Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4Matic (2012) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | ML 250 BlueTEC 4Matic |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 78.500 km |
van 6 naar 4 cylinders
- 35.000 km
Na een goede ervaring met een ML280CDI (meer dan 160.000km) nu de overstap naar een ML250Bluetec.
Meer geld, 2 cylinders minder. Moderne tijden heet dat dan.
Laten we met de deur in huis vallen: ik weet niet wat ik eigenlijk mis buiten die twee cylinders.
Je krijgt die cylinders minder, maar een veel lager verbruik in de plaats.
Met de “oude” ML280CDI zat ik gemakkelijk aan 10.5 liter / 100km gemiddeld. Deze ML250 Bluetec knijpt daar vlotjes 2 liter vanaf, om zo gemiddeld rond de 8.5 liter te zitten. Op lange vakantieritten met cruise control op max 130km/h zit je rond de 7.5 liter. En dat voor een wagen van 2100 kg. Knap !
Natuurlijk klinkt de wagen niet zo nobel als een V6, maar dat is dan maar zo. Bij het optrekken knort de 250 een beetje maar eens warm en op snelheid loopt die prima. Enige bedenking die ik heb of zo een motor”tje” in een zware wagen het ook 400.000km zal uithouden, zeker als je de wagen gebruikt voor wat hij kan (trekken aanhangwagen, volgeladen,…). Zien we later wel, voorlopig doet ie het prima.
COMFORT
Zoals eerder gemeld is de geluiddemping prima voor elkaar. De achterbank is wel niet ideaal voor 3 man. Hoewel breed genoeg klagen de kids toch over het comfort op de middelste plaats wegens veel te hard (beenhard dus). Moet een vader met drie kids dan gedoemd zijn in een monovolume te rijden? Kofferruimte is groot en gemakkelijk te laden. Vergeet misschien toch niet de elektrische kofferklep, want het is allemaal redelijk zwaar om open en toe te doen. Zetels van AMG pakket zitten prima. Goed te verstellen, mooie zijdelijlingse steun.
De 21” velgen zijn wel mooi, maar qua comfort te veel van het goede. Met de 21” velgen hang je vast van airmatic. Die kent maar twee standen. Comfort en sport. Sport in beenhard. Althans dat vind ik. Zo een wagen koop je niet voor de sport, maar om te cruisen.
SNUFJES
Het Intelligent Light System (ILS) werkt fantastisch ! Toffe bochtenverlichting, grote bereik, mooi contrast. Wat zeer mooi is om te zien is de overgang van dim- naar grootlicht.
Dodehoeksensoren werken ook goed, maar de spiegels zijn mijn enige echte betrouwbare vriend.
Snelheidsbordenherkenning is nutteloos. Deze herkent geen borden “bebouwde kom” en als de borden niet perfect proper zijn is het soms ook njet. Coyote voor minder geld is beter…
De Comand navigatie werkt prima, maar voor zo een prijs zou ik toch wel een groter scherm willen zien met verfijndere kaarten. Voor de prijs van een Comand koop je voor je thuis de grootste televisie met dolby en al de rest….
O ja, als je zo een wagen wil kopen, vergeet dan zeker niet het interieur-lichtpakket. Wat een knappe sfeer in het donker met de LED lichten in de armsteunen. Doen !
Al bij al dus tevreden met deze wagen. Eerlijk vond ik mijn vorige wagen mooier. Deze huidige ML staat volgens mij te hoog op zijn poten (gelukkig minder opvallend met de dikke velgen) en de achterkant is toch wat Ssang Yong (of hoe schrijf je dat).
een jaartje verder
- 78.500 km
Ondertussen meer dan een jaar verder met deze ML. Wagen blijft het goed doen.
De winterbanden op 19" hebben de winteroordtest goed doorstaan. Op twee nachten 70cm gehad. Even de voorruit sneeuwvrij maken, de uitlaat wat lucht geven, starten en wegrijden. Knap !
In de zomer kostte een rit naar Toscane me maar 6.9 liter / 100km (wel veel 100km/h wegen).
Het blijft een fantastische wagen, maar ik vrag me af of volgende keer een stationwagen niet zal volstaan, of wordt dat de leeftijd :-)
We rijden voort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.