Mercedes-Benz C 250 Estate (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 250 Estate |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 95.600 km |
KM-stand laatst | 238.000 km |
C250 (benzine)
- 95.000 km
95.000 KM 30 OKTOBER 2020
Na tijdje wikken en wegen toch besloten een andere auto te kopen. Van een Prius naar een Mercedes. Alhoewel heel blij met mijn keuze nog geen afscheid kunnen nemen van de Prius. Stiekem van gaan houden in de afgelopen 280.000 kilometer....
Maar ja, nu dus deze zwarte Mercedes C250 estate met sportonderstel, Burmester, zwart leer, 19 inch velgen en AMG-styling. Net een week in bezit en pas 800 km mee gereden dus kan nog weinig zeggen. Ondanks 211 pk minder snel dan ik had verwacht, maar behoorlijk comfortabel en voelt super degelijk aan. De automaat is soms wat onrustig, zeker bij lage snelheden, maar op snelweg rijdt hij heerlijk! Burmester is elke cent waard. Vond het JBL van de Prius al goed maar dit is summum. Laatste opvallende is het verbruik. Afgelopen week 1 op 12 terwijl ik echt rustig heb gereden...... zal wel mijn Prius verleden zijn ??
Later meer!
3 MAANDEN ZITTEN EROP
104.500 KM 1 FEBRUARI 2021
Na 3 maanden en inmiddels 9.000 km heb ik inmiddels een goed beeld van de auto. Nog altijd blij met mijn aanschaf.
Comfort
De auto rijdt heerlijk. Ondanks het sportonderstel ontzettend comfortabel. De sport stoelen zitten prima, sluiten mooi aan en de verlengde zitting is erg prettig. De stoel verwarming, het Burmester audio systeem, de mooie bekleding (artico leather), prima zithouding, het afgevlakte AMG stuur. Met alles blij. Wat zou ik volgende keer extra willen: een open dak, stoelen met een memory functie (voor als mijn vrouw erin rijdt) en een mooier en uitgebreider systeem/dig scherm. Daarnaast is de auto niet zo stil als ik had verwacht. De motor, 2.0 turbo benzine met 211 pk en 350 nm, loopt niet heel mooi stationair en bij lage snelheden. Op snelweg, duidelijk zijn habitat, is de motor heel stil. Windgeruis is er wel en eigenlijk Mercedes onwaardig veel.
Rijden
De automaat vind ik enigszins onrustig. Overigens beperkt zich dat tot het schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3. Die verhouding lijkt niet altijd te kloppen. Hij blijft relatief lang in 1 om dan heel kort naar 2 te gaan alvorens vrijwel direct de 3e versnelling op te zoeken tenzij je het gaspedaal echt flink indrukt. Overige versnellingen prima. Ook hier geldt, gemaakt voor de snelweg en b wegen, niet voor de stad. Ik vind de auto best strak liggen, wellicht door het sportonderstel en 19 inch rubber. Lange bochten gaat als op rails. Te snel van richting veranderen zorgt toch voor wat gerol in de auto. Auto nodigt niet uit tot hard rijden. Je moet het gaspedaal ook echt intrappen wil je de potentie eruit halen. Door het enorme koppel van 350 nm en de automaat rijdt hij als een diesel. Ik kom zelden boven 3.000 toeren. Sterker nog, rij eigenlijk altijd tussen 1.000-2.500 toeren. Ook op snelweg, bij 130 km op de teller (=127 op GPS) draait motor 2350 toeren. Bij 100 is dat 1.800 toeren. Het zicht in de auto is voldoende. Met parkeren ook nog hulp van camera en sensoren
Motor en verbruik
De motor is prima op het wat rauwe geluid na. Hij klinkt als een werkpaard ipv een volbloed Arabier. Op constante snelheid wel prima en stil. Verbruik na 9.000 is 1 op 11,95 (gemeten via app, volgens BC 1 op 12,7 maar dat is dus iets te rooskleurig). Op snelweg met snelheden tussen 100-120 is 1 op 14-15 prima haalbaar, maar eenmaal in de stad is 1 op 9-10 de norm. Ik vermoed het gewicht van 1455 kg in combinatie met breed rubber en de automaat, maar dat is echt wat tegenvalt. Met 3.000 km per maand flinke benzine kosten :-(
Diversen
Zijn paar dingen die ik overweeg te doen. Mogelijke chiptuning bij Chipperformance in Maasland. PK toename is beperkt (19 pk naar 230) maar 70 nm koppel naar 420 nm voel je echt wel.... Daarnaast twijfel ik over verfraaiing. Ik heb een zwak voor de brons/goud kleurige rem klauwen van de AMG. Ik weet.....fout, maar het staat wel mooi met deze velgen en de zwarte lak. Idem het tinten van de ramen. Ook een twijfelgeval, maar met chromen raam omlijsting vind ik het mooi afsteken, mooier dan bij het zgn black on black. Tot slot, de panamaricana grille. Gewoon een kwestie van smaak. Ik vind hem mooi. Ik vermoed in het voorjaar de grille en de tuning, de overige uiterlijke verfraaiingen weet ik nog niet.
Tips of andere ideeen?
9 MAANDEN IN BEZIT
122.000 KM 25 JULI 2021
Nog altijd blij met mijn Mercedes. Best veel gereden afgelopen maanden en heb er in totaal zo’n 27000 km in 9 maanden mee gereden. Verbruik in deze periode 1 op 12,06. Dat is 1 van de weinige dingen die ik graag anders had gezien. Heb een rustige rijstijl en had 1 op 13,5 verwacht. Maar ja, dat drukt de pret niet.
Verder heb ik eigenlijk weinig gedaan met de auto qua aanpassingen die ik mij had voorgenomen. Ik heb de motor wel laten tunen door MKS Design & Performance in Ridderkerk en deze produceert nu 260 pk en 420 nm. Zeker de tussensprint of doortrekken op snelweg voelt indrukwekkend aan. Cosmetische aanpassingen twijfel ik nog over…. Eigenlijk is hij gewoon goed zo.
Qua onderhoud nog niks te klagen. Elke 15k een beurt en geen bijzonderheden. Moet alleen backup accu vervangen. Wist niet eens dat hij deze had, maar schijnt bekende kwaal bij de W205 te zijn. Zorgt voor radio etc. Gelijk een nieuwe “hoofd” accu besteld. Deze was niet helemaal goed meer. Verder niks te klagen. Geen rammeltje of wat dan ook. Hij voelt nog altijd zeer degelijk en solide aan.
Grootste wens, een groter multimedia scherm. Heb gekeken naar een Android scherm van 10,25 of 12,5 inch groot. Schijnt echter niet te werken met Burmester lees ik op internet. Iemand tips? Ten eerste wil ik groter scherm, maar ten tweede vooral Apple CarPlay…
EEN JAAR IN BEZIT
126.848 KM 12 OKTOBER 2021
Op 12 dagen na een jaar in bezit en ruim 31.000 km gereden. In al die kilometers heeft de auto mij nooit in de steek gelaten, is het gemiddeld verbruik 1 op 12,27 geweest (2.596 liter tegen gemiddelde prijs van €1,705 per liter), ben ik circa 1.600 euro aan onderhoud kwijt geweest (service A en service B met als extra 2 achterbanden vredestein vorti ultra 255 19 35 en zowel de hoofdaccu als backup accu zijn vervangen) en vind ik het nog altijd een mooie auto.
Ik blijf er nog wel even in rijden!
SCHADE IN NL EN HARDRIJDEN IN DUITSLAND
139.500 KM 28 FEBRUARI 2022
Helaas recent de eerste (kleine) schade opgelopen. In de ochtendspits vlak voor de Beneluxtunnel dacht een vrachtwagen even een baan naar rechts op te schuiven. Helaas was ik slechts voor 95% voorbij waardoor hij mij linksachter schampte. Gelukkig met lage snelheden, maar toch. Krasjes en klein deukje. Alhoewel prima hersteld door ABS autoherstel toch balen. Kost tijd, verzekeringspapieren en was natuurlijk best even schrikken zo’n groot gevaarte tegen je aan.
Leuker was het afgelopen weekend. Eindelijk naar het buitenland met de auto en enigszins bewust Duitsland gekozen. Helaas redelijk druk op de autobahn en vrijwel overal wegwerkzaamheden. Lijkt wel of ze in Duitsland nooit klaar zijn met iets. Op de plekken dat het kon (en vooral zondag naar huis tussen Oberhausen en Arnhem) kruissnelheden tussen 180-220 km p/u. Achter een dikke CLS en een GLE 63 AMG aan die de weg vrijmaakten. Wat heerlijk!!! De auto voelt zich hier duidelijk thuis. Ook de eerder uitgevoerde tuning door MKS Design & Performance in Ridderkerk kwam goed tot zijn recht. Wat een power voor een 2 liter motor. Hij heeft nu rond de 260 pk en ruim 420 Nm en draait bij 220 km pu slechts 4.000 toeren (in 7). Rode gebied begint bij 6.500. Kwam op de teller door drukte helaas niet verder dan 235 km (gps 228), maar had voelbaar nog behoorlijke ruimte. Hij zou 250+ zeker moeten halen, maar veiligheid natuurlijk voorop. Dit was al een feestje!
Verder nog altijd blij met mijn aankoop. Veel gereden sinds de aanschaf. Maar liefst 45.000 km in 16 maanden. Met de huidige benzineprijzen had ik indertijd beter voor diesel kunnen gaan (alhoewel alle brandstoffen absurd duur zijn). Buiten dat nog altijd blije en trotse eigenaar.
Grote beurt
- 152.000 km
Servicebeurt B1 dit keer. Helaas vergezeld van vier nieuwe banden. Dit keer niet gekozen voor de Vredestein Ultrac Vorti maar voor Dunlop Sport Maxx RT. Wat mij tegenviel was de levensduur. Met een rustige rijstijl moet ik de banden achter elke 25k wisselen. Kijken hoe lang deze meegaan. Kwalificaties van de banden komen verder overeen. Daarnaast moest achter remblokken en schijven vervangen worden, waren de wissers versleten en heb ik gekozen voor een Panamericana grill (zie toegevoegde foto) en BMC filter. Alles bij elkaar weer 2.140 eur kwijt, maar ja…..hij kan er weer tegen aan. Nog eventjes en ik ga er mee naar Portugal, alles bij elkaar al snel zo’n 5.000 km. Ben vooral benieuwd naar verbruik, zeker omdat ik naast volle auto ook dakkoffer zal monteren. Ik hoop op 1 op 10,5 voor de gehele trip.
Hierover meer in de volgende update. Tot op heden (over de 57.130 km die ik er mee gereden heb sinds 24/10/2020) een verbruik van 1 op 12,33
Vakantie Portugal
- 156.785 km
Eerste gedeelte van de vakantie zit erop! We hebben 2.548 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 11,39. Het valt mij mee. We zijn met 2 volwassenen en 3 kids, flink beladen en dakkoffer erop. Snelheden volgens toegestaan. In Frankrijk 130 en Spanje/Portugal 120. Wel vind ik het lawaai van zo’n dakkoffer irritant. Het is een (gehuurde) Thule Motion 800 (480 liter meen ik). Superhandig om veel mee te nemen maar boven 100/110 toch wel herrie. Verder doet de auto het prima. Airco doet het fantastisch, in binnenland Spanje en Portugal was het 40 graden, maar heerlijk koel in de auto. Zal ook wel z’n effect op verbruik hebben gehad…..
Zitcomfort fantastisch. Heenreis in 2 dagen gedaan (overnachting Capbreton bij Bayonne in de buurt) en in 2 dagen 22 uur autogereden om in de omgeving Coimbra aan te komen. Geen rugklachten of wat dan ook. Eigenlijk fris uitgestapt. Super reisauto!
Reis voltooid
- 159.168 km
Door omstandigheden eerder terug dan verwacht, maar wat een reisauto!
In 10 dagen tijd 5.356 km gereden, gemiddelde snelheid 85 km/u en verbruik was 1 op 11,5. Overal volgens max snelheid gereden (Spanje, Portugal België 120 en Nederland en Frankrijk 130). Heen met 5 personen, terug met 3. Volledig volle kofferbak en ook forse dakkoffer volledig vol. Windgeruis van dakkoffer is wel afknapper zeg. Wat een herrie als je 130 rijdt. Voor mij een reden zo’n ding te laten staan. Zitcomfort van auto is top. Terug in 20 uur en 45 minuten gereden (met tanken en 1 eetstop 23 uur onderweg) en nergens last van. Morgen auto maar eens goed schoonmaken. Hij heeft 364.289 muggen en andere insecten vermoord en de kids eten en drinken (en knoeien) graag in de auto.
2023 doorrijden?
- 170.000 km
Nog altijd blij met de auto. Ik blijf hem mooi vinden. Het model, de uitvoering (AMG), de velgen, de panamericana grille en hij rijdt heerlijk. Na de beurt in juli (154000) 1 storing gehad. Lampje ging branden en de oorzaak was de magneetklep van de krukasontluchting. Alles bij elkaar 465 euro armer. Ding zelf is niet eens zo duur, maar zit op een klote plek waardoor arbeid helaas een rol gaat spelen in de factuur. Gelukkig een zeer aardige garagehouder
Verder een zeer betrouwbare auto gebleken. In de 73.273 km die ik er mee gereden heb sinds de aanschaf in oktober 2021, naast regulier onderhoud en slijtage van banden, slechts 2 storingen gehad; nox-meter en de zojuist genoemde magneetklep.
Verbruik nog altijd acceptabel, 1 op 12,24 over 73.273 km (6.051 liter tegen gemiddeld 1,87 euro; elke tankbeurt in een app bijgehouden). Ik vermoed met andere banden dan de huidige 19 inch 255 (achter) en 225 (voor) breed een gunstiger verbruik
Wat te doen? Door omstandigheden rij ik gelukkig geen 30k meer per jaar maar 20K haal ik wel. Doorrijden tot maart 2025? Dan is hij 10 jaar oud en tegen die tijd zo’n 215.000 km op de teller. Auto wordt keurig onderhouden, beheerst mee gereden, komt zelden boven 3.000 toeren en ziet er nog prima uit. Of toch verkopen dit voorjaar en naar iets nieuws uitkijken?
Still going strong
- 180.000 km
Afgelopen 4 maanden weer 10k gereden. Wederom probleemloos. Onderhoudsbeurt (service A3 bij 175.000) en gelijk gekozen voor nieuwe achterbanden. Waren al weer bijna op. Dat is toch wel een dingetje. Ondanks zeer rustig rijgedrag gaan de banden maximaal 25k mee. Voor de duidelijkheid, de achterbanden. Voor gaan ze 60K mee. Maar heb ik 2 keer Vredestein Ultrac Vorti gehad, daarna Dunlop Sport Max RT en met 3 keer verse banden slechts 2,5 jaar en 80K ver gekomen. Dit keer een poging met Pirelli PZero. Kijken of deze een jaar/30K meegaan. Daarnaast een wireless CarPlay module laten inbouwen. Toch wel enorm handig. Het is even een investering (circa 550 euro incl inbouw), maar zeker waard.
Verder weinig nieuws. Verbruik nog altijd 1 op 12,2 (over 81.995 km). Kan zuiniger als ik meer snelweg rij. Maar in de stad drinkt hij graag (1 op 10), waardoor de totaalscore acceptabel is. Nog steeds blij met de auto, rijdt heerlijk (snel- en provinciale wegen) en oké in de stad. Deze zomer mag hij ons gezin naar Italië (Umbrië) brengen.
Just an update
- 190.000 km
Inmiddels 190.000 km op de teller and still going strong. De auto nu bijna 3 jaar in bezit en al 95.000 km mee gereden. Heeft me nooit in de steek gelaten en rijdt nog altijd (op de snelweg) heerlijk. In de stad is het niet mijn favoriet. Verbruik over 95.000 km 1 op 12,31 gemiddeld en recente trip deze zomer naar Umbrië/Italië ging probleemloos. Op dit soort trips (ruim 3.000 km in 2 weken met veel lange ritten) is een gemiddeld verbruik van 1 op 14 gerealiseerd. Dit ondanks 5 personen in de auto en bagageruimte tot de nok gevuld. Snelheden variërend van file tot 160 km per uur. De auto bevalt dusdanig goed dat ik hem sowieso houd tot maart 2025. Dan is hij 10 jaar oud, zal waarschijnlijk zo'n 250.000 op de teller hebben en mag hij iemand anders blij maken. Vooralsnog maakt hij mij blij!
Onderhoud
- 200.136 km
We zijn weer 25.000 km verder! Een kleine 11 maanden over gedaan. Dit keer grote beurt (service BH) en wat aanvullende werkzaamheden. Remblokken voor, 1 bobine (rubber was niet goed) en 4 nieuwe banden. Voor had 50k gereden, achter 25k. Blijft verrassend hoe deze auto achterbanden eet, ondanks rustige rijstijl. Na vredestein, pirelli en dunlop dit keer voor Bridgestone All season banden gekozen (aoo5 evo). Ben benieuwd!
Verder nog altijd in prima conditie. Heb er in 3 jaar en 3 maanden 105.000 km gereden en nooit in de steek gelaten. Verbruik gemiddeld over 105.000km is 1 op 12,35 ( hou alles bij en dit was 8.513 liter tegen gemiddeld 1,864 euro per liter: Ben gek van cijfers, sorry hahaha).
Volgende week skiën in Val Thorens en dit weekend trip Ardennen. Autorijden is fijn met deze auto.
Weer een jaar verder!
- 226.000 km
Een jaar zonder echte bijzonderheden. De auto is op skivakantie naar Frankrijk geweest, heeft Duitsland en België gezien en verder het standaard woon-werk en privé ritjes in Nederland. Ook dit jaar heeft hij mij nergens in de steek gelaten. Verbruik is iets gedaald naar 1 op 12,29 (gemeten over ruim 130.000 km), maar rijd sinds zomer 2024 meer in de stad en minder op snelweg. Net jaarlijks onderhoud gehad (kleine servicebeurt A9) en gelijk de olie van de automatische transmissie (incl koppelomvormer) laten verversen. Zit in totaal gewoon 9 liter in! Als extraatje de gasveren van de kofferklep vervangen. Waren verroest. Zoals altijd bij MKS Design en Performance in Ridderkerk. Top bedrijf en doet als sinds de aanschaf in 2020 het onderhoud (ben 130.000 km verder)
Over 6 weken is de auto jarig en wordt hij 10! Vermoedelijk zo’n 228.000 op de teller dan. Mijn autogebruik is wat afgenomen en zal circa 20k per jaar zijn. Op naar 300.000 en dan in 2028 aanmelden bij klokje rond 😉.
Het mag duidelijk zijn. Ik vind het nog altijd een mooie auto, hij is betrouwbaar, rijdt super (vooral snelweg) en gaat voorlopig niet de deur uit. Tot volgend jaar!
tripjes buitenland
- 238.000 km
Alhoewel slechts 4 maanden geleden een update gegeven, weer 12.000 km gereden. Een mooie trip naar Friuli Veneto in Italie. Via de Duitse autobahn naar Fussen om na een overnachting door de Alpen (Fernpas, Brenner) Italie in te rijden. Mooi stuk binnendoor door de bergen. Met dit soort trips komt de ware aard van de auto weer naar boven. Gemaakt voor de autobahn. Als het kan soms even de 200+ aanraken, maar een kruissnelheid tussen 160-180 (circa 3.000 toeren) is alsof je 120 rijdt. Rust, stabiel, geen trilling. Heerlijk. Dat hou ik uren vol. In een kleine 10 dagen 3.000 km gereden.
Naast Italie ook een trip naar de Bourgogne. Enkele reis van circa 800 km en 130 op de peage is zelfs een beetje saai. Maar toch, de rust en het veilige gevoel van de auto blijft een plezier. Genieten van het Burmester geluid en ter plaatse van de goede wijnen.
Wat de auto betreft, er staat nu 238.276 km op. Hiervan heb ik er zelf 142.651 van gereden (sinds oktober 2020). In deze periode heb ik 11.644 liter getankt tegen gemiddeld 1.87 euro. Het verbruik over deze periode is 1 op 12.32 en dat maakt de kilometerprijs qua brandstof 0,152 euro.
Het onderhoud is feitelijk al die jaren regulier geweest, waarbij de banden een flinke kostenpost zijn geweest. Afgelopen jaar Bridgestone All weatherbanden gehad, maar geen succes. Dit keer (na diverse merken geprobeerd te hebben) gekozen van Hankook. Bevallen tot nu toe prima. Helaas de originele grille weer moeten laten plaatsen. Op de snelweg een steen tegen de grille waardoor ik afscheid heb genomen van panamericana grille. Maar ja, nu de auto 10 jaar oud is mag hij weer keurig terug naar de originele staat. Van binnen en buiten nog in prima staat, hij krijgt alle aandacht die hij verdient, onderhoud volgens het boekje met altijd originele Mercedes onderdelen, nog geen druppeltje lekt er uit de motorruimte en hij rijdt nog altijd superfijn. Op naar de 300.000 en verder!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.