Mercedes-Benz CLS 350 CDI (2011)

autoreview

Mercedes-Benz CLS 350 CDI (2011)

Signalement

UitvoeringCLS 350 CDI
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf44.000 km
KM-stand laatst169.000 km
Lezerswaardering: 63%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 44.500 km

Eerst op zoek gegaan naar S-klasse. Vooral voor het rijcomfort dan.
Maar ook voor de vele standaard-opties.
Uiteindelijk ook eens met een CLS gereden met luchtvering en het rijcomfort en de luxe binnenin moesten m.i. niet veel onderdoen voor die S-Klasse.
Enkele zaken wilde ik absoluut, nl. zetelverwarming en -verluchting, warmtewerend glas, luchtvering, distronic en memorypack.
Dan bracht al een serieuze beperking in de keuzes mee.
Uiteindelijk 4 weken geleden in Duitsland een Junge Sterne gevonden met 2 jaar garantie en twee weken geleden opgehaald.
Volgende opties zijn aanwezig:
- anti-diefstalpakket
- designo-leder binnenbekleding
- achteruitrijcamera
- rij-assistentiepakket Plus
- distronic Plus
- sportpakket exterieur
- designo Exclusiv-Pakket
- standverwarming en -verluchting met afstandsbediening
- afstandsbediening onder spiegel voor meerdere poorten
- Parktronic
- dodehoekassistent
- spoorassistent
- automatisch dimmende binnenspiegel
- memory-pack
- stuurwiel in hout en leder
- komfort-telefonie
- schuifdak
- 19" LMR 5 Spaaksvelgen
- zonnerol voor achterruit
- 3-zone thermotronic
- verwarmd ruitensproeierreservoir
- Keyless-Go
- zetelverwarming- en verluchting
- Airmatic luchtvering
- Comand Online met harde schijf en bluetooth
- Media Kit Interface
- Sierelementen in essenhout
- Harman Kardonluidsprekers
- 80-liter-tank
- kinderzitherkenning met ISOFIX
- warmtewerend glas
- Designo-matte lak manganiet-grijs
- multi-contourzetels met massagefunctie
Kortom, alle mogelijke opties buiten infraroodcamera zaten erop.
De wagen was al wel van 2011, maar de 44.000 km en 2 jaar Mercedes-garantie deden me dan toch overstag gaan.
Aangename verrassing: zonder dat ik er achter gevraagd had, had men nieuwe Pirelli's, nieuwe remblokken en -schijven gestoken.

Van comfort kan ik vooralsnog zeggen dat ik niet mag klagen.
Zelf zou ik niet voor de 19-duimers gekozen hebben. Ze staan wel mooi onder de wagen, maar had toch wat schrik voor het rijcomfort. Misschien dat het door de luchtvering komt, maar ik heb niet het gevoel dat ik bij wijze van spreken elke richel in het wegdek voel.
De multicontouzetels zijn in alle mogelijke richtingen verstelbaar en het is best wel fijn dat de wangen van de zetels zich oppompen in snellere bochten. De massagefunctie is eens leuk om te proberen, maar toch niet zo geweldig als ik gehoopt had.
De luchtgekoelde zetels koelen niet spectaculair, maar houden mijn rug toch droog bij het warme weer van de afgelopen dagen.
De thermotronic airco koelt snel en efficiënt, beter dan in mijn vorige e coupé heb ik de indruk.
De distronic doet zijn werk, maar is nog voor verbetering vatbaar. Als ik een bepaalde afstand instel wordt die bewaard. Als een voorligger dan afremt zal de CLS ook afremmen. Liever had ik gezien dat hij eerst wat uitbolde en progressief zou afremmen als de voorligger te dichtbij komt.

De 7-trapsautomaat rijdt in E comfortabel en nodigt echt uit tot rustig rijden. Bij gas geven reageert hij precies met wat vertraging.
In z'n S gaat het allemaal wat vinniger en als je het pedaal dan vloert merk je wel dat de 265 paarden de auto in snel tempo naar illegale snelheden katapulteren.

Wat het verbruik betreft wist ik dat de opgegeven fabriekswaarde van 6 liter niet haalbaar zou zijn, maar gemiddeld dik 9 liter valt me met normale rijstijl toch wat tegen.

Half jaartje verder

  • 56.000 km

Ondertussen zijn we alweer meer dan een half jaar verder.
De winterbanden liggen er nu ongeveer een maand op. De velgen zijn nu 18 duim en de banden 255 breed op alle vier de wielen. Ligt het aan de luchtvering, maar ik merk niet echt een verschil.
Verbruik schommelt rond de 9 liter (dus niet de 7.5 die de boordcomputer aangeeft).
De adaptieve cruise control is toch niet wat ik ervan verwacht had. In plaats van een variabele afstand te nemen houdt hij zeer rigide eenzelfde afstand tot de voorligger. Dit zorgt ervoor dat de wagen te bruusk afremt in plaats van gewoon de afstand wat korter te laten tot de voorganger en minder hevig te remmen.
Zetelverwarming is leuk in de winter, maar vooral zetelverluchting in de zomer is zalig. Geen plakkende kleren meer als je in je warme auto stapt in de zomer.
Enige probleem tot nog toe is de luidspreker achteraan. Die was defect en hebben ze bij de lokale garage trachten te herstellen.
Bij VDH Diest hadden ze eerst de verkeerde luidspreker vervangen en is nu offerte opgemaakt voor ongeveer 700 euro werk inbegrepen. Ligt het aan de Harman Kardon dat het zo duur uitvalt of is dat het gangbare tarief?
S&G, de Mercedesgarage te Duitsland die met haar Neue Sterne 2 jaar garantie beloofde beweerde dat dit hier niet onder viel, maar ze gingen zien wat ze konden doen.
Meer hierover bij een volgende update.

