MG 4 Long Range Luxury (2023) #8
autoreview

Signalement
| Uitvoering | 4 Long Range Luxury |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2023 |
| Jaar van aanschaf | 2023 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 35.000 km |
Review MG4 Electric Luxury
- 35.000 km
Als senior boomer met zonnepanelen wilde ik graag het milieu ontzien door elektrisch te gaan rijden. De prijzen voor nieuwe elektrische auto’s met de door mij gewenste actieradius begonnen op dat moment bij €40.000. Totdat MG zijn 4 presenteerde voor rond 35.000. Full options: ADAS, ACC, warmtepomp, stoel-en stuurverwarming, rondom camera’s en een geruststellende 7 jaar garantie. Ook voor de batterij, die door V2L tevens ingezet kan worden als noodstroomvoorziening met max. 2,3kW.
Mijn vrouw wilde graag een witte met zwart dak.
Comfort
Het comfort is uitstekend. Betrekkelijk korte zittingen zijn voor mijn postuur geen probleem. De wat hogere instap is fijn. Achterpassagiers kunnen makkelijk instappen en hebben voldoende beenruimte. De vering maakt het mogelijk om drempels comfortabel te nemen.
Weggedrag
Het weggedrag is heel voorspelbaar. De wegligging uitstekend. Ik heb eigenlijk bijna mijn hele leven voorwielaangedreven gereden, dus was benieuwd naar RWD. De krachtige 204pk maakt het rijden wel heel plezierig. Snel invoegen, met power inhalen zelfs bij 120km, vlot oversteken. Vlug en veilig!
Software
Op het Tweakers-forum werd enorm geklaagd over de software. Het touchscreen is inderdaad niet snel, maar ook zeker niet irritant traag. Ik ben na 35.000 km nog nooit in de steek gelaten door mijn MG4. Met een goede kabel werkt Android Auto probleemloos.
De software lijkt wel erg versie-afhankelijk te zijn, waardoor je voor jaarlijkse updates altijd naar de garage moet.
Bij de tweede update zijn een paar mindere karaktertrekken van de auto bijgesteld. Adaptieve cruise control en lane keeping assist zijn wat smoother geworden en de laatste zet ik dan ook bijna nooit meer uit. Raar blijft dat je de temperatuur minstens op 24 moet zetten voor het aangenaam wordt in de auto. Ook de verbinding vanuit huis via de app lukt niet altijd, ondanks uitstekende wifi op de oprit. Na de laatste update zou het voorverwarmen/ontwasemen via de app wél moeten slagen. Bij vorst openbaarde zich trouwens wel een ontwerpfoutje. De klep van de laadaansluiting kan vastvriezen en omdat ie van kunststof is helpt föhnen niet...
Verbruik
Het verbruik in de zomer is redelijk laag. Ook roadtrips in het buitenland rijd ik meestal met de speedlimiter op 105km per uur, zoals je inmiddels gewend bent in Nederland. Je verbruikt dan gemiddeld 15 kW per 100km. Bij hogere snelheden neemt het verbruik flink toe tot 18-19. Ik vind trajecten van 250-300km voldoende ver om na ca. 2,5 uur weer te laden, te drinken en een sanitaire stop. Met uiterlijk 20min is de accu dan weer op 80%. Met 140kW gaat dat echt vlot. In het buitenland probeer ik altijd bij Tesla te snelladen. Voordelig, nooit wachttijd en voorzieningen bij de hand.
In de winter is de actieradius wel 30% minder dan de WLTP van 400km. Dan moet je echt rekening houden met max.300km.
Betrouwbaarheid
Op fora staan nare verhalen over bv. onverwachte noodstops, trillingen in het onderstel en softwarebugs. Te negatief naar mijn mening. Tevreden rijders nemen nu eenmaal niet de moeite om hun positieve ervaringen te melden. Vandaar dat ik mij geroepen voelde om dat wel te doen.
Ik heb al bijna 2,5 jaar en 35.000 km, waarvan 8.000 dwars door Europa, geen enkel probleem gehad. Ook niet met laden in het buitenland. Ik ben buitengewoon tevreden met deze ondergewaardeerde en als budgetcar gekwalificeerde auto. Dat ie na 2,5uur ononderbroken rijden, eist om uit te stappen, is de eerste keer een verrassing, maar als je je benen gestrekt hebt en daarna weer instapt kun je gewoon verder rijden.
Kosten
Zoals bekend is wegenbelasting bijna 2 jaar gratis geweest en wordt die waarschijnlijk 70% vanaf 1 januari ‘26. Door bijna altijd thuis te laden, zoveel mogelijk rechtstreeks van de zonnepanelen, zijn de laadkosten dit jaar beperkt gebleven tot € 250, afgezien van het duurdere snelladen op vakantie (ook zo’n €200 voor een kleine 4000km). De eerste jaarbeurt kostte €139,- de tweejaarsbeurt €329. Ik heb goede ervaringen met Van Mossel Tiel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MG 4
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

MG 4 Luxury 64 kWh | Warmtepomp | Adaptive cruise | 360 Camera | Carplay | Keyless | Navigatie | File Assistent | Half leder | Digital Cockpit
- 2023
- 43.658 km

MG 4 64 kWh Luxury ELEKTRISCH - CRUISE CONTROL - NAVIGATIE
- 2023
- 27.393 km
![MG 4 Electric Comfort 64 kWh [ Half-leder Apple/Android Camera Stoel&stuurverwarming ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/58346595/0-6a5928ef61800f6dffa85c5c97c05bb1.jpg)
MG 4 Electric Comfort 64 kWh [ Half-leder Apple/Android Camera Stoel&stuurverwarming ]
- 2023
- 41.581 km


