Nissan Qashqai 1.6 DIG-T Tekna (2015)

autoreview

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T Tekna (2015)

Signalement

UitvoeringQashqai 1.6 DIG-T Tekna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf34 km
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op naar de eerste beurt..

  • 17.000 km

Na heel vervelende ervaringen met een zeer slechte (vooral motorische) kwaliteit van de gloednieuw aangeschafte Opel Astra tourer Diesel, gingen we op zoek naar een alternatief.
Na 1,5 jaar inruilen doet pijn maar is beter dan een constante ergernis.

We wilden meteen een paar stappen zetten op het gebied van comfort. De erg lawaaiige Opel diesel tractor,( die ook nog eens volledig gereviseerd moest worden binnen de eerste 10.000 KM!) had een erg vervelend gevoel nagelaten en met het vooruitzicht binnen ca twee jaar aanmerkelijk minder kilometers te gaan maken was een benzine uitvoering een logische keus.

De crossover rage sprak ons zeker aan. Prettig die extra bodem hoogte die je tegenwoordig vooral in de stad met zijn vele drempels nodig blijkt te hebben. De hoge zit was ook een pluspunt.

Diverse merken en uitvoeringen passeerden de revue. Kia, Hyundai,Mazda en nogmaals een proefrit met een Opel Mokka. Daar was oa de hoop op een betere inruilprijs (coulance?) gezien de ellende die we met de Astra hadden meegemaakt het belangrijkste motief. Die inruilprijs echter was de laagste van alle aanbieders en de Mokka viel met zijn onrustige en zenuwachtige rijgedrag al na een tiental proef kilometers af.

De Qashqai echter, sprak ons meteen aan. Prettig gevoel, soepel schakelen en erg stil van binnen. De 1.2 motor liep heel rustig en deed precies wat hij moest doen maar reageerde nogal traag bij gasgeven. Vandaar dat de 1.6 Dig-t de logische keuze was. Met zijn 165 PK een ruim voldoende krachtige motor.

De levering door de dealer in Tilburg was keurig verzorgd. Wel ontdekte is wat afwerkpuntjes zoals een motorkap die nogal overstak, maar dat werd bij een 1000 km extra service controle allemaal keurig verholpen. Prettig trouwens dat men je auto na een tijdje nog eens grondig bekijkt en pro-actief zaken aanpakt. Technisch is het niet nodig maar in de klantrelatie een dikke voldoende daarvoor.

Wel viel op dat het bandengeruis erg nadrukkelijk het interieur binnendrong. Iets wat tijdens de proefrit niet zo opviel. Het zou dus een exemplarisch verschijnsel kunnen zijn maar je hoort meer mensen klagen over dit afhankelijk van de materiaalsoort van het wegdek soms wel erg indringende geluid. De oorzaak was relatief snel gevonden: de overdruk ventilatieroosters aan de achterzijde die achterin de wielkast uitkomen en die veel geluid doorlaten.
Enige verantwoorde aanpassing aan de isolatie achterin loste dat prima op waarna de rust binnenin erg aangenaam was. Verantwoord omdat de overdruk wel weg moet kunnen. Speciale open schuim platen werken hier echter prima en de kosten zijn gering.

Het comfort van de QQ staat op een hoog peil en de ingebouwde gadgets hebben veelal zin en zijn bruikbaar. Vier camera's geven een soort helicopterview rondom de auto bij achteruit rijden en ook de veiligheids zaken rondom rijbaan detectie, remassistent, parkeersensoren etc zijn ruim voorhanden. Die rijbaan detectie is trouwens bij de huidige trend om voormalige middenstrepen te vervangen door zijstrepen een erg vaak gehoorde piep. Die kun je gelukkig ook uitschakelen dus ;)
Het automatisch parkeren vergt bijna een studie en omdat de behoefte er niet is, gebruiken we die optie nooit.

De prestaties van de 1.6 motor zijn indrukwekkend. Een snel optrekken en een ruim voorhanden surplus aan vermogen is elke berg de baas. Ook een volbeladen tandem-asser was in de prestatie nauwelijks waarneembaar. De Duitse autobahn was recent goed een goede 210Km/u waarbij de auto erg stabiel en zonder trillende plaatwerkonderdelen oid. zijn mannetje stond.

