Mini Cooper Chili (2004) #8

autoreview

Mini Cooper (2004)

Signalement

UitvoeringCooper
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst136.000 km
Lezerswaardering: 37%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mini is Maximaal genieten

  • 136.000 km

Gekocht in een opwelling, als dagelijkse auto met een sportieve uitstraling, deze Mini had ons snel overtuigd. Als opvolger voor een sportief coupe'tje (Ford Puma) waar we nog hebben rondgekeken naar een Toyota Mr2 (2004), Mg-F en een Peugeot 206 CC. Deze Mini is uit 08/2004, met stoelverwarming, 116 pk motor, DSC, en airco een leuke verschijning. Gekocht op 15 inch originele velgen met matige winterbanden, een set 17 inch Cooper velgen was 2e hands bij de auto te kopen voor €750.
Dat doen we dus even niet, Marktplaats staan ze goedkoper immers.

Bij aanschaf was de airco leeg / lek en hoorde ik de einddemper lek zijn, evengoed werdt de auto voorzien van NL's kenteken (was import) en met nieuwe apk.
Onderhoudsboekjes ingevuld dus tellerstand logisch.

Auto gekocht bij een autobedrijf zonder bovag, dus garantie was er niet. Aangezien ik destijds zelf bij een merkdealer werkte geen punt, kan zelf ook goedkoop aan onderdelen komen en goedkoop repareren.

Na 3 weken was airco weer niet koud, aircoleiding was lek op 2 plekken.
Garage wilde alleen matsen met uren, onderdeel kostte €150. Zelf onderdeel besteld (€110 wegens eigen korting) en op mijn werk voor nop laten monteren.

Ruitenwissermotor achter had kuren (bromde bij aanzetten) dus 2e hands gevonden en gemonteerd. Na paar weken opnieuw kuren met het motortje, dan maar even geen wisser achter. Dealer vraagt €250 en alle Mini's kennen dit probleem.

Op een vrije zaterdag een de poetsmachine op de auto gebruiken, zie je roestblaasjes boven de achterklephandgreep. Bij navraag aan Mini expert, hebben ze allemaal last van.
Nou lekker dan, koop je een Mini (Bmw) van 2004 en roest in het zicht.

Tijdje later 17 inch velgen gekocht en die eronder gezet, rijdt heerlijk en sportief; nog meer grip en staat erg stoer. Zeker aan te raden.

Bij apk einddemper vervangen, was compleet doorgeroest. Nieuwe kostte incl middendemper of middenpijp bijna €400.
Opnieuw de opmerking, hebben ze allemaal die Mini's. Nou lekker dan.

Op het Mini forum zeggen ze dan, tja je rijdt wel een echte Mini dus mag het wat kosten. Nee dus, dergelijke zwakke punten verwacht je niet van een speelgoedautootje wat door degelijke fabriek van BMW is gemaakt.

Ok na de apk kwam het ergste een ratelend geluid onder de auto. Zeker bij snelheiden boven 100 km/u of wanneer je de radio en kachel uitdoet goed te horen.
Eerst denk je een wiellager, echter die hadden ze een week eerder bij de apk wel ontdekt. Experts erbij laten luisteren, tja komt uit de versnellingsbak....hmmm.

Eens op internet neuzen hoe en wat, blijkt dus dat alle Mini's vroeg of laat versnellingsbakproblemen krijgen ( 5 versnellingsbakken) en je niet onder een completer revisie uitkomt.

Opnieuw, tja dat hebben ze allemaal.

Grrr.

Rondbellen naar bedrijven kom je op prijzen tussen €1200 en €1500 ex btw.

Nu schijnt het 1e type nieuwe Mini (2001 tot 06/2004) qua versnellingsbakken een drama te zijn, het 2e type (onze) iets minder maar nog steeds niet goed.
Alleen de 6 versnellingsbakken zijn goed, ook de automaten zijn niet betrouwbaar.

Probleem is verder dat revisie van 1e type relatief goed te doen is doordat onderdelen los goed verkrijgbaar zijn. Het 2e type is alleen als complete versnellingsbak bij BMW te bestellen. ( kost €3000 als onderdeel)
Alternatief is een 2e hands bak (€650).

Onze Mini is inmiddels te koop (wegens aanschaf goedkopere sportieve coupe) en gaat nu met revisie naar een nieuwe eigenaar.

Wat me stoort is dat er in de reviews hier weinig wordt vermeld over kosten en onbetrouwbaarheid van de Mini. Hier heb ik nog naar gezocht voor de Mini is gekocht.

Als je eenmaal op een Miniforum aanmeldt en rondkijkt daar, kom je dergelijke ervaringen wel tegen.

Begrijp me niet verkeerd, de Mini is erg leuk en zuinig en licht. Sportief rijden met 17 inch velgen en stoelverwarming erg fijn. Waarschuwing voor Mini- kwaaltjes is wel op zijn plek.

Stiekem denk ik wel eens, als ik een Mini zie rijden van bouwjaren 2001 / 2006, "zouden die mensen weten dat ze nog een dure reparatie krijgen" ?

T 'is schrijnend maar waar, en de waarheid wil ik niemand onthouden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.