Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015) #18
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 350 e Estate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 147.000 km |
Eerste indrukken
- 102.000 km
Door wat wisselingen met leaseauto’s kwam deze beschikbaar en hoewel niet helemaal geschikt voor privé gebruik, onder andere doordat er slechts met passen en meten 5 personen in passen en de bagageruimte krap is, toch gevraagd of ik deze kon ‘krijgen’ ipv de huidige Mondeo. Die laatste reed ik niet privé want ook niet helemaal wat ik zocht maar voor slechts EUR 200,00 bijtelling (schatting) voor de MB is het gemak van altijd de auto kunnen pakken een snel gemaakte beslissing.
De auto is van eind 2015 dus zit nog 2 jaar in de lease. Toen ik ‘m kreeg zat er net 100.000 km op en in vergelijking met ander ‘tweedehands’ spul wat ik wel eens heb gehad moet ik zeggen dat het er allemaal nog zeer netjes uitziet, geen loszittende of afgesleten knopjes oid. Ik weet eigenlijk niet wat voor opties er allemaal op zijn gezet en boeit me verder ook niet, wel jammer dat er niet is gekozen voor een adaptieve cruise control. Die had ik in een Passat wel en als je dat eenmaal hebt gehad wil je nooit meer iets anders.
Dan het rijden, de eerste keer de motor (keyless) starten is een vreemde gewaarwording want je hoort dus niets. Ook het electrisch rijden is op de rolgeluiden van de banden na erg stil. Vreemd genoeg zitten er H (winter) banden op, eens kijken of dat bij de wissel naar zomerbanden wordt rechtgezet. Je merkt van het inschakelen van de benzinemotor, meestal bij wat sneller optrekken en als je boven de 100 km/u komt, weinig, dat gaat zeer soepel. De benzinemotor is stil genoeg maar laat zich toch wel wat horen, ik had eigenlijk nog iets stillers verwacht. Normaal rij ik altijd in de ECO stand en dan rij je rustig op weg, gas geven geeft niet gelijk reactie, daar moet je aan wennen. Als je de auto echter in de Sport+ zeg gaat ie als de brandweer. Af en toe vol optrekken bij een stoplicht is wel een leuke ervaring, geen enkele wielspin en je bent bijna angstwekkend snel weg. Vandaag een rit naar Duitsland gemaakt en dan valt op hoe snel de auto bijna ongemerkt erg hard gaat. Op de Sport+ stand is comfort dan trouwens ver te zoeken (de staat van de Duitse snelwegen helpt dan ook niet echt). Ik heb ivm de banden, en de drukte op de weg niet geprobeerd hoe hard ie echt kan maar ik geloof de opgave van de fabriek blind. Remmen doet ie ook als de beste.
Dan het elektrisch rijden, gaat tot de 100 km/u prima en stil. Het bereik dat de auto aangeeft bij de start (meestal 21/22 km) haal je over het algemeen niet, max dat ik heb gered is krap 20 km dus de claim van 31 km electrisch is een broodje belazer. Het normverbruik van 1:47,6 ga je denk ik alleen halen als je op 15 km van je werk zit, dan kun je het bij gelijk weer opladen wellicht wel eens halen. Ik heb nog maar 2 keer getankt en kwam op een gemiddelde van 1:18 – 1:19 met een woon-werk afstand van 30 of 44 km en wat langere ritten. Dat is op zich niet slecht maar ben benieuwd hoe dat zit met een vergelijkbare auto met alleen de benzinemotor.
Opladen gaat makkelijk, staat een paal bij de werklocatie(s) en eentje thuis vlak voor de deur waarbij ik probeer geen laadpaalklever te zijn. Wel bij de eerste keer wegrijden problemen gehad met wegrijden want de stekker ontkoppelde niet in de auto. Paar keer dicht en open klikken en het is gefixt.
Het multimedia systeem werkt goed, denk dat ik de meeste opties wel heb gezien. Geluid is prima en heb geloof ik de standaard geluidsinstallatie, dat is voor mij ook prima. Wel jammer dat er geen Apple Carplay op zit waardoor je op de routeplanner van de auto moet vertrouwen en die is uiteraard gedateerd en minder betrouwbaar dan Google Maps/Waze. Een mens moet toch wat te klagen hebben.
