Mitsubishi Colt (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 83.584 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
Afscheid en welkom
- 83.584 km
Na 4 jaren in een jeugddroom van een auto gereden te hebben, is het moment gekomen om helaas afscheid te nemen van mijn mooie, gedeukte, grijze R25 TX. Ik had gehoopt meer tijd te hebben voor herstel werkzaamehden en had tevens gedacht er minder mee te rijden. Helaas had ik minder tijd dan meer tijd over en heb ik er veel meer mee gereden dan minder. Een stalling zoeken was geen optie, daarvoor ontbreken de financiën en heb ik geen familie met een teveel aan onbenutte ruimte of stallingsmogelijkheid.
Wij zijn op zoek gegaan naar een betrouwbare, relatief lichte 5-zits auto die tevens vrij zuinig met de brandstof om moest springen, minimaal 1:16. De kofferruimte moet groot genoeg zijn om met 3 personen een weekje weg te kunnen en er moet een trekhaak aan zitten ivm een fietsenrek. Dan blijven er met een budget van ca., 6000euro er maar 2 auto's over:
Dahaitsu Sirion
Mitsubitishi Colt
In beide heb ik proefgereden en de 1.1 motor variant heb ik afgekeurd, ondanks het keurige verbruik. Met fietsrek en 3 personen moet je nog wel iets kunnen verzetten. Dus het zou minimaal de 1.3 worden. Ik ben tegen 2 knappe kandidaten opgelopen met in de Sirion de 1.5 motor. Deze reed erg lekker en ik heb een lichte voorkeur voor dit model gekregen, maar mijn vrouw heeft het slotwoord gehad aangezien zij er het meest mee zal rijden. De cruise control en km stand bleken in het voordeel van de Colt.
Ik heb de Colt nu dus 5 dagen en er 3 dagen mee gereden. Als ik er wat meer mee gereden heb zal ik verslag doen van mijn bevindingen en ik ben mn benieuwd naar het verbruik. Redt hij de 1:17 die hij volgens de monitor zou moeten rijden?
betrouwbaar maar bevalt niet
- 117.500 km
Nu meer dan een jaar in het bezit. De auto is niet duur in onderhoud, doet wat ie moet doen, nl. rijden zonder zeuren. Wat mij niet bevalt is m.n. de dode hoek links voor. Ik word nog steeds onaangenaam verrast bij rotondes en of kruispunten, omdat de dikke voorstijl linksvoor een behoorlijk stuk van mijn zicht ontneemt. Ik moet echt mijn hoofd naar voren/opzij verplaatsen om die dode hoek levend te laten worden. Voorts vind ik de opbergmogelijkheden voorin behoorlijk matig. Geen ruimte voor een pen, behoudens een plat stukje net voor de versnellingspook. Dan zijn er 2 onhandige verticale vakken in de middenconsole. Daar kunnen CD-hoesjes in, maar voor de rest dus niets.
Volgend jaar hebben we geen 2 auto's meer nodig, snel verkopen dus.
te koop
- 130.000 km
Omdat mijn 1e keus nu uitgeschakeld is ben ik op zoek naar een nieuwe 1e keus en omdat deze niet meer nodig is, de kinderen kunnen en gaan nu zelf volledig met de fiets naar school (alhoewel corona..) wil ik nu wel af van deze betrouwbare en zuinige Colt. Eigenlijk is het een prima auto, maar ik hou niet zo van het nerveuze rijgedrag en de harde vering. In de stad is het prettig parkeren, maar op de snelweg met lange stukken is het toch echt vermoeiend. Wellicht ben ik te lui en hou ik juist van het gemoedelijke franse gedrag van de Renault.
verkocht
- 132.000 km
Ondanks mijn tegenargumenten tijdens de proefrit is de auto verkocht. Hij zei geen last te hebben van de blinde hoek bij de voorstijlen omdat hij wel door de kleine zijruitjes kon kijken. Ik hoop dat hij dat goed gezien heeft...
Ik zou wel weer een mitsubitsi willen kopen, maar nooit meer een Colt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.