Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D Insport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grandis 2.0 DI-D Insport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 202.000 km |
andere auto
- 145.000 km
Na ruim 7 jaar met de moeder van alle mpvs te hebben gereden (2x chrysler voyager) besloten om een meer compacte en vooral zuiniger auto aan te schaffen.
Na het volgen van diverse revieuws, maar ook het maken van proefritten in andere autos van ford, seat, volkswagen en renault uiteindelijk de keuze gemaakt voor japanse degelijkheid te gaan.
doorslaggevende voordelen:
1. vormgeving (ziet er lekker sportief uit door lange en lage opbouw) ook insport uitvoering maakt met de daktails en grijze details de auto extra sportief.
2. bagageruimte achter 3e zitrij nog aanzienlijk door diepe bodem waarin de 3e zitrij bij inklappen kan verzinken.
3. maximaal trekgewicht 2.000 kg. met een caravan van 1.500 kg aan de haak geen overbodige luxe;
4. zeer compleet uitgerust met navi, airco, carkit, minstlampen, PDC enz.
5. zeer goede prijs kwaliteit verhouding, zeker in vergelijking met de concurentie;
De auto met een relatief hoge kilometerstand gekocht, maar gelet op de leeftijd, het gebruik , staat van onderhoud (nieuwe banden, remblokken en schijven) en de onderoudsgeschiedenis naar de huidige inschatting een redelijk te overzien risico.
De auto bevalt prima in zowel verbruik als rijgedrag.
nadeel is het ontbreken van de schuifdeuren en een automaat.
meer informatie volgt als we meer rijervaring hebben opgedaan.
14.000 km en een jaar verder
- 158.000 km
Nu, na een klein jaar in bezit te zijn van de Grandis kan de balans worden opgemaakt:
Prettig rijdende en sturende auto met een verbruik van gemiddeld 1:14 - 1:15 wat best netjes is gezien het gebruik (veel korte ritjes). Qua onderhoud geen bijzonderheden naast de reguliere onderhoudsbeurt. Nagenoeg geen olie verbruik en ook de andere vloeistoffen behoeven geen aanvulling.
Als caravantrekker is de auto perfect. door het hoge eigen gewicht en de diesel met hoog koppel trekt hij met volle bepakking (2 volwassenen, 4 kinderen en vakantiebagage) de combinatie moeiteloos over de verschillende wegen en is er stabiel. Op snelweg tempo (95-100 km/u) ook de 6e versnelling prima bruikbaar is. Verbruik bij combinatie ca. 1:10. Zelfs vanuit stilstand op een 12% helling wegrijden bleek deze zomer geen enkel probleem.
Erg storend zijn zijn de steeds maar doorgebrande koplampen. In de ruim 14.000 km heb ik beide al 2x moeten vervangen en gelet op deze wijze waarop ze bereikbaar zijn keer op keer een vervelende klus die slecht zelf is uit te voeren. Ik heb nu philips longlife lampen geplaatst, wellicht dat deze het langer uithouden.
Ander zwak punt is de kwaliteit van de lak, zeker ook in combinatie met de zwarte kleur ontstaan er erg snel hinderlijke krassen die met een eenvoudige poetsbeurt niet te verwijderen zijn.
Voorlopig ben ik een tevreden gebruiker en blijven we de grandis nog wel even trouw.
langzaam maar zeker naar de 200k
- 183.000 km
Inmiddels staat de teller op 183.000 km en is het tijd voor een update.
Algemeen: de auto blijft werkelijk DE ideale people mover waarvoor hij is bedacht, ziet er leuk/sportief uit en er kunnen prima 7 personen mee terwijl er in de kofferbak voldoende ruimte is voor de sporttassen van de kids.
Kwaliteit: over de kwaliteit van de materialen kan ik kort zijn: japans. zowel de lak buiten als het harde plastic vertoont de nodige krassen door het intensieve en lang niet altijd zachtzinnige gebruik. Toch ervaar ik met name de buitenlak als extreem gevoelig voor krassen.
Motorisch: de auto blijkt uitermate betrouwbaar en van olieverbruik is tot mijn grote vreugde nog steeds geen sprake (eerdere ervaringen met deze motor, maar dan in een VW passat waren helaas negatiever). Het blijft echter een echte VW pompvertuiver die bij een koude start als een tractor van zijn plaats komt. Eenmaal op temperatuur gaat het prima maar blinkt het niet uit in verfijning.
onderhoud: kort en bondig: alleen de gebruikelijke beurtjes.
Problemen: afgelopen zomer op weg naar oosten van europa bepakt en bezakt en een caravan van 1.500 kg aan de trekhaak sprong de motor na een dag probleemloos helling op en helling af (bij 36C buitentemperatuur) opeens in de noodloop en viel de turbo uit waardoor alle trekkracht wegviel. In het instrumentenpaneel geen enkele melding en de motor zelf bleef ook gewoon keurig lopen. Gelukkig gebeurde dit helling af en kon ik de combinatie veilig aan de kant zetten. Na opnieuw starten werkte alles weer probleemloos en konden we onze eindbestemming veilig bereiken. Een week later onderweg naar camping 2 ondervonden we wederom bij het inzetten van de afdaling het zelfde probleem, ik besloot het toen op te lossen door de koppeling in te trappen, motor uit en herstarten en direct doorrijden. Dit bleek geen enkel probleem. Van camping 2 naar huis geen problemen meer ondervonden. Thuisgekomen alles uitgelezen bij de garage, maar die kon ook geen foutmelding vinden. Voelt al met al toch vervelend en doel is dan ook om voor de komende vakantie het probleem boven tafel te hebben.
Suggesties en vergelijkbare ervaringen met bijbehorende oplossing in deze zijn welkom.
tot slot: ik hoop bovenstaand probleem opgelost te krijgen en de auto voorlopig nog lang in te blijven zetten.
Doen wat er gedaan moet worden
- 199.000 km
Tijd voor een nieuwe update.
Inmiddels is de twee ton nagenoeg bereikt. Normaal gesproken tijd om op zoek te gaan naar iets anders. Eerdere auto's van het VW concern begonnen rond de 200.000 km altijd steken te laten vallen. Aangezien ook in deze auto een pomp verstuiver van onze oosterburen ligt begint de twijfel toch wel toe te slaan. Waar doe ik goed aan. De auto is tot op de dag van vandaag compleet foutloos, geeft geen tik verkeerd, doet wat hij moet doen en voldoet nog steeds prima als de peoplemover waarvoor we hem hebben aangeschaft.
De vraag is: wat zijn de alternatieven:
a. doorrijden op hoop van zegen
b. andere auto aanschaffen, maar welke?
Komende maanden maar eens een besluit nemen en eens met mijn garage overleggen over de verwachtingen. Ik houd jullie op de hoogte.
Doen wat er gedaan moet worden
- 199.000 km
Tijd voor een nieuwe update.
Inmiddels is de twee ton nagenoeg bereikt. Normaal gesproken tijd om op zoek te gaan naar iets anders. Eerdere auto's van het VW concern begonnen rond de 200.000 km altijd steken te laten vallen. Aangezien ook in deze auto een pomp verstuiver van onze oosterburen ligt begint de twijfel toch wel toe te slaan. Waar doe ik goed aan. De auto is tot op de dag van vandaag compleet foutloos, geeft geen tik verkeerd, doet wat hij moet doen en voldoet nog steeds prima als de peoplemover waarvoor we hem hebben aangeschaft.
De vraag is: wat zijn de alternatieven:
a. doorrijden op hoop van zegen
b. andere auto aanschaffen, maar welke?
Komende maanden maar eens een besluit nemen en eens met mijn garage overleggen over de verwachtingen. Ik houd jullie op de hoogte.
Einde verhaal
- 202.000 km
Na veel wikken en wegen besloten de Grandis in te ruilen voor een ford S-max.
hiervoor zal ik een nieuwe review starten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.