Mercedes-Benz C 250 Estate (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 250 Estate |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 139.500 km |
Nieuwe auto!
- 95.000 km
Na tijdje wikken en wegen toch besloten een andere auto te kopen. Van een Prius naar een Mercedes. Alhoewel heel blij met mijn keuze nog geen afscheid kunnen nemen van de Prius. Stiekem van gaan houden in de afgelopen 280.000 kilometer....
Maar ja, nu dus deze zwarte Mercedes C250 estate met sportonderstel, Burmester, zwart leer, 19 inch velgen en AMG-styling. Net een week in bezit en pas 800 km mee gereden dus kan nog weinig zeggen. Ondanks 211 pk minder snel dan ik had verwacht, maar behoorlijk comfortabel en voelt super degelijk aan. De automaat is soms wat onrustig, zeker bij lage snelheden, maar op snelweg rijdt hij heerlijk! Burmester is elke cent waard. Vond het JBL van de Prius al goed maar dit is summum. Laatste opvallende is het verbruik. Afgelopen week 1 op 12 terwijl ik echt rustig heb gereden...... zal wel mijn Prius verleden zijn ??
Later meer!
3 maanden zitten erop
- 104.500 km
Na 3 maanden en inmiddels 9.000 km heb ik inmiddels een goed beeld van de auto. Nog altijd blij met mijn aanschaf.
Comfort
De auto rijdt heerlijk. Ondanks het sportonderstel ontzettend comfortabel. De sport stoelen zitten prima, sluiten mooi aan en de verlengde zitting is erg prettig. De stoel verwarming, het Burmester audio systeem, de mooie bekleding (artico leather), prima zithouding, het afgevlakte AMG stuur. Met alles blij. Wat zou ik volgende keer extra willen: een open dak, stoelen met een memory functie (voor als mijn vrouw erin rijdt) en een mooier en uitgebreider systeem/dig scherm. Daarnaast is de auto niet zo stil als ik had verwacht. De motor, 2.0 turbo benzine met 211 pk en 350 nm, loopt niet heel mooi stationair en bij lage snelheden. Op snelweg, duidelijk zijn habitat, is de motor heel stil. Windgeruis is er wel en eigenlijk Mercedes onwaardig veel.
Rijden
De automaat vind ik enigszins onrustig. Overigens beperkt zich dat tot het schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3. Die verhouding lijkt niet altijd te kloppen. Hij blijft relatief lang in 1 om dan heel kort naar 2 te gaan alvorens vrijwel direct de 3e versnelling op te zoeken tenzij je het gaspedaal echt flink indrukt. Overige versnellingen prima. Ook hier geldt, gemaakt voor de snelweg en b wegen, niet voor de stad. Ik vind de auto best strak liggen, wellicht door het sportonderstel en 19 inch rubber. Lange bochten gaat als op rails. Te snel van richting veranderen zorgt toch voor wat gerol in de auto. Auto nodigt niet uit tot hard rijden. Je moet het gaspedaal ook echt intrappen wil je de potentie eruit halen. Door het enorme koppel van 350 nm en de automaat rijdt hij als een diesel. Ik kom zelden boven 3.000 toeren. Sterker nog, rij eigenlijk altijd tussen 1.000-2.500 toeren. Ook op snelweg, bij 130 km op de teller (=127 op GPS) draait motor 2350 toeren. Bij 100 is dat 1.800 toeren. Het zicht in de auto is voldoende. Met parkeren ook nog hulp van camera en sensoren
Motor en verbruik
De motor is prima op het wat rauwe geluid na. Hij klinkt als een werkpaard ipv een volbloed Arabier. Op constante snelheid wel prima en stil. Verbruik na 9.000 is 1 op 11,95 (gemeten via app, volgens BC 1 op 12,7 maar dat is dus iets te rooskleurig). Op snelweg met snelheden tussen 100-120 is 1 op 14-15 prima haalbaar, maar eenmaal in de stad is 1 op 9-10 de norm. Ik vermoed het gewicht van 1455 kg in combinatie met breed rubber en de automaat, maar dat is echt wat tegenvalt. Met 3.000 km per maand flinke benzine kosten :-(
Diversen
Zijn paar dingen die ik overweeg te doen. Mogelijke chiptuning bij Chipperformance in Maasland. PK toename is beperkt (19 pk naar 230) maar 70 nm koppel naar 420 nm voel je echt wel.... Daarnaast twijfel ik over verfraaiing. Ik heb een zwak voor de brons/goud kleurige rem klauwen van de AMG. Ik weet.....fout, maar het staat wel mooi met deze velgen en de zwarte lak. Idem het tinten van de ramen. Ook een twijfelgeval, maar met chromen raam omlijsting vind ik het mooi afsteken, mooier dan bij het zgn black on black. Tot slot, de panamaricana grille. Gewoon een kwestie van smaak. Ik vind hem mooi. Ik vermoed in het voorjaar de grille en de tuning, de overige uiterlijke verfraaiingen weet ik nog niet.
Tips of andere ideeen?
9 maanden in bezit
- 122.000 km
Nog altijd blij met mijn Mercedes. Best veel gereden afgelopen maanden en heb er in totaal zo’n 27000 km in 9 maanden mee gereden. Verbruik in deze periode 1 op 12,06. Dat is 1 van de weinige dingen die ik graag anders had gezien. Heb een rustige rijstijl en had 1 op 13,5 verwacht. Maar ja, dat drukt de pret niet.
Verder heb ik eigenlijk weinig gedaan met de auto qua aanpassingen die ik mij had voorgenomen. Ik heb de motor wel laten tunen door MKS Design & Performance in Ridderkerk en deze produceert nu 260 pk en 420 nm. Zeker de tussensprint of doortrekken op snelweg voelt indrukwekkend aan. Cosmetische aanpassingen twijfel ik nog over…. Eigenlijk is hij gewoon goed zo.
Qua onderhoud nog niks te klagen. Elke 15k een beurt en geen bijzonderheden. Moet alleen backup accu vervangen. Wist niet eens dat hij deze had, maar schijnt bekende kwaal bij de W205 te zijn. Zorgt voor radio etc. Gelijk een nieuwe “hoofd” accu besteld. Deze was niet helemaal goed meer. Verder niks te klagen. Geen rammeltje of wat dan ook. Hij voelt nog altijd zeer degelijk en solide aan.
Grootste wens, een groter multimedia scherm. Heb gekeken naar een Android scherm van 10,25 of 12,5 inch groot. Schijnt echter niet te werken met Burmester lees ik op internet. Iemand tips? Ten eerste wil ik groter scherm, maar ten tweede vooral Apple CarPlay…
Een jaar in bezit
- 126.848 km
Op 12 dagen na een jaar in bezit en ruim 31.000 km gereden. In al die kilometers heeft de auto mij nooit in de steek gelaten, is het gemiddeld verbruik 1 op 12,27 geweest (2.596 liter tegen gemiddelde prijs van €1,705 per liter), ben ik circa 1.600 euro aan onderhoud kwijt geweest (service A en service B met als extra 2 achterbanden vredestein vorti ultra 255 19 35 en zowel de hoofdaccu als backup accu zijn vervangen) en vind ik het nog altijd een mooie auto.
Ik blijf er nog wel even in rijden!
Schade in NL en hardrijden in Duitsland
- 139.500 km
Helaas recent de eerste (kleine) schade opgelopen. In de ochtendspits vlak voor de Beneluxtunnel dacht een vrachtwagen even een baan naar rechts op te schuiven. Helaas was ik slechts voor 95% voorbij waardoor hij mij linksachter schampte. Gelukkig met lage snelheden, maar toch. Krasjes en klein deukje. Alhoewel prima hersteld door ABS autoherstel toch balen. Kost tijd, verzekeringspapieren en was natuurlijk best even schrikken zo’n groot gevaarte tegen je aan.
Leuker was het afgelopen weekend. Eindelijk naar het buitenland met de auto en enigszins bewust Duitsland gekozen. Helaas redelijk druk op de autobahn en vrijwel overal wegwerkzaamheden. Lijkt wel of ze in Duitsland nooit klaar zijn met iets. Op de plekken dat het kon (en vooral zondag naar huis tussen Oberhausen en Arnhem) kruissnelheden tussen 180-220 km p/u. Achter een dikke CLS en een GLE 63 AMG aan die de weg vrijmaakten. Wat heerlijk!!! De auto voelt zich hier duidelijk thuis. Ook de eerder uitgevoerde tuning door MKS Design & Performance in Ridderkerk kwam goed tot zijn recht. Wat een power voor een 2 liter motor. Hij heeft nu rond de 260 pk en ruim 420 Nm en draait bij 220 km pu slechts 4.000 toeren (in 7). Rode gebied begint bij 6.500. Kwam op de teller door drukte helaas niet verder dan 235 km (gps 228), maar had voelbaar nog behoorlijke ruimte. Hij zou 250+ zeker moeten halen, maar veiligheid natuurlijk voorop. Dit was al een feestje!
Verder nog altijd blij met mijn aankoop. Veel gereden sinds de aanschaf. Maar liefst 45.000 km in 16 maanden. Met de huidige benzineprijzen had ik indertijd beter voor diesel kunnen gaan (alhoewel alle brandstoffen absurd duur zijn). Buiten dat nog altijd blije en trotse eigenaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.