AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh Evolve (2023)

autoreview

Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh Evolve (2023)

Signalement

UitvoeringAriya e-4ORCE 87kWh Evolve
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige caravan trekker

Eindelijk kunnen ophalen. En we wilden deze kleur. Vorig jaar kwam ik tot de conclusie om op tijd al mij te oriënteren voor een andere auto. Allereerst een proefrit gemaakt in een Tesla model Y. Dit beviel prima. Maar de prijs niet. We wilden er een trekhaak op en een mooiere kleur. Wat dat aan gaat is de keus beperkt. Voor je het weet stikt het van de witte Tesla's op de weg. Toen een proefrit gemaakt in een Hyundai ionic 5. Dit beviel heel goed. Maar wat een belangrijk verschil maakt is dat het een 4 wiel aangedreven versie was. Dus vroeg ik een offerte aan voor een achterwiel aangedreven uitvoering. Maar omdat ik een trouwe tevreden Nissan Leaf rijder was wou ik ook heel graag een proefrit maken in de Ariya. Maar het duurde nogal te lang voordat ik eindelijk een proefrit kon maken. En dit was in een 63 kw voorwiel aangedreven versie. Dit viel zeker tegen ten opzichte van de Hyundai. Hij is dan ook te verkrijgen met een 87 kw accu. Maar dan kunnen we daar niet de caravan van 1300 kilo mee trekken. Dus moet je dan voor de 4 X 4 versie met 87 kw kiezen. Dit is nogal een verschil. Dus dan toch maar terug naar de Hyundai dealer. En deze zei dat de levertijd meer dan een jaar was en dat de prijs € 4000,- was gestegen. Dus dan maar weer terug naar de Nissan. En deze was net nog voor de prijsverhoging nog te bestellen. Helaas moesten we lang wachten voor de auto aankwam. Tesla werd dan toch nog interessant gezien deze € 15000,- goedkoper werd. Maar je bent 9 maanden verplicht de auto af te nemen na de bestelling. Dus was het moeilijk terug te draaien. Daarnaast is het ook nog zo dat de levertijd van de Tesla net te lang was dan de termijn dat het langer duurde voor je de Nissan kon afhalen. Toch zijn er belangrijke verschillen tussen de Nissan en de rest, de Ariya heeft de grootste accu in zijn klasse. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Tesla, De model Y heeft een netto capaciteit van 75 kw. De model X heeft een netto capaciteit van 90 kw. Dus dan ben je nog niet zo duur met de Ariya. Misschien dat er toch sprake is van een concessie. Een mercedes zal net een stukje verfijnder en luxer zijn. Maar daar betaal je dan ook aanzienlijk meer voor. Voor op de grote weg rijdt ie heerlijk. En als je je aan de maximum snelheid van 100 km per uur houdt dan neemt ie 16,5 kw per 100 km. Met caravan 27,1 kw. Toen we 240 km hadden gereden met de caravan hadden we no 19% in de accu over. Als je 140 km per uur rijdt of 90 km per uur met caravan dan verbruikt ie ongeveer evenveel stroom. Op slecht wegdek kun je niet echt snel. Maar alle auto's die ik heb gehad hadden tot op zekere hoogte hetzelfde probleem. Als je de schokbrekers kapot wil maken dan kun je ook met de Ariya of een citroen CX met 100 km per uur over een slecht wegdek. Maar dan krijg je vroeg of laat dure reparaties. Er zit veel luxe in de auto. Ik vindt het scherm waar je alles kunt aflezen heel mooi en efficiënt. Na lang zoeken ingesteld naar mijn smaak want er zijn nogal wat variaties mogelijk. De Advance heeft wat minder luxe. Maar dat mis ik niet. Ik ben de enige bestuurder. Dus dat de stoelen een geheugen moeten hebben is overbodig. Open dak, ook leuk maar ik ben te lang. Heel veel doet ie automatisch... en als je denkt dat je met losse handen kan autorijden is dat een fabeltje. Muziek is leuk maarrr een dure geluids installatie moet je in de huiskamer hebben. In de auto vindt ik het minder geschikt. Bovendien luister ik graag naar nieuwszenders. En naar Radio 4. meestal niet heel erg luid. Als je van hard rijden houdt dan is ie snel genoeg. Maar door bochten scheuren is niet mijn ding. Mijn broer heeft een zeer snelle BMW 3 serie met een 6 cilinder motor. Daarin zit je lager. Dan wordt het leuker om op bochten weggetjes te scheuren. Maar zijn rijbewijs is al twee keer ingenomen waardoor hij meer dan 6 maanden niet mocht autorijden. En uiteindelijk vindt ik een hogere zit prettiger dan onderuit zitten alsof je in een skelter zit. Als je zoals ik van ontspannen Touren houdt voor op de grote weg. Dit is tot nu toe de samenvatting. Er wordt vindt ik te weinig aandacht besteed aan deze Nissan op autoweek. Hij verdient beter en dan met name de e-4orce...

