Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | E 200 Kompressor Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 97.000 km |
- 68.000 km
Sinds gistermiddag ben ik de trotse eigenaar van een Tealietblauwe Mercedes E200 Kompressor uit 2004 in Elegance-uitvoering met een automatische 5-versnellingsbak. Voor de kenner beter bekend als de W211. De auto heeft nog maar 68000 kilometer gelopen, is Mercedesdealer onderhouden, heeft altijd binnen gestaan en verkeert mede daardoor in absolute nieuwstaat.
Aanvankelijk stond dit type auto niet op mijn wensenlijstje als opvolger van de Volvo V70. Ik heb het altijd al een mooie auto gevonden maar was een beetje huiverig voor de kinderziektes waar dit model toch voornamelijk om bekend staat. Na avonden via internet informatie inwinnen kwam ik tot de conclusie dat er 3 kritieke punten waren.
-roest
-koelwater in de automatische versnellingsbak
-SBC-pomp
Roest
Ook de eerste bouwjaren (2002/2003) kampten net als zijn beruchte voorganger nog met roestproblemen. Vanaf modeljaar 2004 heeft Mercedes echter een nieuwe soort lak met Nano-technologie toegepast.
“Na een ontwikkelingsperiode van vier jaar past Mercedes-Benz een nieuwe blanke laksoort toe in de serieproductie. Het gaat om een laksoort waarin nano-partikels, minuscule keramiekdeeltjes, zijn opgenomen. Deze deeltjes vormen een fijn netwerk en zorgen daarmee voor een betere bescherming tegen krassen. Bovendien resulteert de toepassing van deze partikels in een circa 40 procent intensievere glans. De Mercedes-Benz E-, S-, CL-, SL- en SLK-Klasse waren de eerste modellen ter wereld die van deze innovatieve lak werden voorzien”.
Een keiharde krasbestendige blanke laklaag dus die extreem goed beschermd tegen roest en bovendien extra veel glans geeft. Ik kan op mijn auto dan ook geen enkel spoortje van roest vinden.
Radiateur
-t/m september 2003 waren in dit type radiateurs gemonteerd van het merk Valeo. Bij de uitvoeringen met een automaat hadden deze de nare eigenschap om op den duur inwendig te gaan lekken. De radiateur bestaat bij een automaat namelijk uit twee gedeeltes. Er komt dan koelvloeistof in het radiateurgedeelte waarin de olie van de automatische versnellingsbak wordt gekoeld. Hier kunnen de automaten slecht tegen en kan in het ergste geval tot revisie leiden. Hierna zijn radiateurs van het merk Behr gemonteerd en was het probleem verholpen. Heb het nog niet kunnen controleren maar ga er van uit dat dit dus wel goed zit.
Sensotronic Brake Control
-Over de SBC-pomp doen de meeste spookverhalen de ronde. Van wat ik er van heb begrepen heeft Mercedes een elektronische pomp ontworpen die het hydraulische remsysteem aanstuurt. Deze zorgt er onder andere voor dat bij regenval af en toe even de remblokken tegen de schijven worden gedrukt om ze te drogen en zo een betere remwerking te garanderen. Ook zet het systeem bij plots loslaten van het gaspedaal de blokken alvast tegen de schijven om zo bij een noodstop een kortere remweg te realiseren. Mercedes heeft besloten dat na ongeveer 300.000 rembewegingen deze pomp zijn beste tijd heeft gehad en moet worden vervangen. Een kostbare reparatie die bij de dealer zomaar € 2000,- kan kosten. Een specialist kan het voor de helft door het plaatsen van een gereviseerd exemplaar. Bovendien bestaat de mogelijkheid om nadat de pomp is gecontroleerd op mankementen en nog in orde is een reset uit te voeren waardoor deze weer even mee kan. Ik ga er van uit dat met deze kilometerstand de melding op mijn dashboard nog wel even uitblijft.
Eerste indrukken
De auto rijdt als een nieuwe. Schakelt soepel en alles werkt. Geen kraakjes of rammeltjes en het wegdek wordt voor je gevoel volledig gladgestreken. Je leest het wel vaker maar rijden in deze auto, zeker in de comfortabele Elegance-uitvoering, is een erg rustgevende, onthaastende beleving. Heerlijk stil glijden de kilometers bijna ongemerkt onder je door. Uit de 7 speakers van de basis audio-installatie komt een goed geluid. De gebruikte materialen in het interieur zijn van hoge kwaliteit en het afwerkingsniveau is goed. Enkel het gedeelte met de radio- en aircobediening vindt ik niet Mercedes-waardig. Hard plastic met knopjes die niet de solide indruk geven die ik bij dit soort auto's had verwacht. De draaischijfjes voor de temperatuurregeling voelen erg fragiel aan. Het stuurwiel ligt erg lekker in de hand maar is wat aan de dunne kant. Het dashboardkastje is niet erg groot. Niet alle spulletjes die ik in de V70 had liggen passen er in. Laatste minpuntje is dat de portieren bij dichtgooien niet het kluisgeluid geven wat ik me nog van de W124 taxi van mijn oom kan herinneren.
Vanochtend de auto even goed gewassen en in de wax gezet. Geen rare beschadigingen tegengekomen. Hij staat nog erg netjes in de lak. Inmiddels een set 5-spaaks Avantgarde velgen met winterbanden op de kop getikt die er binnenkort onder komen. De Elegance velgen kunnen me niet echt bekoren. Denk dat ik van het voorjaar nieuwe zomerbanden op de 5-spaaks laat zetten en de nog goede winterbanden op de Elegance exemplaren.
Zojuist per post een zeldzame brochure van deze wagen ontvangen met 80 pagina's. Eens even kijken of ik nog nieuwe zaken aan de weet kan komen..
APK
- 70.000 km
Ik heb de E nu enkele maanden in bezit en hij bevalt nog steeds zeer goed. Verbazingwekkend hoe snel je aan een automaat went en gaat waarderen. Inmiddels vertrouwd geraakt met alle knopjes, schakelaars en hendels. Alles werkt naar behoren. Voor de kofferbak heb ik een mooie velours mat gekocht en voor de sleutel een Mercedes sleutelhanger. Dit laatste gewoon omdat ik hem mooi vond maar ook om iets meer grip te hebben. Het gebeurde me regelmatig dat ik de vrij compacte en lichte plastic sleutel uit mijn handen liet vallen bij het starten.
Een paar kleine kritische noten. De dashboardverlichting matched niet overal. De tellers en radio display geven een blauw/wit beeld en de overige verlichting is amberkleurig. Jammer. Verder is de auto met 163 pk zeker niet onderbedeeld maar de viercilinder klinkt bij volle belasting wat "rauw". In een E-klasse hoort natuurlijk ook eigenlijk een zijdezacht lopende 6-cilinder. Tenslotte komt het stuur bij scherpe bochten niet snel genoeg terug naar de rechtuit stand. Dit had ik al gelezen in een aantal testverslagen uit de tijd dat het model werd geïntroduceerd. Went snel maar wel opmerkelijk voor zo'n premium auto.
Vandaag zonder problemen door de APK. Kleine € 100,00 afgerekend inclusief het bijvullen van de airco. Zoals eerder vermeld zitten er nu 5-spaaks Avantgarde velgen onder met winterbanden. Ik vind deze velgen er persoonlijk veel beter onder staan dan de originele Elegance exemplaren dus dit zijn blijvertjes. Volgende maand laat ik er nieuwe Dunlop Bluresponse banden om leggen en dan kan ik voorlopig weer vooruit. Winterbanden staan er om bekend om wat meer geluid te produceren dan zomerbanden dus ik ben benieuwd want hij is nu al erg stil.
Verder valt in positieve zin de goede wegligging op. Waar ik in de V70 het stuur stevig vast moest houden als ik enigszins sportief een afrit met een bocht nam gaat het in de Mercedes zonder enige moeite en nauwelijks overhellen.
Op het Mercedesforum heb ik me een beetje ingelezen over de zin en onzin van het spoelen van een automaat en bij welke kilometerstand dit raadzaam is. De meningen over dat laatste verschillen maar duidelijk is dat na een spoeling altijd een verbetering merkbaar is. Ben dus voornemens om ondanks de geringe kilometerstand, maar hoogstwaarschijnlijk wel veel korte ritten, de bak te gaan laten spoelen. Ervaringen zal ik te zijner tijd delen.
Tenslotte zal de W211 voor de jaarlijkse vakantie naar Spanje deze zomer nog een uitgebreide onderhoudsbeurt krijgen zodat we zorgeloos op pad kunnen. Kijk er nu al naar uit om de kleine 1400 km af te leggen in de E-klasse. Deze auto komt op de snelweg echt pas goed tot zijn recht en in combinatie met de automaat en cruise control moet het een klein feestje worden.
