Nissan Almera 1.8 Tekna (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 1.8 Tekna |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 17.540 km |
KM-stand laatst | 93.800 km |
ERVARINGEN
- 61.638 km
Fijne comfortabele auto. Heerlijke pittige en soepele motor. Na een vakantierit naar Frankrijk stapten we zonder rugklachten uit. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt. Ik was op zoek naar een opvolger van mijn Almera uit 1998. Die was uitstekend bevallen in de drie jaar dat we deze reden. We vonden bij de dealer deze donkerrode van 1,5 jaar oud. € 5000,00 onder de nieuwprijs was niet verkeerd. En ook nog een goede inruilprijs. Verder heb ik negatieve ervaringen met de dealer (zie dealerreview). Bij aanschaf zaten er banden van het merk Dunlop op. Bij 50000 km heb ik de voorbanden vervangen door Michelins. Daar rijdt de auto een stuk strakker door. Brandstofverbruik ruim 1 op 13 is voor een 1800 ook niet verkeerd. Rammeltjes ontbreken in het interieur. Alleen de versnellingsbak heeft aandacht nodig. Bij koud weer en een koude start kraakte de bak bij het schakelen naar z\'n drie. Bij warme motor was het over. De vakgarage heeft bij de APK de versnellingsbakolie vervangen door andere olie. Dat bevalt beter, maar bij koude motor schakelt de bak in 1 en 2 wat zwaar. Niet erg, maar dat was bij de vorige Almera beter. Bij 180 op de snelweg in Duitsland lag hij nog strak op de weg. Top!
PROBLEMEN
- 61.638 km
Bij aanschaf bleek de airco niet te werken. Onder garantie is deze bijgevuld. Er (b)leek geen lekkage te zijn. Bij de kleine onderhoudsbeurt bij de vakgarage in april 2008 bleek de aircopomp defekt te zijn door lekkage. De dealer gaf niet thuis. Naar mijn stellige overtuiging ligt er een verband met de problemen bij aanschaf.
Bij 50000 km bleken de voorbanden scheef afgesleten te zijn. Uitlijnen en nieuwe Michelins was het recept. Begin dit jaar was er een terugroepactie van de importeur. De koplampunits zijn onder garantie vervangen omdat bij sommige Almera\'s de lichtopbrengst sterk terugliep. Nu we het daar toch over hebben, de lichtopbrengst bij dimlicht vind ik nog steeds niet geweldig.
In april 2007 een grote beurt door de dealer van ruim €400,00 vind ik veel. In april 2008 een kleine beurt bij een vertrouwde vakgarage voor € 90,00 klinkt een stuk beter. Ik rijd per jaar zo\'n 18000 kilometer. Elk jaar krijgt de auto een beurt. Tussen de beurten door vul ik een liter olie bij. Niet verkeerd, dacht ik zo. Ik ben overigens erg tevreden over de service van vakgarage Remco Linnebank in Houten. Een aanrader voor mensen in de omgeving. Ik koop geen auto van hetzelfde merk meer omdat de huidige modellen van Nissan me niet aanspreken, maar anders ...
De grote beurt
- 68.689 km
Vandaag 31-3-2009 heeft de auto een grote beurt gehad bij garage Remco Linnebank in Houten. Naast de gewone werkzaamheden waren twee nieuwe ruitenwisserbladen nodig en was er een los contactje in de binnenverlichting. En dan de airco. Vorig jaar werd geconstateerd dat de aircopomp defekt was. Dan maar zonder airco doorrijden. Nu bleek dat bij nadere inspectie slechts een pakkingring vervangen moest worden. Kost drie kwartier werk en (dure) aircovloeistof, maar daarmee kan ik weer koelen in de zomer die in aantocht is. Alles bij elkaar was het een grote beurt voor € 464,89 inclusief aircoreparatie. Kom daar eens om bij de Nissandealer. Ik ben na drie jaar nog steeds dik tevreden met de Almera en we kachelen gewoon door.
APK
- 76.852 km
17 augustus 2009 kwam ik tot de ontdekking dat de APK nog gedaan moet worden. Garage Remco Linnebank in Houten gebeld en ja hoor, ik kon de volgende dag terecht. Klasse. Een sierstripje op het portier vastgezet en that was all. We kunnen weer een jaartje vooruit. Maar niet met de achterbanden. De rechterband heeft nog 2,5 mm profiel en is scheef afgesleten. Eind van het jaar maar eens uitzien naar nieuwe Michelins, die liggen er voor ook op en bevallen prima. Volgend jaar april moet ie weer voor de kleine beurt. Mij werd alvast verteld dat dan de remschijven en blokken voor aan de beurt zijn. Bij een gebruikelijke kilometerstand, dat is me wel duidelijk geworden.
