Nissan Qashqai 1.6 DIG-T Connect Edition (2015)

autoreview

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T N-Connecta (2015)

Signalement

UitvoeringQashqai 1.6 DIG-T N-Connecta
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf44 km
KM-stand laatst59.100 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e verslag

  • 4.500 km

Sinds enkele weken een QQ 1.6 dig-T, oftewel een 1.6 turbo, 163 pk en 240 nM koppel, ASX met spijt ingeruild, maar was voor onze nieuwe caravan gewoon niet sterk genoeg (op papier wel, praktijk helaas niet), caravan is 1200 kg en 230 cm breed, ASX trok zich op vlakke autobaan al rot, dus was bang voor de berg ritjes, voor vakantie dus een nieuwe auto nodig, ASX diesel werd me afgeraden door dealer (20.000 km/j, hoge wb en lage inruilprijs over paar jaar) wilde zelf persee een turbo blok, dus vele merken vielen al af (o.a. Mazda) na 400 m tijden proefrit had ik al en goed gevoel over de QQ met deze motor, inruil voorstel was beter dan gehoopt, dus zaak was snel geregeld!

We zijn al met wagen en caravan naar Kroatië en Oostenrijk geweest, nauwelijks gemerkt dat de caravan er achter hing !! Koppel begint al ff boven 2500 toeren en rond 3000 sterk zat voor alle sleurwerk.
Auto komt veel luxer over als ASX, motor en onderstel nauwelijks hoorbaar, wel banden geruis en bij hogere snelheden beetje windgeruis rond glazen dak (optie), maar komt misschien ook omdat motorgeluid erg afwezig is, blokje draait solo door 6 bak lage toeren, perfecte auto, mis alleen xenon licht (had ASX wel)
Beoordeling betrouwbaarheid op basis van ervaring tot nu toe, en grenzeloos vertrouwen in Japanse auto's,
Volgende revieuw bij 20.000 beurt,

20.000 beurt

  • 21.344 km

Zoals beloofd, verslag van de 20.000 km beurt, kosten waren 290 euro incl. 2 nieuwe ruitewissers bij voorruit, voor rest geen bijzonderheden. (Moest ook eens anders zijn!!)
Auto bevalt nog super, motorisch ZEER tevreden, (heerlijke duw in rug/ veel koppel) verbruik schommelt rond 1 op 13 tot 13,5 (solo), met caravan (1200 kg) rond 1 op 9 tot 10, prestaties zijn (in beide gevallen) super, (misschien wel iets te snel soms !!) Stoelen zitten heel goed, ook op lange reizen, ondersteunig is goed, auto is (in de meeste gevallen) heerlijk stil van binnen, mede ook door combinatie van 6-bak en turbo blok, je doet bijna alle "rij- werk" tussen 2500 tot 3000 toeren, (3600 o/m bij 160!!) dat verklaart dus wel de rust, kofferbak en binnenruimte zijn zeer goed bruikbaar goede bergruimten voor kleine spullen.
Ik had als leenauto een ASX (mijn vorige auto) was wel leuk om weer eens in een ASX te rijden, maar ik merk nu wel dat de meerprijs van een QQ t.o.v. een ASX echt wel gerechtvaardigd is. Aan alle snufjes op de QQ wen je snel, zoals o.a. automatische handrem, anti bots software, verkeersborden herkenning.
Tegenvallers zijn dat de verwarming tegenvalt (tenzij je de ventilator erg hard laat blazen), de automatische handrem er achteruit vaak lastig af gaat, is volgens dealer ook niets aan te doen! ("producteigenschap"), en ik vind de koppeling lastig te doseren, software van automatisch licht en ruitewisser was in ASX beter vond ik, wat looks betreft vind mis ik de ASX nog steeds (vooral de gril en de xenon lampen), de QQ is erg designed, waar de ASX eenvoudig getekend is, maar dat is natuurlijk een smaak kwestie, maar ik wilde perse een turbo motor in mijn nieuwe auto, dus de keuze was beperkt,
Voor rest nagenoeg geen klachten of storingen, kortom, op naar de 40.000 km?