Voor de criticasters. Nog geen storingen of roest te bekennen ;-)
Datenkarte
- 70.000 km
Gister vanwege het druilerige weer een beetje zitten bladeren in het onderhoudsboekje. Wagen is echt zeer punctueel onderhouden. Op de laatste bladzijde kwam ik de zogeheten "datenkarte' tegen. Zeg maar de lijst met opties die de eerste eigenaar in de showroom heeft aangevinkt om de auto wat meer op smaak te brengen. Mercedes geeft iedere optie en accessoire een cijfercode mee en met dank aan het Mercedes forum heb ik alle codes kunnen ontcijferen:
kleurcode lak 353 tealiet blauw metallic
interieurcode 54 antraciet stoffen bekleding / dessin Parijs
213 snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
220 Park Tronic System (parkeersensoren voor en achter)
249 automatisch dimmende binnenspiegel
260 weglaten type aanduiding koffferdeksel
280 lederen stuurwiel en pookknop
414 electrisch bediend glazen schuif-/kanteldak
423 automatische 5-versnellingsbak
550 wegklapbare trekhaak
551 diefstal-/inbraakalarminstallatie met wegsleepbeveiliging
690 reservewiel/ thuiskomer
804 modeljaar 2004
882 interieurbewegingssensoren
910 zwaardere dynamo
926 Katalysator die voldoet aan Euro 4 emissiestandaard voor 2005
955 Elegance uitvoering
983 meegeleverd COC/CVO typegoedkeuringsdocument
Zoals het een premium merk betaamd is de optielijst schier oneindig maar de vorige eigenaar heeft het bescheiden gehouden. Gelukkig rollen Benzen tegenwoordig in standaarduitvoering niet meer zo karig van de band als enkele decennia geleden. Bovenop de best complete standaarduitrusting is voor een bedrag aan opties besteld waar ik momenteel de gehele auto voor heb aangeschaft. En alles werkt nog perfect. Kijk, daar wordt ik nou vrolijk van ;-)
Automaat gespoeld
- 70.000 km
Vandaag via een vertrouwd adres van het Mercedes forum de automatische versnellingsbak laten spoelen.
De auto gaat op de brug en nadat de plastic bodembeplating is weggehaald wordt het spoelapparaat met twee slangen verbonden met de onderzijde van de automaat. Eerst wordt de oude olie een poos rondgepompt om zo alle vervuiling los te weken. De olie was redelijk bruin (zie foto 4) in plaats van helder donkerrood dus volgens de garagehouder was er al een keer onderhoud gepleegd anders was het tegen zwart aan. Dit betekent dat slechts een deel van de olie al eens was ververst. In het hydraulisch kleppenhuis en de koppelomvormer blijven dan echter nog enkele liters oude olie achter (zo'n 40%). Een gedeelte van de huidige olie was dus al 12 jaar oud en had 70.000 km achter de kiezen. Hierna wordt het filter vervangen en de nieuwe olie (volgens de specificaties van Mercedes) in de bak gepompt en duwt zo de oude olie eruit. In totaal zo'n 12 liter nieuwe olie wordt er zo doorgepompt zodat de bak uiteindelijk overal verse smering heeft. Wel zo'n lekker idee en ik neem aan dat de ontwikkeling van deze olie de afgelopen jaren niet stil heeft gestaan dus van betere kwaliteit is dan 12 jaar geleden.
Ik kreeg de opmerking dat de baksteun aan het doorzakken was omdat de rubbers waren ingescheurd. Ook meteen laten vervangen. Kwestie van een paar minuten en enkele tientjes.
Uiteraard was ik zeer benieuwd of één en ander een merkbare verbetering zou geven. Al meteen bij het wegrijden voelde ik dat de auto soepeler wegreed en bijna onmerkbaar naar de tweede versnelling schakelde. Dit was eigenlijk ook waar ik op hoopte. Heb geen eerdere ervaringen met automaatrijden maar had het idee dat vooral dit eerste schakelmoment veel beter zou moeten kunnen. Of het nu door de verse olie komt of de nieuwe baksteun of de combinatie van beide weet ik niet maar ik ben er blij mee. Bij constante snelheden is de auto naar mijn idee ook stiller. Kortom, het geld meer dan waard.
Volgende in de planning is een beurt. Volgens het onderhoudsboekje heeft de laatste beurt plaatsgevonden in januari 2013. Sindsdien is er maar 6000 km met de auto gereden (waarvan 2000 door mij sinds aanschaf)
Wordt vervolgd..
