Nissan Qashqai 1.5 dCi Connect Edition (2014)

autoreview

Nissan Qashqai 1.5 dCi Connect Edition (2014)

Signalement

UitvoeringQashqai 1.5 dCi Connect Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf67 km
KM-stand laatst5.560 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers (deel 2) , eerste indrukken word

  • 5.560 km

04/07/'14 750 km : EERSTE INDRUK QASHQAI 2014

De eerste kilometers en week met de nieuwe Qashqai zitten er op.
Het contrast met zijn voorganger is (expres) erg groot en ik zal eerst maar eens mijn eerste indrukken weergeven, zonder aan te geven of het goed of slecht is, want daar ben ik met nog niet alles uit en daarvoor lijkt me dat dus te vroeg.

Ik vind het vooral een leuke, stoere auto.
Hij zit goed. lekker stevig en hoog.
Hij voelt ook 'groot en breed', maar dat went snel.
Stuurt lekker licht (gewoon comfort stand) en messcherp!
De audio/Navigatie (Connect 2) is erg gemakkelijk te bedienen (intuïtief) en geeft een goed geluid.
Jammer dat de afleesbaarheid van het scherm met veel zon instraling niet al te best is en/of wanneer je een polaroid zonnebril op hebt.
Verder heerlijk veel 12V en USB aansluitingen. Echte 'gadget-auto'.
Mooi instrumentarium, duidelijke weergave.
De gekozen materialen en afwerking zijn verder prima in orde.

De key-less entry is echt geweldig, ik mis met dit warme weer wel de mogelijkheid om alle ramen open te zetten met de afstandsbediening om zo de auto even door te kunnen laten waaien wanneer ik er naartoe loop.

Nu we het over de ramen hebben; jammer dat alleen die in het bestuurdersportier automatisch helemaal open of dicht loopt met een druk op de knop en de rest niet.

De draaiknop aan het uiteinde van de satelliet aan het stuur (om de lichten te bedienen) laat zich in mijn beleving te gemakkelijk verstellen wanneer je veel richting aangeeft.
Ik probeer dat ding op stand 'auto' te houden, maar vaak zie ik dat hij ongemerkt verdraaid is. (Duitse draaiknop op dashboard handiger wellicht?)
Ook vind ik de '3x knipper-stand' daarentegen juist weer wat te zwaar aanvoelen. Vaak klikt hij dan door....

De auto is tijdens het rijden erg stil en ik heb dan al vrij snel (lage snelheden) last van windgeruis bij het bestuurdersportier en daar kan ik de oorzaak (nog) niet van vinden.
Voorlopig dus nog even trekken en duwen aan de deur en deurbekleding om uit te vogelen of het een 'fabrieksfout' betreft, of gewoon een eigenschap is van de auto.

De iPhone op de Connect 2 is geweldig, enkel dat gedoe met die apps krijg ik nog niet werkend. (Nog maar weer even wat tijd aan besteden dus)
Update: Na enig gedoe hebben iPhone en Connect contact gevonden! De Google App werkt prima. 'Send to Car' via de computer is een vinding!
Nu maar wachten op meer Apps voor de QQ!

Bij het achteruitrijden weet ik soms even niet meer waar te moeten kijken! Sensoren piepen en geven indicaties op het instrumentarium, de rear-view camera geeft beeld, maar het blijft toch vooral belangrijk de spiegels te gebruiken!

En piepen kan die! Al die veiligheidsfeatures zijn goed hoor. Ik wil het niet uitzetten zoals ik vaak bij anderen lees en geef mezelf voorlopig maar gewoon de schuld. Als je netjes binnen de lijntjes blijft of tijdig richting aangeeft bij wisselen rijstrook hoor je die lane-departure niet. Toch hoor ik soms weer wat piepen en kan ik niet achterhalen wat er dan (weer) aan de hand is ;-)

Na jaren automaat en DSG is een handmatige 6-bak wel even wennen! Ik kom veelal maar tot '5' en zie dan in het display vaak dat de auto mij voorstelt om nog maar een keer verder op te schakelen ;-)

de bagageruimte is in vergelijking met het vorige 'ruimtewonder', de VW Jetta, even wennen. Enkel komende vakantie zal blijken of deze volstaat. Verder wel handig die gedeelde bodemplaat.

Allemaal opmerkingen en eerste indrukken.
Ik zal deze verder uitdiepen komende periode.

________________________________________________________________

11/08/'14 5.560 km

We hebben inmiddels de 5.560 bereikt.
Gemiddeld 5,5 op 100 km.
Afgelopen week 2.250 km gereden met vrouw en drie kids op vakantie en dus nu al wel een goede indruk kunnen vormen sinds mijn vorige review.

De auto is erg comfortabel. De zit is erg goed. De lendesteun lijkt eerst wat lomp, maar bij gebruik is deze juist erg fijn, beter zelfs dan het gestuur met dat elektrische ding in mijn VW zelfs, wat maar niet goed te krijgen was.

De auto stuurt heerlijk, is koersvast en echt een fijne reisauto gebleken.
Inmiddels vind ik dat de basweergave van het audiosysteem wat tekort schiet helaas. Ik overweeg een subwoofer of iets dergelijks.
Navigeren gaat prima, uitgebreid kunnen testen met way-points etc.
Afleesbaarheid van het scherm blijft soms wat lastig, maar geen irritatie.
Met alle telefoons en iPads afgelopen reis veel plezier gehad van alle aansluitmogelijkheden.
Ook het aanpassen van diverse instellingen gaat snel en intuïtief.
Mooi instrumentarium, duidelijke weergave.
De gekozen materialen en afwerking zijn prima in orde, echter wel wat last gehad van rammeltjes wanneer alle portiervakken gevuld zijn met spullen en er veel bas-weergave is. Ik heb inmiddels anti-slipmat gekocht om op maat te snijden voor in die vakken. Laagje vilt ofzo was welkom geweest....

Ik mis nog immer de mogelijkheid om alle ramen open te zetten met de afstandsbediening, maar wat ik nog meer mis is de mogelijkheid juist de nog geopende ramen te sluiten met de afstandsbediening.
De auto moet het contact aan hebben staan om de ramen te sluiten en wanneer je stopt laat je nu de motor lopen om de ramen te sluiten omdat je niet naar 'acc' kan. Eerst moet je de auto afzetten en dan weer op 'Acc' en dat is best wat omslachtig.
Met de vergrendelknop ingedrukt kan ik zelf de ramen ook niet meer bedienen, dat vind ik lastig. Ik zou liever zien dat de bestuurder alle knoppen kan overrulen, ongeacht de stand van de vergrendelknop.

De draaiknop aan het uiteinde van de satelliet aan het stuur (om de lichten te bedienen) verliest nog steeds te vaak zijn stand 'auto' helaas. Ik kijk nu continue naar die satelliet...
Optie is deze stand gewoon niet te gebruiken, maar waarom krijg ik de mogelijkheid dan?
Plakbandje erom is me weer een te appelige oplossing....
De '3x knipper-stand' naar rechts vind ik nog steeds te zwaar te zwaar aanvoelen, naar links gaat gemakkelijker....

Windgeruis via de bestuurders-spiegel blijft een issue. "ergernis' is me weer een te groot woord, meer op momenten 'lastig'. Slordig dus.
Schijnt de afdichting tussen spiegel en deur te zijn, moet ik nog eens mee rommelen....

Mijn iPhone werkt nu goed op de Connect 2, mis nu al die handige apps nog die uit moeten gaan komen!
De Google App werkt prima. Van 'Send to Car' via de computer (Google Maps) veel gemak gehad.

Aan alle piepjes van de veiligheidsfeatures ben ik nu inmiddels gewend en inderdaad zitten er veel piep-nuances in.
Het signaaltje dat aangeeft dat je voorganger remt komt in mijn beleving wat laat. Mocht je daarop moeten blindvaren heb je al een kop-staart!
Ook handig dat hij de eerste 30 sec. aangeeft welke gordels gesloten zijn, maar in die 30 sec. wil ik liever mijn voor en achtersensoren zien, omdat ik dan juist ergens weg ga rijden. Hij piept dan wel, maar die visuele weergave erbij is handig. 30 sec. is mij dus te te lang dus voor 'gordel-gedoe'....

Bagageruim is ons ruim genoeg gebleken. Geen dakkoffer nodig gehad in elk geval. Hoedenplank eruit, grote koffers staan erin tegen de achterbank en dat past (maar net....)
Wij hebben nu meer achterbank-breedte en voetenruimte in vergelijking met onze voorganger, dus met drie kinderen, kinderstoel en zitverhoger achterin geen problemen gehad.

CONCLUSIE:
De Nissan Qashqai in de Connect Edition is voor ons een erg fijne reisgenoot. Geen moment spijt van!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.