De ruimte in de auto houdt achterin niet over, met 1 kinderstoeltje zit de rest krap en de tunnel zit ook in de weg. Voorin zit je prima met voldoende verstelmogelijkheden. Jammer dat je je elleboog niet lekker op de deursteun kwijt kunt en de middensteun niet verstelbaar is. Handig is het knopje om de auto iets omhoog te zetten waardoor anderen zoals mijn vader van 87 nog een beetje fatsoenlijk in en uit kunnen stappen anders ligt de auto wel erg laag op de weg. De kofferbak is krap, komt natuurlijk door de accu’s en wat ik ook bij anderen heb gelezen; over een drempel rijden betekent dat het dekzeil omhoog schiet, beetje irritant.
Nog een opmerking over de parkeersensors, goed opletten, geluidsignaal zet nogal laat in, moet je aan wennen. Daar ben ik dus op de harde manier achtergekomen (boem is ho) bij een nogal schuinstaande boom, ruimte bij de bumper was nog prima, bij de knik van de kofferbak niet, gelijk een deuk gereden. De achteruitrijcamera is trouwens wel handig maar goed in de spiegels en achterom kijken blijft broodnodig.
Toch nog een heel verhaal geworden voor 3 weken in gebruik, zal me na een halfjaar melden met een update.
Update na een half jaar
- 120.000 km
Ik heb de auto nu ongeveer een half jaar in gebruik en heb in die periode zo’n 19.000 kilometer afgelegd. Meeste is woon werk verkeer tussen 30 – 50 kms maar ook wel langere ritten naar bijvoorbeeld de Eemshaven, Lille, de Polders, Midden-Duitsland en zeer recent naar Luxemburg, tijd dus voor een update.
In deze periode twee keer een storing gehad ‘Zonder schakelen. Werkplaats opzoeken’. Dat is natuurlijk wat lastig want de auto was niet aan de praat te krijgen. De eerste keer was het euvel de volgende ochtend weer weg en de 2e keer startte hij na een half uurtje toch weer en werd de dichtst bijzijnde dealer in Den Bosch opgezocht die gelijk een analyse deed waarna de dealer in Leiden er nog een keer in detail naar keek. Werd uiteindelijk niets gevonden, zal een sensorstoring zijn geweest denk ik. Ben benieuwd naar de ervaring van anderen hierin.
Dan nog een nummerplaatverlichting die los blijft zitten, komt bij de volgende beurt wel. Misschien zorgwekkender is de benzinelucht die je af en toe na het tanken en de daarop volgende dag nog ruikt. Schijnt vaker voor te komen en op zich niet gevaarlijk, ook iets voor de volgende beurt. Als laatste herkent het MMS niet altijd de aangesloten telefoon, is na een tijdje gewoon weer in orde, vreemd (en in de tussentijd dan maar via BlueTooth aansluiten). Tot zover dus de gebreken/ongemakken.
Dan het verbruik, dat schommelt tussen 1:12,5 en 1:22 (veel stukken electrisch en kalm rijden). Gemiddeld over deze periode bijna 1:17, ik hoor slechtere resultaten. Geen olieverbruik, dat was ik met een Audi voorheen wel anders gewend (bij zelfde kilometrage).
Het comfort is hoog, meestal rij ik in de ECO stand, dan schakelt de auto nogal snel op en langzaam terug bij een tussensprintje. Voor de weinige snelle ritten heb ik de individuele stand zo ingesteld dat de vering comfortabel blijft, anders word je teveel door elkaar geschud. Op de achterbank is het goed toeven behalve op de middelste plek waar de gordelbevestiging je constant in je rug prikt, jammer. Voorin zit je prima, ook op langere ritten. Geheugen op de spiegel en de stoelen (vooral die van de bestuurder) was welkom geweest, zeker omdat mijn vrouw een stuk kleiner is (fijn met instappen de volgende ochtend….). Punt van kritiek blijft de veelvuldig losschietende kofferruimte afdekking, zeker bij korte hobbels.
Handig is overigens iets wat ik pas recent ontdekte en dat is de parkeerdetectie die achterin is gemonteerd, als je in de binnenspiegel kijkt zie je daar ook de groen-oranje-rood lampjes branden, de achteruitrijcamera heb je dan eigenlijk niet meer nodig.
Kort en goed, auto bevalt prima, kijk uit naar nog vele kilometers.
Tijd voor de volgende beurt
- 134.000 km
Ongemerkt heb ik aardig wat kilometers gemaakt in de laatste maanden, onder andere door er mee op vakantie te gaan waar gepland was dat met een andere auto te doen. Enige discussie of we dan met de Fiat Ulysse zouden gaan die wel lekker ruim is maar niet erg vlot of met deze die heel vlot is, lekker rijdt maar nogal krap is. Vooral de achterbank is voor 3 kinderen van 6, 13 en 16 te klein als er nog eentje in een stoeltje (dan is het onmogelijk) of een verhoger zit. Dan blijkt ook dat de plaatsing van de middelste gordel achterin niet erg praktisch is (wel mooi weggewerkt overigens). Uiteindelijk toch maar zo gedaan, altijd een beetje gedoe met instappen maar daarna ging het prima.
De bagageruime houdt met 5 mensen niet over, 5 ruime sporttassen, een koffertje en nog wat klein spul ging net, afdekzeil ging dan niet lekker meer dicht. Daarom maar het net omhoog getrokken want je wilt geen spullen door de auto hebben vliegen bij hard remmen of een klapper. Dan wreekt zich natuurlijk het feit dat er door de typegoedkeuring geen trekhaak op mag, c’est la vie.
Het reed allemaal ook met die belasting nog steeds prima door en zonder vermoeiend te zijn. Op de terugweg de 1.000 kms met tussenstops in een uur of 10 gedaan en fris thuis aangekomen. Een prima reisauto dus. In Frankrijk elektrisch opladen is trouwens een ramp, andere aansluitingen (gewone stekker) en weinig plekken om dat te doen. Verbruik viel dan nog redelijk mee, rond de 1:13. Totaal verbruik ligt nu iets onder de 1:17 maar daar zitten een aantal ritten in Duitsland bij.
Op de ritten naar Duitsland valt op dat de auto het lekkerste rijdt met snelheden tussen 130 en 170 km/uur. Dat rijden de meeste mensen daar ook (eerder rond de 130 denk ik) en dan is het een zeer ontspannen auto. Bij de laatste rit met een collega even de top proberen te halen maar op een gegeven moment kregen we de melding dat de motorkap open was. Even schrikken maar loos alarm en bovendien is het op topsnelheid helemaal niet zo lekker rijden en ook nergens goed voor.
Nog even een opmerking over de (automatische) verlichting; die is werkelijk uitzonderlijk goed, geeft prima zicht op de weg en wat daarnaast ligt en de optie van automatisch grootlicht werkt feilloos. Als je op een donkere weg achter iemand rijdt lijkt het wel of de verlichting om de auto voor je heenbuigt. Dat is natuurlijk niet zo maar je schijnt in elk geval niet vol op de achterkant, het lijkt wel of het licht dan automatisch lager op de weg wordt gericht. Ook voor de voorligger wel zo prettig.
Vandaag een beurt gehad en banden gewisseld voor de winter. Waren geen bijzonderheden en de kosten weet ik ook niet (zijn ook voor de leasemaatschappij), op naar de volgende tig duizend kilometers.
Bijna inleveren
- 147.000 km
Door verandering van werkgever moet ik de C350 binnenkort inleveren. De lijst met geinteresseerden is lang, voornamelijk ivm de lage bijtelling icm het grote vermogen en luxe rijden.
Op de valreep begaf de compressor van de luchtvering het nog even, toch EUR 1.100,00 ex BTW aan kosten (onderdeel) voor de leasemaatschappij. Schijnt vaker voor te komen dus bij aanschaf wel op letten. Ik geloof dat je voor hydro-pneumatische Citroens ook zoiets kwijt bent bij vervangen van de veerbollen maar die gaan langer mee. Het is maar om aan te geven dat die mooie systemen ook wel wat kosten bij reparatie/onderhoud.
Verder de afgelopen periode als een zonnetje gereden, geen storingen gehad en verbruik is gemiddeld richting de 1:16,5 gegaan (gecombineerd). Op zich een nette waarde maar menig gewone benzine auto doet dat toch beter. Electrisch rijden blijft een genot maar zeker in de winter haal je nooit meer dan 20 km op een volle batterijlading.
Ik ga de auto denk ik wel een beetje missen, het rijdt gewoon erg goed en de bijtelling was erg prettig. Voor prive aanschaf zou ik een niet-hybride versie nemen, kun je ook een trekhaak op kwijt en heeft meer laadruimte. Bovendien is goedkoop laden straks ook einde verhaal heb ik begrepen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse 350e 279 PK SEDAN + TREKHAAK | 19 INCH | LUCHTVERING | LED | STOELVERWARMING
- 2016
- 171.961 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate AMG 63 S |keramische remmen|Designo leder|multibeam led|Burmester|stoelventilatie|360 camera|sportuitlaat|gesmede wielen|
- 2016
- 87.109 km

Mercedes-Benz C-klasse 220 CDI Exclusive | Panoramadak | Stoelverwarming | Full LED | Navigatie | Climate control | Half leder | 19'' lichtmetalen velgen | Cruise control | Bluetooth
- 2014
- 174.703 km