Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.4 Turbo 140pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 107.389 km |
KM-stand laatst | 150.700 km |
Veel voor weinig(?)
- 146.000 km
In september van 2023 was ik opzoek naar een gewoon goed rijdende en nette auto. Een auto waarmee je een beetje vooruit komt, comfortabel mee kan rijden over lange afstanden en die niet al te veel geld kostte.
In Alkmaar stond een nette Opel Astra te koop uit 2010 met 107.000 km (en een beetje) op de teller. Het betrof een 1.4 turbo benzine met 140pk. De auto stond er goed bij en reedt verrassend comfortabel.
Voor een prijs van toen €8950 de auto aangekocht.
De Astra is ontzettend dik uitgerust met stoelverwarming, stuurwielverwarming, automatische ruitenwissers, automatische en meesturende koplampen, cruise controle, dualzone climatecontrol en nog wat extra.
Zoveel opties krijg je eigenlijk nergens anders voor hetzelfde geld. In iedergeval niet bij de west-europeese merken.
Na een kleine 40.000 km gereden te hebben in de auto kan ik wel zeggen dat ik de Opel Astra een ontzettend fijn rijdende auto vind. Het is zeker geen stuurmansauto. Daarvoor is de vering en demping te zacht, is de auto te zwaar en is het stuur te licht met te weinig feedback. Dat gezegd hebbende rijdt de auto heerlijk comfortabel op binnen- en buitenweg, en kom je overal met voldoende energie aan op je bestemming. De koppeling en besturing zijn lekker licht, je zit in goede stoelen met voelde verstellingsmogelijkheden, de zitpositie is goed en de auto is voldoende stabiel en stil. Er zou wel wat meer pit in het motorblok mogen zitten, zelfs gechipt naar 160 pk houdt het niet over.
Doordat ik onregelmatig werk, rij ik ook veel in de avonduren en 's nachts. Iets waar ik eigenlijk helemaal niet bij stil had gestaan, maar iets waar ik eigenlijk nooit meer zonder wil, zijn de meesturende koplampen. Eigenlijk is het meer dan dat, Opel noemt het Adaptive Forward lighting (AFL).
Het zorgt ervoor dat de auto meekijkt op wat voor weg je rijdt en op basis van die informatie de lichtbundel aanpast. Daarnaast heeft de auto xenon-verlichting. Hierdoor heb je 's nachts ontzettend goed zicht.
Daarnaast is cruise controle natuurlijk onmisbaar geworden als je lange stukken rijdt. Maar ook de stoel- en stuurwielverwarming ben ik enorm gaan waarderen.
Helaas zijn de kosten mij wel enorm tegen gevallen. De auto verbruikt ongeveer 8,5L per 100 km (zeker niet minder dan 8,0), terwijl het toch echt geen snelheidskanon is. Veel verbruik en weinig prestaties dus helaas. De wegenbelasting van 67 euro per maand vallen dan ook nog eens tegen.
Ondertussen heb ik helaas ook een nieuwe kleppendeksel en multiriem moeten laten monteren. Het carterventilatiesysteem is een zwak punt van de auto en dat bleek ook bij mijn astra het geval. Daarnaast heb ik de carterventilatieslang al twee keer moeten vervangen. Die heeft mij, naast het reguliere onderhoud, toch ook alweer €2000 aan kosten opgeleverd.
De auto is ook voorzien van een M32 versnellingsbak waarvan de lagers snel stuk gaan. Dus bij elke onderhoudsbeurt laat ik ook de versnellingsbakolie wisselen om dit tegen te gaan.
Los van aardig wat piepjes en kraakjes uit het interieur doet de auto het tot nu toe fantastisch en heeft hij ons nog niet laten staan.
Vanwege een grotere reisafstand heb ik afgelopen maand besloten een andere auto aan te kopen. Het was voor mij eigenlijk wel enorm schrikken toen ik zag dat een vergelijkbare Opel Astra, met ongeveer 146.000 km uit 2010 nog maar €4000-5000 waard is. Dat zou betekenen dat ik op een tweedehands auto in 1,5 jaar meer dan €4000 heb afgeschreven.
Dit zorgt er eigenlijk voor dat de Opel Astra dus een slechte investering is, tenzij je hem helemaal op gaat rijden. Dat is dus dan ook wat we besloten hebben om te doen.
De auto van mijn vriendin verkocht en die krijgt nu de Astra en ikzelf ga over op een knappe Alfa Giulietta 2.0 JTDm. Uiteraard wel met meesturende koplampen, want daar kan ik niet meer zonder ;)
Koelsysteem toch een zwak punt
- 150.000 km
Kort nadat de auto naar mijn vriendin was overgeheveld kreeg ze een service melding: "voertuig service spoedig".
Zelf even de OBD uitgelezen en de thermostaatsensor bleek defect.
Toch een bekende kwaal van de 1.4T, het koelsysteem. Er is al een keer een lekkage hersteld en nu dus ook de hele thermostaat-unit.
De auto rijdt verder nogsteeds prima en is comfortabel. Verbruik blijft een beetje hangen op 1L op 13KM.
Toch wel heel fijn!
- 150.700 km
Vandaag voor het eerst sinds iets meer dan een maand weer een keer in de Astra gereden. Afgelopen maand heb ik zelf in een Insignia en Giulietta diesel gereden, maar wat rijdt de Astra heerlijk comfortabel.
Ik blijf bij mijn oordeel dat het geen stuurmansauto is, maar hij is wel erg fijn om mee van a naar b te komen.
Weinig afrol geluid van de banden, het motortje is stil en er is nauwelijks windgeruis op de snelweg. Het is gewoon erg goed om lange afstanden in te vertoeven, een fijne plek.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.