Opel Astra 1.4i GL (1997)

autoreview

Opel Astra 1.4i GL (1997)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4i GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf64.128 km
KM-stand laatst64.144 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weeral

  • 64.128 km

Yep, weeral. Wat kan ik zeggen, Ik ben een heel sentimentele mens. Zoals degene die mijn eerdere reviews hebben gelezen al zullen weten heb ik voor deze al 2 keer eerder een Astra f gehad. De eerste was eveneens ook mijn eerste auto. Die is vanwege de gladde winterwegen en de stukken goedkoop china plastic dat rond de velgen zaten. Aan een verschrikkelijk einde gekomen ondersteboven in een berm. En de 2de (is een review van voor de geïntresseerden.) Is vetkocht wegens plaatsgebrek. Nu heb ik wel plaats en dan gaat het toch weer kriebelen. Waarom dan weeral een 1.4? Omdat oude mensen niet meer nodig hadden in de tijd. Het is overgins wel een GLS/Dream uitvoering maar de juiste stond er niet tussen. Dit houd in: velours bekleding, elektrische ramen voor, de grote boordcomputer (al was dat een optie denk ik) alarmsysteem met glasbreuk beveiliging, abs en hij heeft ook nog de grotere spoiler. Hij is ook in een uitzonderlijk goede staat. Het laatste jaar heeft hij 415 kilometer gereden. De laatste 14 ongeveer 10.000 km. Hij is altijd mooi bij de dealer onderhouden geweest, heeft altijd binnengestaan. Kortom het is een plaatje. Zeker voor de prijs waarvoor ik hem gehad heb. Er zitten ook nog "oude mensen attributen" in, aan en op. Zoals bijvoorbeeld: een Sint Christoffel in de nog nooit gebruikte asbak. Een palmentakje in het handschoenkastje. De vloermatten zijn stukken vast tapijt. Er ligt een random wasknijper in de deurgreep. 4 Vinalon zeemvellen in verschillende statussen van ontbinding. Een fles autowax die eruitziet alsof ze gemaakt is toen Kennedy nog in the oval office zat. En als kers op de taart. Een ontladingsstrip.

Eerbare vermelding

  • 64.129 km

Ik wil wel even een eerbare vermelding doen aan de auto die het leven gelaten heeft voor de deze. De Volkswagen Polo 6n1 1.4i van 1998 uit mijn vorige review. En om te zeggen dat de Polo een moeilijker leven heeft gehad dan deze Astra. Is een zwaar understatement. Hij heeft 213.000 kilometer van zijn leven vertoefd op in de staten en op een parkeerplaats langs de straten van Gent. Waar hij naast vele kilometers ook heel veel deuken, krassen, steenslag en vooral Roest heeft opgelopen. En waarna hij na 20 jaar vanwege de aankomende kosten, laswerken en lage emissie zone vervangen en doorverkocht is. Doorverkocht met grootse bedoelingen. Die op niets uitdraaiden waarna hij 6 jaar half bedekt onder een hondenkooi in iemand zijn tuin heeft gestaan. Daarna kocht ik hem. Alhoewel "kocht". Ik kreeg hem eerder. Met de intentie van er de mongol rally mee te gaan doen. Of in het waarschijnlijke geval dat hij niet door de keuring ging geraken. Mee zou gaan crossen in de zomer. Hij reed nog wel lekker na zo'n lange stilstand. Zelfs dat ondanks er maar 2 werkende versnellingen waren. Maar daarna ging hij weer in de opslag wachtende tot ik tijd had. Maar die tijd kwam nooit. Op een rustige maandagavond begin April 2024 zit ik (zoals altijd) op Facebook Marketplace te scrollen. Ik kom een heel leuk uitziend astratje f tegen. Goed hij staat in Brussel, niet de beste plaats voor een auto. Maar hij heeft 64.000 kilometer en een oude nummerplaathouder (tekenen van een Eerste of langdurige eigenaar, de "korte" belgische nummerplaten zijn in 2010 vervangen voor europese modellen.) Waar bovendien opstaat dat hij van het rustige plaatsje Grimbergen komt. En bovendien staat in de advertentie van de handelaar Alle inruil mogelijk. Dus ik vraag of hij mijn gebrekkig polotje wou inruilen voor dit astratje. En dat wou hij best. Mits wat opleg uiteraard. Uiteindelijk kreeg ik meer korting op de polo als dat ik ervoor betaald had. Dus we komen tot een deal. Ik leg wat op en krijg de astra en ik ben van de polo af. Hij komt hem zelfs brengen en de polo ophalen. Win Win, bespaard mij een stresserende rit op andere platen uit. We spreken af op vrijdag. Vrijdag komt, en ik krijg te horen dat ze nog een uur in de file staan en er dan zullen zijn. Aangezien de polo 7 kilometer van huis staat en k geen zin heb om over en weer te rijden heb ik een uur om de polo een waardig afscheid te geven. Ik maak een filmpje voor youtube. En maak nog een klein ritje. Dan krijg ik een bericht dat ze er zijn. De transactie verloopt moeizaam vanwege dat ik geen Frans spreek en hij geen Nederlands. En hij loopt te zeiken over de roest die ik met duidelijke foto's vermeld had. Ik zeg hem dat dat "Superlegerra" is hij lacht. Ik betaal, ondertussen laadt hij de astra af en jankt de polo in derde versnelling op de aanhangwagen. We geven elkaar nog een hand. En hij vertrekt terug richting Sint-Jans-Molenbeek. Ik loop rond de Astra die in vergelijking met de polo in absolute nieuwstaat verkeerd. En ben blij met mijn reddingsactie. Dit astratje verdiende het niet om in Brussel langs de kanten van de nogal gevaarlijke straten te staan. De polo verdiende dit ook helemaal niet. Maar die had toch terminale roest en verscheidene problemen. Die zou toch met zekerheid over maximum 2 jaar op de sloop zijn belandt als hij nu al de keuring doorkomt. Maar toch kwelt het mij een beetje. Het was best wel een leuk bakje. Hij had al een moeilijk leven gehad. En nu wordt het er niet makkelijker op. Momenteel is hij "Lost in action" hij is nog niet verschenen op facebook marketplace (waar eveneens de astra nog niet van verwijderd is). Voor hetzelfde geld is hij al naar de sloop, of doet de handelaar geen moeite meer omdat hij toch al weet dat het ding niet door de keuring zal geraken er is een heel klein beetje hoop dat zegt dat hij de versnellingsbakrubber aan het vervangen is en de roest aant bekwakken met plamuur om hem toch maar door de keuring te loodsen. Het was dan ook een echte Frikandel speciaal. Maar hij heeft wel deze prachtige Astra gespaard voor een leven langs de brusselse straten. En vandaar wou ik deze post toch even schrijven. Als je tot het einde bent geraakt ben ik heel trots want het is echt heel lang deze review. Volgende keer wat meer astra dan polo.

