Mercedes-Benz C 220 d Estate Lease Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 220 d Estate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 36.320 km |
KM-stand laatst | 167.500 km |
Rijervaringen
- 39.471 km
KM 39.100 / 2018.06.06
Na lang zoeken naar een MB C-klasse Estate waarbij ik specifieke eisen en daarnaast nog een aantal wensen had, ben ik (via een automakelaar) gewezen op deze auto. Op een paar minor details na zit alles er op en aan, wat ik als eis had gesteld. Auto komt uit Duitsland. Zelf opgehaald op 9 mei en in Haarlem achtergelaten bij een bedrijf dat de auto op kenteken zet bij RDW. Op vrijdag 18 mei was het kenteken bekend en kon ik de wagen ophalen. KM-stand 37.335.
Om een idee te geven van het exterieur: AMG-styling, panorama schuif-/ kanteldak, 18" AMG-velgen, zie verder foto's. Qua interieur: vollederen bekleding, sfeerverlichtingspakket, Burmester Soundsystem, Head-up display, Comand systeem, zwarte hemelbekleding, etc.
De eerste kilometers zijn natuurlijk altijd prachtig! (Mannen en auto's:-))
Wat bevalt? De eerste drie zaken die zó goed bevallen zijn: Burmester en Head-Up Display (HUD) en de looks van de auto. Het HUD voegt echt wat toe. Ik houd altijd alles tijdens het rijden in de gaten en door het HUD kan ik op mijn meters in het dashboard andere info op de boordcomputer zetten dan op het HUD. Daardoor hoef ik veel minder vaak van scherm te wisselen dan in mijn vorige MB. Het zorgt voor meer rust en dus veiligheid. Aanrader.
De Burmester was een eis op mijn lijstje bij uitzoeken van een nieuwe auto. Eerst wel even wennen. In eerste instantie vond ik het geluid niet ècht veel beter dan in mijn vorige MB. Maar er zijn wel heel veel instellingsmogelijkheden. Uiteindelijk (vind ik) moet je gewoon het surroundsystem uitzetten (dat is overigens wel heel mooi voor minder luide muziek en met meerdere mensen in de auto), de Bass iets verhogen en de Treble ook. Daarna kun je werkelijk zonder vervorming erg luide muziek luisteren (rock, klassiek, disco, maakt niet uit). Genieten.
De motorisering: een 220 diesel, 170 PK. Bewust daarvoor gekozen omdat de combi diesel/automaat gewoon geweldig is. Heerlijk koppel. En ook zuinig. De eerste tankbeurt zit erop en ik de teller staat op 5,4 ltr/100km over de eerste kleine 2.000 km. Zal nog wel iets zakken, denk/hoop ik. Ik houd de verbruiksmonitor bij, dus we zullen zien.
Meer dan dit vermogen heb je m.i. niet nodig. De wagen is erg snel als het nodig is (< 9s tot 100 km/h)en voldoende comfortabel. Ik merk wel dat 18"-banden de auto iets strakker afgeveerd maakt (maar ja; dat weet je als je een AMG-styling hebt aangevinkt op de eisenlijst).
Deze MB heeft DYNAMIC-mode; je kunt de instelling van motor, besturing, klimaatcontrole en eco-stand heel snel kiezen d.m.v. een rolknop op de middenconsole. Opties: Eco, Comfort, Sport, Sport+ en Individual. Tot nu toe heb ik hoofdzakelijk op Eco, Comfort en Individual gereden. De sportstanden komen wel als ik de auto beter ken en beheers. In Sport+ is de auto echt heel gevoelig voor druk op het gaspedaal en reageert veel vlotter dan in de andere standen. Wat me opvalt, is dat de Eco-stand veel minder traag is, dan ik had verwacht. Meestal "knijpt' men de motor in een Eco-modus wat, maar in de praktijk merk ik er niet zo veel van. Positief dus.
Geluid van de motor. Binnen hoor je wel dat het een diesel is, maar het mag geen naam hebben. Zeker niet als de motor op bedrijfstemperatuur is. Misschien komt dat ook door het extra geluidswerend glas (hoort bij Burmester-optie). Buiten de auto vind ik de motor wel iets lawaaieriger dan ik vooraf had verwacht.
Wat valt verder op? De achterklep heeft een knop waarmee je de klep automatisch kunt laten sluiten. Eerst een leuk speeltje, maar na verloop van tijd erger je je een klein beetje aan het (gebrek aan) tempo waarmee de klep sluit. Voorheen "gooide' ik de klep in enen dicht. Dit gaat echt in de dubbele tijd. (Maar het gaat natuurlijk nergens over om hierover te mopperen.) Wel mooi systeem overigens. Je kunt de klep ook op halverwege stopzetten. Dat is dan wel weer en voordeel t.o.v. het oude systeem. Als je dan in een lage parkeergarage de klep opent, dan moet je de klep echt blijven vasthouden anders raak je het plafond. Ander voordeel is weer wel, dat je de klep met een druk op de sleutel kunt openen vanaf afstand. Handig.
Het Comand systeem. Mijn vorige Benz had al best wat opties, maar deze spant wel de kroon. Heerlijk! Het systeem is echt anders dan voorheen. Naast de traditionele draai-/drukknop "hangt' daarboven nu een soort mini touchpad. Da's echt even wennen, maar ik denk dat oefening kunst baart. Ik raad iedereen wel aan om bij zo'n systeem gewoon eens een paar uurtjes in je auto te gaan zitten om je alle opties eigen te maken. Tijdens het rijden leer je het niet snel. Ik heb nog niet alles kunnen proberen omdat de Mercedes Me Adaptor nog niet is vrijgegeven door de dealer. Dat had mijns inziens ook op afstand moeten kunnen, want nu worden mijn ritten niet geregistreerd in de Mercedes Me app, waar nog veel meer info inzit. Maar dat komt over twee weken wel: eerste grote beurt.
Groot voordeel is dat nu alles via spraak kan worden bediend: audio, navi, telefoon, etc.. Vorige auto was dat alleen de navi. In eerdere reviews van dit systeem las ik dat de navi trouwens traag zou werken. De navi is nu van Garmin (vorige MB: Becker). Daarvan is mij nog niets gebleken. Misschien komt dat nog. Tot op heden dus gewoon tevreden. Ook met het beeldscherm dat "op' het dashboard staat. Prachtige graphics, goed gedetailleerd. Ik heb de optie autozoom nog niet kunnen vinden. Vraag ik de dealer er wel naar. Beetje irritant is, dat het systeem – nadat je het adres hebt ingesproken – het adres herhaalt. Dat hoeft van mij niet. Het staat nl. al op je beeldscherm, dus zou je eigenlijk meteen het ingesproken adres moeten kunnen bevestigen met een druk op de knop. Misschien is dat "adres voorlezen' ook nog een optie die ergens uitvinkbaar is.
Tot zover de eerste kilometers.
Verdere updates volgen.
KM 39.471 / 2018.06.23
Hoe rijdt de auto?
Motorisch is er nog niets op aan te merken. De auto heeft altijd voldoende trekkracht. Goede keuze gemaakt door voor de diesel te kiezen. Heerlijk koppel en altijd voldoende achter de hand. Bij cruisecontrol daalt het toerental tot rond de 1.200 tpm. wat de rust in de auto ten goede komt. Inhaalacties vormen geen enkel probleem. Het invoegen op de snelweg gaat bijzonder snel. Wat wellicht nog meer overtuigt, is het gemak waarmee dit gaat. Het lijkt de wagen geen enkele moeite te kosten om op snelheid te komen. Zeker als je kort daarvoor even Sport of Sport+ selecteert. Heel fijn dit.
De meeste tijd rijd ik tot nu toe in Eco-stand. Had ik niet verwacht, maar in 80% van de rijsituaties is deze stand gewoon meer dan voldoende, dus waarom meer brandstof verstoken dan benodigd?
In Sport of Sport+ is de auto merkbaar sneller. Hij hangt veel scherper aan het gas, schakelt eerder terug en er wordt een hoger toerental in de versnellingen aangehouden. Over een maandje een lange zomervakantierit voor de boeg, dus dan zullen deze standen wel vaker worden ingezet.
Versnellingsbak:
Dit is wel een verschil met de vorige C180 benzine hoor. Waar de vorige Benz nog wel eens moest 'nadenken' bij vlotte lastenwisselingen, heeft deze bak dit veel beter voor elkaar. Als je het pedaal vloert, schakelt de bak heel snel terug en heb je meteen de juiste trekkracht voorhanden. Gewoon zoals het hoort. (Bij de C180 duurde het terugschakelen m.i. te lang en vervolgens loeide de motor nogal.)
Stuurgedrag:
Ronduit goed. Wat me opvalt is de (elektronische) stuurbekrachtiging. Hier mis ik wat gevoel. (BMW had dit beter voor elkaar.) In lange bochten lijkt het alsof het stuur 'vastgezet' wordt. Bij een kleine stuurcorrectie in zo'n lange bocht is het net alsof je even door een kleine weerstand heen moet sturen. Dit doet zich in beide stuurmodi voor. Het voelt enigszins onnatuurlijk. Verder valt me op dat de draaicirkel relatief klein is. De wieluitslag is gewoon groter bij een achterwielaandrijver. Maar dat merk je dus wel. Fijn.
Tot nu toe erg tevreden over de aanschaf. Hij heeft net een grote beurt gehad. Daarbij kwam niets noemenswaardigs aan het licht. Dit bevestigt mijn gevoel dat alles aan deze auto kwaliteit ademt.
Wordt vervolgd.
Vervolg
- 45.675 km
De vakantierit is achter de rug. Een mooie gelegenheid om de auto eens op lange ritten te kunnen beoordelen. Met vijf man in de auto (twee volwassenen en drie kinderen van 14, 16 en 18 ). Niets óp de auto en niets àchter de auto. overigens.
Wat is bevallen? In volgorde van tevredenheid.
1. De motorisering. De mate waarin de auto versnelt is heerlijk. Zowel op lagere als op hoge snelheid. Vooral het gemak waarmee dit gepaard gaat, verdient waardering. Ik heb op de snelweg regelmatig van de Sportstand gebruik gemaakt. Dit is voor mij de meest fijne stand op lange reizen met veel kilo's aan boord. Wat erg fijn is, is dat de auto één versnelling lager rijdt dan noodzakelijk en daardoor meteen de trekkracht biedt die je nodig hebt. Maar, zodra je de cruiscontrol aanzet (en die gebruik ik bijzonder veel), schakelt de bak meteen door naar het hoogst mogelijke verzet. Prima gewoon.
Sport+ is een stand die ik niet fijn vind rijden. De auto zit gewoon té hoog in de toeren en het extra zetje n de rug tov 'gewoon' Sport vind ik te gering.
2. De bagageruimte aan boord. Als je gewoon een beetje economisch pakt, dan kan alles mee en kan het rolzijl achterin gewoon dicht zodat je vrij uitzicht naar achteren hebt. Vooral de ruimte ònder de vloer biedt meer ruimte dan ik verwachtte. Ik merk dat ikiets meer ruimte over houd dan in de vorige Benz.
3. De rust aan boord. Met 140 op de teller kun je normaal met elkaar praten zonder je stem te verheffen. Over het Burmestersysteem heb ik eerder al geschreven dat dit subliem is, dus daarover weid ik verder niet uit.
Wat beviel minder?
a. Het verbruik. Over de hele vakantie hebben we 5,4 liter/100 km verbruikt (1 op 18,5). Ik had vooraf dit lager gehoopt en ingeschat omdat je veel continue snelheden rijdt en Frankrijk - boetetechnisch - niet uitnodigt om ver boven de 135 km/uur te rijden. Van de andere kant: door de zeer hete zomer heeft de airco wel erg hard moeten werken en dat komt het verbruik uiteraard niet ten goede. (Nu in Nederland rijd ik meteen weer een stuk zuiniger.) Overall vind ik nu dat de diesel minder zuinig is dan ik vooraf had gehoopt en ingeschat. Ik ben een rustige rijder, maar ik ben bang, dat ik het gemiddeld verbruik gewoon niet veel lager krijg dan 5,0. Het (boordcomputer-)verbruik ligt nu na de aankoop op 5,3 liter/100km over 8.314 km (1 op 18,9). De 'mijnverbruiksmonitor' geeft overigens een nog net iets minder beeld.
b. Ronduit irritant vind ik het volgende. Als je op navigatie rijdt, heb je op je beeldscherm de kaart staan. Het is dan onmogelijk om van radiozender te wisselen, zonder dat je eerst naar RADIO schakelt (en dus geen navi meer op beeldscherm hebt) dan de zender wisselt. Daarna weer naar navi om de kaart weer te zien. Ik mis echt een knop daarvoor.
c. Instelling van navigatieopties is lastig. Op de heenreis hebben we veel langer over de reis gedaan dan noodzakelijk omdat de optie 'tolwegen toestaan' niet stond aangevikt. Maar dit is zó lastig te vinden en in te stellen. Dit kan echt een stuk gebruiksvriendelijker en duidelijker. Nu moet je het proefondervindelijk uitvogelen.
d. Paar garantiepuntjes:
- portier rechtsachter is niet van binnenuit de openen. Alleen van buitenaf.
- Comandsysteem verdient een update. We reden volgens de navi regelmatig in een 'weiland'.
- Op terugweg naar Nederland ging een motorstoringslampje branden en klonk er een piep. Daarna meteen weer weg. Terug in Nederland heb ik nog twee keer dat lampje zien oplichten. Zonder dat er sprake was van een bijzondere aanleiding o.i.d..
Deze zaken aangekaart bij de dealer om te verhelpen onder garantie en over anderhalve week gaat hij daar een dagje naar toe. Zal mij benieuwen hoe men daar mee omgaat. (Ik heb er overigens alle vertrouwen in, dat men dit goed oplost.)
Wordt vervolgd.
Update na een jaar.
- 64.432 km
KM 64.500 / 2019.07.03
Het eerste jaar zit erop. Sinds de aanschaf in mei 2018 inmiddels een dikke 28.000 km erbij gereden. Overall kan ik zeggen, dat de auto een zeer goede keuze is geweest. De hele auto voelt premium aan, de prestaties zijn bovengemiddeld, de ergonomie is prima voor elkaar, er zijn geen storingen geweest en comfort wordt met een hoofdletter C geschreven.
Wat zijn de bevindingen na een jaar sturen?
Het verbruik blijf ik tegenvallend vinden. Zeker voor een diesel en bij een rustige rijstijl. Het gemiddeld verbruik sinds aanschaf ligt op 5,5 l/100 km (1 op 18,2). De verbruiksmonitor geeft een nog iets hoger verbruik aan, nl. 5,64 l/100 km (1 op 17,8).
De wegligging is ronduit goed. Zowel de rechtuit stabiliteit als in doordraaiers, het gaat allemaal als op rails. Nooit ‘trekt’ de auto naar links of rechts. Hij spoort gewoon goed.
De automaat blijft een genot. Deze is ook veel beter dan die in mijn vorige MB (C180 uit 2014). Wel vind ik dat de automaat bij constante snelheid soms een versnelling hoger kan rijden. Middels de schakelflippers doorschakelen, is helaas niet mogelijk. Dan rijd je eigenlijk een met paar honderd toeren te veel. Nu ik de auto al een tijd heb, merk ik dat ik de flippers sowieso meer gebruik dan in het begin. Vnl. voor terugschakelen, want opschakelen doet de bak alleen als hij dat ‘toestaat’. Bij het uitrollen twee klikken naar beneden en je remt gewoon op de motor af i.p.v. te hoeven remmen. Wat wel iets beter kan, is de snelheid van handmatig terugschakelen. Ik vind het eigenlijk iets te langzaam gaan. Maar overall zijn de flippers een fijne toevoeging aan de automaat.
Het Burmester Sound System blijf ik iedereen aanraden. Wat een genot om je muziek altijd spatzuiver en op ieder gewenst geluidsniveau te kunnen luisteren. Heerlijk gewoon. De connectiviteit met je telefoon kan wat mij betreft wel sneller. Ik luister eigenlijk zoveel als mogelijk radio via mijn smartphone.
Bij de eerste grote beurt zijn al mijn opmerkingen perfect opgelost door de dealer (Gomes Alkmaar). Het klemmende rechter achterportier, een nieuwe sleutel gekregen, nieuwe update voor de navigatie. Alles werd zonder verder vragen geregeld. Keurig gewoon. Enige vraagteken dat blijft, betreft het (overigens zelden) af en toe oplichten van een motorstoringslampje gevolgd door een piep. De dealer heeft het systeem uitgelezen en vond niets vreemds. In meerdere reviews las ik al, dat dit een vaker voorkomend fenomeen is bij MB. Oké dan.
Het panoramadak is heerlijk, vooral als het niet té warm of té koud is. Los van het esthetische aspect (ik vind het mooier staan dan een metalen dak) voegt het ook wat toe qua rijbeleving. Het bijkomende windgeruis blijft binnen de perken en het systeem is erg makkelijk te bedienen.
Eigenlijk mis ik bijna niets aan deze auto. Automatisch inklappende buitenspiegels (had ik op de vorige Benz wel en nu niet) zijn eigenlijk het enige waarvan ik vooraf niet had gedacht dat ik die zou missen.
Veiligheid.
Op de heenreis op de snelweg naar de wintersport heb ik één keer een volledige noodstop moeten maken. Van 130 km/u naar stilstand met vijf man in de auto en vol beladen. Wat ben je dan blij dat je in een auto van dit kaliber rijdt! Leve de ABS en remassistentie.
Door een wijziging in standplaats werk ik vanaf mei veel dichter bij huis. Daarom verwacht ik de komende tijd minder kilometers te hoeven maken (jammer). Deze auto zal echter nog zeker wel een paar jaar in ons gezin blijven ondanks alle ‘dieselproblematiek’ die er speelt momenteel. Volgende week een servicebeurt. Zoals altijd zal ook die weer probleemloos verlopen, schat ik in.
Update na bijna 2 jaar
- 79.625 km
KM 79.625 / 2020.05.24
Bijna twee jaar gereden nu met deze MB. Ik stap nog steeds met plezier in voor een rit. Of die nu kort of lang is. Het blijft een feest om een lekker stukje te sturen.
Echt heel veel toe te voegen aan mijn eerdere, uitgebreide reviews is er niet. Het comfort van deze machine blijft top. Nog nergens voor naar de garage gemoeten anders dan voor een reguliere onderhoudsbeurt. Viel me wel op dat ik vorig jaar werd opgeroepen voor de ... APK. De auto was nl. slechts drie jaar oud. Naar blijkt, geldt voor diesels een kortere interval dan voor benzinewagens. Nu mag ik dus ieder jaar voor een probleemloze keuring weer € 25 aftikken. Zonde van het geld.
Welke dingen vallen na twee jaar en meer dan 42.000 kilometers nog op?
Het blijft terugkomen: het verbruik.
Volgens de boordcomputer blijf ik op de 5,5 liter/100 km steken (1 op 18,2). Volgens de verbruiksmonitor op deze site zit ik op 5,71 liter / 100 km (1 op 17,5). Het haalt het niet bij de fabrieksopgave, wat ik toch wel teleurstellend vind. In dat kader is het ook enigszins jammer, dat je de automaat niet handmatig in een lager verzet kan zetten, waardoor je nog lager in de toeren kan rijden. M.i. kan dat - zeker bij constante snelwegsnelheden i.c.m. cruise control - prima. Ik begrijp dat de nieuwe 9-trapsbak dit al weer beter voor elkaar heeft. Van de andere kant; mijn verbruik ligt lager dan de gemiddelde berijder van vergelijkbare blokken, dus het kan niet aan de rijstijl liggen. Het zij zo.