Bandenwissel
- 71.000 km
Ik was voornemens om de 16 inch Avantgarde velgen nieuwe zomerbanden te laten leggen totdat ik er door iemand op werd gewezen dat ik hoogstwaarschijnlijk imitatie velgen (Rial) heb gekocht. Ik had zelf al opgemerkt dat er smallere banden om lagen dan gebruikelijk (205/60/16 ipv 225/55/16). Plannen dus een beetje omgegooid. Vorige week een paar originele 17 inch Avantgarde velgen gekocht met nog redelijke 245/45/17 Vredestein Ultrac Sessanta banden. De imitaties houd ik vooralsnog als winterset.
Vandaag de 17 inch velgen er onder laten zetten en dat smoelt een stuk beter. Lekker breed en die ene inch groter zie je op de één of andere manier heel goed. Erg tevreden hierover. Nog even puzzelen of en zoja welke nieuwe banden ik er voor de zomervakantie om laat leggen. Suggesties zijn welkom. Met de 17 inch ligt de auto voor mijn gevoel nog iets beter op de weg. Vooral bij bochten merk je een aanzienlijk verschil. Comfort is niet merkbaar minder.
Van de week een kleine storing gehad in de vorm van een kapot lampje rechtsvoor. Stond met een H4 reservelampje gereed maar in de W211 zit H7 dus die moest even gehaald worden. Met slechts twee pootjes aan de halogeenlamp kan een kind de was doen zou je denken maar niets is minder waar. Na het vervangen van de lamp kreeg ik de fitting niet meer vergrendeld in de koplampunit. Uiteindelijk mijn trots opzij gezet en langs de Mercedes specialist hier vlakbij gereden. Nadat ook hij het in eerste instantie niet voor elkaar kreeg vroeg ik nonchalant of het mogelijk was dat het lampje misschien een slag gedraaid moest worden en dat was inderdaad het geval. Een klein palletje aan de lamp moet op de juiste manier zitten anders vergrendelt de fitting niet meer bij vastdraaien in de koplampunit. Even onthouden dus. Wilde meteen ook de linkerkant doen maar hier zit het reservoir voor de koelvloeistof zo in de weg dat je er niet goed bij kunt. Loshalen dus maar dat komt nog wel een keer. Geldt voor meer auto's maar bij het ontwerpen heeft gebruiksvriendelijkheid voor bijvoorbeeld het wisselen van een lampje geen hoge prioriteit (meer) heb ik het idee.,
Grote beurt
- 72.000 km
Vandaag de auto voor een grote beurt gebracht.
Naast de gebruikelijke zaken had ik nog een paar extra dingen op mijn verlanglijstje:
-controleren olie stuurbekrachtiging en eventueel vervangen
-vervangen brandstoffilter
-controle stekker bij nokkenasmagneet
-preventief vervangen lampje dimlicht linksvoor
-vervangen banden rondom
Omdat de laatste beurt zoals eerder gemeld januari 2013 had plaatsgevonden maar er daarna nauwelijks kilometers zijn gereden waren het luchtfilter en de bougies nog als nieuw. Deze dus niet laten vervangen. Wel verse motorolie, nieuw oliefilter en interieurfilter. De olie van de stuurbekrachtiging was nog mooi helder. Ook hier was vervanging dus niet nodig.
Omdat (ook bij dealeronderhouden auto's) het brandstoffilter nogal eens wordt vergeten wilde ik deze na 72000 km laten vervangen. Nu blijkt dat bij dit type motor het filter zit opgenomen in de brandstofpomp. Deze wordt alleen als geheel vervangen. Onnodig kostbaar dus zolang de pomp nog prima functioneert laten we dit voor wat het is.
Bij één van de reacties onder deze review werd ik er op gewezen dat door lekkage bij de nokkenasmagneet er olie in de stekker kan komen en zo langzaamaan in de gehele kabelboom kruipt met een dure reparatie als gevolg.
Voor de zekerheid er naar laten kijken en gelukkig geen enkel spoortje van olie. Kurkdroog zoals het hoort.
Na het problematisch vervangen van het dimlichtlampje rechstvoor heb ik nu ook voor de zekerheid het exemplaar linksvoor laten vervangen. Bij mijn auto is de verlichting zo ingesteld dat deze altijd brand dus moet weer even meekunnen zo.
Als laatste zijn de banden rondom vervangen door Hankook Ventus S1 Evo 2 exemplaren. Na me flink ingelezen te hebben kwam ik er achter dat in ieder geval de C-, E- en S-klasse al jarenlang af fabriek worden geleverd op deze banden. Ook bij steeds meer BMW-modellen en Mini's wordt de voorkeur aan dit merk en type gegeven. De exemplaren die ik er onder heb laten zetten hebben bovendien de indicatie "MO" op de wangen. Over de letterlijke betekenis van deze afkorting verschillen de diverse kenners nogal maar ik vind "Mercedes Original" op zijn Duits uitgesproken wel plausibel. Het betekent in ieder geval dat in samenwerking met Mercedes de band een aantal eigenschappen heeft meegekregen die de rijkwaliteiten van de diverse modellen optimaal doen uitkomen. "Das beste oder nichts" zal ik maar zeggen. De banden zijn in ieder geval zeer stil en wie ben ik om aan de keus van de ingenieurs in Stuttgart te twijfelen?
Op termijn wil ik de olie in de mechanische compressor nog laten vervangen. Mercedes hanteert hier het "sealed for life" principe wat zoveel betekent als, de olie verversen doen we wel bij revisie na zo'n 160.000 km. Na de ervaringen met de automatische versnellingsbak denk ik dat ook hier vervanging de levensduur gegarandeerd ten goede komt.
Ik ga in ieder geval met een gerust hart richting Spanje deze zomer. Nog altijd geen storingen of roest ;-)
Terug van vakantie 2016
- 77.000 km
Al weer ruim een week thuis van de zomervakantie dus tijd om weer eens een update te geven. De E heeft zich voorbeeldig gedragen. Met een joekel van een dakbox en de kofferbak tot de nok vol hebben de zowel de heen- als de terugreis in alle comfort gereisd. Op de heenweg heb ik uitsluitend met de automaat in de sport-stand gereden omdat de motor dan net wat lekkerder aan het gas hangt en wat langer doortrekt in de versnellingen. Bergop ging goed al moest de motor er af en toe behoorlijk aan trekken. Bergaf op de motor afremmen door de pook een tikje naar links te geven (soms zelfs twee) en zo de remmen niet te overbelasten.
Ondanks dat benzineverbruik me niet echt interesseert wil ik wel even vermelden dat de Mercedes aanzienlijk zuiniger is dan zijn voorganger (Volvo V70). Op de punten waar we normaliter een tankstop inplanden gaf de boordcomputer aan dat we nog wel even door konden. In principe ook logisch omdat de motorinhoud met 1800 cc aanzienlijk kleiner is dan de 2400 cc van de Volvo. De Mercedes heeft bovendien ook een cilinder minder. Bij constante snelheden waarbij geen beroep wordt gedaan op de compressor is dit type motor dus redelijk zuinig.
Op de terugweg hebben we enkel met de automaat in de comfort-stand gereden. De motor is dan nog iets zuiniger en theoretisch hadden we met één tankstop onderweg kunnen volstaan. Omdat ik niet echt op mijn gemak rijd met een minimaal aantal streepjes op de indicator van de tankinhoud hebben we vlak voor de Nederlandse grens toch nog maar even getankt. Sportstand reed fijner moet ik zeggen omdat de motor in comfort vaak na één keer terugschakelen alsnog een tweede versnelling terugschakelt of wanneer je dit juist verwacht te lang in een te hoge versnelling blijft hangen zodra de wegen beginnen te stijgen.
De E is een comfortabele en betrouwbare reisgezel gebleken. De airco heeft ook bij zeer hoge temperaturen het interieur keurig koel gehouden. Enige minpunt was het rumoer dat de dakbox genereert. Doordat de E met een glazen schuif/kanteldak is uitgerust was, met name rond de 130 km/u, behoorlijk meer windgeruis hoorbaar dan we gewend waren. Kunnen we de Mercedes niet aanrekenen maar was op den duur toch wel vermoeiend.
Tenslotte van de week bij toeval nog een nieuwtje ontdekt.
Uit de lichtconsole in het plafond bij de achterpassagiers komt na het afsluiten van de auto na zo'n 30 seconden de bewegingssensor voor het interieur naar beneden zakken. Schijnt bij alle Nederlands geleverde W211's standaard in het alarmpakket te zitten.
Na een uitgebreide poets- en stofzuigbeurt staat de auto er weer netjes bij. Nog altijd geen roest en geen storingen. Wordt vervolgd..
Herfstvakantie in Duitsland
- 78.000 km
Net terug van een weekje vakantie in Duitsland. Op zo'n 3 uur en een kwartier rijden vanaf Rotterdam hadden we een huisje gehuurd in de "VulkaanEiffel". Bepakt en bezakt maar dit keer zonder dakkoffer verliep de rit voorspoedig. Op de heenweg (in Duitsland en waar toegestaan uiteraard) tot tweemaal de 180 km/uur aangetipt. Enkel het toenemende windgeruis verraadt de bovengemiddelde snelheid. De auto doet het met twee vingers in zijn neus. Ook afremmen vanaf hogere snelheid gaat zonder trillingen en met veel vertrouwen.
