Nissan Qashqai 1.6 DIG-T Tekna (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Qashqai 1.6 DIG-T Tekna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 6.400 km |
Ronduit verrassend
- 590 km
Na 3 jaar heb ik mijn Mini Countryman ingeruild om verschillende redenen. Allereerst omdat de Mini dealer slechts 20,000 inruilwaarde gaf, terwijl mijn uitvoering (full-option) op het internet aangeboden en verkocht word voor tussen de 30 en 34,000. Ik weiger te geloven dat deze auto's met 33% korting verkocht worden. En dat blijkt ook wel, als ik bij andere dealers duizenden euris meer terugkrijg.
Ik had eerst mijn oog laten vallen op de Renault Kadjar, omdat ik die toch wel mooi vind. Net voordat ik hem wilde gaan kopen toch maar eens een proefrit in de Nissan Qashqai gemaakt (de 163 PK versie) en dat rijd toch echt veel beter dan de Renault. Zoals in de test op Autoweek al is aangegeven de Renault schakelt sponzig, wat in de praktijk betekent dat ik in de proefrit al 3 keer in de verkeerde versnelling zat. De Qashqai heeft dit niet!! Hij schakelt perfect en heeft toch wel beduidend meer vermogen. Jammer dat Autoweek hem nog niet getest heeft, want hij is echt heel anders als de standaard Qashqai.
Ik moet nog mijn eerste tankstop maken, dus over het verbruik kan ik nu nog niet veel zeggen (ongeveer 7 liter per 100). Wel over mijn indrukken tot nu toe. De Qashqai rijd erg comfortabel en ligt toch als een huis. Ik heb de tekna uitvoering met 19 inch banden. Samen met de metallic lak en het panorama dak is dit dan ook een full option auto. Moest ik bij de Mini nog 20,000 euro neertellen voor de opties, bij de Nissan is dat nog geen 1,200 euro.
De afwerking van de Qashqai is opmerkelijk goed. Ik heb nog geen foutjes kunnen ontdekken. Wat wel al opvalt is de werking van de start-stop functie. Die heeft kuren en ik ben er nog niet achter waarom hij het niet gewoon doet. Als de Airco aanstaat doet hij het helemaal niet en als het stoplicht te lang op rood staat, besluit hij maar gewoon weer te starten. Erg irritant als je voor een open brug staat en iedereen naast je, je aankijkt wat voor een idioot je bent dat je de auto start terwijl de brug nog wagenwijd openstaat..... :)
Maar behalve dat niets dan lof tot dusver. Meer details als ik wat meer ervaring heb met deze auto.
Mochten jullie je afvragen waarom ik overgestapt ben: de mini countryman full option (met all 4 en automaat) kost nu 56,000 nieuw. Als je er na 3 jaar nog maar 20 voor terug krijgt schrijf je dus 1,000 euro per MAAND af op die auto. Volstrekt onacceptabel natuurlijk. Bovendien was ik ook teleurgesteld in de kwaliteit van de mini. Veel kleine gebreken die maar ten dele werden verholpen door de dealer. De verwachtte afschrijving op de Nissan is minder dan 250 Euro per maand. Dass nogal een verschil.
2200 KM update
- 2.300 km
Inmiddels 2200 KM op weg met mijn Qashqai. Nog steeds dik tevreden over de gedragingen tot nu toe. Auto rijd zeer comfortable en presteert beter dan verwacht. Hij ligt als een huis en heeft genoeg power om andere te verbazen.
Het verbruik is alleszins acceptable. Gisteren in Duitsland gereden en daar kunnen vaststellen dat bij 165 KM/u het verbruik nog altijd op 7.5 liter per 100 ligt (1 op 13.4). Bij mij vorige auto (de Mini) zat ik dan toch al ruim op de 1 op 8....
Wat ook opvalt, nu ik hem wat meer gebruikt heb, is dat de standaard navigatie een stuk beter is dan wat ik tot nu toe gewent was. De Qashqai geeft keurig aan welke rijvakken okay zijn. Met name in de buurt van grote steden echt noodzakelijk. Mijn vorige Mini melde alleen hier links of rechts, maar niet via welke baanvakken. En die navigatie kostte toch bijna 1900 Euro!!
Bij de Qasqai splitst het scherm in tweeën, waarbij het linkse scherm duidelijk te kiezen route aangeeft.
Ook zeer welkom, dat je het volume van de juffrouw die commentaar geeft kunt instellen. Bij Mini kan dit voor 1900 Euro niet gedaan worden.
Daarnaast zijn de camera's rondom ook ronduit een uitkomst. Het automatisch inparkeren gebruik je een keer om te zien dat het werkt en daarna nooit meer. Met de camera's rondom zie je zelf wat je doet en heb je het systeem niet nodig.
Wat ik ook als erg prettig ervaar is dat de Qashqai zelfs in de 6e versnelling nog goed oppakt. In de 5e houd eigenlijk niemand je meer bij. Voor diegene die het niet geloven, op Youtube heeft een Duitser een filmpje van de acceleratie van 0 tot 200 geplaatst. hij trekt echt waanzinnig snel door tot ruim boven de 180.
Over de kwaliteit van de Nissan nog steeds niets dan lof. Enige puntje voor verbetering: de tankdop en sluiting, mag gerust iets degelijker aanvoelen.....
Ook opmerkelijk, maar ik moet nog eens zoeken of ik iets over het hoofd zie, er zit GEEN sproeier op de achterruit.... Dit moet of betekenen dat de ruit goed schoon blijft en je er geen nodig hebt, of dat je in de wintermaanden als er zout gestrooid word, geen reet meer door de achterruit ziet..... De ervaring zal het leren.
