Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 350 e Estate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 161.221 km |
Eerste kilometers
- 1.600 km
Ik heb deze auto gekozen als lease om een heleboel redenen, maar in de basis komt het neer op 2 factoren: prijs en kwaliteit in een voor mij optimale verhouding. Nu klinkt dit wellicht als een open deur, maar daar zit voor mij meer achter. Ik heb een gezin met 3 kinderen van 5, 9 en 11 jaar. Geen hond. Mijn vrouw rijdt een VW Golf GTE als lease auto (laadbox al aanwezig aan huis) en we gaan graag met de auto op vakantie. Begin dit jaar moest ik (wat een feestje) een nieuwe lease auto uitzoeken vanwege de leasetermijn van de vorige (Ford Mondeo). Op dat moment was ik al bekend met het fiscale voordeel, maar ook met het gemak en plezier van elektrisch rijden met een PHEV (lokaal alles elektrisch, want stekkeren kost nauwelijks moeite). Ook was er op dat moment volop reclame voor 2016 modellen met nog 15% voordeel. Mijn inleiding in het kort; ik was op zoek naar een relatief ruime auto, met zo laag mogelijke bijtelling en zo hoog mogelijk rijplezier. Dat laatste bestaat uit goed werkende techniek, sportief rijgedrag mogelijk en ontspannen uitstappen na een lange rit. Dan is het rijtje niet zo lang, want er bleven op dat moment op plaats 1 en 2 in mijn leasecategorie 2 auto’s over, VW Passat GTE en Mercedes 350e Estate. De Volvo D6 PHEV is een diesel en kon daarom niet. De Mitsubishi Outlander rijdt als een tank en uit ervaringen van collega’s rijdt deze erg onzuinig (>10l/100km), ondanks rustig rijgedrag, wanneer je alleen op de brandstofmotor rijdt. Ik moet naar Rotterdam op en neer, waardoor ik bij alle PHEV’s een groot deel op de brandstofmotor rijd.
De auto rijdt fantastisch. Ik geniet van de rust en het gemak van rijden. Het voelt heel beheerst en het grote vermogen komt er in de comfort stand heel lekker uit. Wanneer je je uit laten dagen in de Sport+ stand dan gaat het serieus hard vooruit. Uiteraard is dat laatste weer relatief, maar ten opzichte van de gemiddelde auto in het verkeer kan je erg hard versnellen. Het grappige is alleen dat ik dit nauwelijks doe. Ik vind het erg leuk om het verbruik laag te houden en haal op dit moment 5,2l/100km. Dat is in mijn beleving laag voor zo’n zware auto, maar ik rij dan ook erg rustig. Alhoewel… Ik rij lekker mee met het verkeer. Ik geef af en toe extra gas voor inhalen of invoegen. Het voelt alleen veel rustiger. Het verbruik kan echt nog veel lager, wanneer ik trager dan het overige verkeer zou rijden en de Eco modus activeer. Dan haal je de 25 km elektrisch nog steeds niet, maar kom je al boven de 20 km uit. Op het werk weer stekkeren, wat ook nog niet altijd kan, maar komt eraan. Zeker het filerijden doe ik alleen elektrisch en gebruik daarvoor de E-modus voor alleen elektrisch rijden. In het weekend rijden we lokaal alleen elektrisch. Ik ervaar het PHEV rijden eerder als een sport, zonder de enorme inspanning om goede prestaties te halen. Ik zou overigens volledig elektrische hebben gekozen bij een aantrekkelijkere prijsstelling en de mogelijkheid bij mijn werkgever om dit te kunnen leasen. Niet eens de range meer van de huidige auto’s.
Er zijn in de verschillende reviews verschillende onhandigheden benoemd ten opzichte van andere merken. Daar herken ik er wel een aantal van, maar die bevinden zich in mijn ogen wel in de azijn categorie. De garmin navigatie is traag (ten opzichte van VW, BMW), maar verder zeer gebruiksvriendelijk. De versnellingsbak is op lage snelheden wat bonkerig wanneer je hem in Sport+ zet en veel gas geeft, maar dan rijd je in mijn ogen wel lomp hard om dit op te roepen. De pianolak is kwestie van smaak en die vervuiling… tja. Ik heb een hoop andere auto’s gereden, zoals BMW 316d F90, Passat CC 170pk TDI, Mondeo 1.6 tdci, 5008, Superb 1.9 TDI, Volvo V40 D2, Mercedes B200, Toyota RAV4 2.2 D, maar geen van allen zo’n hoge kwaliteitsbeleving als deze auto. Ik voeg ze toe om mijn referentiekader te bepalen, want het kan altijd beter. Overigens heb ik ook naar een Julia gekeken, wanneer de voorraad C350e en Passat GTE op was. Die Julia had nauwelijks in mijn lease categorie gepast, maar was er wel voor gegaan. Vraag me niet waarom….
Overigens heb ik nog geen storingen gehad en vielen me ook geen andere zaken op die al eerder genoemd zijn.
Ingeruild
- 161.221 km
Ik heb de C350e met pijn in mijn hart in moeten ruilen voor S90 T4. Dit als tussenauto voor een ID.4, welke aanstaande donderdag komt. Ik heb alle kilometers met plezier afgelegd.
Ik heb het meeste genoten van de souplesse van de motor. Wat een beul op de snelweg. Ook bij een stoplichtsprint is het leuk, maar daar nodigt zo'n auto niet voor uit. De luchtvering is een zeer gewaardeerde luxe en zou ik graag op een volgende auto gehad hebben. Ook het meubilair is erg goed en de ergonomie klopt helemaal voor mij.
Er waren ook minpunten. De versnellingsbak is niet van deze tijd; bonkering in de S-stand bij gas loslaten en in zijn achteruit zetten duurt veel te lang, op een volle accu kon ik op het laatst niet verder rijden dan 12 km, relatief veel rijgeluiden en windgeruis voor een dergelijke auto. Ik heb in het begin best veel elektronische storingen gehad, maar de laatste jaren niet meer, buiten een laadbeurt die vaak niet wou starten of spontaan stopte. Daar laatste kan ook aan de laadbox liggen, maar dit kwam op meerdere plekken voor.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Audi RS4 Avant vs. Mercedes-AMG C63 S Estate - Dubbeltest

Dubbeltest - Audi A4 Avant vs Mercedes C-Klasse Estate

Audi A4 - Mercedes-Benz C-klasse - Lexus IS

Rij-impressie - Mercedes C 450 AMG

Mercedes-Benz C 350e (2015) - Test
