Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015) #19

autoreview

Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)
Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)

Signalement

UitvoeringC 350 e Estate Lease Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf176.500 km
KM-stand laatst190.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gekocht!

  • 177.500 km

Hij staat voor de deur! Een prachtige Mercedes-Benz C350e estate uit 2015. Ook andere auto's zijn de langs gekomen in de zoektocht. De A4 viel al snel af, dashboard te klinisch, het rijden ook. Basismotoren voorwielaangedreven en zeer prijzig ook nog en vaak heel kaal in de opties.

De BMW 3 serie (F31) was de grootste kanshebber. In gereden, fantastisch! Was een 320i, voldoende vermogen, heerlijke automaat. en toch.... stonden een aantal zaken mij tegen. Met name de mate van luxe, veel 3 series zijn toch best wel kaal uitgerust. Je kunt veel bestellen maar dat deden de meesten blijkbaar niet. keyless entry zit alleen op de voorportieren, sommige exemplaren hebben geen dimmende binnenspiegel, xenon of led werd ook lang niet altijd aangeboden binnen mijn budget. Wil je nog wat meer luxe als panoramadak, leer of botsassistent, werd het al snel een spelt in een hooiberg. En hoewel het degelijk aan voelt is het interieur ook maar zozo.

De C-klasse was eigenlijk te duur/te jong voor wat ik wilde uitgeven maar ik keek al met een schuin oog naar de C350e modellen een half jaar geleden. Ik weet dat er halvewege 2015 veel van zijn verkocht in NL door de gunstige bijtellingsregels waar men 60 maand van mag profiteren. In januari 2020 waren de prijzen nog fors en het aanbod gering.

Maar in mei / juni gebeurde wat ik al had verwacht, in razend tempo werden de auto's gedumpt uit de lease op de occasionmarkt. Enorm veel aanbod wat de prijs enorm drukt. Daarbij komt ook nog eens dat de C350e modellen standaard al vrij luxe uitgerust zijn. Toen er 1 in de buurt aangeboden werd proefrit gemaakt en toen viel het wel op de plek; je kunt er vreselijk hard mee rijden, in tegenstelling tot de 211PK wat autoweek hier vermeld is het 280PK en maar liefst 600Nm aan koppel (!), maar ook heerlijk comfortabel. Erg luxe, de souplesse en het materiaalgebruik en afwerking gaf de doorslaggevende factor.

Ik had mij in de loop van de maanden al verdiept in de kwaliteit van de C350e modellen, er is veel over geschreven, zowel positief als negatief. Dat de 31km elektrisch je niet haalt was mij dus al bekend en voor mij geen teleurstelling, en zo nog wat andere zaken. Typische kwalen zijn de compressor van de luchtvering; die was bij mijn exemplaar al vervangen. Met een half jaar bovag garantie, goede inruil nog even nagedacht; de auto voldoet aan de meeste eisen die ik had gesteld; command navigatie (ipv garmin), essenhout inleg (ipv pianolak), en bij voorkeur een kleur. Dat laatste is niet gelukt; het is helaas voornamelijk zwart/grijs/zilver wat de klok slaat. Er zijn ook prachtige blauw kleuren maar die missen dan misschien weer de command of essenhout inleg of vallen buiten budget.

Ik heb de volledige onderhoudshistorie gezien; sluitend en vanaf dag 1 bij het bedrijf dat hem te koop aan bood in onderhoud geweest. Geen gekke dingen stonden er op. Garage wekte veel vertrouwen en de auto ziet er gewoon als nieuw uit ondanks de kilometerstand.

Toen de koop rond gemaakt!

Een kleine greep wat er op en aan zit;

C350e aandrijflijn; 280PK en 600Nm koppel
Volledig lederen bekleding met stoelverwarming
Command navigatiesysteem met groter scherm
Opensporig essenhouten inleg
Kleuren instelbare sfeerverlichting + instapverlichting
Spiegelpakket (dimmende buitenspiegels, inklapbaar)
Airmatic (luchtvering) op alle wielen
Multibeam led koplampen (matrix ledverlichting)
Elektrische achterklep
Burmester geluidsysteem
Zwarte hemel + stijlen
Keyless entry + schopsensor achterklep
Achteruitrij camera
Afneembare trekhaak
Voorverwarming (standkachel, maar ook voor koelen)
enz.

Verbruik:
De auto word voornamelijk ingezet voor korte stukjes; het is niet dé reden voor de aanschaf, maar dat die stukjes volledig elektrisch gedaan kunnen worden is een absoluut pluspunt. Thuis hang ik hem aan de stekker en op het werk ook. Later kom ik er op terug, ik rij nu veel korte stukjes en heb de auto 2 maand in bezit, maar tot op heden resulteert het verbruik in 1 op 50 (!), ook betaal je tot 2025 beperkte wegenbelasting wat natuurlijk ook weer flink wat scheelt.