Nog een puntje: de kofferruimte is echt ideaal. Waarom zijn er geen andere fabrikanten die met een dergelijk concept zijn? jet hebt 4 compartimenten, die je naar believe kunt gebruiken. Je vind echt voor alles een oplossing.
Word vervolgt.....
De irritaties...
- 6.400 km
Na ruim 6400 KM is het nu tijd om de kritiek eens op een rijtje te zetten. Welnu, hier zijn ze, de top irritaties aan mijn Qashqai:
1) Op nummer een, met kop en schouders, het Start - Stop systeem. Dat is meesterlijk irritant en totaal onvoorspelbaar. Ik weet ook niet wat het veroorzaakt, de dealer is er ook zeer vaag over. Het lijkt wel alsof de Accu dusdanig slecht is, dat het systeem 9 van de 10 keer vind dat de accu niet genoeg spanning heeft. Ben ik 4 dagen in het buitenland op zakenreis geweest, beloond de QQ dit met een week aansluitend GEEN start stop. Zelfs een rit van Haarlem naar Arnhem was nog niet voldoende om de accu volgens het start stop systeem sterk genoeg te maken. (en er is niks mis met mijn accu!!)
Erg teleurstellend, vooral omdat je hierdoor gewoon je verbruik niet haalt. (tijdens de periodes dat ie het wel doet is het verbruik veel beter) Vooral nu de temperatuur beneden de 20 graden ligt, geen start stop. Gisteren van Haarlem naar Leiden gereden en ja hoor, bij aankomst in Leiden bij het 2e stoplicht doet ie het. Ja, een keer, daarna niet meer, ook niet op de terugweg....
2) de 19 inch velgen. Ik snap niet wie bedacht heeft laag profiel banden op een SUV te leggen. En dan ook nog zonder nood loop..... Is dit soms de omzet generator voor de dealer? de eerste steen die ik tegen kwam op de weg was het raak. Lekke band, geen reserve wiel en een uur wachten op de monteur. En Nissan weet dat dit een probleem is, daarom dat de banden worden uitgerust met een sensor voor de bandenspanning door te geven. Ik zou bijna zeggen als er sensoren op je banden zitten: pas op, want je krijgt dan regelmatig een lekke band..... Ik was het zat, en heb all-weather banden en 17 inch velgen gekocht. Ben ik van al het gesodemieter af.... :) EN hij rijd veel comfortabeler!!
3) De electronica en dan wel te verstaan het zogenaamde slimme deel. Je weet wel: Collission Warning, Lane Departure Warning, etc. Om te beginnen met het systeem dat waarschuwt tegen aanrijdingen (als je te snel ergens op af rijd) dat werkt dus niet!! Ja, het werkt wel als je op een recht stuk weg al 5 minuten iemand voor je hebt zitten en die remt, dan begint hij te piepen. Maar dan ziet zelfs een blind paard het nog. Maar op een rotonde een leswagen die voor je kruipt en vervolgens een noodstop maakt... Daar zit je bovenop nog voordat het systeem zijn eerste piep gegeven heeft. Kortom het is gewoon veel en veel te langzaam. Het duurt ruim 2 tot 3 seconden voordat het systeem iets in de gaten heeft. (die aanrijding was overigens een krasje op de bumper, echt een kleine tik)
Het lane departure heb ik op aanraden van de dealer al bij de eerste meter uitgezet, want daar word je helemaal gek van. Bij elk zebrapad is het raak. piep piep. Weg ermee.
En natuurlijk niet te vergeten: blind spot waarschuwing. Al even waardeloos. Als ik naar rechts ga, waarschuwt hij voor verkeer dat links bij me zit. Snap jij het? Mijn volgende auto word zonder al die rotzooi!! Het is heel simpel: of goed, of NIET.
4) Alhoewel de navigatie van Nissan de beste is die ik tot nu toe heb gehad (10 keer beter dan die achterlijke draaiknop systemen van BMW, Mini, Audi, etc), een vriendelijk, doch dringend verzoek aan alle autofabrikanten: SCHEI ER TOCH MEE UIT. Maak gewoon ruimte dat je je IPAD of ANDROID tablet kunt inpluggen. Die zijn 100 keer beter, hebben een geheugen wat wel werkt en kunnen wel gratis kaart updates krijgen elke dag !! wat zeg ik, elke minuut. En niet een keer in de 2 jaar Meneer Nissan. En krijgen wel gratis file informatie en dat kost geen 100 Euro per maand Meneer BMW voor Connected services. En het allerbelangrijkste, ze kunnen het adres oppakken van mijn klant uit mijn adresboekje. Hoef ik dat hele achterlijk adres niet met het handje via een draaiknop, lettertje voor lettertje in te toetsen.
En boven alles, Die functionaliteit is GRATIS zowel bij Apple, als bij Android (buiten dan de aanschaf van het tablet, maar dat is nog altijd goedkoper als de navigatie in de auto).
Dus, mijn volgende auto krijgt gewoon een IPAD-je in het interieur en NIETS anders... :)
Maar voor de rest is het een geweldige auto !! En dat klinkt niet echt, maar dat bedoel ik wel.
De QQ loopt als een zonnetje, is zuinig als de start-stop het doet en zit heerlijk.
Alleen jammer dat hij niet met een automaat te krijgen is (de 166 PK !!) en die mis ik toch echt wel. IK vind dat hand schakelen toch echt van de vorige eeuw.....
Word vervolgd.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai
