Nissan Primera Estate 2.2 DCT Visia (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Primera Estate 2.2 DCT Visia |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Gezocht werd een vervanger van een Primera turbodiesel Wagon uit 1998. Hoewel dit een hele fijne auto was, kwam hij vermogen en koppel te kort bij het rijden met aanhangers. De nieuwe auto moest minimaal 1300 kg kunnen trekken, en voor de wintersport 4 grote Samsonite koffers kunnen laden in de bagageruimte. Vergeleken en gereden heb ik de Primera 2.2DCT estate, met de Zafira 2.2D (hoge, smalle en harde zit), de Laguna 1,9 100Pk en de Mondeo 90 en 115PK Centennial diesels (ruim, maar zwaar, meer motorgeluid).
De Primera is redelijk stil, alleen bij accelereren geeft de common rail een wat snerpend geluid. Bij 130 op de snelweg draait de diesel maar 2200 toeren. De auto heeft een opvallend uiterlijk. Lekker ruim binnenin. Hoewel de bagageruimte boven de afdekplaat in de estate iets kleiner is dan een mondeo, is het handig dat er een flinke holle ruimte onder de afdekplaat zit, waar zaken kunnen liggen die je permanent in de auto wilt hebben liggen. De laadruimte heeft een handige 12v aansluiting.
De primera heeft een dieselmotor met ruim voldoende pit om zwaardere aanhangers te trekken, en een zesversnellingsbak. Net als de Mondeo en de Laguna hangt de Primera wel wat door in beladen staat en maximale boldruk. Inmiddels zijn hulpveren leverbaar voor de Primera.
Een minpuntje is het piepgeluid als met aanhanger richting aangegeven wordt: de computer meet een andere weerstand, en denkt dat er een lamp kapot is. De dealer kan dit uitzetten. Met een lange aanhanger is het vaak zaak kort voor een obstakel te draaien, dan is het wel lastig dat de neus van de Primera niet zichtbaar is.
PROBLEMEN
Bij 10.000km viel ring rond contactslot eraf.
Trillende remschijven na inrijperiode.
Leeslampjes weigerden dienst, contacten bijgebogen door dealer.
Na 3 maanden stond ik stil met een kapotte accu.
In het begin trok de auto steeds iets naar rechts. Dit is nu door een specialist verholpen, de dealer was hierin van weinig waarde.
Na een jaar ontstond een hinderlijke rammel achterin de auto. Dit bleek speling te zijn op een verbindingsstangetje tussen stabilisator en as. Hiervoor is inmiddels een fabrieksmodificatie.
Deur bestuurderszijde kraakt, ook van het raam aan deze zijde komen rammelgeluiden.
De ramen beslaan snel, de aico heeft te lang nodig om ze weer te ontwasemen. Airco werking in het algemeen magertjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren