MG B (1977)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1977 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Een fijne MGB
- 100.000 km
Ik had nooit gedacht dat ik nog eens een Engelse auto zou rijden. Dat stond toch gelijk aan veel stil staan en dure reparaties? Maar toch, sinds 2007 ben ik eigenaar van een MGB uit 1977. Gezien het aantal gefabriceerde auto’s, 532.000 stuks, is de MGB geen exclusieve oldtimer maar juist daarom wel goed betaalbaar. Ook zijn er ruim voldoende reserve onderdelen beschikbaar die ook de hoofdprijs niet kosten. En, ook belangrijk, er is nog heel veel kennis van deze auto aanwezig.
In totaal zijn er maar liefst 250.000 (!) stuks naar Amerika geëxporteerd. Alhoewel de MGB niet zo snel was als dat hij eruit zag zorgde het uiterlijk, de prijs, het comfortabele rijden en de soft-top kap ervoor dat de auto rond de jaren ’70 de best verkopende sportauto in Amerika was. Dit ondanks de vele “mucle cars” die er werden gemaakt. Amerikaanse veiligheidsvoorschriften hebben de techniek en het uiterlijk van de MGB voor heel een groot deel bepaald. Om te voldoen aan deze veiligheidsvoorschriften kreeg de auto in 1986 een dubbel remcircuit en werd het dashboard met plastic en schuimrubber bedekt in plaats van het mooie stalen dashboard.
In 1969 werden ook drie ruitenwissers in plaats van twee gemonteerd om het vereiste percentage regenwater van het glas te kunnen vegen. Ook werden de stoelen voorzien van hoge rugleuningen met hoofdsteunen, werd de auto voorzien van zijmarkeringslichten en sneuvelde het mooie spaakstuur. Om verder te kunnen voldoen aan de Amerikaanse impactvoorschriften werden de modellen vanaf 1974 voorzien van extra grote staal verstrekte rubberen bumpers, bijgenaamd de “Sabrina’s”. Vernoemd naar de (waarschijnlijk rondborstige) Britse actrice Sabrina. Dit veranderde het uiterlijk van de MGB van een mooie slanke dame in een toch wel wat lomp geval. Ook kwamen er nieuwe voorschriften voor de hoogte van koplampen en dat betekende dat de koplampen te laag stonden. In plaats van de voorkant opnieuw te ontwerpen verhoogde British Leyland de ophanging van de auto met 1”(25,4 mm) en schrapte als bezuiniging de voorste stabilisatorstang. Dit, in combinatie met de veel zwaardere bumpers, resulteerde in een beduidend slechter rijgedrag. Als gevolg van de Amerikaanse emissieregelgeving moest ook nog het aantal pk’s verminderd worden waardoor de auto veel aan vermogen en dus rijgenot inboette. Dit alles en de opkomst van de Japanners, en met name de Mazda MX5, zorgde voor het einde van de verkopen.
De MGB werd in Amerika bijna altijd in streken met mooi weer gereden zodat de roestduivel geen vat op de auto kreeg. Want dat waren ze wel, bijzonder roestgevoelig. Vooral in Europa zorgden regen maar vooral pekel ervoor dat het mooie snel van de auto af was. Halverwege de jaren ‘80 werden veel MG’s, in goede staat, naar Europa teruggebracht.
Zo ook mijn auto, deze werd in 1993 naar Nederland gebracht. Helaas is van de US historie niets bekend. De auto verkeert nog steeds in een hele goede staat en behalve een gedeelte van een portier is er nog niet aan gelast. Wel zijn een aantal carrosserie delen overgespoten en heb ik de stoelbekleding laten vervangen (door originele exemplaren vanuit de UK). Ondanks zijn leeftijd rijdt en zit de auto nog steeds comfortabel en stuurt, ondanks de afwezigheid van stuurbekrachtiging, heel strak en direct. Ook met de wegligging is niets mis. De auto is wel voorzien van een “Europese” motor want de laatste Amerikaanse versies waren door de aangepaste regels amper meer vooruit te krijgen. Ook zijn de Sabrina’s vervangen door de oorspronkelijk bedachte chromen bumpers waardoor de auto er weer fatsoenlijk uitziet. Hij staat nog steeds wel iets hoger op zijn pootjes. Voordeel van deze USA uitvoering is de overdrive op de 3e en 4e versnelling alsmede de rembekrachtiging. De sof-kap is makkelijk en redelijk snel aan te brengen.
Kortom, een hele fijne en best betrouwbare auto!
Ik ben geen sleutelaar maar de onderhoudskosten vielen, tot aan dit jaar, nog best mee. Remschoenen, remcilinders en koppeling zijn vervangen. Ook is de auto op vier nieuwe bandjes gezet. En wat cosmetisch werk maar dat wil je zelf natuurlijk. Dit jaar kwam ik er wat minder genadig vanaf. De auto kwam niet door de APK keuring vanwege te hoge CO uitstoot. Een nogal prijzige revisie van de twee carburateurs loste dit probleem op. Ik vond de auto altijd al fijn rijden maar hij auto rijdt nog soepeler. Verder kwam er ook nog het vervangen van de koelvloeistof, benzinepomp en spruitstukpakking bij. Het stellen van de kleppen en vervangen van wat slangklemmen maakte het plaatje compleet. Het koste wat maar dan heb je ook wat. Brandstof verbruik ging wel van 1:9,5 naar 1:10,5. Ondertussen alweer 1.000 kilometer verder zonder problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.