Iets wat me ronduit tegenviel (niet aan de auto, maar van MB zelf) is, dat het COMAND-systeem na drie jaar geen filemeldingen, file-omleidingen of gegevens over de verkeersintensiteit meer aangaf. En zeker dat laatste is erg handig. Navraag bij de helpdesk leerde, dat dit een optie is die door de eerste eigenaar was bijgekocht. Als je dit daarna wilt blijven houden, dan moet je een jaarlijkse contributie van iets meer dan € 100 betalen. Ik vind dit echt niet kunnen bij een auto met een aanschafprijs van bijna € 66K. Op mijn mail met verontwaardiging hierover is nimmer gereageerd. Dit vind ik eigenlijk wel tegenvallen van een premiummerk als Mercedes. (Dit geschreven hebbende, denk ik dat ik er toch nog een keer een mailtje aan hen aan waag.)
Iets anders wat me opvalt, is dat het plastic in de kofferbakruimte makkelijk krast. Ik gebruik de auto in geen geval als 'werkbusje', maar als ik het aantal kleine krassen nu zie, kan iemand anders daarover zo maar een andere mening vormen als ik de auto ooit doorverkoop. Ook de achterkant van de bestuurders- en de bijrijdersstoel heeft hetzelfde. Schoonmaken helpt niet. Krassen blijven zichtbaar. En het is niet te voorkomen ook. Als je af en toe mensen op de achterbank hebt, dan kun je er donder op zeggen, dat je schoenen de voorstoelen raken. Dat dit krast, zou eigenlijk niet moeten.
Ondanks bovenstaande puntjes ben ik nog steeds zeer tevreden over en trots op mijn aanschaf. Ik rijd met veel plezier en met bovengemiddeld comfort. Ik rijd hier nog een paar jaar mee door en dan ga ik eens kijken of Mercedes al wat meer is gevorderd op het gebied van EV's.
Wordt vervolgd.
KM-stand 145.142 / 2023.06.05 / Ervaringen na dik
- 145.142 km
KM-stand 145.142 / 2023.06.05 / Ervaringen na dik vijf jaar sturen:
De laatste review is inmiddels al weer van mei 2020. Dik drie jaar geleden dus. Gekocht in 2018. Nog steeds in bezit. Dus dan moet je wel tevreden zijn, toch?
Ik update hierbij mijn eerdere reviews. Alles wat ik eerder geschreven hebt, klopt nog steeds.
Comfort:
Bovengemiddeld. De auto is en blijft een feest om te sturen. Kortere of lange stukken, je stapt altijd ontspannen uit en nooit last van de rug of iets dergelijks. De auto is overzichtelijk en dat maakt inparkeren eenvoudig (ook al is de auto rondom voorzien van parkeersensoren).
Onderhoud:
Probleemloos qua onderhoud. Het is altijd ‘starten en lopen’. Nog nooit in de steek gelaten. Hij krijgt alleen de beurten zoals de boordcomputer dat aangeeft. Dat is eigenlijk één keer per jaar. Om en om een A- of een B-beurt (kleine of grote). De kosten hiervan zijn ook erg overzichtelijk en voelen niet 'bovenmatig' aan. Wel heb ik één keer een paar elektronische meldingen op het display gekregen (november 2021). De een na de ander en achter elkaar. Het betrof een paar meldingen: collision prevent system functioneert niet. Dimlicht rechts voor doet het niet. Idem linksvoor. Parkeerlicht linksvoor doet het niet. Bandenspanningssensor functioneert niet.
Maar als ik dan – met draaiende motor – buitenom de auto controleer of dat ook werkelijk zo is, dan werkt alles perfect. Toch ervoor naar een MB-garage gegaan. Ook zij constateerden geen problemen. Ze hebben een software-update gedaan. Daarna alles perfect.
Naast de reguliere beurtjes heeft de auto geen enkele extra kosten opgeleverd (los van de eerder gemelde software-update van € 197. Dat viel helaas buiten garantie).
Verbruik:
Inmiddels heb ik meer dan 100.000 gereden sinds mijn aankoop in mei 2018. Ik heb alle tellers op ‘0’ gezet bij aanschaf, zodat ik goed kon monitoren wat het verbruik sinds mijn aanschaf bedroeg. Over de eerste 100.000 is er volgens de boordcomputer 5,5 liter per 100 km diesel verstookt. Het viel me op, dat de teller - na 99.999 kilometer – zichzelf reset en weer op 0 zet (jammer). Nu, inmiddels weer 7.718 km verder, is het verbruik nog steeds een strakke 5,5 liter /100 kilometer (1 op 18). Ik vind dit nog steeds enigszins teleurstellend.
Kwaliteitsbeleving:
Nog steeds krijg ik het gevoel in een premium machine te stappen, ook al is de wagen inmiddels al 7 jaar jong. Alles doet waarvoor het is bedoeld. De ergonomie is top. Een paar dingetjes vind ik wel opvallend:
- De achterruitenwisser vind ik ‘lastig’ te bedienen. In veel auto’s is dat beter geregeld. Hier moet je een palletje aan de verlichtingshendel draaien. Dat kan echt handiger.
- De krassen op het kunststof in de bagageruimte, de achterkant van de voorstoelen en ook de portiervakken van de voorportieren blijven me lichtelijk irriteren. Je krijgt ze gewoon niet weggepoetst.
- De geluidsinstallatie blijft fantastisch zoals in eerdere reviews gemeld.
- De stilte in het interieur (bij warme motor!) is ook heerlijk.
- De combinatie diesel + automaat raad ik iedereen aan. Alhoewel EV’s tegenwoordig daar vast wel gelijkwaardig aan zijn geworden.
- De navigatie werkt nog steeds prima, maar ik vind het het niet meer waard om daar een update voor aan te schaffen. Inmiddels dus een telefoonhouder aangeschaft waarop Waze me prima en vaak beter de weg aanwijst.
Overall staan de ergernissen niet in verhouding tot de positieve aspecten van de wagen.
Wegligging:
Nog steeds prima. Geen gevoel van verslapte schokdempers. Wat me in positieve zin ook opvalt, is dat de auto gewoon altijd goed ‘spoort’. Nog niet eerder zijn de wielen uitgelijnd of gebalanceerd. En werkelijk altijd kun je op hogere of lagere snelheid de handen van het stuur halen en blijft deze zonder trillingen kaarsrecht sturen.
Verder is er niets veranderd aan de manier waarop ik tegen de wegligging aankijk sinds mijn vorige reviews.
Ik denk dat ik nog circa 1½ - 2 jaar met deze auto doorrijd. Dat wordt dan de auto die ik het langste heb gereden. Dat zegt ook wel iets over hoe tevreden ik erover ben. Ben me inmiddels wel wat aan het oriënteren op een volgende. Die wordt echter minimaal hybride (Lexus ES?). Misschien zelfs full electric. Maar voor een EV ben ik er dan qua budget nog niet helemaal uit, waar ik dan moet zijn voor een ‘normale’ prijs voor een premium merk(-beleving).
Suggesties? Ik sta er voor open.
Verkocht/ Laatste review
- 167.500 km
De auto is verkocht. Ik heb een nieuwe gekocht. Dik vijfenhalf jaar met deze machine gestuurd. Iedere kilometer was genieten.
Laatste wapenfeiten bij het afscheid van de Mercedes:
> gemiddeld verbruik was 5,5 liter per 100 kilometer.
> gemiddelde snelheid over de afgelopen vijfenhalf jaar was 55 kilometer per uur.
De auto is particulier verkocht.
De volgende auto is een BMW 330e Touring geworden.
De review daarvan volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate C 300 Aut. AMG Line Night, Burmester, Head-up
- 2015
- 187.461 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate C43 AMG 4MATIC Panodak Leer AMG uitlaat Burmeister Camera 19 INCH
- 2018
- 129.171 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 220 CDI Prestige Avantgarde Edition C
- 2014
- 323.001 km