Tijdens de ritjes langs pittoreske dorpjes over de glooiende en kronkelende wegen ben ik wel tot de conclusie gekomen dat de auto hier voor gemaakt is. Hier in Duitsland komt zijn potentieel pas echt tot zijn recht. Wat een heerlijke wagen.
Ik had me vooraf al voorgenomen om zodra er getankt moest worden de tank vol te gooien met Aral Ultimate 102.
Het kan bijna niet maar hierdoor rijdt de E nog fijner. De motor loopt mooier, stiller, minder rauw en reageert feller op het gaspedaal. Bij onze buren is de prijs vergelijkbaar met Euro 95 hier. Voor die prijs zou ik niets anders meer tanken maar helaas ligt hier in Nederland de prijs aanzienlijk hoger dus zal het voorlopig bij deze ene keer blijven. Daarna maar weer over op het vertrouwde schema 3x een tank 95 (Tango) en 1x een tank 98 (BP Ultimate).
Kortom de W211 heeft zich van zijn beste kant laten zien. Nog altijd geen roest en/of storingen. Wel kijk ik zo af en toe stiekem naar een station of SUV ter vervanging. Enkel en alleen gezien het feit dat ik me bij aanschaf niet realiseerde dat deze auto geen neerklapbare achterbank of skiluik heeft. Omdat in de Fiat 500 van mijn vriendin ook niet veel past hebben we al een aantal keer een praktisch vervoerprobleem gehad. Niet onoverkomelijk maar af en toe denk ik dan toch met weemoed terug aan de zee van ruimte in de V70...
APK 2017
- 80.500 km
De Mercedes moest weer voor de jaarlijkse APK.
Omdat ik nogal veel korte ritten maak heb ik dit meteen gecombineerd met een onderhoudsbeurt.
Enige "klacht" die ik had dat de afgelopen weken geregeld de tekst "battery protection, convenience functions temporarely unavailable" in het mededelingenschermpje verscheen.
Dit duidt meestal op een (hoofd-)accu die zijn beste tijd heeft gehad. Ik merkte overigens helemaal niets van deze melding want alles werkte gewoon naar behoren.
Na controle bleek de accu perfect te werken. Wel werd opgemerkt dat de accu voor dit type auto aan de kleine kant was, namelijk 70 Ah. 95 of 100 Ah is gebruikelijker.
Niet zo vreemd dus dat deze ondermaatse accu het na het regelmatig dagen stilstaan en bij lage temperaturen zwaar had. Ik denk dat doordat mijn auto vanaf de fabriek met een optioneel zwaarder type dynamo is uitgerust één en ander toch lang goed is gegaan. Duidelijk is wel dat de accu al een keer vervangen was door een verkeerd exemplaar en voor mij reden genoeg om meteen een gloednieuwe Duracell 100 Ah accu te laten monteren.
(oude staat op Marktplaats ;-).
Verder zijn alle filters, bougies en olie ververst.
Geen op- of aanmerkingen dus met vlag en wimpel door de APK. Banden weer op spanning en standaard bij elke beurt een flesje Forté injectiereiniger in de tank.
Zal grotendeels verbeelding zijn maar hij rijdt zo mogelijk nog fijner.
De w211 kan er dus weer een jaartje tegen en ik kan het niet laten, nog altijd geen storingen of roest.
update na zomervakantie 2017
- 87.500 km
Ook dit jaar weer in totaal weer zo’n 3300 km gereden naar, op en terug van de vakantiebestemming in Noord Spanje. Het begint saai te worden maar ook deze keer heeft de Mercedes geen steken laten vallen. Helaas op de heenweg op de péage in Frankrijk wel een steentje op de voorruit gekregen links onder aan de bestuurderszijde. Dit resulteerde al snel in een barst die gedurende de vakantie langzaam maar gestaag naar boven kroop. Thuis even de polis gecheckt en het is gelukkig gedekt door de verzekering, zelfs zonder eigen risico. Afspraak gemaakt en de ruit wordt binnenkort vakkundig vervangen.
Wat wel opviel was een geluidje bij de voorwielophanging. Op de camping liggen lage kleine maar venijnige drempels. Bij stapvoets hier overheen rijden was een zachte "klonk" hoorbaar bij de voorwielen vandaan. Bij verder gebruik was niets te horen en ook hier in Nederland hoor ik het geluid maar zeer sporadisch. Kwestie van beginnende speling bij de voorste draagarmen (stabilisatorstangetjes) vermoed ik omdat ik dit eerder ook had bij de voorganger, de Volvo V70. Puntje van aandacht voor de komende APK/onderhoudsbeurt dus.
