt tijdloos en zelfs mooier dan de Astra K. Oogt wat voluptueuzer dan de Astra K. De Alfa Romeo Giulietta is mooier maar krapper van binnen en inmiddels zijn er nog weinig exemplaren in omloop voorzien van lagere kilometerstanden. Ik ben eigenlijk een Alfa Romeo liefhebber (na 5 Alfa's te hebben gehad) maar ik vind de Giulia op dit moment nog veel te duur. Vandaar nu toch de keuze voor een ander merk.
Ik had in de Alfa 159 zeer goede ervaringen met de 1800 cc Ecotec (Z18XER) motor en dat deed mij dan ook kiezen voordeze Astra J welke is voorzien van dezelfde motor maar dan 200cc kleiner...de A16XER. Euro 5 en voorzien van 116 pk / 155 nm.
Deze motor loopt werkelijk zijdezacht en is niet voorzien van de nu standaard gemonteerde turbo techniek en direct inspuiting. Downsizing noemen ze dat. Maar wat er niet op zit kan dus ook niet kapot gaan.
Eigenlijk een beetje een "ouderwetse" krachbron dus maar daardoor wel betrouwbaar. Volop onderdelen ook beschikbaar, zowel nieuw als gebruikt.
Gekoppeld aan de 6-traps VOL automaat (uit de eigen schappen van General Motors en dus niet van Aisin Warner - een andere Autoweek gebruiker attendeerde mij op deze fout) een prima combinatie. Geen strepentrekker maar je komt ook niets tekort in het dagelijkse Nederlandse verkeer.
De Astra J nu 2 maanden in bezit en ik kan het volgende erover melden;
De Astra J rijdt zeer comfortabel. Ze is erg stil en de balans van het onderstel tussen sportief en comfortabel is erg goed. Het is echter geen Alfa 159 ! Dit komt mede door de bij moderne auto's van NU gebruikte elektronische stuurbekrachtiging (Alfa Romeo 159 is hydraulisch). Dit geeft wat "afstand" qua stuurgevoel. Zeer veilig weggedrag overigens.
Het interieur is ruim en zit kwalitatief goed in elkaar. Mooie materialen, goede afwerking, geen rammeltjes. Top!
Deze Astra J is voorzien van "normale" airconditioning, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrische ramen voor, elektrische spiegels, multifunctioneel stuurwiel met cruisecontrole en het CD400 muzieksysteem met 7 speakers.
De standaard stoelen van de Astra J zitten erg lekker en vooral ruim maar bieden weinig zijdelingse steun.
De airconditioning werkt goed en is prettig te bedienen net als de ingebouwde radio. Mooi geluid over 7 speakers.
Cruisecontrole werkt ook prima middels mooie knopjes op het prachtige lederen stuurwiel. De radio is ook vanaf het stuurwiel te bedienen.
Alle knoppen voelen goed aan. Kwaliteit! Deze Astra J is uitgevoerd met de "conventionele" handrem. Betrouwbaar dus en geen gedoe met een weigerende elektronische handrem.
Het geluidniveau binnen qua windgeruis, motorgeluid en afrolgeluiden is heel erg laag. Het is erg stil in de auto.
De kofferbak is voldoende ruim, de achterbank kan plat worden gevouwen, er is een thuiskomertje aanwezig en in het gehele interieur zijn er genoeg vakjes en deurvakken waar spullen kunnen worden opgeborgen.
Het dashboardkastje als ook de kofferruimte zijn verlicht, er zijn leeslampjes voor de achter-passagiers en 2 verlichte make-up spiegels. Prettig!
De 6 traps VOL automaat is zelflerend, is ook zelf te schakelen en doet dit dan ook (met uitzondering van 1 en 2) zijdezacht. Heel soms schakelt de bak een klein beetje te abrupt terug. Dat is jammer naar verder geen klagen. Prima automatenbak!
Wat mis ik aan de auto? Vooral het ontbreken van een boordcomputer om het verbruik bij te kunnen houden vind ik een gemis. Deze Astra is uitgevoerd met het conventionele display tussen de beide klokken. Dat vind ik jammer.
Verder zouden stoelverwarming, stuurwielverwarming, volautomatische airco en de optioneel leverbare AGR-stoelen prettig zijn geweest maar dat is persoonlijk.
Ervaringen tot nu toe:
Zeer positief.
Ik ben van plan deze auto voor een hele lange tijd te gaan rijden. Betrouwbaarheid zal het sleutelwoord moeten gaan vormen. Ik rijd ca. 30.000 kilometer per jaar dus voldoende input voor dit Autoweek Forum.
Noch immer ein Astra zum leben
- 130.000 km
Inmiddels dik 10.000 km gereden met mijn Astra J.
Auto stelt niet teleur...verre van. Het is vooral het comfort en de stilte die het rijden zeer aangenaam maken.
De hydramatic automaat van GM doet het goed. Enige minpuntje vind ik het opschakelen van de 1e trap naar de 2de trap. Dit gebeurd vrij ruw. Bij het terugschakelen komt het ook af en toe voor dat dit enigszins abrupt gebeurd. Verder nog steeds erg tevreden met deze automatenbak.
Gisteren ook voor het eerst met een aanhanger gereden. Astra J geeft geen krimp. De fijne 1600 Ecotec motor doet wat ie moet doen. De automatenbak neigt wel naar het pakken van een versnelling lager terwijl in de handmatige modus de versnelling hoger prima kan worden vastgehouden.
Inmiddels een aftermarket middenarmsteun gekocht met pasvorm voor de bestaande middeltunnel als ook zonneschermen met perfecte pasvorm voor de achterportieren, de kleine achterste zijruitjes en het achterraam. Scheelt erg veel warmte in de auto en staat ook nog eens mooi.
Ik heb inmiddels ook op zeer hoog tempo geprobeerd om enkele doordraaiers op de snelweg te nemen. Bijvoorbeeld de doordraaier vanaf de A7 naar de A8 bij Zaandam. Advies is 70 km/u. Bij droog wegdek met de Astra J geprobeerd om 120 km/u vast te houden in deze betreffende doordraaier. Geen problemen qua grip. Zeer veilig dus.
De besturing vind ik wel iets afstandelijk. Elektronische stuurbekrachtiging is toch echt de boosdoener vrees ik.
Betrouwbaarheid? Lijkt goed. Nog geen schades, kraakjes, storingen etc.
Wel heel even in het Driver Info Systeem tussen de beide klokken een melding "CODE 34". Had te maken met een licht van de aanhanger. Toch netjes dat zoiets wordt aangegeven.
Gemiddeld verbruik is 1 op 14. Dat is best netjes lijkt mij.
Conclusie....Astra J...tot op heden zeer blij mee!
Immer besser met Astra
- 135.000 km
Daar ik enige tijd in het buitenland ben geweest en een tijdje thuis heb gezeten, relatief weinig kilometers gemaakt met mijn Astra.
Ik kan niet anders zeggen, wat een zeer fijne auto. Ik geniet elke keer dat ik weer mag instappen. De stoelen zitten nog steeds erg fijn. Het interieur van de Astra J is een fijne plek om te zijn. Stil, ruim en mooie vormen en materialen.
De automatenbak begint al beter te schakelen. De meeste abrupte overgangen bij zowel op- als terugschakelen lijken er inmiddels wel uit te zijn.
Duidelijk is wel dat wanneer je de auto van jetje geeft, de automatenbak ook hard en abrupt gaat schakelen. Rijdt je rustig en vloeiend, dan volgt de bak dit ook.
Geen storingen gehad behoudens 1 x nummerplaatverlichting (piece of cake) en dimlicht rechtsvoor vervangen (wat minder piece of cake en een spiegeltje is hierbij onmisbaar).
Beide keren gaf het infosysteem dit keurig aan met foutcodes. Wel jammer dat die codes niet staan vermeld in de handleiding. Gelukkig biedt het mooie medium "Google" soelaas.
Over ca. 5.000 km komt de grote beurt eraan. Ik twijfel nog even of ik dat zelf ga doen (leuk om te doen en goed zelf uit te voeren) of dat ik langs mijn VAK garage ga.
Bij mijn Alfa Romeo keek ik altijd even achterom na het parkeren....ik betrap me erop dat ik dat bij mijn Astra J ook doe. Wat betekend dat? De juiste keuze gemaakt.
Heel erg blij met mijn auto!
Nog steeds dik tevreden maar
- 149.500 km
Nog steeds heel erg blij met de Astra J.
Auto heeft afgelopen jaar ene grote beurt gehad. Geen noemenswaardige zaken.
De Astra is zeer betrouwbaar gebleken en ik vind m nog steeds erg lekker rijden.
Geen enkele storing gehad afgelopen jaar behoudens 1 x koplamp bolletje vervangen.
Het comfort (onderstel, automaat, geluidsniveau) en de algehele beleving van de Astra maakt dat het een erg fijne auto is.
Gemiddeld brandstofverbruik 1 op 14 in de lente en zomer, 1 op 13 in de koudere periode.
Olieverbruik is 0,00 liter! Top gewoon.
Echter, aan al het goede komt een einde. Er is een andere auto in aantocht.
Dit behoeft even enige tekst en uitleg uiteraard;
Afgelopen zomer heb mijn vrouw en ik een caravan gekocht (Avento 395 TD Premier - 830 Kilogram leeggewicht) en eigenlijk is dat een beetje te gek voor de 116 paarden en 155 newtonmeters van de Astra. Het is an sich te doen in de Lage Landen maar wordt het landschap wat heuveliger dan kom je tekort.
Dus....een prachtige BMW F30 3 serie gekocht bij Luitjes Car Company in Spierdijk. Een bijzonder leuk en jong autobedrijf in West-friesland met prachtig mooie occasions en een bevlogen eigenaar, Roy Luitjes (review volgt!)
Het betreft een hele mooie grijze F30 3 serie met de N20B20 motor (184pk) gekoppeld aan de 8 traps ZF automatenbak in High Executive uitvoering.
Meer dan genoeg power aan boord dus voor het aanhaken van een "sleurhut". Dit is dan ook de voornaamste reden voor deze aanschaf.
Ik zal de Astra evengoed stiekem een beetje missen. De rijeigenschappen, de betrouwbaarheid, het sfeervolle "geborgen" interieur en de soepele / zijdezacht lopende Ecotec motor zullen mij bijblijven. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar deze eigenschappen ook zal kunnen waarderen.
Opel's Astra J is wat mij betreft gewoon een dijk van auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.