Verschillen door de jaren heen

  • 5.000 km

Zo door de jaren heen heb ik veel auto's gehad. Allereerst was ik oprecht Citroen rijder. Tot mijn 40ste altijd veel rond geknord met de lucht gekoelde 2 cilinder... Daarna de stap gemaakt naar een BX. Dat was een watergekoelde 4 cilinder. Volgens de garage was dat een schonere techniek dan luchtkoeling. Toen een XM met een gewone 4 cilinder diesel. Maar dan ook weer watergekoeld. 1 0p 17 haalde je met gemak. Daarna een C5, C4 Picasso en een gewone C4. Allemaal common rail diesels. Hiermee werd een volgende stap werd gezet in schoner, sneller en zuiniger rijden. Als tweede auto's toen wel een aantal keren een eend ernaast gehad. Maar dat werd toen een dure hobby. Een gewone Peugeot 106 was eigelijk de beste oplossing. Daarna kwam de Leaf. De eerste stap naar elektrisch rijden. Dus nu weer een heel ander verhaal kwa aandrijving. Uiteindelijk blijft een auto een auto... Velen onder ons durven het niet aan met de elektrische auto. Ondanks dat de Leaf niet veel verder kwam dan 150 km reden we er veel mee. Daarnaast hebben we een Kia Niro gehad. Hybride aandrijving... Dus heel wat meegemaakt hoe ik mij in de loop der jaren voortbeweeg. Deze Ariya is toch wel weer eventjes iets anders. Twee elektro motoren voor en achter. Dat is dus snel. Zo'n snelle auto als deze heb ik nog nooit gehad. Je zoeft geruisloos over de wegen. Thuis een laadpaal met extra panelen. Als de zon schijnt, auto aan de laadpaal. Er komt geen druppel benzine of diesel meer aan te pas. Ik vind verandering alleen maar mooi. Het wordt wel heel erg saai als het allemaal hetzelfde zou blijven.

gemiddeld verbruik

  • 13.000 km

Sinds halverwege augustus hebben we deze Ariya. In de winter is het een heel ander verhaal hoe het werkt. De auto trekt nu behoorlijk meer stroom. De kunst is om met je gaspedaal creatief te doseren. Als je niet harder gaat dan 100 km per uur neemt ie 21 kw per 100 km. Als je dat deelt door de 87 kw dan zit er wel meer dan 400 kilometer in. Maar dat betekent niet dat ik tot het uiterste ga. Ik ga tot hoogstens 15 % wat dan nog in de accu zit. Ik laad de auto zo veel mogelijk thuis aan onze eigen laadpaal. Sinds het kouder is is al twee keer de stop eruit gevlogen. Waardoor er een fase van de drie fasen die je hebt het niet meer deed. Om het te laten verhelpen is al twee keer iemand van Enexis langs geweest. Uiteindelijk is het opladen en ontladen. Met opladen hebben we een laadpaal die varieert. Heb je meerdere elektrische apparaten aan dan gaat er minder stroom naar de auto. Als max nam ie een keer 13.4 kw. En toen ging het mis.

We zijn inmiddels gewisseld van stroom leverancier. We zitten nu bij de ANWB. Hiermee kun je een dynamisch contract afsluiten. Met het voordeel dat je tijdens de goedkope uren je auto eraan zet. Het zijn dan ook dag koersen.
In de zomer kunnen de zonnepanelen bijspringen. En hebben de stoppen minder te lijden.

We zitten nu sowieso in een tijd dat het allemaal wat onzeker is in de opvolgende investering die je moet doen om je stroom rekening zo laag mogelijk te houden.
Dus moet je naar een thuis accu. Voordeel is dan dat deze accu de stroom afvangt wanneer het het goedkoopst is. Waarmee je efficiënter kunt profiteren door stroom dan van je accu te gebruiken wanneer het veel duurder is. En dan daarmee de auto op te laden.

Dit is de zoveelste investering. 1 Zonnepanelen, 2 laadpaal, 3 zonneboiler en nu weer een opvolgende een thuis accu.

Helaas gaat de stroom rekening toch weer omhoog. Al die investeringen moeten op langere termijn worden terug verdiend. Maar dan zeg ik er wel gelijk bij dat ik het ook uit principiële overwegingen doe.

Over het rijden gesproken zijn er 4 rij standen. Ik rij het meest in de eco stand. Hij wil wel heel hard. Maar wat betekent dat als een auto in 5 seconden naar 100 km per uur wil? Dit was niet de reden dat we de auto kozen. Want met de voorwiel aangedreven versie kun je niet de caravan trekken die we hebben. Na een aantal keren te hard te hebben gereden is het wel genoeg. Op de 4 baan weg ging ik een keer versnellen. Wat ik gewent was van 90 naar 120 km per uur in de loop van 7 seconden met de vorige auto. Nu in twee drie seconden heb je er 160 voor... Ook kwam ik erachter dat ik geen cruise control meer had... Oei kapot dacht ik nog... Nee je hebt geen cruise control als je hem op de Snow rij stand hebt staan. In zijn sport stand maakt ie een geluid. Dat hoor je ook wel wat in de andere rijstanden maar een stuk minder.

Ik ben vele auto's gewend. Dit is dus de toekomst. Alleen banden geruis als geluid. De afwezigheid van een motor...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Ariya

Nissan
Nissan Ariya 63kWh Advantage Edition
€ 700
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren