Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015) #7

autoreview

Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)

Signalement

UitvoeringC 350 e Estate Lease Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst74.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste weken met een plug-in hybride

  • 4.000 km

In februari heb ik op de eerste dag dat het mogelijk was deze auto besteld. Het betreft een Mercedes C350e Estate met de gunstige 7% bijtelling. In eerste instantie heb ik gekeken naar de Mercedes E220CDI met 20% bijtelling, maar na wat gereken was het verschil wel zo groot, dat ik besloten heb om de C-klasse te bestellen.

Nu moet je weten dat mijn werkgever heeft besloten om prive kilometers en verbruik bij te gaan houden. Nu weet ik van mezelf dat ik veel prive rijd en zelden het normverbruik haal, dus hebben we een handig rekenprogrammaatje waarin je je toekomstige situatie kunt inschatten. Daar bleek uit dat het verschil tussen 20% en 7% bijtelling in mijn situatie meer dan 400 euro netto per maand scheelt. Het komt erop neer dat ik dus minder aan de belasting betaal en meer aan mijn werkgever. Ook wilde ik in de nieuwe lease vorm in ieder geval niet meer betalen dan voorheen en met deze auto zal dat dus lukken. Dit is dus een bewuste keuze waarbij ik ook nog een berekening heb gemaakt als ik zelf een tweedehands auto zou aanschaffen. Het verschil is niet zo groot, maar dan kies ik er toch voor om een nieuwe auto te rijden met totale ontzorging. Daarbij komt ook dat ik sowieso een Mercedes zou gaan kiezen....

Zo gezegd, zo gedaan en in februari deze auto besteld. Er werd toen gezegd dat deze gegarandeerd nog geleverd zou worden in 2015, want levering in 2016 zou betekenen dat het voordeel verdwijnt. Het is de volgende configuratie geworden:

Mercedes C350e Estate Lease Edition, Briljantblauw en met beige lederen bekleding. Het betreft een Avant Garde exterieur (ster in de grille) en een Exclusive interieur (de luxe variant). De Lease edition is al standaard voorzien van LED verlichting, Luchtvering, Climate Control, Achteruitrijcamera en nog meer moois. Ik heb daar bovenop nog besteld:

- Comand Online
- Burmester Sound System
- Rij assistentie pakket
- Lederen bekleding
- Essenhouten inleg bruin
- Sfeerverlichting

Ik wilde graag ook nog het zonnedak, maar bij de Estate was dat niet mogelijk, omdat de bijtelling van 7% dan niet mer geldt. Er waren niet heel veel opties op deze specifieke auto te bestellen, maar ik zou wel willen achteraf dat ik gekozen had voor de automatische kofferontgrendeling, want deze moet je vaak gebruiken in een plug in hybrid om je laadkabels te pakken. De opties die ik verder nog kon kiezen waren een head up display, electrisch verstelbare stoelen en een panoramadak voor de sedan. Dat is het eigenlijk wel....

Uiteindelijk heb ik 6 maanden moeten wachten; waarom is niet duidelijk. Puur toeval denk ik, omdat er alleen al bij mijn werkgever er meer dan 18 zijn besteld en ik hem als allerlaatste kreeg. Dat wist de lease afdeling mij te vertellen. Die collega's reden er al in in April, dus het wachten viel niet mee deze keer ;-)

Dus eind augustus kreeg ik het bericht dat de auto er dan toch eindelijk was. Bij de dealer zag ik hem in de briljantblauwe kleur staan en wat is ie mooi. Er is nog een andere collega bij mijn werkgever die hem ook in dei kleur heeft, alleen dan met zwarte bekleding. Juist in combinatie met beige vind ik hem nog mooier. Maar wat is toch het probleem van al die personen die hem in het grijs of zwart bestellen? Het (lease) wagenpark is al zo saai.....

Na een uitgebreide uitleg ging ik de eerste kilometers rijden. Het eerste dat opvalt is de luchtvering. Ik kwam dus direct uit een E-klasse met gewone vering en die luchtvering rijdt echt een klasse beter. Ook valt op dat de auto stil is, ook als de motor draait. Wat een beetje tegenvalt is het ruimtegevoel, dat duidelijk kleiner is dan bij een E-klasse.

De combinatie van beige leer en mat essenhout geeft de auto een hele luxueuze uitstraling en er is naar mijn idee geen betere combinatie geschikt voor deze auto. Want dat weet ik na 4000 kilometer wel; de auto is een echte limousine. In de standaard comfortstand is de auto ongelooflijk luxe en comfortabel. Je zoeft echt voort en je waant je een kleine S-klasse. Je kunt de auto ook in Sport en Sport plus zetten; het karakter verandert dan direct en de vering en gasresponse maken het dan echt een zeer snelle auto. Voor de BMW rijders onder ons vast niet zo goed, maar ik heb beide gereden en het komt wel echt in de buurt van een 5 serie hoor. En nee, een 3 serie wordt het nooit.

Het Comand systeem kende ik al goed maar is echt heel mooi en snel. Een enorme verbetering ten opzichte van het standaard systeem van Becker en/of Garmin. Altijd doen. Het Burmester systeem geeft een mooi vol geluid en de speakers zien er echt mooi uit. Ik weet niet of het de extra prijs waard is, maar ik vind het mooi klinken in ieder geval.

Wat leuk is is het rij assistentie pakket; ik rijd nu in de file zonder handen en zonder de pedalen aan te raken. Ook op saaie provinciale wegen is het leuk om te zien dat de auto autonoom rijdt. De afstand wordt gehouden en automatisch geremd. Het zorgt ervoor dat ik dit soort wegen ineens een stuk leuker vind in ieder geval.

Als de auto opgeladen is, dan is de actieradius electrisch ongeveer 25 kilometer in de stad en zo'n 20 kilometer als je op de snelweg rijdt (niet harder dan 120 km per uur). Dat stelt dan ook niet veel voor. Nadeel is wel dat er dus door het beleid van mijn werkgever nu heel veel van deze staan samen met Outlanders en Tesla's. Het betekent dat er eigenlijk nooit plek is bij de opladers en dus rijd ik maar heel beperkt electrisch. De auto kan wel extra bijladen tijdens het rijden, maar dat kost dan wel extra brandstof. Ik laat hem meestal in Hybrid staan, de standaard modus. Hij laadt dan ook op, maar langzamer.

Ik rijd veel voor mijn werk in Duitsland. De topsnelheid ligt boven de 250, maar hoeveel weet ik niet omdat de begrenzer ingrijpt bij 250 op de teller. Wat echt indrukwekkend is, is de acceleratie van 100 naar 160. Je doet echt met de grote jongens mee en dat je 280 pk aan boord hebt en 600 NM aan koppel is echt een machtig gevoel.

De gehele Europese productie van de C350e (3.000 stuks) is naar Nederland gegaan is mij verteld. In Duitsland staan er inmiddels wat meer laadpalen en de reacties zijn echt leuk als je een Mercedes aan de laadpaal zet. Meestal staan er gemeente auto's en als ze dan de 'e' achter 350 zien staan kom je meteen in gesprek. Echte autoliefhebbers daar in Duitsland, maar het zal wel zeldzaam blijven, want stimuleringsmaatregelen zijn er niet echt in Duitsland.

Ik zie het gebruik van een plug in hybrid vooral ook als een manier om het verbruik te temperen. Normaal gesproken zou ik met mijn rijstijl waarschijnlijk 10-11 liter per 100 km rijden. Nu is dat met veel Duitsland kilometers erbij ongeveer 8-9 liter per 100 kilometer. Daar zit voor mij dus de besparing vooral. Als je zoals sommige van mijn collega's minder in Duitsland rijd dan zit 6-7 liter per 100 km er wel in hoor ik van ze. Dat is voor zo'n zware auto echt netjes. Als je woon-werk verkeer minder dan 25 kilometer is, dan zou je zomaar het normverbruik van deze auto kunnen halen.

Want dat brengt me op het enige nadeel voor veelrijders zoals ik; de kleine tankinhoud. Door de plaatsing van de accu's is er nog maar ruimte voor een tank van 40 liter. Maar al met al ook het enige nadeel.




De eerste 12.000 km

  • 12.000 km

Inmiddels heb ik de auto alweer 6 weken in bezit en staat er al weer 12000 km op de teller.

Ik moest de afgelopen keren vaak naar Duitsland en omdat er daar maar beperkte mogelijkheden zijn om op te laden, weet ik dus nu ook wat meer wat betreft realistisch verbruik.

In Duitsland dus waar hij zelden of nooit wordt opgeladen rijd ik gemidddeld zo'n 11 liter per 100 km. Ik rijd stevig door met het verkeer en rijd regelmatig 200+. Het verbruik is dan ook erg netjes als je beseft dat je meer dan 275 pk hebt en de auto zwaar is door het hoge gewicht van de accu's aan boord. Als hij wel ergens een keer in Duitsland aan de laadpaal staat, dan heb je echt veel bekijks en leuke gesprekken. Deze auto wordt in Duitsland beperkt verkocht omdat er voor Duitsers weinig voordeel aan zit.

Ik rijd ook nog wel vaak in Nederland en al met al is mijn gemiddelde verbruik nu 9 liter per 100 km. Collega's die wel thuis een laadpaal hebben en veel in Nederland blijven vertellen mij dat ze ergens tussen de 6a7 liter per 100 km uitkomen. Mijn werkgever heeft beperkt aantal laadpalen dus eigenlijk staat mijn exemplaar hooguit 1 of 2 keer per week aan de laadpaal.

Het is echt genieten in deze auto van het comfort. Ik raad iedereen aan om het Burmester systeem aan te vinken icm Comand navigatiesysteem.

Ook is het heerlijk dat je de auto kunt voorverwarmen nu het weer wat kouder wordt. Je stapt dan lekker in een voorverwarmde auto.

De eerste vakantie en de eerste aanrijding

  • 30.000 km

Helaas, in een onoplettend moment ben ik in een file op de voorganger gebotst. Ik had hem niet op de automatische rijstand staan en mijn voorganger moest plots remmen. Minimale schade bleek het (bij hem alleen een achterlicht) en bij mij alleen lakschade. Helaas bleek dat niet waar te zijn. In de Mercedes die is uitgerust met het rij assistentie pakket, zitten er ook een aantal sensoren voorin. Daar zit ook de sensor voor het Distronic systeem, de versie van automatische cruise control van Mercedes. Door de schade moet de sensor opnieuw gekalibreerd worden, want er is geen mogelijkheid bij Mercedes om dan de standaard versie aan te zetten. Die is er niet. En vlak voor kerst kon ik helass niet meer terecht, want het onderdeel was niet op voorraad. Niet erg prettig als je naar Zuid Spanje moet rijden en duizenden kilometers op de snelweg in Frankrijk en Spanje.

Want dat brengt me meteen op het nadeel van de automatische cruise control. Op provinciale eenbaanswegen en in files is het echt een geweldig systeem. Ik zou niet meer zonder willen. In Nederland en Duitsland is het systeem op de snelweg niet zo prettig, omdat er zoveel gewisseld wordt van rijstrook door het medeverkeer. In de praktijk is het gat tussen de voorligger te groot en het medeverkeer voegt dus daar tussen in. In Frankrijk en Spanje is het wegbeeld rustiger en daar functioneert het dan wel weer goed.

Auto is inmiddels goed ingereden en de top van 250 is makkelijk haalbaar. Bij 265 kilometer per uur op de teller slaat de begrenzer er vrij bruut in. Dat zal ongeveer 250 echte kilometer per uur zijn denk ik. Acceleratie is geweldig en met de accu vol echt indrukwekkend. Ik laat de accu vaak bijladen tijdens het rijden en als je dan de stad in rijd, rijd je volledig electrisch. Meer dan 18 kilometer electrisch is niet haalbaar, hoewel het systeem meer aangeeft (25 km).

Het geluidsysteem van Burmester is echt prachtig; mooie klanken en ook het Comand systeem kan heel veel en werkt snel en goed. Voor leaserijders die twijfelen: neem de Comand upgrade! In mijn vorige Mercedes had ik de Garmin/Becker versie en die is echt een stuk minder. Duur, maar wel iets waar je dagelijks lol van hebt.

Met vier personen naar zuid Spanje is erg krap. Door het accupakket verlies je erg veel bagageruimte. Ik raad daarom aan dat als je een gezin hebt om een dak koffer te nemen.

In het buitenland zijn er erg weinig laadpalen. Door het hoge gewicht van de auto rijd je bij 140 kilometer op de teller ongeveer 7 liter per 100 km. Mede door het grote aantal kilometers in het buitenland en doordat laadpalen in Nederland vaak bezet zijn, ligt mijn gemiddelde verbruik nu op 9 liter per 100 km na 30.000 kilometer op de teller.

Probleemloos en comfortabel

  • 48.000 km

Inmiddels zijn we weer bijna 20.000 km verder sinds de vorig review in januari. Eind deze week gaan de zomerbanden er weer omheen en ook op winterbanden rijdt deze auto erg goed.

Wat mij ook steeds meer opvalt is dat de openbare laadpalen vaak bezet zijn. Het fiscale klimaat in Nederland zorgt er dus echt voor dat er meer elektrische- en hybride voertuigen op de weg verschijnen. Bij mij op kantoor zijn ze ook vaak bezet, wat er wel voor zorgt dat mijn verbruik ruim op de 9 liter per 100 km ligt. Een collega die dezelfde auto heeft met thuis wel een laadpaal en woon-werk verkeer van 25 km en ook vaak vroeg op kantoor is, haalt 5,3 liter per 100 km. De meeste van mijn collega's echter die dezelfde auto hebben (er rijden er ongeveer 20 rond bij ons) halen zo ongeveer 7 liter per 100 km. Zij hoeven wel minder vaak naar Duitsland.

Maar zoals gezegd haal ik dat bij verre na niet. In Duitsland is het volstrekt niet haalbaar, vooral omdat de snelheid er hoger ligt en je vaak afremt en weer optrekt. Laadpalen zijn erg afhankelijk van gemeentelijk beleid (In Stuttgart zijn er veel en sommige gratis, terwijl er in Munchen bijvoorbeeld weer een stuk minder zijn. Vaak liggen de palen ook op industrieterreinen, terwijl ik vaak in de binnenstad moet zijn. Leuk is wel dat ik toen ik in Munchen was en besloot om naar het BMW museum te gaan, ik toestemming kreeg om voor de hoofdingang van het BMW Group hoofdkantoor mijn auto op te laden. De man bij de slagboom liet mij bij hoge uitzondering door. Toffe gasten bij BMW (foto als bewijs teogevoegd). Zouden ze bij Mercedes in Stuttgart ook zo gastvrij zijn?

O ja, in Italie zijn er geen laadpalen. Zowel in Genua ls Turijn zijn er minder dan 5 en die liggen allemaal ver weg van de toeristische bezienswaardigheden. Iets wat ik echt niet begrijp; het stikt in Genua van de (tweetakt) scooters. Als Genua nu eens laadpalen zou aanleggen, dan weet ik zeker dat er veel Italianen zouden overstappen op elektrische alternatieven. De benzineprijzen liggen in Italie nog hoger dan hier in Nederland! Het zou de leefbaarheid in het Centrum enorm verhogen. Als je dan de elektrische auto's nog eens gratis laat parkeren dan weet ik zeker dat het een succes wordt. Genua kent een van de duurste parkeertarieven (Amsterdamse prijzen) en ze zijn er ook streng met handhaven. Maar ja, Italianen....

Ook is de voorklimatisering die je met je smartphone kunt regelen heerlijk. In de winter is de kachel aan en de ruiten ontdooid en zo meteen in de zomer is de airco al aan. Auto rijdt comfortabel hoewel ik mijn standaard instelling heb veranderd naar vering, besturing op S (Sport) en motor op C (Comfortabel). Dit is met name bij hogere snelheden prettiger rijden, zonder dat de motor je direct aanspoort tot gas geven. Want in Sport en Vooral Sport+ lijkt het wel een Alfa Romeo; zenuwachtig en je uitdagen om elke bocht te rijden alsof je leven er van afhangt. Ik gebruik Sport+ eigenlijk alleen maar bij inhaalacties e.d.

Auto bevalt dus erg goed en na bijna 50.000 km is het elke keer weer vrolijk instappen, al dan niet voorverwarmd of voorgekoeld!

De balans na 1 jaar

  • 74.000 km

Ik heb de auto ontvangen eind augustus, dus lijkt het mij nu een goed moment om de balans op te maken na ongeveer 75.000 kilometer in 1 jaar gereden te hebben.

Volgens mijn dagstand heb ik meer dan 900 uur in de auto gezeten en geloof me deze 900 uur zijn uitermate goed bevallen. Ik waardeer het luxe premium gevoel, het vermogen, het Comand Navisysteem, het Burmester geluidsysteem. en de afwerking.

Zijn er nadelen? Ja die zijn er wel, maar beperkt. Het rij assistentiesysteem is in Noord-Europa en op drukke snelwegen alleen geschikt voor file rijden. Op snelwegen hier laat hij teveel ruimte waardoor er auto's tussen komen en hij abrupt remt. Niet echt comfortabel. Op provinciale wegen, files en rustige snelwegen ('s avonds hier en vooral op tolwegen als in Frankrijk en Spanje) werkt het juist weer erg goed. Tip aan Mercedes: geef ook de mogelijkheid om 'standaard cruise control' aan te zetten.

Ook het verbruik is fors, maar wel minder dan een benzine motor zonder electromotor ondersteuning. Ik zit nu op 9,2 liter per 100 km. Als ik dat vergelijk met een van mijn vorige auto's (BMW 528i met vergelijkbaar gewicht en vermogen) verbruik ik toch 1-2 liter per 100 kilometer minder. Als ik thuis een laadpaal zou hebben en in Duitsland er meer zouden zijn dan is een verbruik van 7 liter per 100 kilometer mogelijk in mijn situatie. Het heeft dus wel zin...

Ook het vooklimatiseren blijft ongelooflijk prettig. Ik ben net terug gekomen uit Spanje met temperaturen van 36 graden. De auto 10 min voor je weggaat via de telefoon voorkoelen en hop....wat een prettige ervaring!

Nog een tip voor alle personen die een Mercedes overwegen: Ga voor het Comand online systeem!!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.