Mercedes-Benz S-klasse W108 (1970)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-klasse W108 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1970 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 186.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nu ik toch bezig ben met een review over mijn vorige klassiekers, dan ook mijn oude Benz niet vergeten, die ik van 2006 tot 2008 heb gereden.
Ik had deze auto erbij gekocht, terwijl ik ook mijn Fiat Spider had, als mijn eerste lasobject voor slechts € 1800,-. Mijn vriendin was er niet gelukkig mee, zodat haar lobby om mijn Benz te verkopen uiteindelijk geslaagd is. :(
Mijn ervaringen:
Grandioze auto, je voelt je King of the Road en het meest fantastische is die enorme ster aan het eind van die lange motorkap die fier rechtop staat.
Qua wegligging en bochtenwerk niet echt perfekt (zware understatement), maar qua comfort natuurlijk wel. Leren zetels zaten er in deze auto in de kleur lichtblauw, hele mooie combinatie met de donkerblauwe lak. Het sturen was goed te doen door het grote stuur en de standaard stuurbekrachtiging.
Stuurschakeling is wel heel klassiek en dat had deze klassieker, maar vind ik toch niet lekker in deze Benz (grote schakelgangen). Ik heb ook een paar dagen proef gereden in een 280se 3.5 uit 1971 met automaat en dat vond ik vele malen beter passen bij het karakter van de auto, namelijk lekker rustig cruisen op de autobahn!
Ik had echter een schakelbak gekocht omdat ik geen narigheid wilde hebben met een versleten automaatbak.
Verder natuurlijk gigantisch veel ruimte in de auto, voorin en achterin. Je schoonmoeder hoeft niet in een dakkoffer want die kan bijna languit in de kofferbak!
Met een trekhaak als onmisbare optie kun je moeiteloos eeen dikke caravan of boot met trailer trekken.
Nadeel was vrij veel windgeruis maar dat is iets wat tamelijk veel klassiekers hebben. Alleen leg je de lat iets hoger als je in zo'n 5 meter lange S-Klasse stapt, die in die tijd alleen was weggelegd voor bankdirecteuren of vastgoedhandelaren...! Je moet dus niet te hoge eisen stellen want het blijft een klassieker van ca. 40 jaar oud.
Leuke ervaringen zijn dat je heel veel bekijks hebt en veel aanspraak, van buren en passanten en van bouwvakkers tot oude omaatjes die de auto nog van 'vroeguh' kennen! Een soort allemansvriend dus!
In een woord: superchique !!
PROBLEMEN
Problemen waren er genoeg:
Allereerst de roest: ik had de Benz gekocht als lasobject dus roest was geen punt, alleen bleek dat de roestduivels meer hadden weggevroten dan ik had verwacht; meer werk dus:
deels nieuwe koferbakbodem, onderkant achterscherm L, alle uiteinden v/d kokerbalken en onderkant voorschermen L+R ingelast. Over het lasresultaat was ik redelijk tevreden. Nadien strak afgewerkt en gespoten en je zag er niets meer van.
Drie dagen en drie keer tanken nadat ik de Benz had gekocht rook ik een sterke benzinelucht buiten de auto en bleek de elektrische brandstofpomp (280SE = injectie) hevig te lekken. Een OEM brandstofpomp zou me dik 500,- euries gaan kosten, dus dat was geen lekker begin. :(
Gelukkig zijn er ook Duitsers die oude Mercedessen koesteren en bij www.dbdepot.de kon ik een universele brandstofpomp, geschikt voor de oudere S-Klasse modellen, voor ca. € 180,- bestellen en die werd een week later keurig vanuit Duitsland opgestuurd. Moest wel zelf een houder construeren voor de pomp, want dat ontbrak aan die universele pomp. Maar, de auto liep weer als een (duitse) trein met de nieuwe pomp.
Wel braakte de Benz nogal veel blauwe walm uit, vooral na even stationair lopen. Versleten klepseals en mogelijk ook olie-/compressieveren. Wel handig want dan heb je geen last van bumperklevers, iedereen bleef op gepaste afstand achter me rijden, haha!
Een beetje 'Stop smoke' na het olie verversen werkte overigens wel want daarmee werd het roken al een stuk minder.
Voorjaar 2007: ik dacht 's avonds een lekker ritje te gaan maken, maar strandde na 3km met pech: koppeling vastgelopen! Wegenwacht erbij, die kon echter niets doen, afslepen dus naar een garage. Na 2 nieuwe koppelingscilinders en -slangen en een rib uit mijn lijf minder, kon ik een week later weer op weg.
Een paar maanden later begon het uitlaatgeluid nogal een beetje als een tractor te klinken, dus het grootste deel van de uitlaat vernieuwd en zelf gedaan (leuk om te doen en scheelt weer in de pecunia.
Op een bepaald moment werkte de stuurbekrachtiging niet meer, maar met een nieuwe hoge druk slang, vloeistof verversen en ontluchten was het probleem opgelost. De stuurbekrachtiging is erg prettig, zoniet onmisbaar bij deze bijna 1500kg zware Mercedes.
Een keer, op weg naar het Noorden van het land hoorde ik halverwege, tijdens het rijden opeens een metaalachtig schrapend geluid van achteren... Bleek dat de remblokken tegen de schijf aanliepen omdat de remzuiger niet terug wilde in de remklauw en het ijzer op ijzer was. De remmen werden daardoor behoorlijk heet. Toch maar doorgereden en later weer terug zonder wegenwacht te bellen want de remcapaciteit was nog voldoende. Direkt daarna de beide remklauwen achter vervangen voor gereviseerde exemplaren met nieuwe blokken en de remwerking was zeer zoals de fabriek het ooit afgeleverd had.
Maart 2008: het werd tijd voor de eerste APK sinds ik de Benz in mijn bezit had, de auto was daarvoor even tijdelijk geschorst ivm. de restauratie. Is altijd spannend zo'n eerste APK want je kunt van alles verwachten bij zo'n oude Mercedes in deze prijsklasse. Gelukkig bleef het bij 2 nieuwe bandjes en een spoorstangkogel/rubberhoes, dus voor ruim €250,- was ik weer King of the Road!
Later de Benz een keer verwend met nieuwe ontsteking, bougies, luchtfilter, luchtslang, benzinefilter en benzineslangen, waardoor die wel weer mooier liep, maar toch begon de Benz na verloop van tijd weer meer te roken, ondanks de Stop smoke toevoeging. De buren keken steeds sjacherijniger na het starten en wegrijden met de Benz omdat de straat dan even in een blauwe nevel was gehuld! Dat was natuurlijk niet zo milieuvriendelijk, maar ja, vergelijk dat eens met bijv. een Italiaanse stad met al zijn talloze rokende scootertjes en dan viel het toch wel weer mee met die blauwe walm van mijn oude Mercedes.
Verder werkten de gele mistlampen (= import vanuit Frankrijk) van de Mercedes niet omdat ze niet (meer) waren aangesloten. Helaas ben ik er nooit aan toegekomen om die dingen te herstellen.
Andere kleine ongemakken waren te wijten aan slechte, gecorrodeerde contacten/stekkertjes, dus eenvoudig te repareren.
Verder veel genoten van de fantastische, grote, dikke, comfortabele, super-onzuinige en rokende oude S-klasse!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.