Plannen en Problemen

  • 64.130 km

Wat moet ik er nu mee? Heb ik al veel gehoord. Wel ik heb het beslist. Hij gaat worden zoals ik mijn eerste astra idealiter wou hebben. Gewoon een setje Gsi waaier velgen eronder. En een fatsoenlijke verlagingskit eronder. Voor de rest gewoon blijft hij gewoon lekker standaard.

Dan de problemen. Niks serieus maar toch zal ik ze mee vermelden. De banden zijn allemaal stokoud en uitgedroogd en hij zweet wat olie. That's it. Hij is meticuleus onderhouden en dat toont zich ook.

Het gaat hier toch over een Astra?

  • 64.131 km

Jaja zeker wel, En dit zal ook de laatste keer zijn dat ik me de bek openbreek over die Polo. (Of hij moest toch nog verschijnen, ik betwijfel het) Ik heb hem niet gevonden. Maar wel zijn broertje. En dan denk je misschien ja niet gek er rijden wel meerdere polo's 6n rond in de wereld. Maar deze komt van dezelfde Volkswagen dealer uit Gent (volgens de sticker op de achterruit). Leeft momenteel al 6 jaar een paar straten verder als de handelaar waar de Astra tekoop stond en dus vermoedelijk de polo ook is. En bovendien is hij maar 11 dagen jonger (volgens de inschrijving) dan de mijne. Het is ook een 1.4 en een 5 deurs. De enige 3 verschillen die merkbaar zijn is dat deze donkergroen metallic is inplaats van zilver. Hij 85 duizend kilometer meer heeft (en de 3 ton dus net gepasseerd is). En dat hij echt katsversleten en doodop is. Exact hetgene waar ik de astra van wou sparen is met dit polotje gebeurd. Het geeft het perfecte beeld van wat ik bedoelde met "De astra redden van de brusselse straten". Hij hangt van onder tot boven in de krassen en blutsen, de roest op beide achterschermen is fenomenaal, een van de wielen komt niet overeen met de rest, de linkerdorpel is bijgewerkt, het tankklepje mist, etc. En het interieur is ook een ramp en krenkt mijn autisme voor originaliteit helemaal. Het asbakje mist, en de bestuurderstoel is anders, de radio is zo'n aliexpress modeletje en zit volgens mij te diep in het dashboard. Overal ligt rommel en stof en peuken, er zitten verkleurde stoelhoezen in (die hun werk wel gedaan hebben want de stof eronder ziet er nog piekfijn uit). Een goed 15 tal geurboompjes het dashboardkastje sluit niet af en als klapstuk uiteraard een versleten uiteenvallende lederen stuurhoes. Maar goed ik moet het hem wel geven. Er zit natuurlijk 240 duizend kilometer meer ervaring achter de kiezen van die polo. Maar het bewijst wel maar eens dat de astra gered is van deze hel. Vind het wel nogaltijd een beetje zonde voor de polo, maar ach ja. Hij kan maar iemand anders gelukkig maken dat ze nog ietwat fatsoenlijk en goedkoop de baan opkunnen.

Anekdotes voor geïntresseerden

  • 64.144 km

Nu ga ik eens niet lopen zeiken over een vermiste polo (hij is nogaltijd niet terecht.) Maar dit keer over een koppel Citroëns. Ja helaas. Er word nog niet met de astra gereden. Dus er valt helaas niet veel over te vertellen. Maar ik kom inmiddels wel leuke "anekdotes" tegen die het niet waard zijn voor een eigen review. Maar misschien toch wel interessant zijn. Na al deze rompslomp van wachten tot hij oldtimer is word deze pagina wel volledig aan de astra overgedragen. Maar dat is nog wachten tot December 2027.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.