Nissan Note 1.4 Life (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Note 1.4 Life |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 550 km |
Eerste indruk bij 550Km
- 550 km
Hierbij mijn eerste impressie van de Nissan Note 1.4 Life+.
Door een wisseling van werkgever moest ik de Ford Focus 2.0 TDCI Titanium inleveren. Overnemen van de leasemaatschappij was gezien de nieuwwaarde en leeftijd van de FF nogal prijzig. Daarnaast verwacht ik een stuk minder kilometers te gaan maken, diesel was derhalve sowieso geen optie ivm meerkosten verzekering en wegenbelasting. Niet echt makkelijk om een goede opvolger te vinden voor de FF te vinden want deze beviel mij echt uitstekend. Zowel op het gebied van rijgedrag als van de aanwezige gemakken in de auto.
Na wat garages te hebben bezocht uiteindelijk weer bij de Nissan dealer beland. Daar liep net een actie om de 2008 modellen van de Nissan Note te promoten met interessante opties,prijs, etc. Hierbij stond ook het Life model 2008. Erg leuke en complete auto, maar ik moest dan kiezen tussen Bluetooth of Climate Control (of later de bluetooth inbouwen). Een dorpje verderop blijk net het nieuwe model te zijn gearriveerd, dus de Note Life+ 2009. Dezelfde auto, maar wel met een paar extra opties waar ik erg blij van werd. Tov het model 2008 de volgende optie standaard aanwezig:
- Bluetooth radio en climate control;
- Privacy glas achter;
- Parkeersensoren in de achterbumper.
Verder is de styling van de auto wat aangepakt, maar zover ik kan zien is dat enkel terug te vertalen naar de veranderde voorkant (koplampen, gril). Tov het model 2008 is het 2009 model nog geen 300 euro’s duurder. De keuze was dus snel gemaakt: het 2009 model.
Als ik dan de vergelijking maak met de Focus ben ik eigenlijk wat verbaasd. De FF was in de uitvoering en opties die ik had bijna 33k euro, de Note 18k euro. Toch zijn ze beide qua uitvoering en aanwezige opties gelijkwaardig. In sommige opzichten vind ik de Note zelfs beter:
- Soepelheid vd motor en het schakelen;
- Automatische interval stand op de wisser lijkt wat beter te werken;
- De is praktischer qua indeling (instappen, opbergvakjes, verschuifbare achterbank);
- Wel verlichting onder de knopjes op het stuur;
- Bluetooth icm mijn Nokia werkt een stuk beter.
Waar de Focus wel een stuk prettiger in was:
- Wegligging en rijgedrag;
- Instelbare stuurbekrachtiging (sport, normaal, comfort), geeft zeker in de sportstand veel meer feedback;
- Weinig last v spoorvorming en zijwind (maar de FF is dan ook wat lager, zwaarder en miniem langere wielbasis);
- 130pk/320Nm tov 88pk/128Nm van de Note. Tja zucht, dat is eigenlijk een luxe probleem, maar op de snelweg is dat echt een gemis…
- Focus was erg stil op de snelweg door de 6de versnelling.
Terug naar de Note. De eerste 500Km zitten er op en tot op heden moet is nog steeds concluderen dat ik erg blij ben met de Note. Zowel in de stad als op de snelweg bevalt deze prima, hoewel de note in de stad toch wat meer in zijn element is. De 1.4 komt goed mee in de stad, maar verwacht geen wonderen op de snelweg. Als ik alleen in de Note zit op de snelweg vind ik deze bovendien matig gevoelig voor spoorvorming en zijwind. Kijken of dat ook het geval is met meerdere personen en belading als we binnenkort op vakantie gaan.
De indeling is verder lekker praktisch te noemen. Redelijk wat vakjes, ook voor de achterpassagiers. De klaptafeltjes achterin lijken mij wat gammel, maar die gaat mijn zoon ongetwijfeld nog goed testen. Wat ik echt een goede optie vind is de verstelbare achterbank. Hierbij kun je zelf kiezen voor meer beenruimte achterin of meer ruimte in de kofferbak. Zelf met de bank volledig naar voren kan je , in ieder geval een kind, nog aardig goed zitten, terwijl de kofferbak lekker groot is.
Ook een uitkomst vind ik de flexiboards. Hiermee kun je de achterbak gelijkvloers maken, dus makkelijk dozen in en uit de kofferbak halen. Of het flexiboard zo zetten dat je twee compartimenten krijgt. Ik heb het net, maar ik vind dit echt een uitkomst. Geen geschuif meer met lading achterin.
Ook al twee keer de Note flink volgeladen, met de banken plat. Je hebt dan echt een zee van ruimte achterin. Qua rijden merk je het niet echt en je waardeert dan zeker de lekkere grote buitenspiegels. Wel heb ik wat moeite met het verwijderen en plaatsen vd hoedenplank. Het lijkt allemaal wat krapjes te passen.
De bestuurdersstoel zit goed en geeft mij voldoende steun tijdens de ritjes. De relatief hoge in en uitstap vind ik zelf aangenaam, vooral na een wat langere rit.
Het verbruik is na de eerste tank op 6,8l/100km (ruim 1:14,5) blijven steken (volgens de boardcomputer). Voor een eerste tankbeurt en redelijk wat korte ritjes wat mij betreft acceptabel.
Over de opties als Radio, Cruise Control, Climate Control, Bluetooth ben ik tot op heden tevreden, maar hier zal ik de volgende review op terugkomen. De Speedlimiter optie vind ik persoonlijk overbodig.
De komende vakantie komen er weer ruim 2.000Km bij. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen in de Note. Ook ben ik benieuwd of ik dan al richting de beloofde 5,9l/100Km ga komen.
Foto’s voeg ik nog toe. De waardering pas ik aan naar mate te tijd vordert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.