Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna (2014)

autoreview

Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna (2014)

Signalement

UitvoeringQashqai 1.5 dCi Tekna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst193.800 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

Vandaag de Vokswagen Passat ingeruild voor de nieuwe Nissan Qashqai Tekna 1.5 D.
De keuze is gemaakt op basis van merkenbeleid van mijn werkgever.

De nieuwe Qashqai oogt veel beter dan zijn voorganger. Het is een redelijk ´dikke bak´ en ziet er toch sportief uit. Vooral door de achterlichten oogt hij veel groter dan zijn voorganger.

De Tekna versie is gewoon compleet. Het ontbreekt (nagenoeg) aan niks. Wat op valt is dat de 1.5 Diesel beter weg komt dan de 1.6 van mijn vorige auto.

Schakelen gaat vlot en er is voldoende trekkracht aanwezig. Door de hoge zit heb je prima uitzicht naar voren. Naar achteren is het wat minder, maar daar wordt je prima geholpen door de talloze camera´s en de dode hoek waarschuwing.

Eerste week al 1400 KM afgelegd en net afgesloten met een ritje Autobahn. FF de 195 KMH aangetipt. Uiteraard op de teller. Wat dit echt is, moet ik nog eens uitzoeken met een TomTom er naast.
NL autoweg geeft een verbuiksgemiddelde van 4,8 tot 5,2 op 100. Niet mis voor een auto die nog niet `los´ is.

jammer dat de Telefoonoptie geen spraakherkenning heeft. Ik bel veel vanuit de auto. Een nummer zoeken is dan afleidend. Maar ja, veel merken ontberen deze optie.

Eenmaal achter het stuur is alles zo gevonden. Klein gemis is dat niet alle toetsen op het portier voor de bediening van de ramen en vergrendeling verlicht zijn. Op de bijrijder en achter portieren al helemaal niet. Zelfs géén symbooltje.

De dikke wielen, 19 inch 225, geven wat meer geluid en een harder gevoel, maar dat was te verwachten. Daarvoor krijg je een mooie look terug. Het oogt gewoon ´vet´ zonder al te veel afbreuk te doen van het rijcomfort.

Auto-parkeren heb ik nog niet gebruikt. Dit doe ik nog graag zelf, maar ga dat zeker nog eens proberen.

1e tussenstand.

  • 3.000 km

Wat kritische noten.
Jammer dat je onder het bellen geen route kunt starten. Nav gaat wel verder als een route gevolgd wordt, maar een nieuwe invoeren weigert hij.
Hillhold vanaf 3 graden is wat onbetrouwbaar. Passat ging altijd op de rem als je eenmal stil stond. Nu rol ik nog steeds van mijn plek.Heb me aangewend de handrem te activeren als ik langer stil sta.
Dode hoek waarschuwing gaat soms af als ik op de linker baan zit. Denk dat hij de vangrail spot.

Positief.
Rit A2 210 km met 4.5 ltr op 100 gedaan. Petje af.

Trekkracht is beter dan de 1.6 tdi van de Passat. In de 6 reageert de QQ op het gas. Passat was dan 'dood'.

Omstreden windruis via de spiegels valt mij geheel mee. Ik merk er nagenoeg niks van.

Ongelooflijk veel gadgets. Thuis op telefoon en bestemming zoeken met google maps. Send to car. En in de auto bestemming overnemen in Nav. Gewoon handig...

Stoelen ziten goed, maar zitting zijn wat aan de korte kant.

2e tussenstand

  • 8.000 km

Jammer dat er geen indicatie is voor laag ruitensproeier peil. Er gaat dan wel 5 liter in het reservoir, maar ik hoop in de winter niet voor verassingen te komen te staan. Dan maar regelmatig bijvullen.

Verder geen spraakherkenning op de telefoon interface. Da zie ik als een ernstig tekort daar zoeken via het touchscreen behoorlijk afleidt.

Verder zijn geen in te voeren tijdens het bellen. jammer als je voicemail afluistert of een conference call wilt openen met PIN (OP EEN PARKEERPLAATS UITERAARD ;-)

2 keer een issue gehad met de boordcomputer. Hij ging 1 x op zwart en viel een keer uit tijdens een rit. Even goed in de gaten houden.

Verder prima rijeigenschappen. gem. verbruik 5,4 op 100km en op de snelweg 4,5 op 100Km.

Tussenstand

  • 30.000 km

Hier weer een update.
Inmiddels aanbeland op 30K en de eerste beurt zit er op.
Helaas tijdens de eerste zomerdag in mei geconstateerd dat de airconditioning niet meer functioneert. Bezoek aan de dealer leert dat door een montage fout twee leidingen langs elkaar schuren waardoor deze lek geraakt zijn. Leidingen inmiddels vervangen. Laat de zomer nu maar komen.
Nu de zomerbanden er weer onder zitten, is de QQ een stuk stiller.
Resonantie bij stationair toerental bleek (iets) los in luchtfilter. verholpen bij beurt.
Gemiddelde verbruik is 5.2 op 100. Laatste 200 km A2 met 4.6 beëindigd. Was wel filevrij rijden op ideale snelheid.
Ben straks benieuw hoe de QQ bevalt tijdens de vakantie in Italië.

Vakantie trip

  • 34.000 km

Net terug van een vakantie in Italië.
Helaas een zeer vervelende ervaring gehad.
Net over de Brennerpass stopte de ventilatie er mee. Geen zuchtje lucht meer uit de roosters terwijl de FAN op volle toeren draaide. Mooi vooruitzicht met 35C+ en 16 dagen vakantie.
Na een stop (contact uit) deed de ventilatie het weer en koelde de Airco naar behoren. Echter bleef het probleem steeds (met onregelmatige tussenpozen) terugkomen. Een stop and go hielp dan steeds maar.... ook dat hield er tijdens de terugreis (na de eerste 350 KM) mee op. Geen zuchtje koeling bij 35 C+ en nog 500 KM te gaan. En dat is balen kan ik vertellen.
Garage bezocht en (net als bij de tandarts)niks te vinden. Auto terug en afwachten of de importeur wat te melden heeft, of het issue weer optreed als ik bij een dealer in de buurt ben.

Tweede issue,
Plaat achter op de klep (waar logo van Nissan op zit) verkleurt t.o.v. de overige lak. Ook dit is gemeld en was zelfs zichtbaar op nieuwe (witte) auto in de Showroom.

Verder presenteerde de QQ prima bij een opmerkelijk gemiddeld gebruik van 5,4 l/100KM. Totaal 4500 KM gereden met 3 personen en volle kofferbak en liters vocht (zweet helaas).

ben ik nog tevreden? Ja, nu wel weer, maar die Airco/ventilatie problemen beginnen mijn algemene tevredenheid behoorlijk te tarten.

Update

  • 73.000 km

Enkele kleine issues gehad.
Na de problemen met de airco bleek de stoelverwarming aan de bestuurderszijde het niet meer te doen. Eerste onderzoek, verwarmingsmatje in zitting vervangen. Bleek niet de oplossing. Daarna matje in de rugleuningroep. Bij het inzetten ging de ritssluiting van de lederen bekleding stuk. Dus ook de rugbekleding vervangen. Uiteindelijk opgelost.nu hopen dat de ventilatie het bij warm weer blijft doen. Afgelopen jaar de sensor in medium stand gezet (?). Daarna was de zomer voorbij en niet meer kunnen ervaren of alles blijft werken.

De licht verkleurde plaat op de achterklep is helaas niet te verhelpen. Opnieuw spuiten zou een optie zijn, maar dat vind ik net een brug te vragen. Ervaring is dat het resultaat veelal minder is.
Verbruik blijft netjes. Gemiddeld 5.4. Maar A2 ritten van 5.0 en lager zijn ook voorgekomen.
Olieverbruik is nihil (was bij de vorige autos's wel anders).

Algemene indruk blijft goed, afgezien van e akkefietjes. Ik hoop dat dit nu voorlopig over is.

Vervolg

  • 86.000 km

Eindelijk toch het Ventilatie/Aircoprobleem gevonden en opgelost.
Met het warmer worden (ja ja zelfs in de zomer van 2016) viel de airco/luchtbehandeling weer uit. Uiteindelijk naar de dealer toen er geen zuchtje lucht uit de roosters kwam. Meteen aan de diagnose gehangen en uitgelezen. Verdamper -17 graden!!!!
De dealer heeft vervolgens een nieuwe kachelunit besteld . Deze is inmiddels ingebouwd en alsl enkele weken geen problemen meer.
Blijkbaar vroor de hele unit dicht, waardoor er geen lucht meer doorheen kon. Verklaart een hoop. ook de enorme plas water onder/naast mijn auto als die even geparkeerd stond en de vieze vrieslucht in de auto.
Verder weer prima tevreden. Zeker nu dit euvel opgelost is. Binnenkort de 90K beurt en dan naar Italië.

Over de ton

  • 100.200 km

Inmiddels weer over de 100.000 km grens gegaan in net wat meer dan 2 jaar.
Goede vakantie trip met zo'n 4.000 km in ruim 2 weken.
Geen gedoe meer met de Airco en ook geen andere issues gehad. Alles is nu OK.
Zit nog steeds op mijn eerste set zomer en winterbanden. Het verbruik is gemiddeld 5.4 op 100 KM.

Rechts achter de band laten vervangen ivm een "kram" die ik er ergens in gereden heb.
Door de dubbele lekkage op nog geen cm, kon de band niet gerepareerd worden. In zo'n geval mis je wel je reservewiel. Volgende keer neem ik er eentje met (eventueel) een thuisbrenger.

Al met al heel tevreden. Geen bijkomende kraakjes of piepjes in het interieur. Geen olieverbruik in de 30.000 KM range.

Nieuwe tussenstand

  • 123.000 km

Inmiddels 123.000KM. wel super dat de beurtintervan 30.000 KM is. Scheelt heel wat bezoekjes aan de garage voor onderhoud.
Wat scheelde er de afgelopen periode ook alweer aan=
Voorjaar plotseling meldingen motor management. en Chassis control.. Afspraak gemaakt bij garage. Wat geGoogeld en op advies de accupolen gecheckt. +Pool zat los. Vast gezet en geen meldingen meer van boordcomputer.

Enkele weke laten geen power meer van de accu. Met starthulp de boel aan de praat gebracht en naar Nissan garage gereden. Nieuwe accu onder garantie + afspraak om massa te versterken.
Uiteindelijk niet uitevoerd maar ook geen problemen meer. gehad sindsdien.

Tussenstand

  • 134.000 km

Ja ja, alweer 3 jaar. Eerste APK.
Bijzondere ervaring....afgekeurd. Ik herhaal, 3 jaar, 134.000Km. Dat was even slikken. Wat bleek. As-hoes gescheurd en gloeistift moet vervangen worden.
Na nieuwe afspraak beiden vervangen. Daarna trillen in stuur, wat bleek. As was droog gelopen en moet vervangen worden. Dat hadden de mannen moeten zien bij het vervangen van de ashoes. Maar ja, na vervanging alles weer top.

Wat doet dit met mijn beoordeling? Heb nu heel wat nieuwe auto's gehad en bij allen was er wel wat (lees reviews maar, ze staan er allemaal ). Al met al ben ik nog steeds tevreden. Met de beperkte merken in mijn lease voorwaarden denk ik zelfs dat de volgende weer een QQ kan worden, maar ik heb nog een klein jaar om dat af te wegen.

3 1/2 jaar en 150.000KM

  • 150.000 km

150.000 km was een "forse" onderhoudsbeurt.
Reguliere grote beurt + Remblokken rondom, Schijven voren, D-riem en lekkage tussen Bak en blok. Die laatste had ik zelf niet gemerkt. Nooit een druppel olie op de oprit gehad.
Beurt was nodig. Motor liep rauw bij -5 graden C en kouder. Na beurt is alles weer OK. Nog steeds tevreden QQ rijder.
Verbruik stabiel met 5.4 op zomer en 5.6 op winter bande. Korte ritten haal ik nipt de 6.0, maar ja, veel langzaam rijdend verkeer maakt het niet makkelijk op zuinig te rijden.

4 1/2 jaar en 175,000M

  • 175.000 km

Het einde komt in zicht. In september loopt het leasecontract af.
Moet zeggen dat deze auto prima bevallen is, veel beter dan ik had gedacht. Sinds laatste update geen bijzonderheden te melden. Alles prima in orde. Nu ik kortere afstanden rij is het gemiddelde verbruik hoger (ca 5.8 op winderbanden).
Zit nu te dubben wat de volgende wordt. QQ Tekna is weer duurder en bv panoramadak als optie . Merkenbeleid is echter strak. Mercedes A klasse.... Duur Ford, zou ik dat doen gezien mijn ervaring (Zie mijn andere review) met de Mondeo en de lokale dealer in het zuiden des lande. Helukkig nog FF tijd met momentele voorkeur naar nog een rondje QQ.

This is the end, my friend.

  • 193.800 km

Nog 2 dagen te gaan en dan ruil ik mijn trouwe vriend in voor een nieuwe Qashqai. Ruim 5 jaar gereden en dat ik weer voor een QQ kies heeft meerdere reden. De eerste is uiteraard dat ik tevreden ben over deze auto, het model nog steeds heel goed bevalt en deze auto nog steeds over behoorlijk wat opties beschikt die het ook nog eens blijven doen na 5 jaar.
Moet wel melden (EN DAT IS ZEER PERSOONLIJK) dat enkel de Pearl White me bevalt, dus de buren zullen wellicht niet eens merken dat er straks een nieuwe QQ op de oprit staat tenzij ze op de velgen letten (niet de standaard 19"genomen daar die weer tegen vallen (ook persoonlijke smaak) De tweede reden is het beperkte merken/type beleid van mijn werkgever.

Over de auto:
Huidig verbruik nog steeds (lange termijn gemiddeld) 5,4 op 100Km
nagenoeg geen issues (zie hele review historie) en beperkte kraakjes/rammeltjes (bij koud weer wil de stoel wel eens kraken.
De rem assistent heeft me 2 keer echt van een frontale aanrijding behoed (na piepen en nog eens sneller piepen vol in de ankers gegaan).

Al met al een heerlijke auto, en er zullen betere en mooiere zijn, maar helaas niet binnen mijn lease bereik.
WELDRA START IK EEN NIEUWE REVIEW REEKS!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.