Nissan Primera 1.9 dCi Acenta (2003)

autoreview

Nissan Primera
Nissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraNissan Primera - interieurNissan Primera - interieur

Signalement

UitvoeringPrimera 1.9 dCi Acenta
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Zoals gemeld in een eerdere ’MyReview’ (over een Nissan 100NX) hebben we na drie maanden wachten onze Nissan Primera begin juli 2003 kunnen gaan ophalen. Het is (tot nu toe) een fantastische (gezins)wagen. Het was wel even wennen aan zo’n grote auto (toch als je een 100NX gewoon bent) met een minder goed zicht voor en achter maar het went gelukkig snel. De achteruitrijcamera is een mooie hulp bij het parkeren tussen voertuigen (dat niet meer automerken dit toepassen ?). De wagen is wel iets minder zuinig dan de fabriekscijfers opgeven (gemiddeld 6,5 à 7,5 liter/100 km), maar valt al bij al nog wel mee en kan misschien nog wat verbeteren na wat meer (langere) afstanden te hebben gereden. De kritiek die ik in sommige testverslagen lees, is dat alle meters centraal op het dashboard zijn geplaatst en dit op langere ritten wel ’vermoeiend’ werkt. Wel, na enkele duizenden kilometers met deze wagen te hebben gereden (ook langere afstanden), deze kritiek is onterecht! De instrumenten zitten op de plaats waar ze moeten zitten (mooi werk Nissan!). Het grote (TFT)kleurenscherm werd net onder deze meters geplaatst en zorgt voor een duidelijke aflezing van alle audio-, klimaat- en GPS-informatie. Hierdoor hoef je je ogen nauwelijks over een grote afstand te bewegen en kun je nog een redelijke kijk op het verkeer behouden. Er zijn wel andere wagens waar het GPS-scherm op meer ongelukkige (lagere) plaats is aangebracht terwijl de andere instrumenten zich achter het stuur bevinden (dat je hier niet vermoeiend van wordt?). Misschien moeten we wel stilaan afstappen van het idee dat de instrumenten van een wagen zich steeds achter het stuur, dat dan meestal het aflezen nog bemoeilijkt, moeten bevinden. Alle bedieningsknoppen van het centrale display (human machine) zijn goed geplaatst waardoor je alle functies na wat oefening snel kan terugvinden. Wie nog verloren kan rijden met het aanwezige (Birdview)GPS-systeem is een crack. Heel Europa bevindt zich op één DVD-schijfje. De motor, een 1.9 dci afkomstig uit de Renault fabriek, is pittig (voor een diesel althans) en geeft weinig storend lawaai in het binneninterieur. De wegligging van de auto is meer dan goed. Onze voorkeur bij het bestellen van deze wagen ging uit naar een lederen binnenbekleding maar was in deze Acenta versie niet als optie verkijgbaar, tenzij je overstapte naar de Tekna versie waar je dan 3.000 euro diende voor op te leggen (je kreeg dan ook nog wel meer dan lederen binnenbekleding, maar die andere extra opties genoten minder onze voorkeur). We hebben dan de binnenbekleding van de wagen door een extern bedrijf (op advies van de dealer) van leder laten voorzien en dit is een echte meevaller geworden. Gewoon prachtig afgewerkt (ook de binnenbekleidng van alle deuren tot zelfs het deksel van het opbergvakje in het midden toe werd van leder voorzien! Dit kostte ons in het totaal ’slechts’ 1.500 euro). Omdat we bij deze externe firma meer mogelijkheden hadden qua kleur als qua afwerking van leder (strakke of losse uitvoering) zijn prijs meer dan waard. Ook qua kwaliteit van leder. We opteerden voor de losse uitvoering (wat ook in de Tekna versie niet mogelijk was) en geeft de wagen (nog) wat meer klasse.

Na meer dan 10.000 km nog steeds geen klagen over deze wagen. Enkel aan de rechtervoorzijde durft het wel eens rammelen, maar dit zullen we bij een eerstvolgende onderhoudsbeurt laten nakijken en zal, zoals gewoonlijk, ook wel opgelost geraken.

Een onderschatte wagen !

PROBLEMEN

Het centrale TFT-scherm staat een klein beetje schuin maar dit zou door de dealer bij het eerstvolgend onderhoud verholpen worden.

Vooraan, ter hoogte van de rechterluidspreker, komt op slechte weg aan rammelend geluid de kop op steken maar echt storend is dit nu ook weer niet. Zullen we eens bij een volgende onderhoudsbeurt eens moeten laten nakijken...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.