Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ML 350 BlueTEC 4Matic |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 33.266 km |
De auto ophalen
- 19 km
Eind vorig jaar werd het tijd een opvolger voor de Volvo uit te gaan zoeken (zie eerdere review). Voordat we overgingen op de aanschaf van de Volvo V40 CC reden wij reeds een Volvo XC90 en ondanks het verbruik was dat een zeer comfortabele rijauto, de hoge zit hielp daaraan mee. Vervolgens zijn we overgestapt op de V40 aangezien we meer kilometers zouden maken en dus was een zuiniger auto op dat moment belangrijk. Maar, we misten de hoge zit al snel.
De vervanger van de Volvo V40 moest dus weer een hogere auto worden, liefst uit de klasse van de XC90. We hebben gereden in de volgende auto's:
- Lexus RX450h: een zeer prettige auto, comfortabel, goede techniek, maar zeker niet stil het interieur kwam goedkoop (plastic) over.
- Land Rover Range Rover Sport: de top van de top! Heerlijke rijderspositie, fijne stoelen, krachtige motor. Helaas nam de verkoper ons niet serieus en na herhaaldelijk gevraagd te hebben voor een offerte besloten dit bedrijf links te laten liggen (wel even een brief naar de importeur gestuurd).
- BMW X5: een nieuwe auto, nieuwe techniek, krachtig, goede stoelen, een rijdersauto zoals een BMW moet zijn. We vonden het ook "ruw", de X5 nodigt je constant uit verder te gaan en dat kwam een beetje zenuwachtig over.
- Mercedes-Benz ML350: een test rit gemaakt om het rijtje compleet te maken, maar eenmaal achter het stuur waren wij verkocht. Zeer comfortabel, goede stoelen, zeer krachtige motor, fijne automaat en een zee van ruimte.
De keuze is dus gevallen op een Mercedes-Benz ML350 Bluetec Executive 4MATIC. Standaard en opties:
MB Command, panorama schuifdak, Lane Departure Warning, Blind Spot warning, cruise control met distance control, Intelligent Light System, Parkassist, Harman/Kardon geluidssysteem. Kortom zeer compleet.
De auto is op 31 maart afgeleverd en de kilometerstand is nu 2522 km. Een verbruiksmonitor wordt bijgehouden en een volgende update komt rondom 5000 km. Het is nu nog te vroeg om te oordelen. Foto's komen eraan (als de zon weer schijnt)
De eerste 5000+ kilometers
- 6.400 km
Inmiddels zijn we 2 maanden en 6000 kilometer verder. In één woord, geweldig!
Het zitcomfort is uitermate goed, we hebben de standaard stoelen besteld met stof / leder combinatie. Tijdens de testrit hadden wij een volledig met leer uitgerust exemplaar en dat bleek nogal glad in the bochten, vandaar de keuze voor stof / leder. De zitpositie alsmede het stuur kan in allerlei standen worden gezet, waardoor het eenvoudig is een goede zitpositie te vinden. Dat in combinatie met een hoge zit, geeft een enorm comfortabel gevoel en ook na enige uren stap je fris weer uit. Daarbij moet ik wel melden dat de Volvo V40 stoelen niet voor deze onderdoen.
Het rijcomfort is een goede balans tussen comfortabel en stevig. Het wegdek wordt goed gladgestreken (comfort), maar bepaalde richels in het wegdek worden zeker via de voorwielen goed doorgegeven. Dit is een punt wat nog wel even nagekeken moet worden tijdens de 20000 kilometer beurt. De testwagen had dat namelijk niet. Verder helt de auto uiteraard over in de bochten en is er windgeruis wanneer het stevig waait, maar dit doet niets af aan het kwaliteitsgevoel van de auto. De auto is goed geïsoleerd, geluiden van de motor of van buiten dringen nauwelijks door.
Wat betreft de opties, het panoramadak is al enkele keren open geweest en dat is heerlijk rijden. Het Intelligent Light System is een waar technologisch kunststuk. Het werkt zeer goed en de overgang van klein naar groot licht is erg mooi. Tegenliggers hebben hier geen last van, tot nu toe schakelde het systeem groot licht ruim op tijd uit. Dit in combinatie met actieve bochtverlichting verhoogt zeker de veiligheid. Ik kan het dan ook alleen maar toejuichen dat dit systeem in meer en meer auto's beschikbaar komt. Een aanrader! Telefoon, navigatie, radio etc werken zoals het moet, ontvangst en gesprekskwaliteit zijn goed. Waarschijnlijk is dit een instelling in het navigatiesysteem, maar tijdens het rijden wordt de volgende exit of verandering niet aangegeven op het scherm, waardoor vaak pas op het laatste moment duidelijk is welke richting het systeem ons opstuurt. Nogmaals misschien is dit gewoon een instelling. Het Volvo systeem had dat namelijk wel.
Er wordt een verbruiktmonitor bijgehouden, op dit moment staat de teller op 1:11, veel minder dan de fabrieksopgave, maar goed, voor de zuinigheid hoef je zo'n auto niet aan te schaffen.
Eind mei hebben we eindelijk de auto kunnen uitproberen op de lange afstand, een rit naar Zeeland. Helaas niet door Duitsland, maar het was fijn rijden op de Franse en Belgische snelwegen. De hoge zit, voldoende vermogen en een goed geïsoleers interieur maken van elke rit een plezier en men stapt fris uit. Op naar de 10000 kilometer.
Bijna een jaar verder
- 33.266 km
De bedoeling was na ongeveer 10 000 km weer een review te schrijven, maar er was niets speciaals te melden. Vandaar de langere tijd tussen de reviews. Inmiddels ben ik de 33000 km gepasseerd.
De auto is in één word geweldig: het rijcomfort, de hoge zit, voldoende vermogen, voldoende ruimte en gemakkelijk in het dagelijks gebruik door middel van de technische hulpjes (parkeerhulp, distance control en cameras). Het verbruik valt me mee met 8 à 9 liter per 100 km. Ik merk dat er geen verschil is tussen ECO stand aan of uit. De laatste paar weken rijd ik met de ECO stand uit (geeft af en toe een mooie brom) en dat heeft geen significant gevolg op het verbruik.
Eind vorig jaar heeft de auto de eerste beurt (25000 km) gehad. Er zijn geen problemen naar voren gekomen, olie is ververst, AdBlue toegevoegd, filters vervangen en de winterbanden zijn gemonteerd (inclusief montage van de luchtdruksensoren). Al met al kostte het CHF 1000, niet weinig maar het merendeel was gerelateerd aan de sensoren, banden wisselen en opslag.
Valt er dan niets aan te merken? Jawel, een paar kleine dingen. Het navigatiesysteem geeft niet tijdig aan wanneer er een afslag genomen moet worden. Wellicht is dat een instelling welke veranderd moet worden, maar Volvo had dat toch beter voor elkaar. Verder heb ik het gevoel dat de automatische versnellingsbak af en toe schokt en de dempers voor maken geluid. De laatste 2 zaken komen niet altijd voor (99% niet), maar de auto gaat ervoor toch terug naar de garage aan het eind van februari.
Verder blijft het een ideale auto voor de langere afstanden en dagelijks woon - werkverkeer is ook zeer comfortabel.
Problemen
- 33.266 km
Hieronder een overzicht van eventuele problemen:
0 - 33000: geen
33000: auto gaat terug naar de garage wegens een bijgeluid aan de dempers voor en af en toe een schokkerige versnellingswissel
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.