Nissan 200 SX Turbo (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 200 SX Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 46.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Nissan 200SX S14 is een achterwiel aangedreven sportcoupé die, uitgerust met een 2.0 liter turbomotor, zo"n 200Pk aan vermogen en 265Nm aan koppel levert. Dit resulteert in een acceleratie van 0-100 in 7.5 sec (zou sneller kunnen zijn, maar Nissan heeft om slijtage aan de versnellingsbak en koppeling te beperken het geleverde vermogen in de 1e versnelling beperkt) en een topsnelheid van 250 km/u (op de teller, real-life waarde). Brandstofverbruik is met 1:9.5 voor een dergelijke auto zeer acceptabel. Deze 1:9.5 is eigenlijk de constante verbruikswaarde, de rijstijl verandert hier erg weinig aan. Alleen bij snelheden van 180+ (in Duitsland natuurlijk) gaat het verbruik omhoog.
De 200SX S14 (vanaf okt 1994) is qua uiterlijk geen opvallende verschijning, maar heeft iets van een verlaagde sportieve sedan. Het oudere type (S13, mijn vorige auto) valt meer op. De prestaties daarin tegen zijn opvallend genoeg. Turbo-lag is (zeker in vergelijk met het S13 type) bijna niet aanwezig. De turbo begint vanaf 2000 toeren langzaam zijn medewerking te verlenen om vanaf 3000 toeren vol aanwezig te zijn. Wegligging is erg goed, de auto is sportief, maar niet oncomfortabel afgeveerd. De achterwielaandrijving in combinatie met het behoorlijke vermogen maken rijden in de sneeuw echter wel tot een onplezierige bezigheid die ik niemand wil aanraden. Een sper-differentieel helpt op onbestendig wegdek een beetje, maar bij echt gladde omstandigheden houdt ook dat op.
Dat het onderstel en motor van goede kwaliteit zijn wordt al bewezen door het feit dat Nissan voor de laatste generatie 200SX (vanaf 2001, alleen leverbaar in Japan :-( ) nog steeds voor hetzelfde onderstel en motor gaat, maar wel een wat spannender uitstraling.
De auto is tot nu toe erg betrouwbaar (zowel de S13 als de S14), slechts 1 reparatie is nodig geweest, voor de rest is alles te verwachten onderhoud (banden, olie, etc.). Olieverbruik is zo goed als 0, tussentijds olie bijvullen is nog niet nodig geweest. Starten nooit een probleem, de motor pakt altijd direct bij het eerste contact op, ook bij erg koud weer.
Samenvattend:
Een betrouwbare, naar verhouding zuinige, sport coupe met een hele hoop ’fun-to-drive’.
Mijn meetwaarden:
Topsnelheid: 250 km/u (teller)
80-120 in 4: 6.8 sec
80-120 in 5: 9.3 sec
PROBLEMEN
Afgebroken bout waar de turbo aan de uitlaat vast zit. Veroorzaakte een hoop lawaai. Op zich een vrij eenvoudige reparatie ware het niet dat door het zeer volle motorcompartiment deze plek bijna niet te bereiken was. Uit- en inbouwen van allerlei onderdelen om erbij te komen koste zo"n 16 uur, dit maakte het uiteindelijk een vrij dure reparatie (ondanks dat het te vervangen onderdeel, de bout, erg goedkoop was).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren