Mercedes-Benz C 220 d Estate Ambition (2015) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 220 d Estate Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 116.000 km |
Betrouwbare reisgenoot
- 116.000 km
Uiterst tevreden over de Mercedes-Benz C220d Estate Avantgarde Ambition
Na 4 jaar komt het leasecontract aan zijn einde en kijk ik terug op een trouwe reisauto (in Mercedes-Benz termen een S205). Zo’n 75% zakelijk gereden op altijd 100 km of meer ritten. De rest privé door er vooral op vakantie mee te gaan. Regulier onderhoud is netjes uitgevoerd en tussendoor is de auto nooit terug geweest voor extra reparaties.
Deze auto volgde een S204 op en de S205 was best een groot verschil voor mij (hoewel ik ook erg tevreden was over de voorganger). De S205 voelde in het begin als veel meer auto, vooral ruimer en met een sterkere motor. Ik koos bewust voor een 220 diesel met 170 pk en handgeschakelde versnellingsbak, omdat er in 2015 nog 20% bijtelling voor gold door de lagere CO2 uitstoot. Een automaat had ik tot dan toe nooit gereden dus ik zou het verschil niet merken. De hogere cataloguswaarde en de 5% extra bijtelling over 48 maanden zou me meer dan € 6.000 extra gekost hebben. Daarvoor schakel ik liever.
Qua uitvoering af fabriek kwam er metallic lak, een panorama dak (must-have) en een elektrische achterklep bij. In de Ambiente uitvoering zat er al aangename led-verlichting op. Maar de mooiste accessoire vind ik de lederen bekleding (must-have) in de kleur Kristall Grau die achteraf werd ingebouwd door Cools in Eindhoven. Vakmensen, uitstekende kwaliteit leer en geen bijtelling.
Voor wat betreft rijeigenschappen heb ik me altijd prettig en zeker gevoeld in deze auto. Dit werd versterkt na de eerste zomer-winter bandenwissel toen de fitter scheve slijtage opmerkte. Een afspraak voor uitlijnen was zo gemaakt en sindsdien reed het allemaal nog strakker voor mijn rijstijl. De kracht van de motor is altijd meer dan genoeg geweest in het drukke Nederlandse en vakantieverkeer.
Vooral op de terugreis van vakanties moest de auto er qua gewicht echt aan trekken. Gezin met 2 opgroeiende kinderen, dakkoffer en veel boodschappen mee naar huis. Achteroverhellen was toch wel zichtbaar, maar nooit heb ik er met rijden iets anders aan gevoeld dan het wat door veren op drempels dichter bij huis. De combinatie van gewicht en motor is helemaal goed. En altijd nog fit thuisgekomen na zulke ritten.
De auto zal na 120.000 km nu verkocht worden door de leasemaatschappij en ik weet zeker dat de koper van deze auto er nog erg veel plezier aan zal hebben. Rammeltjes, kraakjes en piepjes zijn er bijna niet afgezien van het geluid dat je in een stationcar nu eenmaal wat meer hebt.
Mindere ervaring heb ik met het standaard Garmin navigatieprogramma. Het loopt eigenlijk altijd achter en het is niet snel. Updaten is te duur. Dit is nu echt achterhaald met Apple CarPlay of andere systemen. Ook vind ik bij deze premium auto een pianolak afwerking van het middenconsole goedkoop. Na een paar dagen zitten er al lichte stofkrasjes op. Maar voor de rest is het ene prima auto die er ook goed uitziet, vind ik.
De opvolger staat al klaar en dat is ook weer een bewuste keuze: een Mercedes-Benz E200d in het kader van nog comfortabeler rijden, bredere uitrusting in het interieur en relatief groen blijven rijden met een grote reikwijdte op een gevulde tank. Bovendien is het verschil in bijtelling met opnieuw een S205 zodanig dat ik voor het extra graag in een groter model rijd. Een hoge topsnelheid of rapper van 0-100 km/h boeit me niet, omdat ik gemerkt heb dat ik dat maar een paar keer per jaar gebruik.
De S205 was een aangename auto die ik onder dezelfde omstandigheden weer zou kiezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren