Mercedes-Benz C 320 CDI Estate Avantgarde (2008) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 320 CDI Estate Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 109.700 km |
KM-stand laatst | 177.500 km |
m'n eerste dieseltje
- 109.000 km
Ik heb nog nooit een dieselauto gehad. Maar die zijn de laatste jaren zo ontwikkeld, dat ze niet meer onderdoen voor een bezine auto. Gezien de KMs die ik maak (>30K/jaar), is toch wel logisch om te dieselen. De S4 die ik bij MHS had gekocht kon ik bij hem weer inruilen op deze C320cdi Estate Avantgarde AMG. Tsja, dat is geen straf. Alles erop en eraan, 230PK, 500NM trekkracht, 7 traps automaat, en ziet er stoer uit. Ik vind nieuwe auto kopen gewoonweg zonde van het geld, en dit is met een ton op de tellers nagenoeg nog nieuw.
Eerste kilometers naar huis zijn altijd even wennen. Klinkt als een tractor bij lage snelheid, je hoort niets bij wat hogere snelheid (>100km/h). Maar gaat als de brandweer. Je rijdt zo 160. Zit positie is erg goed (ik zat niet meer lekker in de S4, last in m'n onderrug), alles is weer ouderwets goede Mercedes kwaliteit (ken ik nog van m'n W124 E420).
Wel weer eens fijn om a) minder geld kwijt te zijn aan de pomp en b) daar ook meer KMs op te rijden...
Update: 2.000 km gereden
Gemiddeld 7.9l/100km, bij gemiddelde snelheid van 78km/h
Prima auto. Goed comfort, stil, nagenoeg geen motorgeluid boven de 80, fijne sportstoelen en goed geluid uit de stereo. De 18" wielen met 30/35 banden maat is aanzienlijk comfortabeler dan je zou vermoeden.
Wel iets windgeruis boven 130.
Interieur vind ik mooi, oogt wel wat industrieel met zwart, alu look en chroom randjes. Het alu-look om de klokken vind ik persoonlijk wat minder.
Verder een klein piepje achterin, wat te maken had met het afdekzeil.
De automaat schakelt zijdezacht op, maar terugschakelen, zeker naar 1 kan soms wat bonkerig zijn als nog niet warm is.
15.000 km
- 125.500 km
Ik heb de 320cdi nu alweer 5 maanden en 15.000km. Om het boekje netjes te volgen (beurt bij 125.000) en omdat de Conti's (gelukkig) aan vervanging toe waren, eerder een beurt gegeven dan nodig was.
De beurt zelf was €660, voor olie, filter, arbeid etc. Valt me mee als je dat eens in de 25k kilometers hebt.
Wat wel tegen viel was de kosten voor 4 nieuwe banden. Gezien de AMG velden moeten daar flinke banden onder: 225/40/R18 voor en 255/35/R18 achter. Ik ben gek op Michelin banden, maar deze maat leveren ze alleen in de Pilot Sport uitvoering. Daarnaast waren 2 velgen krom en moesten gericht worden. Al met al €1.700...
Hopelijk gaan de banden dan wel min. 40.000 km mee.
Je merkt overigens wel direct verschil met de Conti's: zo veel fijner en meer grip.
De auto zelf is geweldig. Loopt als een zonnetje, kreeg zelfs complimenten van de garagehouder dat ie zo mooi droog en strak was. Geen rammeltje of kraakje en alles werkt gewoon.
Gemiddeld rijdt ie overigens 7.9liter/100km oftewel 1 op 12,6. Vind ik voor mijn rijstijl en een 3 liter blok zeer acceptabel.
Winterbanden
- 129.200 km
Voor het eerst bewust voor winterbanden gekozen. De auto kwam met een set velgen en banden, alleen dat was beetje dubieuze kwaliteit. Ik heb er Vredestein Wintrac onder gezet. Zie foto voor de goed passende SL AMG aftermarket velgen die er nu dus onder zitten.
Ben zeker niet ontevreden over de rijeigenschappen van de Wintracs. Is niet zo super als de Michelin Pilot Sports die er standaard onder zitten, maar zeer acceptabel.
Ik heb ooit een W124 E420 gehad, waar Continental winterbanden onder zaten, maar dat was drama, totaal geen grip. Zelfde gold ook voor de Conti's die onder deze C320 zaten. Ik ben kennelijk niet zo'n fan van Conti's...
De Wintracs kostte wel weer €900, gemonteerd en wel.
Verder is de auto nog steeds prima, geen auto technische issues. Een tijdje heeft Bluetooth raar gedaan, waarbij de beller zichzelf hoorde echoen, maar dat is opeens ook weer voorbij (wrs door software update op iPhone).
jaar dieselen
- 144.000 km
Ik heb de auto nu een jaar. Ik heb er iets van 35.000km mee gereden, gemiddeld 8,1 liter/100 km (1 op 12 en een beetje).
Over 7.000 pas weer een beurt, maar in de tussentijd zijn de volgende dingen gebeurd:
- winterbanden zijn weer vervangen door zomerbanden
- er zit een Kleemann KD-box in
De Kleemann box is net zoiets als de Brabus D6 kit: een extern kjastje dat de common rail druk sensor beetje bedonderd, waardoor er meer PKs en NMs beschikbaar zijn: nu rond de 270PK en 600NM uit de 3 liter diesel.
Het is niet extreem schokkend verschil, totdat je het kastje er weer tussenuit haalt: dan is alles zoveel trager. Door dit kastje is de motor veel soepeler. Ik ben er blij mee.
Uit mijn excelletje blijkt ook dat de auto nu 1 op 12,8 loopt ipv 1 op 11,9 - prettige bijkomstigheid
Verder is de auto probleemloos en een super fijn voertuig.
Bij 148.500 weer beurt en APK gegeven: totaal €650, inclusief alle filters (olie, lucht, airco), 15 liter motorolie en ruitewisserbladen.
Grote beurt en bakspoelen
- 177.500 km
Na weer 25.000 km tijd voor een beurt. B3 stond in het display. Blijkt dat de lifetime olie in de bak helemaal niet zo lifetime is - en dat voelde ook wel zo, want zeker bij koude bak schakelde die nogal schokkend de laatste tijd.
De bakolie wordt ververst dmv soort dialise. Dat is ook een duur grapje; € 550. Verder geen echte bijzonderheden, maar al met al toch weet €1.200 bij elkaar: remblokken, olie, mistlamp vervangen en arbeid. Valt toch elke keer gewoonweg tegen.
Verder rijdt het ding nog altijd perfect - je merkt weinig van 6,5 jaar en bijna 180K op de teller: geen rammeltjes of kraakjes
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.