Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015) #10
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 350 e Estate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 11.430 km |
Probleem auto
- 11.430 km
Sinds augustus ben ik in het bezit van een C350e estate lease edition. Een fraaie auto om te zien en zeer goed afgewerkt. duidelijk ruimer dan de vorige c-klasse en op de kofferbak na nu ruim genoeg. Gezien de bijtelling van slechts 7% en de gunstige leasetarieven financieel een aantrekkelijk aanbod die ik dan ook vanaf een plaatje heb besteld.
Echter... de praktijk viel zwaar tegen. Na de eerste drie weken heb ik de auto teruggebracht omdat er door al het geschok van de automaat niet mee te rijden viel. Gelukkig kon de dealer er een update van de software inbrengen waardoor het al een stuk beter ging. In de hoop dat Mercedes er nog een update voor uit zal brengen ben ik weer gaan rijden. Momenteel staat er ca. 12.000 km op de teller waarvan zo'n 3500 elektrisch.
Het schokken van de automaat is nog steeds erg irritant en maakt het rijden niet bepaald tot een feest. De motor slaat veelvuldig af en aan hetgeen met de nodige schokken gepaard gaat. De dealer doet erg zijn best om dit te verhelpen echter zonder resultaat. Mercedes zelf geeft ondanks enkele verzoeken niet thuis.
Ook het remmen met de tegenstroomrem is lastig en soms zelfs gevaarlijk. Zeker als je in druk verkeer op de autobaan rijdt. De tegenstroomrem komt soms hard in en dan rem je harder dan eigenlijk bedoeld. Je kunt dit systeem helaas niet uitschakelen. De winst van dit systeem is verwaarloosbaar klein (2 km extra op 350 km rijden).
De actieradius op de accu bedraag in het beste geval 18 - 19 km. Lang niet de beloofde 31 km dus. Het pure benzineverbruik (dus minus de elektrisch gereden km's) bedraag 1 op 10 tot max. 1 op 12. Dit laatste alleen bij rustig rijden op langere afstanden. Dit verbruik is beduidend slechter dan door Mercedes wordt voorgespiegeld.
De befaamde rechtuit stabiliteit van Mercedes is helaas ook ver te zoeken. Het onderstel is in principe erg goed maar door plaatsing van de ca. 200 kg zware accu achter de achteras (slechtere plaats is er niet) wordt de auto erg zoekerig.
Dit model is duidelijk niet van meet af aan als hybride ontwikkeld.
Het vermogen van de benzinemotor is zeker niet slecht maar het is geen auto met 280 pk en een koppel van 600 Nm. De elektromotor is met 80 pk net sterk genoeg om weg te komen maar meer ook niet. Je rijdt op de benzinemotor zelden in combinatie met de elektromotor (omdat de akku dan al lang leeg is) en slechts als je lang genoeg wacht en het gaspedaal tot op de bodem intrapt krijg je het vermogen van beide motoren op de wielen. Niet te vergelijken met mijn vorige auto, een E 320 CDI, waarbij het koppel direct en heel vloeiend altijd tot je beschikking staat.
Het verdere comfort is door de luchtvering prima. Inmiddels mijn 4e mercedes met luchtvering en ook nu weer beter dan de vorige.
Al met al ben ik tot nu toe erg teleurgesteld in deze auto en denk ik niet dat ik de volledige leasetermijn ga volmaken. Ik hoop dat mercedes hier nog iets aan kan verbeteren en het vertrouwen kan herstellen. Dit is mijn 8e Mercedes in ca. 30 jaar maar veruit de slechtste.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Coupé 43 4MATIC Pano Burmester Ambiente Distronic
- 2017
- 106.866 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 SPORT EDITION | NL-AUTO | AMG-LINE | PANORAMADAK | LEDREN SPORTSTOELEN | FULL-LED | CAMERA | STOELVERWARMING | BLIS | AMBIANCE INTERIEUR
- 2018
- 167.319 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Prestige | Navigatie | PDC | Cruisecontrol
- 2014
- 136.421 km