Nissan Qashqai 1.6 dCi N-Connecta (2017) #3

autoreview

Nissan Qashqai
Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai

Signalement

UitvoeringQashqai 1.6 dCi N-Connecta
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugblik op 5 jaren Qashqai

  • 150.000 km

In februari 2017 heb ik een nieuwe Qashqai gekocht. Het was een 1.6 dCi N-Vision Xtronic uitvoering, met dus een CVT automaat. Hiervoor had ik ook al 3 jaar in een Qashqai benzine uitvoering gehad, ook een Xtronic uitvoering. Overweging om op diesel over te stappen was het aantal km's dat ik op dat moment reed. Verder was ik over het algemeen tevreden over de vorige Qashqai, de inruilprijs was goed en zodoende kwam ik weer op een Qashqai uit. Wat mij betreft was de 1.5 dieselmotor goed genoeg geweest, maar omdat ik weer een automaat wilde kwam ik automatisch uit op de 1.6 motor. Deze motor had wel een distributieketting dus dat was een bijkomend voordeel.

Qua rijcomfort is de Qashqai een hele fijne auto. Ik houd van een hogere zit en de Qashqai zat voor mij heel goed. En de zit is ook heel goed af te stellen. Ook de bijrijder was heel tevreden. Verder is de auto voldoende ruim en de 1.6 dCi heeft met 130 pK en 320 Nm voor mij ruimschoots voldoende vermogen en koppel. De combinatie met CVT rijdt heel comfortabel. Alleen bij het wegrijden reageert de auto wat vertraagd. Kwestie van rustig gas geven, toerental loopt lichtjes op en de auto gaat rijden. Geef je een dot gas, dan heb je nog steeds die vertraging vanuit stationair toerental, maar vervolgens gaat de auto er (te) snel vandoor. Dat moet je dus kennen en misschien moet je er ook wel even aan wennen. Verder op kruissnelheid draait de diesel met een lekker laag toerental, 1500-2000 toeren en dan reageert de auto wel heel alert en ook snel bij inhaalacties bijvoorbeeld. De combinatie dieselmotor en CVT zorgt ervoor dat het bezwaar van hoog in de toeren gaan eigenlijk niet voorkomt. Tijdens het rijden kom je normaal gesproken nooit boven de 2500 toeren uit en met 3000 toeren kun je redelijk vlot accelereren. Kortom een plezierige reisgenoot voor lange afstanden. Op vakanties naar Frankrijk kun je uren rijden met 130 km/u zonder vermoeid te raken.

In het dagelijkse woon-werkverkeer reed ik een afstand van 2 x 80 km per dag. De laatste jaren grotendeels met max 100 km/u, meestal 106 km/u op de cruise control, en dan was het verbruik 1 op 18. Eerder was het meestal 1 op 17. Dit is wel het echte verbruik niet dat van de boordcomputer. De boordcomputer was 5-10 % te optimistisch qua verbruik. Dat heb ik trouwens in eerdere auto’s ook gezien. De verbruiksmetingen op de boordcomputer waren voor benzine steeds wel redelijk nauwkeurig. Bij 2 dieselauto’s week het steeds behoorlijk af.

Wat is minder goed bevallen. Dat is met name het elektronische deel.

Het ‘lane departure warning’ systeem was wat irritant, dus dat had ik meestal uit. Op zich doet het systeem wat het doen moet, maar soms heb je ook wat dwarse lijnen op het wegdek en dat piepte hij natuurlijk ook.
Hinderlijker vond ik de parkeersensoren. Heel vaak als je voor een stoplicht stond, sloeg het systeem alarm en werd ineens de achteruitrijcamera actief.
En de radar sensor meldde bij neerslag regelmatig dat hij het even niet meer zag. Allemaal dus in de categorie van ongewenste piepjes.
Vervelender was dat er een paar keer een motorstoring is opgetreden. Op zich reed de auto dan nog wel goed, behalve dat de cruise control niet meer functioneerde. Dan bleek dat er een of andere sensor stuk was en die moest dan vervangen worden.

Verder nog wat opmerkingen over het elektrische deel op zich. Deze auto, maar ook mijn vorige Qashqai moest al na ongeveer 1-2 jaar een nieuwe accu hebben. Ik ben niet echt blijven staan, maar het scheelde niet veel. De tweede accu heeft het in beide gevallen wel beter gedaan. Maar ik heb daar ook wat moeite voor gedaan.

Om een accu in goede conditie te houden moet een accu zo weinig mogelijk ontlaad-cycli doorlopen. Dus gewoon zoveel mogelijk de accu vol houden is het beste. Een volle accu in rust moet een spanning van 12.6-12.7 Volt hebben.
Nu is een start/stop systeem al een beetje een aanslag op je accu. Dus deze heb ik de laatste jaren consequent uitgezet, ook al door de accuproblemen die ik heb gehad. De Qashqai heeft, zoals tegenwoordig alle moderne auto’s, het systeem waarbij de accu alleen bij een bepaalde accuspanning wordt bijgeladen. Dit om een beetje brandstof te besparen, waar op zich niets mis mee is natuurlijk. Maar bij de Qashqai was dat volgens mij niet goed afgesteld. Het viel mij eerder al wel eens op dat de verlichting qua intensiteit soms een beetje op en neer ging. De laatste jaren had ik altijd een voltmetertje in de 12 V-aansluiting zitten. En die liet zien dat de accu soms normaal bijlaadde, maar vaak zakte de spanning tijdens het rijden ook behoorlijk weg, tot 12.0-12.1 Volt. Kan voor een deel zijn doordat er ergens stroom werd gevraagd, maar toch. En steeds dat laden en weer deels ontladen is dus volgens mij niet goed voor een accu. Of dit een kwaal van mijn auto was, of dat het een typisch Nissan-iets is, dat weet ik dus niet. Ik heb bij onderhoudsbeurten ook wel eens wat hierover gezegd, ook over het feit dat mijn accu niet altijd goed vol zat volgens mij. Bij de accu test bleek dan dat de accu nog goed genoeg was, maar hij zat inderdaad niet helemaal vol. En dat terwijl ik dus eigenlijk alleen maar lange afstanden reed. Aan de andere kant, het was met de tweede accu wel altijd starten en direct lopen, dus misschien zag ik ook wel problemen die er niet echt waren en heb gewoon wat pech gehad met de accu’s.

Na 5 jaar en ongeveer 15000 km heb ik onlangs de auto ingeruild. Dit hoofdzakelijk omdat de laatste jaren mijn jaarlijkse aantal km’s flink is afgenomen, onder meer door veel meer thuiswerken.
Verder heb ik de auto ook niet meer nodig voor langere vakantiereizen omdat ik hiervoor nu een campertje heb. Dus de voordelen van een comfortabele kilometervretende diesel zijn nu grotendeels weg.
Daarnaast is autorijden sowieso veel duurder is geworden, ook met een dieselprijs die steeds dichter bij de benzineprijs lijkt te komen.
Dus ik heb een behoorlijke stap gemaakt naar een veel kleinere, maar heel zuinige en qua wegenbelasting ook heel voordelige Suzuki Ignis. En na de eerste 1000 km hiermee kan ik zeggen dat hiermee heel tevreden ben. Natuurlijk niet het niveau van de Qashqai, maar het rijden is toch verrassend comfortabel. In een ander review hierover binnenkort meer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.