Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015) #16

autoreview

Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015)

Signalement

UitvoeringC 350 e Estate Lease Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een goede auto.

  • 11.000 km

Van deze mercedes staan er al behoorlijk wat reviews op Autoweek. Toch leek het me weer leuk een review te schrijven en mijn ervaringen te delen.

De C350e was in een paar weken tijd voor levering in 2015 uitverkocht dankzij de bizarre regels rondom de bijtelling. Die maakten de auto fiscaal enorm interessant en Mercedes hoefde weinig moeite te doen alle voor Nederland beschikbare auto's in no-time te verkopen.

Ook ik heb uit puur economische motieven gekozen voor dit fiscale wonder. Immers, de auto is voor mij per maand netto (!) zo'n 350 euro goedkoper dan de vorige. (De 2011 Saab 9-5, in de rechter kolom vind je de link naar mijn review daarvan) Daar valt toch niet tegenop te kiezen qua andere modellen en een nieuwe Saab was toch ook geen optie meer.

In de categorie bijtellingswonderen vond ik dit de aantrekkelijkste keuze. Een Tesla heb ik ook overwogen, maar de afschrijving die leasemaatschappijen hanteren maakt dit toch geen economisch aantrekkelijke keuze. Aldus: de stekker-benz! Dan maar naar de kernvraag van een review: Hoe is dat eigenlijk, zo'n muesli-mercedes?

* Carrosserie
De auto is maar liefst 30 centimeter korter dan mijn vorige auto. Desalniettemin is het ruimteaanbod prima. Zowel voorin als achterin is er voldoende hoofd- been en armruimte. Het geeft geen moment het gevoel in een kleine wagen te zitten. Wel is het het aanbod beenruimte achterin een stuk minder dan in de Saab 9-5, maar het is achterin ook enkele uren prima uit te houden.

Je zou verwachten dat een stationwagen een slok bagage lust, maar doordat daar de accu's voor de elektrische aandrijving liggen is dat een beperkte ruimte. Met vakantie of als er meer ruimte gewenst is, is het wel gemakkelijk om de hoogte in te gaan of om de bank om te klappen. Daarmee is het prima bruikbaar. Keurige knopjes zowel in de passagiersruimte als in de kofferbak klappen de stoelen gemakkelijk in delen om.

Het dashboard en de afwerking van alle onderdelen, zoals de knoppen, de lederen afwerking van de bovenkant van het dashboard en de uitstroomopening van de luchtverversing zijn van een bijzonder kwaliteit. Esthetisch fraai en met een solide gevoel. Klasse.

De auto is verder voorzien van een kleurendisplay in het midden van de klokkenwinkel om allerlei extra gegevens uit te vragen, zoals actuele snelheid, tellers, instellingen, acueel en gemiddeld verbruik, accuspanning, bandenspanning, brandstofvoorraad etc.

Ook kan in dit scherm worden weergegeven wat de resterende batterijspanning is en een grafische weergave van de adaptieve cruisecontrol, waarin de afstand tot de voorganger inzichtelijk wordt. Grappig detail is dat de weergegeven auto's altijd mercedes C-klasses zijn. Ook als er een antieke Renault 4 voor je rijd: in beeld is het een Mercedes.

* Rijcomfort
De C 350e wordt standaard geleverd met luchtvering. In deze klasse uitzonderlijk; maar waarschijnlijk gedaan om ook ondanks het zware accupakket een goede rij-ervaring te bieden. Dat is dan uitstekend gelukt!

Met dit onderstel kun je geweldig hard door de lange bochten op verkeerspleinen zoeven. Het blijft dan gewoon stevig, veilig en comfortabel. Toch is het rechtdoor een oase van rust en comfort. Het onderstel biedt ook de keuze om het op "sportief" te zetten. De auto gaat dan lager op de weg liggen en ook worden besturing, remmen en gasrespons op sportief gezet. Met de hoeveelheid vermogen in de auto wordt het dan een gevaarlijk snelle en vingervlugge wagen. De eerste ervaringen ermee zijn op het angstige af. Ik hou het voorlopig even op de comfort stand. Dat is overigens wel nadelig als er harde wind is. In die comfort stand is de auto dan best zijwindgevoelig. Ik heb daarom een individuele instelling gemaakt die de meeste zaken op comfort zet, maar wel met verlaagd onderstel. Fluitje van een cent om in te stellen, mooi gedaan.

Ik heb nog niet zo hard door zo'n bocht gedurfd dat de auto gaat schuiven, dus het onveilige gebied ligt echt ver weg. Nog geen ingrepen van de elektronica gehad.

Net als mijn vorige auto is er lane departure warning. Hier waarschuwt een trilling in het stuur je dat je uit de baan dreigt te rijden. Het voelt net als je game controller. Mocht je dan nog steeds niet reageren, dan remt de auto zichzelf weer in het spoor.

Ik heb ook het driver support pack. Die helpt met sturen om je in de baan te houden. Juist daarom is het vreemd dat je dan soms toch uit de baan dreigt te rijden. Immers, de auto stuurt dan niet zoals het moet, maar weet dus wel dat je de baan uit dreigt te rijden.

* Klimaat/comfort
De klimaatregeling is nogal teleurstellend. Het werkt allemaal prima hoor, maar misschien kunnen ze nog een paar werkloze Saab-technici inhuren die kunnen vertellen hoe je snel een voorruit ontwasemt. Dit is gewoon te langzaam, terwijl de luchtverversing dan wel veel misbaar maakt. Overigens heb ik het zelden nodig, want de standverwarming zorgt ervoor dat als je 's-ochtends thuis vertrekt, de auto al is opgewarmd en de ontwaseming dan niet nodig is.

De stoelverwarming maakt het comfort af. Die stoelen zijn overigens prima af te stellen en met het verstelbare stuur is een goede rijpositie te maken. Wel is het stoelvlak nogal breed, waardoor je weinig zijdelingse steun ervaart in bochten.

* Motor en transmissie
De combinatie van elektrische en benzine-aandrijving is fantastisch. Zuiver elektrisch rijden is zijdezacht zoeven en is een toppunt van comfort. De hybride stand maakt dat de elektronica zelf uitmaakt wanneer welke aandrijving wordt gebruikt en dat werkt perfect. De benzinemotor gaat aan en uit als de software dat wenst, waarbij het starten en stoppen vrijwel onmerkbaar gebeurt. Je moet vaak aan de toerenteller aflezen of de benzinemotor meedoet.

Het vermogen van de motor is fenomenaal. Deze auto trekt met gemak de stenen uit de stoep en trekt daarna door tot zeer illegale snelheden waarbij bij ca. 250 de elektronische bijl valt.

* Overig
De C 350e is alleen in een aangeklede lease-edition geleverd. Ik heb er nog burmester audio, driver support pack, head-up display en nog zo wat dingen bijbesteld.

Allemaal leuke spulletjes en het werkt allemaal voortreffelijk. De hud heb ik besteld omdat ik daar gewend aan was geraakt in mijn vorige auto. Ik kijk eigenlijk alleen nog maar op dat ding voor de snelheid, cruise control instelling en navigatie-aanwijzingen. Ik raad het iedereen aan.

* Algemeen
Een heerlijk rijdende auto, maar met mijn zware rechtervoet is het gemiddeld gebruik nu ca. 7,0 l/100km. Let op, dat is dus buiten het laden, wat ik in verband met het nog hogere comfort van rijden graag en veel doe. Niet helemaal top naar mijn idee voor een auto die als milieuridder zou moeten gelden.

* Minpuntjes
- de afdekhoes van de kofferbak komt soms los als je over een drempel rijdt. Dan schiet de hoes omhoog (!) wat het zicht naar achteren ernstig beperkt.
- navi/sound systeem heeft wat vreemde menu-instellingen en de gebruiksvriendelijkheid laat wat te wensen over
- sound system herkent USB apparaten niet altijd erg goed.
- de deuren vallen niet zo goed in het slot. Je moet ze echt dichtgooien, dan gaat het prima. Te zacht duwtje gegeven? Opnieuw doen!
- de navigatie software vraagt af en toe naar de SD kaart die er gewoon in zit. Even eruit en er weer in verhelpt het. Wel raar.
- de indicatie hoeveel kilometer je nog kunt rijden met de resterende benzine wordt vanaf nog 100km te rijden omgezet in "nu tanken". Dat lijkt met met nog 100 kilometer te gaan een beetje te driest. Dat kan toch best nog weergegeven worden hoe ver je nog kunt? Irritant.

Na een tijdje rijden....

  • 37.500 km

Na een tijdje rijden begin je een auto pas goed te kennen en te waarderen.

