Mercedes-Benz E 220 Diesel Elegance (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 Diesel Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 181.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze wagen is gemaakt om vele km te doen (zoals al de oudere modellen dit meermaals hebben bewezen). Deze auto heb ik overgekocht van een familielid. Daarvoor had ik een ware km-vreter, een Mercedes 240D (567000km!). De reden van verkoop: roest! De motor draaid nu nog steeds aan een generator.
De beschrijving van mijn Mercedes:
- Elegance uitvoering
- Avantgarde 15’ velgen
- Parkeersensoren achter (achteraf gemonteerd door eerste eigenaar)
- Elektrisch glazen kantel- & schuifdak
- Zetelverwarming
- Airco
- Afneembare trekhaak
- optionele geluidsinstallatie, 10 boxen
- grotere batterij
- alarm
- afstandsbediening
- ABS & ASR
De positieve punten zijn:
- Hoeveel kilometers je ook doet in 1 dag, je hebt geen miserie met allerlei vreemde geluiden, schokken, bediening (opmerkelijk in vergelijking met andere merken van hetzelfde bouwjaar met dezelfde km)
- Zacht rijden
- De motor op zich is zeker niet teer voor onzuiverheden en dergelijke, in tegenstelling tot de CDI’s
- Noch steeds de handigste handrem (voethandrem)
- Grote opslagmogelijkheden
- Kloeke en grote gast, kan tegen een stootje, veilig gevoel
- Zowel in koud als warm weer, direct starten zonder lang te demareren
- Snel warm komen van de motor en niet overhit raken bij constante hoge belasting (hoge toeren) Er komt ook betrekkelijk snel warme lucht uit het ventilatiesysteem (in vergelijk met de cdi’s).
PROBLEMEN
Het eerste en een algemene zwakte van Mercedes is roest!
Roest aanwezig aan/op:
- de onderkant van de 2 wielkasten vooraan
- hoeken en onderkant van de 2 voordeuren
- onder de lak op het dak verschijnen bruine plekken, sommige beginnen lichtjes open te barsten
De roestproblemen los ik elke 6 maand op door het te verwijderen en plaatselijk te herspuiten. Dat zal/vrees ik steeds te mogen doen, want aan de binnenkant van de carrosserieplaat kan het ongehinderd verder roesten.
Nog geen enkel probleem gehad na al die km met mijn mazoutpomp (lucas). In het algemeen moesten vele 220 diesels (bouwjaar 95-97) na aantal km een nieuwe mazoutpomp steken, de meeste al na 100 000 km. Mijn mazoutpomp is nog steeds origineel (verf). Toch begint de laatste tijd lichte schokken voor te komen tijdens het optrekken. Dit is na een 5-tal km over.
De wagen is wel lui. Een dergelijke zware auto met 95 pk kan zeker niet sprinten. Voor mij is dat geen grote zorg, zolang deze het maar lang kan volhouden.
De wielen van de mercedes kan ten opzichte van vele andere merken relatief wat bijgesteld worden (uitlijnen). Nadeel is wel dat je na een 100-tal kilometers de voorwielen al weer ’ontregelt’ zijn (rijden door putten, bermen, ...) De achterwielen niet.
1 van de 2 kabels van mijn schuifdak is na een 200 000 km afgebroken (slijtage). Hierdoor trekt mijn schuifdak scheef zodat ie in het midden ergens blijft steken. Zowel mijn voorganger als ik gebruikten zeer frequent het schuifdak.
Deze is momenteel nog steeds niet gerepareerd, reden: te duur (uren en nieuw kader).
Typische slijtage:
- lager grootste V-polie
- Veerriem
- remschijven, ...
Een algemeen nadeel van deze W210 modellen (en de 190 en 200 serie) is die 1 grote ruitewisser die niet mooi de ruit afveegt (lijnen).
Al bij al valt dit zeker mee, enkel de roest is een zorg zoals bij vele andere bezitters van een Mercedes.
Ik ben van plan om met deze Mercedes zeker de kaap van 350.000km te halen, indien deze niet is opgeroest!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.