Ook al ik wat meer ervaring heb zal ik hier alle plussen en minnen neer zetten, maar tot nu toe

Plus
+ gevoel van luxe en kwaliteit
+ enorme vermogen
+ verbruik is boven verwachting
+ het rijden / comfort

Min
- parkeersensoren piepen wel erg laat, er opletten

Half jaar in bezit

  • 180.010 km

Een half jaar in bezit, de tijd gaat snel

Door corona veel minder gereden dan gepland. De mercedes word hier thuis met name gebruikt voor familiebezoek aan de andere kant van het land en voor een paar keer per jaar naar schiphol of als de andere auto niet beschikbaar is voor korte stukjes.
Familiebezoek en vliegreisjes is er niet van gekomen en er worden dus weinig gereden en met name kortere stukken.

Verbruik;
Door de korte stukken, en veel pluggen staat het verbruik sinds aanschaf op 2.7 liter op de 100 km. Oftewel 1 op 37 (!). Veel beter dan verwacht maar er worden natuurlijk ook veel meer kortere stukken gereden dan verwacht welke grotendeels elektrisch plaats vinden.

Doordat je ook maar de helft aan wegenbelasting betaald en de grootste afschrijving ook is geweest is de auto sowieso relatief goedkoop om te rijden.

Rijbereik EV-mode;
Ik heb nog de originele accu en na 180.000 km doet hij het prima. Wel is het minder dan wanneer een accu nieuw is maar een 15 km elektrisch moet kunnen als je niet al te gek doet. Prima om even de kinderen van de opvang op te halen, boodschappen, even naar de bouwmarkt. Ik wist dat in de C350e maar een kleine accu zit en dat het bereik hier ongeveer op uit zou komen dus tegenvallen doet het niet. Maar soms was het wel fijn geweest als de accu net wat groter was natuurlijk. Als het echt koud is (temperaturen tegen 0 graden) dan start de auto gelijk al op benzine en is het de eerste kilometers ook niet mogelijk om elektrisch te rijden. Dit is omdat de accu eerst wat op temperatuur moet komen. Is dit jaar 2x voorgekomen.


Garantie;
Deze is inmiddels afgelopen maar wel om iets kleins gebruik van gemaakt. Toen ik de auto kocht wist ik al dat de lampjes in de portiergrepen een zwak punt was. Ik zag er geen een branden en zag ook geen lampjes zitten dus ik ging er van uit dat mijn auto er niet mee uitgerust was. Achteraf logisch dat die lampjes het alleen doen als het donker is. dus toen de wintermaanden kwamen zag ik al dat er rechts achter een lampje in de portiergrepen hel zwak brandde en de overige niet. 3 waren er dus overleden en eentje stond er op het punt om stuk te gaan. Geen noodzaak natuurlijk, maar als het er op zit moet het ook werken natuurlijk. Dit is keurig netjes onder garantie opgelost. Ook hier weer een positief gevoel bij de garage.
De garantie is nu verlopen en merk nu wel dat soms het klepje van de laadklep niet altijd lekker open wil. Ik moet moet meerdere keren drukken om hem open te laten springen. Even kijken hoe zich dat gaat uitpakken.

Postitief;
Heerlijke rustige auto. Enorm snel als het moet en zeer geschikt om lange afstanden mee af te leggen. Stoelen zitten subliem, Burmester klinkt goed (geen idee hoe het normale systeem klinkt) en de multibeam ledverlichting is echt een aanrader op weggetjes buitenaf. Maar bovenal het gevoel van kwaliteit elke rit weer is genieten. Het materiaalgebruik, alles wat je vast pakt, elk knopje, alles voelt alsof het een eeuwigheid mee moet gaan (of dat zo is gaat blijken) en gemaakt uit mooie materialen waar overal goed over is nagedacht.

Negatief;
Eigenlijk niet veel punten; de parkeersensoren aan de achterzijde gaan nog steeds erg laat af. Ik rij als een slak achteruit ondanks de camera en sensoren overal.

Navigatie;
In mijn vorige auto was de navigatie dermate verouderd dat ik altijd google maps gebruik. In deze auto zit alles dermate mooi geïntegreerd en goed te bedienen via spraak dat ik het toch wel fijn vind om die te gebruiken. Het kan nog niet tegen google maps op, maar het scherm is ook op ideale hoogte en je hoeft geen telefoon in een ouder te stoppen, duidelijke stemmen. Dus voor 99 euro heb ik het comand systeem ook laten updaten naar 2020 kaarten bij de MB dealer, want een aantal wegen stond er niet op. Nu dus wel. Prijs viel mij nog mee


Leuke opties die ik als zeer prettig ervaar;

Multibeam LED koplampen; geven fantastisch licht, zeker als je wel eens buitenaf komt of 's nachts op de snelweg rijd.
Opensporig essenhout inleg; ik hou normaal niet van hout, maar dit is zoveel mooier dan de zwarte pianolak inleg waar je ook alles op ziet.
Pre-climate; in de zomer al in een gekoelde auto stappen maar nu ook in de winter in een voorverwamde auto, pure luxe
Airmatic; de luchtvering geeft super veel comfort maar totaal niet zweverig en in sport of sport+ zelfs vrij stug. Als bonus kan de auto hoger gezet worden. Door de garage onder het huis en schuine oprit kan deze auto in de garage gezet worden. Vorige auto's konden dit niet.

Opties die ik eigenlijk nooit gebruik en prima kan missen;

Schakelflippers; de auto schakelt zelf prima. In sport+ zelfs super snel. Het is geen sportauto en het voegt echt niets toe. In het begin mee gespeeld maar gebruik het nu nooit meer

Voetbediening achterklep; Het komt sowieso al vrijwel nooit voor dat ik met volle handen bij mijn achterklep sta en dan is het nog 2x 'maaien' met de voet om hem te openen. En dan opent de klep en sta je nog even te wachten. Meestal open ik hem gewoon met de afstandsbediening zodat wanneer ik bij de auto sta de klep geopend is. Ik zou overigens met een handmatige klep ook prima kunnen leven.

Parkeerassistent; Hij kan zelf op allerlei mogelijk manieren inparkeren. Alleen als ik het zelf handmatig doe gaat het een stuk sneller, het voelt ook wat prettiger en bij wat lastigere plekken raakt het systeem snel van slag. ook hier; in het begin mee gespeeld nu kijk ik er nooit meer naar om. Voegt echt niets toe.

Hopelijk het komende jaar wat meer kilometers genieten

Een jaar in bezit

  • 186.000 km

Iets meer dan een jaar in bezit;

problemen; half jaar geleden melde ik al dat het laadklepje niet lekker vergrendelde. dat was in de garantie al zo maar ik melde dat net daarbuiten. Niet slim van mij, maar gelukkig was de garage (Baan automotive) erg coulant en was het netjes opgelost. Was ook een relatief goedkoop onderdeeltje bleek achteraf.

verder houd de auto zich prima. Er is, mede door corona, veel minder gereden dan anders. Weinig uitjes, vakanties, of verre familiebezoekjes maar wel veel korte stukjes. Dat resulteert in een verbruik van 3.1 l / 100km sinds de aanschaf vorig jaar. oftewel; 1 op 32. Netjes!

In de winter van februari is het heerlijk om de auto op afstand al lekker voor te verwarmen (zonder lopende motor). Sowieso word de auto heel snel warm van binnen als je de verwarming aan zet. Ook de airco koelt snel af als het buiten 30+ is. Dat is gewoon prima voor elkaar.

gelukkig worden er de laatste tijd wel wat meer gereden en juiste lange afstanden is de auto het best, op de cruise control in alle comfort en rust kilometers maken. Uitzicht het mooie interieur. En hoewel het nooit een sportieve auto word gaat de auto er als een beest vandoor als het gas even flink word ingetrapt.

Of vakantie werd wel pijnlijk duidelijk dat een C-klasse geen ruimtewonder is in de kofferbak. Een dakkoffer hadden we bij voorgaande auto's nog niet nodig maar nu echt een verademing (en konden we nog iets meer meenemen dan dat we normaal zouden doen)

Binnenkort de eerste beurt en word de auto zeer grondig schoongemaakt, licht gepolijst en in ceramische wax gezet

Verkocht

  • 190.000 km

Auto verkocht!

Niet zozeer omdat de auto niet beviel. De auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten. De goedkoopste auto sinds tijden qua wegenbelasting en brandstofverbruik. En enorme prestaties en comfort.

Met het aanstaande einde MRB voordeel en richting de 2 ton aan kilometers kan ik hem nu goed verkopen en word de C350e vervangen door een andere auto. Een met toch wat meer baggageruimte en een auto waar ik zo af en toe wat mee mag trekken.

Pluspunten
+ afwerking interieur (essenhout inleg ipv hoogglans zwart)
+ comfort zonder zweverig te zijn
+ uitstraling
+ luxe (command systeem, burmester, matrix led verlichting, etc.)
+ prestaties (snel, hoog vermogen)

Minpunten
- EV rijbereik in (milde) winter max 10km , zomer max 20 zonder airco
- Met langzaam remmen voel je wanneer er word geregenereerd of dat de remmen echt goed remmen
- wisseling tussen EV motor en brandstofmotor gaat naadloos. Maar gasrespons is uiteraard anders. Ik stoor mij daar soms aan
- Erg matige bagageruimte
- Ik had wel een trekhaak, maar alleen voor fietsendrager. trekgewicht is 0 kg
- langzaam terugschakelen 7g-tronic gaat niet altijd even soepel. Gekend product eigenschap
- 1800 kg merk je wel bij sportieve rijstijl ondanks de auto echt wel de bocht om wil, gaat het niet zo vanzelfsprekend

Al met al toch wel een top auto. Hoewel ik nooit problemen heb gehad zie en voel je overal elektronica. Watergekoeld accupakket, heel veel andere sensoren. Ik zou niet snel deze auto kopen naarmate de kilometers echt hoog worden en de auto op leeftijd begint te raken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.