Verder niets dan lof. De W211 heeft zich wederom een zeer comfortabele en bovendien betrouwbare reisgezel getoond. Bij thuiskomst weer even het oliepeil gecheckt. Dit gaat bij de Mercedesmodellen vanaf 2003 niet meer met de vertrouwde peilstok maar digitaal. Het is even een weet maar dan is het simpel.
-sleutel in contactslot op stand 1
-info-display op buitentemperatuur
-3 x resetknop kort indrukken (voor o.a. ook dagteller) tot een pieptoon hoorbaar is
-in beeld verschijnt dan de accuspanning
-1 x Pijltje omhoog op de stuurwielbediening zodat oliepeilvenster verschijnt
-sleutel in stand 2 (niet starten!)
Vervolgens verschijnt het oliepeil. Voor dit type motor is 5,5 liter het gewenste niveau. Ietsje volsynthetische 5W40 olie bijgevuld en klaar. De vuldop bovenop het motorblok gaat wel erg zwaar open dus doekje met waterpomptang is wel nodig. Overbodig om te melden dat je olie peilen bij een koude motor doet neem ik aan. Alle aanwezige olie ligt dan op de bodem van het carter.
Vooralsnog blijf ik gewoon in deze auto rijden. Af en toe wel een beetje in dubio. De ene keer lees ik aandachtig over Koni FSD schokdempers die comfort en sportiviteit combineren door een uniek gepatenteerd binnenwerk. Zou een enorme verbetering van het rijgedrag geven. Niet goedkoop maar dat heb ik er graag voor over om de E naar een nog hoger niveau te tillen.
Dan weer struin ik Duitse occassionsites af omdat ik toch ook nog wel een keer zelf een auto wil importeren en dan bij voorkeur een station of SUV. Meest verstandige keus zou zijn om nog 2 jaar te blijven rijden (dan 15 jaar oud) zodat de auto bij verkoop ook interessant wordt voor zakelijke rijders ivm de bijtelling en dus een betere prijs zou kunnen opleveren. Maarja, financieel verstandig met auto’s is nooit mijn ding geweest ;-)
Wordt vervolgd.
weekje Duitsland
- 89.400 km
Gistermiddag teruggekomen van een weekje vakantie in Duitsland. In totaal weer zo'n duizend probleemloze kilometers gereden. Zowel op de heen als de terugweg lange stukken 160+ km/u gereden. Uiteraard in Duitsland weer een volle tank Aral Ultimate 102 er in gegooid en man wat rijdt dat fijn. Motor is weer lekker schoongebrand en loopt als het spreekwoordelijke zonnetje.
Plannen zijn vooralsnog om de winter nog door te rijden en dan na een verse APK eind januari de auto te koop te zetten. De kriebel om weer iets anders te gaan rijden is toch te sterk.
Wat het moet gaan worden ben ik nog niet uit maar uiteraard zal ik zodra het zover is er verslag van doen en weer een uitgebreide review gaan bijhouden.
APK 2018
- 90.800 km
Zojuist de auto weer APK laten keuren bij de vertrouwde Mercedes-specialist. Ik had nu toch wel op een remschijfje hier of een remblokje daar gerekend maar wederom helemaal niets. Bij de uitstootmeting was het nog even spannend omdat de lambdawaarde te hoog was. Na wat reinigingsmiddelen in de motorolie en in de benzinetank en een rondje rijden was dit simpel gefixed. Olie weer ververst en nieuw interieurfilter geplaatst. Om toch nog met iets zichtbaar nieuws naar huis te gaan heb ik de ruitenwissers maar laten vervangen.
Laatste update/ ingeruild
- 97.000 km
Ietwat laat maar dan toch nog even een laatste update.
Ook dit jaar weer probleemloos de vakantierit naar Spanje gemaakt.
Op de terugweg was het extreem warm. Zelfs bij aankomst in Nederland was de temperatuur boven de 30 graden. Ondanks dat geen enkel probleem ondervonden. Airco hield onze hoofden keurig koel. Veel pechgevallen onderweg gezien maar de Benz heeft zich wederom van zijn beste kant laten zien.
Toch kriebelde het al een poosje en was ik een rond aan het kijken naar iets anders. Verschillende auto's bekeken en gereden. Van Saab 9-5 Aero en BMW 530i estate (e61) tot Audi S8 (1998). Tot mijn oog viel op een werkelijke in nieuwstaat verkerende Mercedes E200K in station uitvoering. Type S211 voor de kenners. In cubanit zilver met een zwart lederen interieur en aantoonbaar pas 57000 km op de teller. Na een prachtig inruilbod op mijn E de deal beklonken.