Wat waardeer ik aan de auto:
- het rijgedrag
- de heerlijke stoelen
- prachtige afwerking van interieur
- leefruimte voorin
- gebruik van de ruihulpsystemen als adaptieve cruise control

Dat laatste wil ik iets meer over kwijt: het is een mooi systeem en ik dacht eigenlijk dat alle adaptieve cruise control systemen ongeveer hetzelfde werken. Dat is dus niet het geval. Het mercedes-systeem kijkt veel verder vooruit dan bij andere merken om heel subtiel de snelheid te verlagen. Zo voorkomt het systeem dat je hard moet remmen om de snelheid aan voorgangers aan te moeten passen. Zeer comfortabel. Enige jammere is dat als je bij file-verkeer volledig tot stilstand komt, de cruisecontrol al na een paar seconden deactiveert. Je kunt met een tikje op het gas of aan het pookje achter het stuur eenvoudig weer reactiveren, maar waarom dat zo snel weer menselijk ingrijpen nodig heeft begrijp ik niet goed. Gevaarlijk: als je in een andere auto stapt met cruise control vergeet je gewoon te remmen. Oeps.

Wat bevalt er ondertussen minder:
- het verder uitstekend klinkende Buermester audiosysteem is bij lagere volumes niet erg goed. Het geeft dan ineens geen lage tonen meer. Ook zijn de instellingen om het lekker te laten klinken vrij bizar. Je moet eigenlijk alle equalizer knoppen meer open draaien omdat anders moderne muziek veel te vlak klinkt. Misschien toch meer een setje dat je oude Bach CD's prachtig weergeeft.

- Het afdekzeil van de bagageruimte is nog steeds knudde. Het werkt heel mooi en soepel en de balk is stevig, maar bij de eerste de beste drempel schiet je scherm weer omhoog en zie je nog maar een kwart door de achterruit. Ook ná modificatie. Ontwerp dus afgekeurd.

- wegrijden: als je snel weg wilt dan staat de auto steeds in parkeerrem. Je geeft dan uit routine meer gas, maar dat helpt niet. Nog eens op de driveselector drukken of handmatig de parkeerrem erafhalen met de (elektronische) knop verhelpt het, maar het slaat nergens op. Als je namelijk langer wacht tussen drive selecteren en gasgeven, dan gaat de parkeerrem er wèl automatisch af.

- navigatie is matig
- start langzaam op
- altijd weer gaat de stem aan, zelfs als je even getankt hebt en je weer wegrijd. Onthou het eens zeg.

- het vergrendelen van auto-zijde van de laadkabel gaat veel te snel en dan sta je weer aan de vergrendelde kabel te sjorren.

- bij het starten krijg je steevast die domme meldingen voor de gordels in beeld, wat je dan zelf weg moet klikken. Als er niemand achterin zit, waarom is het dan relevant dat ik weet dat de gordels niet zijn ingeklikt?

- Melding brandstof bijna leeg is een ramp, het is gewoon knudde. Het weergegeven nog te rijden aantal kilometers is permanent onjuist. Volgens Mercedes kan je namelijk prima op 1,25 liter nog even van Amsterdam-Noord naar Utrecht. Dat kan dus niet. De melding van een bijna lege tank komt veel te laat en dan ook nog met een veel te optimistische schatting. Melding van brandstof? Dan meteen tanken is het devies. Oh, en als je even gestopt bent, dan is er ineens helemaal geen restant aantal kilometers meer weer te geven. Raar.

- De lane departure heb ik maar uitgezet, die is niet erg prettig, zeker niet als dit systeem je op een 60 kilometerweg persé binnen de lijntjes wil houden.

En toen was de auto een meter korter

  • 75.000 km

Tsja, dan kun je ineens aan je review toevoegen dat de veiligheidsvoorzieningen geweldig zijn.

In alle vroegte op de A20 de auto met toch nog een behoorlijke vaart (ik denk zo'n 70 km per uur) in de plotseling opdoemende stilstaande file geboord. De auto remde al voordat ik het kon doen, maar het was niet meer genoeg om tot stilstand te komen. Vlak voor de impact gaan de ramen open om te zorgen dat de druk van alle airbags wegkan, de veiligheidsgordels worden aangetrokken en de motorkap wordt omhoog getikt. Ik ben uitgestapt en had niets, net als de man in de BMW die ik had aangereden. Indrukwekkend, alleen wel het einde voor deze Benz, want total loss.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.