Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 GLXi (1995)

autoreview

Mitsubishi Lancer Wagon

Signalement

UitvoeringLancer Wagon 1.6 GLXi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2000
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb de Lancer gekocht in maart 2000, met 105000 km op de teller. Toen 4,5 jaar oud.
In juni 2008 weer weggedaan, met 223500 km gereden, en 13 jaar oud.
Kortom 118500 km gereden in 8,5 jaar.

Het grootste pluspunten van de Lancer waren:
- De betrouwbaarheid
- De motor
- Veel praktische ruimte (470 liter bagageruimte) bij relatief geringe buitenmaten (4,29 meter lang).

Het grootste minpunten:
- De geringe geluidsisolatie (lawaai van motor en wind).
- Wat stuiterig achterin
- Geen airco
- Geen airbags

Het was een GLXi versie, de meest luxe. Dat betekent: een radio/cassettespeler (jawel!), elektrisch spiegels, vier elektrische ramen en centrale vergrendeling.
En verder vaste dakrails en een trekhaak.


Gebruik
-------
We hebben de auto altijd pratisch ingezet voor boodschappen, familiebezoek en vakanties (geen woon-werkverkeer).
Verder niet gespaard: graszoden halen? Klep open, gras erin en rijden. Tegels wegbrengen? Klep open, etc. Snoeihout? Gooi er maar in. Ikea bankstel?

Idem. Slaapbank? Jawel hoor, beetje proppen maar lukt ook. Fiets? Hup erin (gewoon volwassene fiets, en niks geen voorwiel eruit ofzo).
En niks geen flauwekul als dempers oppompen ofzo. Gewoon gaan. (Nadeel was dat de auto achterin wat stug geveerd was indien leeg bereden).
Op vakantie met caravan, karretje en dakkoffer.
In Nederland altijd netjes max 120 km gereden. In Duitsland de top uitgeprobeerd (180 km tomtom-km, 190 op de teller), maar toen werd-ie wat zoekerig.
Maar met 150 km over de peage cruisen (met dakkoffer) ging prima.


Betrouwbaarheid
---------------
De Lancer heeft zich altijd goed gehouden. Deed het gewoon altijd, alhoewel we er niet zuinig mee omsprongen.
In totaal hebben we twee maal stilgestaan, beide keren omdat de accu volledig leeg was.
Er is dan ook twee maal een nieuwe accu ingekomen.
Verder aan reparaties tussendoor twee maal een stuk uitlaat. Met 7 jaar de middendemper en met 11 jaar de voordemper. Dat is alles.

Wel de auto ieder jaar een kleine of grote beurt (om en om, combi met de apk). Verder geen flauwekul als winterchecks of zomerbeurten.


Motor / verbruik
----------------
De motor leverde 113 pk, en sleurde er altijd gretig aan. In 10,2 naar de 100 volgens de specificaties. Dat was in 2000 gewoon snel.
(Nu, met al dat turbo-diesel geweld, niet meer bijzonder, maar gewoon vlot). Je moet de motor (zeker met caravan) wel op toeren houden. Boven de 3500 als je haast hebt (of met caravan een heuvel op moet).
Nadeel was een behoorlijk rauw (en slecht gedempt) geluid.
De auto reed 13,3 km per liter, tot ca 2005. Toen begonnen met het nieuwe rijde’ (in de stad in 2 optrekken tot 50, dan naar 4; op de snelweg in 3 naar 120, dan naar 5; anticiperen deed ik al), en deed de auto 13,8 km/liter.
In totaal over 118500 km heb ik 8683 liter verstookt. Dus in totaal 13,7 km/liter.


Kosten
------
Beurten met normale vervanging/slijtage:
5x een kleine beurt
3x een grote beurt
8x een afsluitring
8x nieuwe olie (31 liter totaal)
8x oliefilter
5x een ruitenwisserblad
6x koelvloeistof (14 liter totaal)
8 Nieuwe banden
16 bougies
2 liter remvloeistof
5 gloeilampen
1 pakking
1 v-riem
1 distributieriem

Extra, niet gepland onderhoud
1x middendemper
1x einddemper
2x nieuwe accu

In totaal 3407 euro aan onderhoud uitgegeven.

Dus levert het volgende resultaat:
Afschrijving: 6,5 ct / km
Onderhoud : 2,9 ct / km
Brandstof : 7,3 ct /km
Totaal : 16,7 ct / km
(En dan nog de belasting en verzekering natuurlijk).

Uiterlijk
---------
Veel mensen vonden het model wat anoniem. Had ik niet zo’n last van. Binnenin keurig afgewerkt, dashboard van mooi zacht materiaal (beter dan dat harde
plastic van m’n nieuwe auto!). Kofferbak bekleed, geen tildrempel.
Mooier werd de auto er niet op. Een hagelbui in de Alpen (hagelstenen van 5 cm doorsnede) zorgden voor wat putjes in het dak.
Verder een scheve bumper (parkeerschade, dader onbekend, geen uitkering van het garantiefonds, want niet 100% zeker of het wel door een motorvoertuig
veroorzaakt is!), en een gedeukt voorportier en krassen tot achterop veroorzaakt door een blauwe auto, dat was wel duidelijk dit keer (maar deze dader ook weg zonder bericht achter te laten, en weer geen uitkering van het garantiefonds, want de politie bleek het opnamerapport nooit uitgewerkt te hebben). En nog wat kleine schades door een vallende fiets en (dit keer zelf) schaven langs een muur.

Overig
------
Na circa 180000 km hadden we het idee dat de stoelen wat aan het doorzakken waren (of worden onze ruggen slechter). Op vakantie maar een kussentje in de onderrug. (De stoelen zijn trouwens niet al te groot, met mijn 1,86 meter ging het nog net, maar veel groter moet je niet zijn voor dit model).
En het scharnier van het opbergvak naast de handrem blijkt niet bestand te zijn tegen een karatetrap van een puber. En deksel is nu geen klapdeksel, maar een afneembare deksel geworden.

Garage
------
De auto is altijd in onderhoud geweest bij Van Zeist in Apeldoorn. Prettige garage. Weinig verloop in het personeel (vind ik een goed teken).
Als ik belde voor een afspraak voor een beurt wist garage altijd gelijk welke auto ik had. Vind ik toch knap aangezien ik er precies 1x per jaar kwam!

Conclusie
---------
Uitermate positief. Praktische auto, betrouwbaar merk en prettige garage.

De auto is opgekocht en ge-exporteerd (naar Afrika of Oost Europa?).

PROBLEMEN

2x een lege accu en 2x een deel van de uitlaat vervangen (zie tekst hierboven).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.