Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D Intense (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grandis 2.0 DI-D Intense |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 133.000 km |
KM-stand laatst | 352.000 km |
Geweldige auto
- 192.000 km
Ik kocht deze auto b ij 133000 km en kan niet anders zeggen dan: geweldige auto. Tijdens de bijna 60.000 km heeft de auto me nooit in de steek gelaten. Het comfort is prima, 5 kinderen en de hond gaan geregeld mee, ook op verre vakanties. Bijna alles werkt zoals het moet werken.
Er is één probleem. Bij volle belasting en een vouwwagen erachter tegen de berg op valt de auto soms in de noodloop. Even het contact uit en weer aan en het probleem is weer opgelost, maar het hoort niet. De dealer zegt dat het waarschijnlijk heel wat uren gaat kosten om de diagnose te stellen en dat heb ik er niet voor over.
Voor de rest: niets dan lof voor deze auto. Airco werkt prima, goede stoelen, pittige motor redelijk luxe en zeer betrouwbaar.
Het verbruik zou wel wat lager kunnen, zeker met de huidige brandstofprijzen. 1:13 lukt vaak maar net.
Ik ben inmiddels helemaal om. Heb twee keer een Japanner gereden (lang geleden een Subaru Legacy), en geen auto vraagt zo weinig onderhoud. De Renaults en Citroën waren verschrikkelijk, de Ford Mondeo ook niet alles. De Hyundai Trajet een regelrechte ramp.
199000
Tijd voor een update. Het probleem met de turbo is opgelost door de turbo te vervangen. Vandaag weer zonder één probleem door de APK heen gekomen. Nog geen enkele probleem. Geen rammeltje, geen storing, alles werkt zoals het werken moet. Ik hoop i.i.g door te gaan met deze auto tot de drie ton.
Waar blijven de problemen?
- 200.000 km
Ik ga die Japanse auto's steeds meer waarderen. Rijden, rijden, rijden. Geen enkel probleem. Mijn vrouw vroeg zich af of we niet eens naar wat anders moeten gaan kijken. Ik heb echter in mijn hoofd om minimaal de 300.000 te halen, als er geen rare dingen gebeuren. Volgens mij is dat de goedkoopste manier. Ik heb ook het idee dat de auto langzaam maar zeker iets zuiniger gaat rijden. Ik ben in ieder geval niet langzamer gaan rijden, nu je op veel plaatsen 130 mag.
Na de grote beurt
- 211.000 km
Net terug van grote beurt. Vanwege onze aanstaande trip naar Zweden heb ik gevraagd om nog eens heel kritisch de auto te bekijken. Het wordt saai, maar alles is helemaal dik in orde. Kan volgens de monteur nog zonder problemen door naar de 3 ton.
Uiteraard blijf ik zeer tevreden met deze Grandis.
Terug uit Zweden
- 214.000 km
Heen en weer naar Zweden gereden, met volle bepakking (vouwwagen en vijf medepassagiers), heuvels en onverharde wegen met veel stof. De auto geeft geen krimp. Verbruik is met de vouwwagen erachter iets hoger, maar het scheelt niet heel veel. We blijven dik tevreden.
Een vriend van me kwam naar dezelfde camping met een 2 jaar oude Seat Alhambra. Die heeft onderweg drie garages gezien en vier dagen zonder auto gezeten. Geef mij dan maar mijn oude Grandis.
APK
- 221.000 km
Saai en slaapverwekkend, zo kun je de Grandis ten minste noemen. Nooit eens een vervelend probleem, nooit eens rottigheid, elektronica die altijd werkt, altijd tevreden van A naar B. Nu vandaag weer: APK. Het enige commentaar: over een maandje je achterbanden eens verwisselen. Problemen? Nul, niks. In één keer goedgekeurd. En zo gaat het al jaren. Jammer hoor! ;-)
Verstuiver kapot
- 235.000 km
Kan er dan niets kapot aan de Grandis? Helaas wel. Motor ging stotteren als hij koud was en op een gegeven moment op 3 cylinders lopen. Uitgelezen: verstuiver kapot. Ai, 1200 euro. Hopen dat het voorlopig hierbij blijft. Loopt na de reparatie weer als een zonnetje.
APK-keuring
- 250.000 km
En ja hoor, vandaag weer APK gekeurd. "Gaat wat langer duren" zegt de keurmeester. Reden? Steekproef. Uitslag? Met glans goedgekeurd. Mijn vertrouwen in dit oude beestje stijgt!
APK
- 278.000 km
APK 2015. Afgekeurd. Waarom: knipperlichtglaasje op de spiegel gescheurd. Was al jaren gescheurd, maar de regels voor het keuren zijn verscherpt. En verder? Niet, niets, helemaal niets. Dus: glaasje vervangen en weer goedgekeurd.
Ik plaatste een lovend bericht op Twitter en kreeg van de Mitsubishi-importeur een pakket hebbedingetjes. Heel aardig en de autois niet eens bij een Mitubishidealer in onderhoud.
Op naar de 300.000. Voorlopig kijk ik niet naar een andere auto, ik word per dag tevredener met deze auto.
Ongelofelijk
- 303.000 km
"Pap, wanneer kopen we een andere auto?" Mijn antwoordt luidt dan steevast "als deze versleten is".
Zo te zien gaat dat nog wel even duren. Er is welgeteld één kentekenlampje kapot. APK is geweest, grote beurt is geweest, met de vouwwagen de Italiaanse bergen in en de Grandis blijft soepel en comfortabel zeven personen (geregeld acht) vervoeren.
Voor duurzaamheid krijgt deze auto een tien!
APK
- 313.000 km
Weer een probleemloze APK. Koplampen een beetje dof, zijn weer netjes opgepoetst. Wilt u een auto met veel problemen? Koop dan geen Grandis.
333.333 km
- 333.333 km
En problemen? NUL!
Afscheid
- 352.000 km
Tsja, eens komt het afscheid. Veel te vaak zat ik alleen in die grote auto, dus op zoek naar een kleinere. Toch weer een Mitsubishi geworden. Nu een ASX.
Wat ik mis? Die complete fiets die helemaal achterin paste, maar verder heb ik er vrede mee.
Ik ben ervan overtuigd dat de Grandis nog een mooie tweede leven krijgt in Oost-Europa of in Afrika want versleten was de auto nog lang niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.