Aanstaande vrijdag ga ik hem ophalen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (19)
Reageren


P.s. Niks aantrekken van stereotype opmerkingen die u ongetwijfeld nog veel aan zult gaan horen. Als Nijmeegse student reed ik destijds een CRX, zéér not done in het linkse, universitaire milieu destijds (ik had daar niet veel mee op en daarom was die CRX alleen maar leuker)




Dit zorgt ervoor dat uit een redelijk bescheiden motorinhoud toch nog 163 pk wordt gepeuterd maar nog veel belangrijker, 240 Nm koppel. Hiermee komt de auto bovengemiddeld makkelijk mee met het verkeer. Alleen als je flink vermogen vraagt hoor je hem een behoorlijke keel opzetten. Vandaag nog ruim 300 km gereden om een paar mooie zomervelgen op te halen. Bij 130 op de cruise control draait de motor 3100 toeren en hoor je alleen maar wat wind- en bandengeruis. Voor een rustige rijder voldoet deze motor dan ook prima. Verbruik kan ik niet zoveel over zeggen want dat interesseert me eerlijk gezegd niet. Zag toevallig van de week bij het scrollen door het menu dat er een totaal gemiddeld gebruik van 9,5 liter op 100 km is behaald. Met veelal korte stadsritjes bij deze lage temperaturen lijkt me dat redelijk. Ik denk dat met snelwegkilometers zeker 1 op 14 haalbaar moet zijn.


Ik heb door je review ook weer wat geleerd over de roest en de veranderingen aan de auto sinds 2004.
Ik heb zelf ook een roest en tevens storingsvrije W211, ik dacht dat ik gewoon mazzel had dat de mijne geen roest had, maar door je review weet ik nu beter.
Over de banden: Zelf heb ik 16 inch wielen en onlangs 4 nieuwe banden gekocht, ik heb voor Michelin gekozen en die bevallen erg goed, De grip is goed, de waterafvoer ook en ze zijn lekker stil.
Waar heb je je automaat laten spoelen? Hoewel de mijne zeer zacht schakelt ( koppelomvormer is ooit vervangen, dus niet al te oude olie ) denk ik er over om het nog eens te laten doen, Olie is nu ongeveer 100.000 km oud namelijk.

Via het Mercedes forum las ik goede berichten over "Dennis combi" in Gilze. Komt over als iemand die weet waar hij het over heeft en voor een schappelijke prijs. Vwb de banden denk ik ook aan Michelins, de Pilot Sport 4.

Die versnellingsbak-spoeling, wat heeft dit concreet gekost?

Kosten waren € 275,- all in voor dit type motor.




Veel woorden weinig waarde.
Kosten 3 sterren? En de rest alleen 4? Veel lof maar minder waarde.
Eigenlijk is E- type een logge auto met hoge kosten en met veel onderhoud nodig.
Comfort is ook matig tot slecht zie ik ook door het hoge windgeruis!
Maar overtuigt om zo een niet te kopen!

Nu Saab 9-3 met 225.000 km meer dan 17 jaar oud!
Allen schakelden nog zeer goed!
Een extra koel radiateur voor de automatische versnellingsbak olie mischien vóór sommige types nodig!

not..
Blijkbaar heb je wat moeite met goed lezen.
Wat ik voor de auto heb betaald gaat niemand wat aan en lees je dus ook in geen enkele review.
Benzineconsumptie interesseert me niet zoals duidelijk aangegeven. Ben een liefhebber. Het mag wat kosten.
Een w211 is zeer stil. Het omschreven Windgeruis doet zich alleen voor als ik de dakbox erop heb.
Logge auto met hoge kosten en veel onderhoud???
Ik heb tot nu alleen de accu vervangen. Verder gewoon zijn beurtjes.
Veel plezier met je Saab 9-3. (Heb ik overigens ook gehad)
Reageer voortaan alleen als je echt wat zinvols te melden hebt.
Is voor de schrijver van de review wel zo respectvol.

Die Saab-figuur hierboven heeft geen flauw benul, leest half en dan gelijk z'n negatieve oordeel klaar.... blijf lekker in de waan van je eigen gelijk en laat Mercedes vooral links liggen, dan weet je ook niet wat je mist. Het feit dat JJM Huber wederom voor een E200 heeft gekozen zegt wel genoeg.
@ JJM Huber: Veel plezier met de S211, we lezen graag hoe deze bevalt!
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.