Mercedes-Benz E 220 Diesel Elegance (1995)

autoreview

Mercedes-Benz E 220 Diesel Elegance (1995)

Signalement

UitvoeringE 220 Diesel Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf181.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze wagen is gemaakt om vele km te doen (zoals al de oudere modellen dit meermaals hebben bewezen). Deze auto heb ik overgekocht van een familielid. Daarvoor had ik een ware km-vreter, een Mercedes 240D (567000km!). De reden van verkoop: roest! De motor draaid nu nog steeds aan een generator.

De beschrijving van mijn Mercedes:

- Elegance uitvoering
- Avantgarde 15’ velgen
- Parkeersensoren achter (achteraf gemonteerd door eerste eigenaar)
- Elektrisch glazen kantel- & schuifdak
- Zetelverwarming
- Airco
- Afneembare trekhaak
- optionele geluidsinstallatie, 10 boxen
- grotere batterij
- alarm
- afstandsbediening
- ABS & ASR

De positieve punten zijn:

- Hoeveel kilometers je ook doet in 1 dag, je hebt geen miserie met allerlei vreemde geluiden, schokken, bediening (opmerkelijk in vergelijking met andere merken van hetzelfde bouwjaar met dezelfde km)
- Zacht rijden
- De motor op zich is zeker niet teer voor onzuiverheden en dergelijke, in tegenstelling tot de CDI’s
- Noch steeds de handigste handrem (voethandrem)
- Grote opslagmogelijkheden
- Kloeke en grote gast, kan tegen een stootje, veilig gevoel
- Zowel in koud als warm weer, direct starten zonder lang te demareren
- Snel warm komen van de motor en niet overhit raken bij constante hoge belasting (hoge toeren) Er komt ook betrekkelijk snel warme lucht uit het ventilatiesysteem (in vergelijk met de cdi’s).

PROBLEMEN

Het eerste en een algemene zwakte van Mercedes is roest!
Roest aanwezig aan/op:
- de onderkant van de 2 wielkasten vooraan
- hoeken en onderkant van de 2 voordeuren
- onder de lak op het dak verschijnen bruine plekken, sommige beginnen lichtjes open te barsten

De roestproblemen los ik elke 6 maand op door het te verwijderen en plaatselijk te herspuiten. Dat zal/vrees ik steeds te mogen doen, want aan de binnenkant van de carrosserieplaat kan het ongehinderd verder roesten.

Nog geen enkel probleem gehad na al die km met mijn mazoutpomp (lucas). In het algemeen moesten vele 220 diesels (bouwjaar 95-97) na aantal km een nieuwe mazoutpomp steken, de meeste al na 100 000 km. Mijn mazoutpomp is nog steeds origineel (verf). Toch begint de laatste tijd lichte schokken voor te komen tijdens het optrekken. Dit is na een 5-tal km over.

De wagen is wel lui. Een dergelijke zware auto met 95 pk kan zeker niet sprinten. Voor mij is dat geen grote zorg, zolang deze het maar lang kan volhouden.

De wielen van de mercedes kan ten opzichte van vele andere merken relatief wat bijgesteld worden (uitlijnen). Nadeel is wel dat je na een 100-tal kilometers de voorwielen al weer ’ontregelt’ zijn (rijden door putten, bermen, ...) De achterwielen niet.

1 van de 2 kabels van mijn schuifdak is na een 200 000 km afgebroken (slijtage). Hierdoor trekt mijn schuifdak scheef zodat ie in het midden ergens blijft steken. Zowel mijn voorganger als ik gebruikten zeer frequent het schuifdak.
Deze is momenteel nog steeds niet gerepareerd, reden: te duur (uren en nieuw kader).

Typische slijtage:
- lager grootste V-polie
- Veerriem
- remschijven, ...

Een algemeen nadeel van deze W210 modellen (en de 190 en 200 serie) is die 1 grote ruitewisser die niet mooi de ruit afveegt (lijnen).

Al bij al valt dit zeker mee, enkel de roest is een zorg zoals bij vele andere bezitters van een Mercedes.
Ik ben van plan om met deze Mercedes zeker de kaap van 350.000km te halen, indien deze niet is opgeroest!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.