Terugroep actie OBD

  • 28.688 km

Gister bij dealer geweest voor terugroepactie, betreft een officiele fabrieks terugroep actie (staat ook op site RDW), gaat om een software fout die sommige Nissan modellen
(Juke, QQ, Xtrail) hebben, heeft te maken met achterste sensor van de katalysator, Als deze sensor kortsluiting heeft, word dat niet zichtbaar in het Obds, oftewel, er is dan een uitlaatgas fout, maar er gaat geen check engine lampje aan, zou dus nu, door een upgrade van de software, verholpen moeten zijn.
Voor de rest race ik nog tevreden rond, QQ lijkt steeds soepeler zijn toeren te draaien, blijft een heerlijk motor blok, ik had een leenauto en ik trilde bij 120km/h bijna uit de auto!!, meer dan 3500 rpm in de 5, pfff wat ouderwets!!, dat is echt fijn aan de QQ met zijn turbo blok, altijd kracht bij weinig toeren, dus heerlijk rustig aan boord, echt fijn!, enige storing tot nu toe, krakende vering/rubbers, maar alleen bij 25 grden en meer, dealer kan niets vinden (wel veerschotels schoongemaakt en rubbers in gespoten, maar geluid is er soms nog) stoort me verder niet, ik weet nu dat het geen kwaad kan.

Binnenbrandje!

  • 31.400 km

Toen ik deze auto kocht, heb ik meteen een review gestart, en daarbij voor betrouwbaarheid een hoge waarde aangegeven, gebaseerd op mijn vertrouwen in Japanse techniek, misschien voorbarig, maar was gebaseerd op ervaring en optimisme, helaas zijn er toch wel al wat rimpeltjes ontstaan, echt onbetrouwbaar is de auto nog niet gebleken, maar wat me tegenvalt zijn de slechte (trage) verwarmingscapaciteit (komt misschien ook wel door de grote koelsijsteem inhoud?), mede daardoor blijft de auto wel goed op temperatuur bij (caravan) sleurwerk, wat me ook tegenvalt is wisselvallige/trage werking van automatische ruitewissers en automatische lichtinschakeling, werkte bij ASX toch fijner, verder valt de electrische en automatische handrem erg tegen, vooruit werkt wel goed, maar als je achteruit weg wilt rijden, "bokt" de auto vaak erg op, voordat de handrem eraf gaat, je zou dit kunnen voorkomen door handmatig te lossen, maar waarvoor zit er dan een automatisch snufje op?
De reden waarom ik deze review start, is echter dat ik op de laatste vakantie rit (flink berg op, met caravan 1200 kg erachter) een "binnenbrandje" had, er bleek een hitte schild achter de turbo/spruitstuk zo heet te zijn geworden, dat dit spontaan ging roken en deels is verbrand is en (daardoor) deels los is geraakt, toen we moesten stoppen ivm wegwerkzaamheden, kwam er plots rook de auto in.
Via Nissan europa service in Italie naar dealer geweest (achter op bergingsauto!), maar volgens de Italiaanse monteur zat er geen storing in de auto, alles was ok, er was waarschijnlijk condens van de airco op de hete turbo gedruppeld!! (Terwijl je duidelijk de brandsporen kunt zien en ik een filmpje met rook heb laten zien !)
Terug in NL langs dealer geweest, krijg binnen kort een nieuw hitteschild erin, was volgens importeur nog nooit eerder gebeurt?, mijn ervaring met deze auto is wel dat bij elke caravan rit tot nu toe, berg op een soort bakaliet geur te ruiken is/was, was nu weer het geval, alleen in combi met grijze rook die via ventilatie roosters de cabine inkwam, was wel flink schrikken, hopenlijk is het binnen kort opgelost.
Voor rest een fijne, krachtige, rustig en comfortabel rijdende auto, motorisch een pareltje, gaat als de brandweer, ondanks dat hij niet rood is ;-)!!

Betrouwbare Japaner???

  • 34.775 km

Voordat ik deze auto kocht, had ik alvast deze revieuw opgestart, en bij betrouwbaarheid, gebaseerd op eerdere Japanse auto's, een hoge waarde ingevuld, maar had ik niet moeten doen, lijkt het wel.
Afgelopen maandag kreeg ik de auto niet gestart, alleen wat klikjes en een boel knipperende lampjes, ik had al een paar dagen zoiets van dat de accu niet in orde was, en gevoel bleek dus goed, start stop sijsteem werkte ook al een paar
dagen niet, ondanks een buiten temp van boven de 5 graden, normaal rij ik minimaal ritjes van 30 min of meer, dus daar kon het niet aan liggen, de accu bleek idd defect en is onder garantie vernieuwd (1,5 jaar oud!!), tevens is ook, eindelijk, na 3 pogingen het juiste hitte schild geplaatst, (zie binnenbrandje), Het is weliswaar de 1e keer dat ie me echt heeft laten staan, maar auto voelt helaas niet zo betrouwbaar als ik gehoopt had, heeft ook te maken met eerder klachten zoals minder fijne software automatische ruitewissers en verlichting, electronische handrem die er niet altijd even goed afgaat, soms kort opflitsende controle lampjes (sporadisch), of hakerig werkend audi/navi, slechte ruiten sproeiers voor, krakende pook, slechte verwarming en ondermaats licht van de koplampen (is nu iets verbeterd door plaatsing van H11 led-lampen), voordeel is wel nog steeds het SUPER fijne motorblok, fijne onderstel en remmen en stilte in interieur (geeft luxe gevoel) , goede stoelen en praktisch intrieur (gelukkig!) ben erg verdeeld over deze auto, hij rijdt fijn, maar ik mis klik met de auto, ik hou jullie op de hoogte, maar erg goede inruilprijs vergemakkelijkt mijn keuze ;-) !!

40.000 beurt

  • 41.782 km

Verslagje van 2e beurt, geen bijzonderheden, standaard beurt, filters, olie, remolie, wel nog een terugroepactie, binnenscherm achter vastgezet, omdat dit tegen remleiding kan komen.
Deels tevreden over auto, is zeer comfortabel, erg snel, goede remmen, en wegligging, stoelen redelijk, erg goede caravan trekker en duitse autobaan flitser!!, relatief zuinig, woon werk rond 1 op 13,5, recent naar Oostenrijk geweest, rond 1 op 15 op snelweg, goed doorgereden, niet idioot geblazen (max 150)
zeer ontevreden over houding Nissan, er zijn veel bekende storingen aan deze serie auto's, standaard antwoord van Nissan is dat ze het nog nooit gehoord hebben!!, terwijl Qashqai forum uitpuild van nagenoeg dezelfde problemen als de zaken die ik merk aan de auto, jammer, maarja de QQ verkoopt zichzelf, dus waarom zou Nissan zijn (kleinere groep ontevreden) klanten goed helpen??
Gelukkig komt binnenkort de nieuwe Mitshubitsie Eclipse sport naar de showroom, gelijk proefrit maken en inruilprijs eens laten bepalen,.....recent helaas voor 2e keer uitval gehad, was aan het invoegen op snelweg, toen er plots helmaal geen vermogen meer was, uiteindelijk vluchtstrook opgegaan, en auto opnieuw gestart (als soort van reset zeg maar) dit heeft gelukkig geholpen, tijdens de storing helaas geen meldig of waarschuwing, vreemd, komt hopenlijk nooit meer voor??, ik hou jullie op de hoogte,

Laatste toevoeging

  • 59.100 km

Dit is mijn laatste stuk tekst over dit wrak, uh auto,
Ik heb afgelopen week handtekening gezet voor een Mitshubishi Eclips cross automaat, en ruil QQ in, is mijn 1e en tevens laatste Nissan ever!!, auto is verre van betrouwbaar gebleken, en Nissan NL is heel handig in afwimpelen van klanten, schande, maar ik vrees dat de QQ tot nu toe zichzelf verkocht, en Nissan niet wakker ligt van een ontevreden klant meer of minder, maar vraag me wel af waarom ze op dit moment met enorme kortingen aan het gooien zijn?, enigste manier om de rotzooi nog te slijten? Mijn advies, koop bij een ander merk, welk mag je zelf bepalen, op dit moment zitten er nog diverse storingen in de auto, maar ik steek er geen tijd meer in, is immers een bodemloze put, is in 2,5 jaar dat ik hem heb gehad, zelden storings vrij geweest, erg jammer natuurlijk, want fijne caravan trekker, comfortabel en redelijk stil van binnen, best een rappe bak ook, motorisch een pareltje, alhoewel, de laatste tijd lijkt het of ie inhoudt of stottert (na een keer spontaan uitgevallen te zijn!) remmen zijn heel goed, onderstel/wegligging goed, zeer praktische auto, maar helaas word je er niet vrolijk van, flink op af geschreven, maar ff door de zure appel heen bijten, vooruitzichten zijn goed, zal begin Januari nieuwe review starten als ik de Eclips heb.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.