MG 4 Extended Range Trophy (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 4 Extended Range Trophy |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 19.700 km |
de eerste weken
- 1.500 km
Auto opgehaald bij de dealer en gelijk "uitgelaten". Daarna elke dag naar mijn werk en terug (100 km per dag).
Eerste ervaringen:
Bij de dealer de tijd nemen voor instellen - keuze knoppen aan het stuur: rechts ACC, links Airco!
Hij rijdt lekker, stabiel, is aan de weg vastgeplakt.
Door je gewoon aan de snelheid te houden haal ik makkelijk een verbruik van 14,1 kWh per 100 km. Dat is beter dan de fabriek zegt, maar ik rijd dan ook praktisch nooit harder dan 100 km/u. Ik gebruik ook bijna altijd de adaptive cruise control"dat is een prima dingetje.
Uit het accudeel tussen 20% en 80% haal ik drie dagen rijden. Opladen tot aan 80% gaat netjes: de auto stopt met laden op 80%. Het laden duurt iets langer dan 4 uur - en dat is best wel vervelend met de Allego oplaadpunten die je na 4 uur laden ineens beginnen te straffen voor te lang aan de paal staan. Oftewel: kies een Last-Mile paal of ga na 19.00u aan de paal staan (en s ochtends voor 07.00 uur weer weg zijn).
Minpunten tot nu toe:
Bluetooth audio koppeling loopt niet atijd lekker. Dat is soms wel irritant. En een naviagtie die half engels spreekt en half nederlands is bloed irritant.
Airco temperatuur is gokken wat goed is - de binnenkant van de auto wordt sowieso snel warmer dan de buitenlucht is.
Pluspunten tot nu toe:
Verbruik! En de Android Carplay in plaats van navi en bluetooth (de minpunten).
een half jaar verder
- 19.700 km
inmiddels een halfjaartje verder - en ook de winter door.
Temperatuur is alles - vergeet de accu voor te verwarmen en je verbruik wordt ineens 30 kWh/100 km. Maar bij tijdig voorverwamen blijf je rond de 20kWh... dus 300 km uit een lading in plaats van 400.
Ook de auto even 10 minuten voorverwarmen (op afstand) zorgt voor ijsvrije ruiten.
Verder gaat eigenlijk alles probleemloos. Af en toe wassen, meteen even de bandenspanning controleren want dat is goed voor het verbruik.
minpuntjes: de airco maakt geen droge lucht dus de ramen beslaan snel als het buiten koud is. En de airco geeft altijd 3 graden te laag aan dus als je de auto op 18 graden wilt moet je 21 graden instellen. Maar dan gaat het verder gewoon goed. Schijnt een bekend MG dingetje te zijn.
Nu de temperaturen weer boven de 7 graden uitkomen, gaat het verbruik ook weer terug naar 14 kWh/100km.
Opladen: meestal thuis bijladen aan de 230V stekker, 1x per week leegrijden en dan op 11 of 22 kWh aan een laadpaal, liefst van LastMile Solutions want die hebben geen tijdstraf als je iets langer moet staan (en zijn ook goedkoper dan Allego). Long range (100%) laden alleen als ik een weekend weg ga. Ik heb tot nu toe geen laadstress gehad. Moet nog wel even kijken hoe ik van de zomer naar frankrijk ga rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.