Remmen
- 81.477 km
Dinsdagavond 1 december flikkerde het controlelampje van de remmen telkens op. De volgende dag een afspraak gemaakt bij garage Remco Linnebank in Houten. Ik kon de volgende dag al terecht. De remblokken en schijven waren aan de beurt. Met deze kilometerstand normaal, zo is me gebleken. € 259,00 armer kan ik weer vooruit. Waarom tegelijk de schijven vervangen moeten worden als de blokken op zijn is me niet duidelijk. Ik heb verder nergens aan gemerkt dat er een probleem met de remmen was. De auto doet het verder nog steeds perfekt.
Olieverbruik
- 85.640 km
In november 2009 ontdekte ik dat de auto nogal olie begon te verbruiken. Maar eens in de gaten houden. Op 19 januari 2010 twee nieuwe banden laten monteren, omdat de achterbanden wat scheef afgesleten waren en daardoor het profiel de kritieke fase naderde. Mag dat bij bijna 85000 km? Garage Remco Linnebank in Houten deed gelijk een toevoeging bij de motorolie om een gunstiger verbruik te creëren. Drie weken later weer de olie laten peilen bij de garage en het verbruik bleek een liter op 2350 km te zijn. Eind januari reed ik achteruit tegen een paal die niet aan de kant wilde gaan. Een deuk die voor € 1400,00 op kosten van de verzekering hersteld werd. Vakwerk van Remco. Klasse. Gelijk de kleine beurt laten doen met een motorspoeling. Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar het olieverbruik zou hierdoor minder moeten worden. Ik wacht met spanning af wat het resultaat is. De auto rijdt verder nog uitstekend. Maar als het olieverbruik extreme waarden gaat vertonen, is het tijd om naar een opvolger te gaan kijken. Vorig jaar juni heb ik een proefrit gemaakt in een Hyundai I20 Dynamic 1400. Dat beviel eigenlijk wel. Voor een flink lagere prijs een auto die lichter en zuiniger is, maar toch 100 pk heeft en qua ruimte bijna evenveel biedt. Eerst maar eens afwachten hoe vaak ik naar Halfords moet om een liter olie te kopen. Kosten van 2 banden en toevoeging aan de motorolie was € 472,41; kleine beurt en motorspoeling € 151,00. Dure banden, maar het zijn brede sloffen.
APK en afscheid van de Almera
- 93.800 km
Op 11 augustus de APK. Wel even schrikken om te horen dat de achterste remschijven teveel roest vertoonden om door de keuring te komen. Kassa dus weer. Het afgelopen jaar moest er € 1250,00 afgetikt worden voor onderhoud. Niet goedkoop dus. Het olieverbruik was na de motorspoeling nihil, maar vanaf mei moet ik toch telkens weer iets olie bijvullen. Een Almerakwaal, niet ernstig, maar toch. Ik was auto's gewend die geen noemenswaardig olieverbruik hadden. De tellerstand nadert de ton. Voor mij bijna 80000 zeer plezierige kilometers. We denken al enige tijd na over inruil. Zo hier en daar maar eens geïnformeerd en een paar proefritten gemaakt. Het is toch uiteindelijk de auto geworden waarvoor ik vorig jaar ook al een zwak had. Een Hyundai I20 5 deurs met 1400 motor in de kleur donkergrijs mte mooie lichtmetalen velgen. Een uit België geïmporteerde auto van oktober 2009 met 7500 km op de teller. Een auto zonder ook maar één smetje op de lak en in het interieur. Van een bedrijf in Goirle dat door de bank teruggenomen auto's uit België inkoopt. Met bijbetaling van slechts € 7250,00. Met gewoon nog twee jaar fabrieksgarantie. In een nieuwe review hoop ik te laten weten of deze superdeal op termijn ook zo super is.
De volgende eigenaar van de Almera wens ik nog veel plezierige kilometers. Binnenkort zal hij staan in de showroom van Van Herk cabriocentrum in Goirle. Adieu Almera!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.