AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 ClearTec Edition Two (2012)

autoreview

Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 ClearTec Edition Two (2012)

Signalement

UitvoeringLancer Sportback 1.6 ClearTec Edition Two
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst25.771 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

kennismaking nieuwe lease auto?

  • 77 km

Ofschoon de auto nog niet in bezit is, maar ik toch een vrij uitgebreide proefrit heb gemaakt, toch alvast een review. Ook om een lans(je) te breken voor deze ondergewaardeerde auto.

Pas begin volgend jaar gaat mijn huidige lease auto eruit. Destijds heb ik express voor een goedkoop kleintje gekozen, omdat ik de lease auto alleen zakelijk zou rijden (en dus ook tot op heden alleen zakelijk rijd) omdat ik geen bijtelling wil en ik ook mijn eigen privé auto nog even wilde doorrijden. Nu ik echter een paar jaar verder ben en al geruime tijd aardig wat km’s maak, is zo’n 3-cylinder 1.1 blokje toch wat weinig. Beetje alsof je in een overdekte grasmaaier rijdt (geluidsisolatie is ook niet optimaal nl.). Rij je 90 met dit wagentje gaat het allemaal prima, maar op de snelweg rijd ik geen 90 en heb je wat meer last van lawaai.
Vandaar dat bij de volgende auto de privé auto ook de deur uit gaat en de nieuwe lease auto ook als privé auto gebruikt gaat worden (scheelt mij toch zo’n 300 euro per maand dan). Daarom is een wat groter formaat die tevens praktischer is dan mijn privé auto (sedan) gewenst.

Een ASX diesel stond bovenaan mijn lijstje. Zit goed, rijdt goed, ziet er goed uit, praktisch… Echter, die zou mij maandelijks een aardige duit uit eigen zak kosten. En aangezien we bijna allemaal moeten bezuinigen en het wegdoen van mijn eigen auto daar ook deel van uitmaakt, toch niet zo’n goede optie. Maar verder kijken dan en vooral de eis om 1200-1400 kg te kunnen trekken laten varen. Dan komt opeens een Lancer Sportback 1.6 Edition Two naar voren. Een aardig volgeladen auto met leer, climate control, traction control, stereo installatie, regen sensor, parkeer sensoren, elektrische ramen en spiegels, 7 airbags etc. Ondanks dat ik de kont van de Sportback nu niet echt een schoonheid vind, en die duikplank op het kofferdeksel ook wat overdreven vind (beetje fout eigenlijk wel, zo’n joekel), is ie wel een stuk praktischer dan een sedan. Dus alvast toch eens uitgebreid proef gereden.

De buitenkant. Deze ziet er, afgezien van de kont dan, goed uit. Neus oogt lekker sportief/agressief. Zijkant oogt eveneens sportief. Waar Mitsubishi in het verleden standaard wel eens een maat te klein schoeisel onder een auto monteerde (zoals bijv. de laatste Galant; standaard 15 inch, geen gezicht), doen ze dat nu beter. Standaard 16 inch en je kunt zelfs tot 19 inch gaan. Instap gaat ook prima. Zilver-grijs metallic is echter de verkeerde kleur voor deze auto. Te braaf. Zwart, wit, rood metallic of antraciet metallic staat stukken beter. Jammer van dat lullige (uitlaat)pijpje wat onder de achterbumper vandaan steekt. Had toch minstens, gezien het sportieve design, een pijp moeten zijn zoals bij mijn Galant uit 2003; dik maar niet overdreven.

De binnenkant. Nu we toch ingestapt zijn, meteen maar de binnenkant weergeven. Het eerste wat opvalt is het zwarte leer. Staat mooi, zeker op de sportief gevormde voorstoelen, die wel iets te kort zijn om perfect genoemd te kunnen worden. Wel rijst de vraag hoe slijtvast dat leer zal blijken, gezien de vrij hoge (sportieve) zijwangen. Het tweede wat opvalt is minder positief….: een boel hard plastic. Hoewel het netjes aansluit en niet piept en kraakt, doet het toch afbreuk aan het verder best mooie interieur. Daardoor voelen het handschoenenkastje en de kaartenvakken in de portieren zwak en goedkoop. Van de andere kant: de prijs is er ook naar en ik heb liever een hogere betrouwbaarheid van de techniek, dan een premium afgewerkt interieur (hoewel liefst beiden natuurlijk).
De klokken en de boardcomputer zien er goed uit en ook de metaal-look strip over het dashboard oogt goed. Stuur en pook zijn met leer bekleed en voelen erg prettig aan. Hoofdruimte voor is ruim voldoende, achterin krap als je groter bent dan 1.80m. Beenruimte achterin is prima. Armsteun in de portieren is voor mij net iets te laag.
Achterbanken zijn erg eenvoudig neer te klappen en de kofferbakruimte is redelijk afgewerkt. Onder het vloerdeksel ligt het reservewiel op het kale metaal en afgedekt door een dunne, losse doek. Dat had ook mooier gekund. De Sportback is een stuk minder overzichtelijk dan de sedan en dan bijv. mijn Galant sedan. Dat komt puur door de kofferklep. Helaas hebben veel auto’s hier last van. Zelfs mijn lease Colt is minder overzichtelijk dan mijn Galant.

Rijden. Ok, genoeg gezeurd over het in- en exterieur.
Starten gaat bijna ouderwets, al moet je geen ‘ouderwetse’ sleutel omdraaien, maar een Fisher-Price sleutel die permanent vastzit op de plaats waar je vroeger je sleutel instak. Praktische aanpassing om niet een nieuwe, dure stuurkolom te fabriceren? Leuk, keyless-entry en starten, maar niet veel meer dan een gadget. Overigens, bij de ASX heb je wel een echte startknop op het dashboard. De 1.6 loopt lekker rustig en is eigenlijk alleen bij optrekken hoorbaar. Het voelt wel iets trager aan dan mijn 2.0 Galant, maar niet zodanig dat het stoort of het idee hebt dat je niet vooruit komt. Had stiekem gehoopt dat zo’n moderne 1.6 net zo vlot oppakt in elke versnelling als mijn oude 2.0 blok in de Galant. Er is verder prima mee te leven en na ca. 10.000 km gaat het bij de meeste auto’s net wat smeuiger dan bij 0 km. Schakelen gaat ronduit heerlijk; het fijne pookje heeft korte slagen die soepeltjes naar elke versnelling te zetten zijn. Veel prettiger dan het ‘kaugummerige’ in de Colt en net zo heerlijk soepel als in de Galant. Wat wel gek is, is dat bij het schakelen het lijkt alsof er wat tussengas wordt afgegeven. Geen idee of dat ook een doel heeft, maar apart vind ik het wel. Sturen gaat ook strak en precies. Bochtjes kun je zeker sportief nemen, daar waar zo’n Colt (allicht, die is wat hoger) toch wat overhelt. Stuurgedrag doet mij aardig aan de Galant denken en voelt daarom vertrouwd aan.

Resumerend:
Een prettige, doch ondergewaardeerde auto waarbij met name het vele plastic tegen de auto werkt. Hij zou de concurrentie een stuk beter aan kunnen met mooiere, zachte materialen (meer zoals de ASX dit heeft, of beter nog).
Desondanks vooral een erg interessante lease optie; netto 16 euro bijleggen. Daar kan ik mijn Galant never nooit van rijden….
Ok, voor hetzelfde bedrag of wellicht iets meer, kun je ook een, bijv. brave Kia C’eed leasen, maar gezien de scherpe aanbieding, volle uitrusting en het niet-anonieme design zal een zwarte Lancer 1.6 Sportback Edition Two toch mijn volgende lease (en privé)auto worden. Ik neem al het plastic binnenin daarmee maar voor lief.

