Nissan Primera Estate 2.2 DCT Visia (2003)

autoreview

Nissan Primera Estate
Nissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera - interieurNissan Primera - interieur

Signalement

UitvoeringPrimera Estate 2.2 DCT Visia
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Gezocht werd een vervanger van een Primera turbodiesel Wagon uit 1998. Hoewel dit een hele fijne auto was, kwam hij vermogen en koppel te kort bij het rijden met aanhangers. De nieuwe auto moest minimaal 1300 kg kunnen trekken, en voor de wintersport 4 grote Samsonite koffers kunnen laden in de bagageruimte. Vergeleken en gereden heb ik de Primera 2.2DCT estate, met de Zafira 2.2D (hoge, smalle en harde zit), de Laguna 1,9 100Pk en de Mondeo 90 en 115PK Centennial diesels (ruim, maar zwaar, meer motorgeluid).
De Primera is redelijk stil, alleen bij accelereren geeft de common rail een wat snerpend geluid. Bij 130 op de snelweg draait de diesel maar 2200 toeren. De auto heeft een opvallend uiterlijk. Lekker ruim binnenin. Hoewel de bagageruimte boven de afdekplaat in de estate iets kleiner is dan een mondeo, is het handig dat er een flinke holle ruimte onder de afdekplaat zit, waar zaken kunnen liggen die je permanent in de auto wilt hebben liggen. De laadruimte heeft een handige 12v aansluiting.
De primera heeft een dieselmotor met ruim voldoende pit om zwaardere aanhangers te trekken, en een zesversnellingsbak. Net als de Mondeo en de Laguna hangt de Primera wel wat door in beladen staat en maximale boldruk. Inmiddels zijn hulpveren leverbaar voor de Primera.
Een minpuntje is het piepgeluid als met aanhanger richting aangegeven wordt: de computer meet een andere weerstand, en denkt dat er een lamp kapot is. De dealer kan dit uitzetten. Met een lange aanhanger is het vaak zaak kort voor een obstakel te draaien, dan is het wel lastig dat de neus van de Primera niet zichtbaar is.

PROBLEMEN

Bij 10.000km viel ring rond contactslot eraf.
Trillende remschijven na inrijperiode.
Leeslampjes weigerden dienst, contacten bijgebogen door dealer.
Na 3 maanden stond ik stil met een kapotte accu.
In het begin trok de auto steeds iets naar rechts. Dit is nu door een specialist verholpen, de dealer was hierin van weinig waarde.
Na een jaar ontstond een hinderlijke rammel achterin de auto. Dit bleek speling te zijn op een verbindingsstangetje tussen stabilisator en as. Hiervoor is inmiddels een fabrieksmodificatie.
Deur bestuurderszijde kraakt, ook van het raam aan deze zijde komen rammelgeluiden.
De ramen beslaan snel, de aico heeft te lang nodig om ze weer te ontwasemen. Airco werking in het algemeen magertjes.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.