Bijna 2 jaar verder

  • 85.500 km

Ondertussen zijn we weer bijna 2 jaar verder en alles loopt gesmeerd.
Verbruik zit rond de 8.5 in werkelijkheid en heb dan ongeveer 7.7 op de boordcomputer. Meestal rijd ik wel op E (economisch).
Enkele weken geleden op de Autobahn in Duitsland voor het eerst eens de wagen volledig kunnen laten gaan.
Bij 240 gaf hij "begrenzing winterbanden" aan. Ik vermoed dat ik zonder begrenzing de 250 nog wel zou gehaald hebben.
Minpunten:
- bluetooth maakt soms laat verbinding met mijn gsm als ik al bellend de auto instap.
- na enkele weken werkten de sneltoetsen niet meer. Ik had sneltoetsen geprogrammeerd om vaak gebelde nummers te kunnen bellen zonder de naam op te moeten zoeken. Na enkele weken nam de wagen de laatst gebelde nummers in plaats van de voorgeprogrammeerde. (als ik bv. 2 indruk bel ik niet naar "thuis", maar de tweede laatst gebelde nummer. In de garage wisten ze ook niet hoe ze dat moesten oplossen.

Verder voorlopig alles in orde.

Over een goede week afspraak gemaakt voor groot onderhoud.

Ondertussen is Vlaanderen zelf bevoegd om niet enkel de inschrijvingstaks, maar ook de jaarlijkse taks te bepalen en innen.Dit brengt een kleine verhoging van een 70 euro meer ten opzichte van vroeger, maar 793 euro lijkt me al bij al nog mee te vallen voor een 6-cilinder.

Bijna 2 jaar verder

  • 85.500 km

Ondertussen zijn we weer bijna 2 jaar verder en alles loopt gesmeerd.
Verbruik zit rond de 8.5 in werkelijkheid en heb dan ongeveer 7.7 op de boordcomputer. Meestal rijd ik wel op E (economisch).
Enkele weken geleden op de Autobahn in Duitsland voor het eerst eens de wagen volledig kunnen laten gaan.
Bij 240 gaf hij "begrenzing winterbanden" aan. Ik vermoed dat ik zonder begrenzing de 250 nog wel zou gehaald hebben.
Minpunten:
- bluetooth maakt soms laat verbinding met mijn gsm als ik al bellend de auto instap.
- na enkele weken werkten de sneltoetsen niet meer. Ik had sneltoetsen geprogrammeerd om vaak gebelde nummers te kunnen bellen zonder de naam op te moeten zoeken. Na enkele weken nam de wagen de laatst gebelde nummers in plaats van de voorgeprogrammeerde. (als ik bv. 2 indruk bel ik niet naar "thuis", maar de tweede laatst gebelde nummer. In de garage wisten ze ook niet hoe ze dat moesten oplossen.

Verder voorlopig alles in orde.

Over een goede week afspraak gemaakt voor groot onderhoud.

Ondertussen is Vlaanderen zelf bevoegd om niet enkel de inschrijvingstaks, maar ook de jaarlijkse taks te bepalen en innen.Dit brengt een kleine verhoging van een 70 euro meer ten opzichte van vroeger, maar 793 euro lijkt me al bij al nog mee te vallen voor een 6-cilinder.

3 jaar rijplezier

  • 109.000 km

3 jaar verder en nog steeds geen noemenswaardige problemen te melden.
Na 8 jaar kon de navigatie wel een update gebruiken.
170 euro betaald bovenop het jaarlijks onderhoud en we kunnen er weer een tijdje tegen.
Alle knopjes en lampjes doen het nog steeds en de auto rijdt nog even zacht als in het begin.
2 weken geleden kwam er ineens een tegenligger nogal kort op mijn baanvak en beide spiegels eraf.
Althans, dat dacht ik. Spiegelkap opgeraapt, connectortjes met kabeltjes die de impuls van het pinklicht doorgeven weer vastgemaakt en de kap er overheen geschoven en alles werkte zowaar nog. Zelfs het motortje om de spiegel van binnenuit te verstellen deed nog prima zijn werk.

Al bij al weer een vrij zorgeloos jaar.

Bijna 5 jaar rijplezier

  • 148.000 km

Ondertussen heb ik de auto bijna 5 jaar in mijn bezit en is de auto alweer 9 jaar oud.
Sinds de vorige update geen problemen gehad tot een maand geleden.
De koffer ging niet meer elektrisch dicht. Bleek dat er een kabeltje gebroken was. Hiervoor moest een hele module besteld worden.
480 euro inclusief B.T.W. voor de module en nog eens bijna 400 euro voor diagnose, uit- en inbouw (ik vermoed een 2 uurtjes werk).
Voor de rest geen problemen de afgelopen twee jaar.

Ondanks koppel, PK en de 6 cilinders nog steeds maar rond de 8 liter per 100 kilometer verbruik.

Alweer een jaartje verder

  • 169.000 km

Alweer een jaartje verder.
Geen problemen gehad. Rijdt nog steeds vlot.
De wagen was afgeschreven. Om fiscale reden nu hybride E300e gekocht.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.