Mini Cooper Pepper (2001) #5

autoreview

Mini Cooper Pepper (2001)

Signalement

UitvoeringCooper Pepper
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nothing sticks like a Mini

  • 162.000 km

Onze eerste auto samen was een Mini. Ik was helemaal enthousiast! Ik had al eerder in een Mini gereden en vond dat fantastisch en nu hadden we er eentje voor de deur. Het werd het volgende model:
Mini Cooper pepper
Rood met een wit dak en witte spiegels
Panoramisch schuifdak
Extra audio pakket
Niet extreem compleet dus, maar zeker ook niet kaal. Beviel de Mini net zo goed als ik in het begin dacht? Ik zal het vast verklappen, ja! Waarom precies? Dat licht ik hieronder toe.

Design
Er is heel veel gesproken en geschreven over het design van de Mini. Meestal is dit positief en soms negatief. Ik hoor bij de positieve groep. Het ontwerp is eigenzinnig en heeft een sterke ‘ik ben wel klein, maar ik ben sterk!’ ondertoon. Van binnen is het het ook een erg leuke auto. Het ontwerp grijpt duidelijk terug naar de oude Mini en er zijn enkele leuke items te vinden. De grote snelheidsmeter midden op het dashboard vind ik nog steeds geweldig. Er is helaas ook een puntje waarop de Mini wat minder scoort. De materialen voelen niet allemaal even goed en de panelen in het dashboard passen ook niet overal even goed. Vanwege haar karakteristieke uitstraling vergeef je de Mini snel, maar het is wel een kleine teleurstelling voor een auto die onder de BMW paraplu gebouwd wordt. Erg ruim is de Mini niet, koop haar dan ook niet als gezinsauto. Met een beetje goede wil is de auto echter prima te gebruiken als reisauto. Zorg dan wel dat je met maximaal twee personen op stap gaat, anders is het geen succes. Banken opklappen, hoedenplank eruit en de bergruimte is eigenlijk best nog goed. Geloof het of niet, maar we hebben zelfs een (rubber)boot met motor meegenomen op een van onze vakanties. Begrijp me niet verkeerd, je hebt liever wat meer ruimte, maar waar een wil is, is ook hier een weg.

Comfort
Het zal niemand verbazen dat de Mini niet de meest comfortabele auto is. De auto is vrij hard geveerd en geluid komt ook vrij duidelijk de kabine binnen. Daarnaast is de grote hoek van voorraam niet handig, ik ben 1,90 meter lang en bij verkeerslichten moest ik altijd voorover buigen om het licht te kunnen zien. Hier heeft men voor design gekozen en daar zitten nadelen aan. Toch is de auto niet oncomfortabel. Dit komt met name door de uitgebreide instelmogelijkheden van de stoel en het stuur. Daarnaast is de indeling van het dashboard prima. We hebben meerdere 1000km+ ritten gereden en kwamen elke keer behoorlijk uitgerust aan. De Mini is uiteindelijk het best geschikt voor korte ritten en plezierrittjes, maar een incidentele lange rit kan geen kwaad. Rijd je elke dag grote stukken, kies dan wat anders of accepteer dat autorijden ook vermoeiend kan zijn.

Prestaties
De Mini Cooper is een vlotte auto (9,2s. tot de 100km/u), maar pure snelheid is niet de essentie van de prestaties van de Cooper, dat is het rijden. Rijden in de Cooper is ge-wel-dig! De auto hangt aan het gas en kan bochten zo verschrikkelijk hard door, dat je er overmoedig van wordt. Je leeft in een Mini van bocht to bocht, rechte stukken zijn er slechts om je vast lekker te maken voor de volgende bocht. ‘Nothing sticks like a Mini’ is een slogan waar je het helemaal mee eens bent als Mini rijder. Natuurlijk zijn er auto’s die beter sturen, maar die hebben geen aandrijving op de voorwielen. Het enige nadeel van de Cooper is dat je eigenlijk een Cooper S wilt hebben. Het werkt allemaal zo goed dat er best nog wat vermogen bij mag. Heb je de keuze, kies dan de Cooper S, dan is de Mini helemaal geweldig.

Betrouwbaarheid
De Mini heeft haar werk altijd goed gedaan en is erg betrouwbaar gebleken. Ze heeft dagelijks ruim 150km gereden en ook enkele lange stukken en er is nooit iets mis geweest. Het begon allemaal wel wat meer te trillen en te rammelen naar het einde toe, maar dan heb je ook ruim 150.000 km gereden in een auto die bedoelt is als stadsauto. Toch, als je bedenkt wat de auto kost en dat ze gebouwd is door BMW, dan is het jammer. Ergerlijk was hoe vaak de koplampen vervangen moesten worden. Enfin, de Mini deed in ieder geval altijd haar werk en heeft ons nooit in de kou laten staan en dat is, wat mij betreft, het belangrijkste.

Kosten
Onderhoudskosten zijn voor mij moeilijk in te schatten aangezien de Mini een leaseauto was. Ik kan echter wel het een en ander zeggen over de mij bekende kosten. De cataloguswaarde van deze auto is ongeveer €22.000,- en daarover dient 25% belasting betaald te worden. Gezien de omvang, is de Mini dus vrij prijzig. Het gecombineerde verbruik van 6,9 liter per 100km ga je niet halen, maar je komt wel in de buurt. Ons verbruik lag rond de 7,5/8,0 liter per 100km en wij reden de auto als een Mini. Met betrekking tot de kosten voor onderhoud durf ik geen conclusies te trekken, maar ik kan wel stellen dat er erg weinig onderhoud nodig is geweest. De auto stond alleen bij de garage voor de reguliere beurten. Vermoedelijk is de Mini daarom niet erg duur in gebruik.

Conclusie
De Mini Cooper is een geweldige auto en ik raad iedereen aan om haar een kans te geven. Ze is rap, rijdt geweldig en heeft een heel ‘eigen’ design. Het interieur had uit wat mooier materiaal mogen bestaan en had wat beter in elkaar mogen zitten, zeker gezien de de prijs van de auto. Maar het doet absoluut niet onder voor andere auto’s uit de klasse. Verwacht geen fantastische reisauto of veel bergruimte, maar de Mini doet precies waarvoor ze gemaakt is, entertainen. Wat mij betreft is dit nog steeds het best gelukte ‘retro-model’. Dat komt met name door het schitterende ontwerp en het fantastische weggedrag. We denken nog vaak met plezier terug aan de Mini en ik ben ondertussen aan het sparen om er zelf een te kopen. Het moge duidelijk zijn, ik ben nog steeds enthousiast!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE MINI

DirectLease
Mini Electric Camden Edition (3D/CVT)
€ 509
 
Alphabet
Mini Countryman Cooper (5D/6A)
€ 699
 

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens