Mitsubishi Cleartec Intense 12 CVT (2014)

autoreview

Mitsubishi Space Star 1.2 Intense (2014)

Signalement

UitvoeringSpace Star 1.2 Intense
Versnellingen-1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een plezierige verassing

  • 4.989 km

Mijn eega wilde haar Citroen C1 (39000 km) vervangen vanwege de vrees voor verdere mankementen. Waterpomp was vervangen, rubbers vervangen en de koppeling ging lawaai maken.
Bovendien werd de C1 ook op de lange afstanden in Nederland gebruikt en bleek het ontbreken van (de mogelijkheid tot) cruise-control best hinderlijk.
Op de snelweg met wat donkerder weer en vooral met regen was het best wel tricky om na inhalen weer naar rechts gaan door beroerd zicht rechtsachter. (Waarom wordt hier bij testen niet veel meer aandacht aan geschonken?)
Tenslotte viel in het dagelijks gebruik de bagageruimte tegen. Het beroemde kratje pils past echt niet in de bagageruimte.

Dus op zoek naar vervanging nu met automaat, cruise-control, goede spiegels, meer ruimte dan in de C1, wat sneller op de snelweg dan de C1 en minimaal even gunstig benzineverbruik in het dagelijks gebruik.
Verhalen over premium-gevoel en uiterlijk zijn aan mijn eega en mij niet besteed.

Gezien onze zeer langdurige ervaring met Japans (Nissans, Subaru Foresters en nu een Outback CVT) werd als tweede auto nu gekozen voor een van de goedkoopste "grotere" jappen met zuinige automaat.

Na het doorworstelen van vele testen werd gekozen voor deze Space Star en wel het op één na meest complete type:
Voor € 16.000,--rond, afgeleverd, met alles wat maar aan opties denkbaar is, behalve open dak, navigatie en achteruitrijcamera.
Een hoop geld, maar gezien het zeer uitgebreide uitrustingsniveau in vergelijking met de concurrentie goedkoop.

Na de eerste kilometers bleek dat de cvt efficienter werkt dan de cvt in mijn grote Subaru Outback.
Mitsubishi heeft op de cvt een mechanische overdrive gemonteerd, waardoor het cvt-bereik wordt uitgebreid.
Bij fors accelereren wordt (al dan niet automatisch) de hogere mechanische versnelling uitgeschakeld. Bij het lossen van het gaspedaal schakelt deze "overdrive" in, met als gevolg een toerenval en dus lager benzineverbruik.
Het toerental komt bij mij nimmer boven de 4000. Waarom dure bezine met herrie onnodig de lucht inblazen?
Bij stoplichten is de auto overigens net als mijn Subaru wel als een van de eerste weg met dank aan de cvt.

Het echte verbruik bij de Space Star:
Bij konsekwent nieuw rijden zuiniger dan 1 op 22, mede door het start-stop-systeem.
Het gemiddeld verbruik schommelt tussen de 1:18(snelweg-125 km/u op teller) en de 1:21 (stadverkeer).
Volgens www.mirageforum.com is het bijgehouden gemiddelde bij 63 gebruikers met een mix van cvt en handbak 1:18,5.

De auto is gebruikt voor een rit naar ons huis in Frankrijk (700 km in totaal 7 uur).
De auto maakt zoals verwacht veel meer lawaai dan de meer dan onze drie maal zo dure Outback, maar de rit viel ons alleszins mee en we werden beloond met een 30% lager bezineverbruik. We kwamen niet doodmoe aan!

Positieve praktijkpunten:
Laag praktijk benzineverbruik (hoger dan fabrieksopgave zoals gebruikelijk.
Prima en rustig werkende automaat.
Remsysteem perfect, bijterig.
Zeer goede spiegels, wissers en verlichting.
(Te) zachte vering.
Heel behoorlijke stoelen.
Kras/hond bestendig plastic in interieur.

Negatieve punten:
Stuurt niet helemaal lekker.
Auto komt bij snel genomen lange bochten erg ver uit de vering.
Schakelaar om start/stopsysteem uit te zetten verborgen achter stuur.
Schakelaar aan/uit cruise control andersom geplaatst dan bij andere auto's, extreem hinderlijk bij door elkaar gebruik van twee auto's.
Vreemd bezuinigd op waarschuwingslampjes (cruise-control in werking, verlichting aan.
Het blik is wel erg onbeschermd blikkerig, het is in elk geval geen uiting van gestaalde perfectie.

Technische gebreken zijn tot dusverre niet aan de orde. Gezien onze jap-ervaringen verwachten we die eigenlijk ook niet.

Beter dan verwacht

  • 22.000 km

De Space Star van mijn eega blijft maar rijden.
Geen enkel technisch probleem. Ondanks de wat fragiel lijkende constructie Japanse degelijkheid, of te wel - ik durf het nauwelijk te zeggen - gestaalde perfectie.

Zowel mijn eega als ik beginnen plezier te krijgen in dit wagentje.

Positief verrast door wederom een lange rit van twee maal 650 kilometer, deels over b-wegen.
Volgens alle testen is de wegligging/vering van de Space Star heel matig.
Mijn eega en ik hebben deze keer getracht zgn sportief te rijden. Daar versta ik niet onder het gaspedaal stompzinnig intrappen, maar zo snel mogelijk rotondes afwerken en de wendbaarheid van de auto trachten zoveel mogelijk te benutten. Kortom, pogingen om een eenmaal bereikte snelheid te behouden.
Het bleek twee maal voor beiden grote fun te zijn. Wat rijdt dit wagentje super en lichtvoetig als je het lef hebt de wat vreemde wegliggingskarakteristieken te negeren.
De CVT gilt het dan soms wel uit, maar een potje ruig sturen is best wel eens plezant.
Bij terugkomst blijkt er op de voorbanden overigens wel 3 mm profiel over te zijn......
Qua tijd hebben we over de ritten even lang gedaan als we gewend zijn met onze Subaru Outback met 2.5 liter motor: 7 uur en 15 minuten.

Het benzineverbruik:
Blijft doodgewoon 1 op 20 gemiddeld zonder veel moeite.
Er is echter een heel grote maar:
De oliemaatschappijen in Nederland en Duitsland hebben heel sneeky de Euro 95 vervangen door Euro 95 met 5% ethanol. Je kunt dit lezen op de hele kleine lettertjes op de pomp.
Het resultaat is dat het benzineverbruik tussen de 10 en de 15% stijgt.
Ik heb dit een aantal malen vergeleken met afwisselend Euro 98 en Euro 95 tanken en vervolgens dezelfde trajecten te rijden.
Om het nog erger te maken hebben een aantal tankstations de levering van Euro 98 gestopt.
Kortom, als je niet uitkijkt gaat de Space Star tussen de 1:16 en de 1:18 rijden.

Redactie van Autoweek: besteed hier eens een item aan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.