Plussen:
- Erg mooie voorkant
- Rijdt fijn
- Riante uitrusting
- Praktisch
- Veel ‘value for money’
- Erg veilig

Minnen:
- Lelijke achterkant met te grote dakspoiler
- overzichtelijkheid
- veel plastic binnenin
- Zittingen iets te kort
- toegestaan geremd trekgewicht laag

Eindelijk.... 1e ervaringen

  • 638 km

En eindelijk is ie er dan; 'mijn' Lancer Edition Two 2012. De 1e km's zitten er ondertussen op sinds het ophalen vorige week donderdag.

De eerste ervaringen zijn prima te noemen, al zijn de nieuwe technologieen wel wennen (want nieuw voor mij!). Wel vreemd (of is belachelijk het goede woord....?) dat cruise control dan weer niet standaard is en bij bestelling de garage het voor aflevering zelf moet inbouwen (wel keurig op het stuur, maar met een simpel ledje ter indicatie aan/uit). Ook het ontbreken van elektrisch inklapbare buitenspiegels vind ik vreemd (en jammer c.q. een klein handig gemis).

Het stop-start systeem werkt perfect en razend snel. Ook de regensensor en keyless entry werken prima en zijn een gemak. Ook de parkeersensoren zijn welkom; de achterkant is niet zo overzichtelijk.

De motor doet zijn werk prima in relatieve rust. Hogere snelheden dan 120 km/h geven wel enig rumoer, maar niet storend. En bij dit exemplaar geen vreemd tussengas bij opschakelen (zoals ik in de demo auto ervaarde. Wellicht een modificatie geweest aangezien de demo een 2011 versie was).

Weggedrag is prima (ligt strak op de weg en gaat erg goed door de bochten). De achterkant echter is bij sommige verkeersdrempels net wat te soepel geveerd; hij gooit dan even zijn kont omhoog. Had iets stugger mogen zijn derhalve.

Stoelen zitten prima. Materiaalgebruik iets beter dan in de 2011-versie (gelukkig). Echter nog steeds voldoende plastic om krasjes op te krijgen. Het materiaalgebruik/afwerking is niet op het niveau van bijv. Audi (ook al slijt dat ook na een aantal jaren), al zou dat voor deze centen iets teveel gevraagd zijn waarschijnlijk.

Al met al tot nu toe een bijzonder plezierige 1e ervaring, zeker de prijs in aanmerking genomen. Ja, er is nog steeds verbetering mogelijk, maar voor dit geld is er wat mij betreft niets leukers en beters te krijgen.

hele kleine update

  • 7.069 km

Nu bijna 7.000 km verder... Auto bevalt nog steeds prima, al blijf thet jammer dat het afwerkingsniveau niet meer zo hoog is als Mitsubishi dat jaren geleden had.

verder van de garage vernomen dat je (mocht dat ooit nodig zijn) geen 'gewone' olie mag gebruiken om bij te vullen; dat geeft problemen i.v.m. de bouw (op milieu-vriendelijkheid/zuinigheid gericht). Moet je maar weten.... Raar dat de importeur daar ook niets over (ver)meldt.

verbruik schommelt rond de 1:16, normaal rijgedrag (enkele boodschappen-stukjes, veel snelweg met af en toe wat vlotter doorrijden).

Wederom kleine update

  • 25.771 km

Bijna de 26.000 km.... Zoals verwacht geen enkel probleem gehad. De eerste beurt is prima utgevoerd en we zijn dus alweer even op weg naar de volgende beurt.

Ik hoop alleen dat het leer mooi blijft. Heb een beetje het vermoeden dat het van lichtere kwaliteit is dan in de Sigma. Afwachten maar en netjes bijhôuden met leer creme.

Verder valt er eigenlijk niets spannends te melden. Auto rijdt goed, doet wat ie moet doen en zal dat vast blijven doen.
De dealer die de auto heeft afgeleverd blijkt overigens failliet. Gelukkig geen last van, maar wel triest en jammer. 2013 zal ook geen makkelk jaar worden voor Mitsubishi in Europa, vermoed ik. De nieuwe Outlander en Mirage/compact moeten het naar mijn mening niet hebben van hun design.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (13)

Reageren