MG 4 Long Range Luxury (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 4 Long Range Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
De eerste kilometers
- 1.500 km
Ons 2e kindje komt er aan, en onze oude auto (vw polo 6R met 300.000km) voldeed niet meer.
Dit was de voornaamste reden om een andere auto te kopen.
Ik heb enorm zitten twijfelen tussen een benzineauto (golf variant o.i.d.) en een elektrische auto. Uiteindelijk gekozen voor de MG4.
Wat gaf de doorslag om voor elektrisch te kiezen? Ik heb een eigen oprit, zonnepanelen en ben ook (een beetje) een groene rakker. De range van de elektrische auto (300km á 400km) is voor mij 99% van de tijd voldoende en die éne procent is ook geen probleem wanneer de auto snel kan laden.
Waarom de MG4? Hierboven heb ik beschreven waarom ik voor elektrisch heb gekozen. Ik had een budget van ca. 35.000,- dus veel elektrische auto’s vallen al af. De 2e hands-markt was op het moment van kopen absoluut niet interessant. Een 2e hands KIA E-niro met 100.000km kostte in december 2022 ongeveer €34.000,- (- €2.000,- subsidie). Dat was destijds de onderkant van de markt, en je hebt dan geen idee hoe met de accu is omgegaan etc.. Als ik dat vergelijk met een nieuwe MG4, welke op dat moment in de meest luxe variant €36.900,- (- €2.900,- subsidie) kostte, klinkt dat veel interessanter.
We hebben straks een gezin van 4 en dat zal in de MG4 niet overhouden qua ruimte, maar dat moet ook wel lukken. Ik heb al gekeken of de kinderwagen met reiswieg in de kofferbak kunnen, en dat kan. 90% van de tijd rij ik in mijn eentje in de auto (ca. 25.000 km/jaar)
Ik was eerst van plan om de ‘Standard’ versie te kopen (vanwege de LFP-accu), maar de zwarte stalen velgen, mindere bekleding en het goedkoop aanvoelende kunststof stuurwiel stonden mij echt niet aan. Ik heb dus toch gekozen voor de Luxury. De Luxury heeft ook verwarmbare stoelen en stuur, een warmtepomp, getinte ramen achter en 360 graden camera.
Het zicht naar achteren is niet heel denderend, dus de camera’s zijn een echte meerwaarde.
Verwarmbare stoelen en stuur zijn een efficiënte manier om te verwarmen, dus in een elektrische auto ook zeker aan te raden. Dat de Luxury een NMC-accu heeft welke waarschijnlijk factor 3 mider lang mee gaat in vergelijking met de LFP-acuu, neem ik voor lief. minimaal 300.000km genieten van meer range is ook wat waard.
Tip: ga echt in de showroom kijken naar de verschillende versies en vertrouw niet op het internet. In elk land zijn de uitvoeringen namelijk weer anders uitgerust.
Als laadvoorziening heb ik gekozen voor de Easee home. Dit is een slimme laadpaal en de integratie met zonnepanelen zit er Q2-2023 aan te komen. De integratie houd in dat de lader in een modus gezet kan worden zodat de auto alleen laadt met overtollig zelf geproduceerde zonnestroom. Ik heb nog veel ruimte op het dak om zonnepanelen bij te plaatsen, dus dat is ook een pluspunt. Flinke investering, maar verdient zich op deze manier redelijk snel terug (ook na afbouw saldering nog interessant).
Ik heb nu ca. 1.500 km gereden, dus kan nog niet zoveel zeggen over de auto. Tot nu toe ben ik er heel erg tevreden over. De rijhulpsystemen zijn bagger (daar hebben meerdere merken last van), en de kachel heeft 2 keer gehaperd. Verder rijdt de auto erg fijn, is snel genoeg en heeft een goede wegligging. Het verbruik over de 1500km zit nu op ca. 16kWu/100km, maar ik rij ook voornamelijk erg efficiënt.
Positieve punten:
- Rijdt heerlijk (moet toegeven, als je uit een VW polo 6r komt, rijdt alles heerlijk)
- 7 jaar garantie geeft een gerust gevoel
- Geeft mij een goed gevoel als ik weet dat ik duurzamer rij.
Negatieve punten:
- Rijhulpsystemen zijn eerder een last dan een hulpmiddel
- Kachel heeft bij mij 2 keer gehaperd.
Ik hoop dat jullie iets aan mijn review hebben, en bij 15.000km doe ik weer een update.
Tot de volgende!
*Heb dyslexie, beoordeel mij aub niet op tiepvouten.
De eerste updat
- 15.000 km
De eerste 15.000km zit er op, dus tijd voor een update!
Ik ben ontzettend tevreden over de auto. De auto heeft (bijna) geen gebreken vertoont en rijdt als een zonnetje.
Het verbruik in de zomermaanden is gedaald naar ca. 13kWu/100km.
Het elektrische rijden bevalt mij erg goed en de ‘range anxiety’ is helemaal weg.
Natuurlijk zijn er wel wat negatieve punten:
- Met stipt op één: de rijhulpsystemen. Wanneer deze ingrijpen, jagen ze mij regelmatig de stuipen op het lijf! Levensgevaarlijk! MG, doe hier wat aan!
- In de app heb ik aangegeven dat de accu tot maximaal 70% volgeladen wordt. Ik heb gelezen dat dit het beste is voor de accu, en meer ben ik vrijwel nooit nodig. Het is al een paar keer voorgekomen dat dit automatisch aangepast wordt naar 100%. Ik betrap mij er op dat vaak in de app kijk of dit weer terug is gezet naar 100%.
- Android auto is erg instabiel en valt heel vaak uit. Mogelijk ligt dit aan het kabeltje. Dit moet ik nog uitsluiten.
Dit was 'm weer. op naar de volgende 15.000km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MG 4
Had je deze auto's al gezien?

MG 4 Luxury 64 kWh Long Range | Vehicle to load | Apple Carplay
- 2023
- 28.496 km

MG 4 Electric Standard 51 Kwh | Apple CarPay | Adaptive Cruise Control | Led Koplampen | Parkeersensoren | Voorraad Voordeel | 7 jaar Garantie | 350 km WLTP | ACTIE €26.600,= voorraadkorting | Meerdere kleuren leverbaar!
- 2025
- 10 km

MG 4 Standard 51 kWh | 350 km WLTP | ACTIE €26.600,= voorraadkorting | Meerdere kleuren leverbaar!
- 2025
- 10 km