De meegeleverde navigatie voldoet goed en brengt je meestal waar je moet zijn. Dat het kaartmateriaal uit 2013 is mag gerust een aanfluiting genoemd worden. Updates naar recenter kaartmateriaal zijn tot op heden (Aug 2015!) niet verkrijgbaar: slordig van Nissan.
Ook de Connect mogelijkheden die hoog aangeprezen worden in de reclame zijn ronduit teleurstellend. Er zijn nauwelijks apps verkrijgbaar, aangekondige apps zijn nog steeds niet beschikbaar en het ontbreken van zaken zoals voice control of een veilige snelkeuze voor veelgebruikte telefoonnummers is een stap terug in de tijd. Vreemde keuzes zijn daar gemaakt en de gemaakte keuzes worden niet uitgewerkt lijkt het.
Je kunt wel gebruik maken van je telefoon software zoals Cortana in Windows phone ( waar dan verder helemaal geen apps voorzijn) of Google Now of Apples Siri. Via de bluetooth koppeling zijn die in te schakelen.

Daar is dus Nissan met zijn Bosch systeem flink achterop aan het lopen. Jammer. Vooral omdat het systeem door zijn integratie en snelle werking wel degelijk veel potentie heeft maar dat komt er voorlopig nog niet uit. Een ingrijpende software update zou daar wonderen kunnen doen.
Ook zinvolle apps, kunnen het rijgenot en de veiligheid verbeteren. Denk aan een weerapp, integratie tussen navigatie en het verkeer, files etc.. kortom er is veel mogelijk maar de meegeleverde apps bevorderen eerder de onveiligheid, zoals online zoeken en een Facebook app. Zaken waar slechts weinigen op zitten te wachten en die je juist beter niet rijdende kunt gebruiken.

Verbruik van de 1.6 Dig-t benzine is erg gunstig. Bij rustig rijden ligt dat op ca 5,7 liter maar ook ca 5 liter is haalbaar bij 80/90 km wegen. Bij sportief rijden loopt dat uiteraard wel op maar zelfs op 210 km/h werd de 15 liter nog als erg acceptabel gezien door mij.
Nu maken we vooral snelwegkilometers en maar gering stadswerk en dat vertekend mogelijk het gemiddelde gebruik wat. Gemiddelde verbruik over de 175000 km ligt op 5,6 nu.

Met een stevig geladen tandemasser erachter wordt de situatie echter heel anders: het verbruik stijgt al snel naar 10 tot 13 liter. Weliswaar veel in de stad dus ook dat helpt niet echt mee.

Klachten van de eerste serie zoals windgeruis rondom de spiegels behoren tot het verleden.
De zit in de stoelen is prima en het leer ( Tekna uitvoering) voelt prettig aan. Zitting had wat langer mogen zijn maar is nu redelijke tussenoplossing voor een chauffeur van 1.91 en een van 1.68 ;)
Met grote regelmaat maken mijn 2 honden gebruik van de laadruimte van de QQ. Jammer is de hoedenplank die telkens verwijderd moet worden. Een rolafdekking was prettiger geweest. Misschien iets voor de accessoire handel.


Pluspunten: Het comfort, de zuinigheid, de hulpmiddelen die de veiligheid bevorderen.
Nadelen: Technologische stilstand Connect systeem.
Verouderde kaarten bij levering.

Binnenkort de eerste beurt. Omdat ik die bij aanschaf voor drie jaar afgekocht heb ( was aanbieding) geen verassingen daar.







beurt 20K

  • 20.000 km

De auto heeft zijn 20K beurt gekregen. Enige aandachtspuntje was een niet werkende schakelaar van de veiligheidsriem achterbank, die vervangen is.
Verder weer ettelijke duizenden heerlijke kilometers gereden in deze prima auto.

Volgens geruchten zal eind oktober de navigatie update uitkomen. Vreemd dat het allemaal zo lang moet duren en zo vreselijk amateuristisch lijkt te gaan. Daar kan Nissan nog een wereld winnen. Voor het Connect syteem eveneens nog geen enkele nieuwe app. Rare keuzes maakt men daar.

Los daarvan blijft het een heerlijke reisauto.
Inmiddels via ebay een paar fraaie door plate sill covers gekocht die er strak opzitten. Dat zijn Roestvrij stalen bescherming voor instap.
Ook op de achterbumper een doorzichtige plastic bescherming aangebracht ivm de honden en hun nagels.
Op naar de volgende beurt.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.