Mercedes-Benz C 220 BlueTEC Estate Ambition (2014)

autoreview

Mercedes-Benz C 220 BlueTEC Estate Ambition (2014)

Signalement

UitvoeringC 220 BlueTEC Estate Ambition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst11.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Maakt de nieuwe C klasse zijn premium naam waar?

  • 500 km

Je kunt veel van de nieuwe Mercedes zeggen, maar niet dat hij goedkoop is. Wat staat er tegenover dat bedrag? Als je kijkt naar binnenruimte, dan moet hij zijn meerdere erkennen in Passaat, 508 of Mondeo. Als het puur om (sportieve) rij-eigenschappen gaat dan heeft een BMW 3 betere kaarten, en zo kan je heel veel criteria aangeven waar de Mercedes in andere merken zijn meerdere moet erkennen.
Mercedes zelf zegt een comfortabele auto te willen maken, dus dat moet het belangrijkste criteria zijn, maar ook kwaliteit speelt een grote rol. Eigenlijk mag je concluderen dat hij, gezien zijn prijs, zo goed als overal bij de top moet horen, zonder daar perse het beste in te moeten zijn, met uitzondering van comfort dan, daar moet hij wel boven de concurrentie uitsteken.

Ik heb deze Mercedes ‘blind’ besteld, geen proefrit gemaakt. De baas heeft de keuze beperkt tot Ford, Renault, BMW, VW, Audi en Mercedes. En dan lang niet alle modellen. Puur op uiterlijk heb ik voor de Mercedes gekozen. De nieuwe neus vind ik prachtig. Ik weet het, er zijn genoeg mensen die bij de ster op de motorkap zweren, maar met mijn zwembandje en grijze kop hoef ik niemand meer te overtuigen dat ik een oude lul ben, dus ik ben gewoon voor uiterlijk gaan.
Op de automatische bak na (bijtelling) heb ik gekozen voor zo goed als alle comfort en veiligheid verhogende opties. Geen standverwarming, ik geloof dat dat de enige optie is die ik overgeslagen heb. En connected drive, ook die is er niet ingekomen.

De eerste kennismaking:
-Ruimte-
Ik kom uit de 508SW, qua ruimte is dat een slagschip. De laadruimte kreeg ik bij de 508 alleen vol bij vakanties, dat zal hier hetzelfde zijn. Wel is de bagageruimte van de Mercedes wat beter uitgedacht, het scherm gaat mee omhoog, en alles is net wat handiger en mooier afgewerkt.
Voorin is de Mercedes ruim genoeg. Ik heb met mijn 1,92m alle ruimte om een comfortabele positie te kiezen. Voldoende bergruimte, en praktisch ingedeeld. Ik kan prima achter mezelf gaan zitten, dus ook dat is gewoon goed.
De Mercedes is wel een 4 persoons auto. Bij de meeste auto's is de middelste plaats op de achterbank al de te vermijden plaats, maar met de aandrijftunnel is het enige dat doet denken aan een zitplaats de gordel die gemonteerd is. Dat had Mercedes wel na kunnen laten, alleen de allerkleinsten zouden er passen, maar ja, die moeten in een kinderstoel, en daar is dat plekje dan weer te smal voor. Nu moet ik eerlijk bekennen, van de afgelopen 1 miljoen kilometers in mijn auto’s haal ik nog geen 1000 km achterbank, laat staan in het midden. De ervaringen komen van mijn zoon, hij heeft het spits afgebeten op de middenpositie en erg vrolijk werd hij er niet van.

-Overzicht-
Overzicht is voor mij een belangrijk punt, met 1,92 hangen veel achteruitkijkspiegels in het midden van de voorruit. Zeker als je de stoel wat hoger hebt staan, wat voor de beenruimte wel plezierig is. Omdat ook mijn vrouw regelmatig gebruik maakt van de auto heb ik een geheugenfunctie in de stoelverstelling erbij gekozen. Kortom, 1 keer alles instellen, en daarna ga ik zitten en met 1 druk op de knop staan stoel en spiegels goed. Inclusief de achteruitrijstand van de rechterspiegel. Dat was vroeger veel werk, en dus waren veel instellingen een compromis. Plusje voor de Benz.
De stoelen zitten prima en zeker met de dodehoek waarschuwing en lane warning heb ik een veilig gevoel. Prima voor elkaar Mercedes. Het totale overzicht is goed, ook het overzicht op het instrumentenpaneel is prima voor elkaar. En die achteruitkijkspiegel, die hangt nu eens niet in beeld.

-Schakelen-
Zoals al vermeld, de keuze voor een handgeschakelde versie kent een fiscale motivatie. Eigenlijk had ik liever een automaat gehad, maar ja. De achteruit (door een dood punt heen opzij trekken voor je hem in zijn achteruit kunt zetten) vind ik weer jammer. Daar zijn vriendelijker oplossingen voor. De auto heeft ruim voldoende vermogen om lekker lui te schakelen.
Omdat mijn vorige auto (Peugeot) een semi automaat was, vergeet ik nu nog wel eens te schakelen. Onverwacht weg rijden in zijn drie lukt ook hier niet, wel briljant is dat het start stop systeem gewoon de motor weer start. Een auto die mijn fouten herstelt, hij gaat het nog druk krijgen.

-Elektronica-
De navigatie is een verademing na Peugeot. Alleen de stem… teveel computer (dus af en toe een vreemde uitspraak) en de meldingen haperen nog wel eens. Alsof de navigatie een beetje stottert.
Er zijn diverse alternatieven voor de bediening van radio, navigatie etc. Je kunt dus zelf kiezen wat je het makkelijkst vindt werken. Ook hier is te zien dat Mercedes goed nagedacht heeft.
Een minnetje voor de cruisecontrol. Het werkt prima, maar waarom rechts geen hendel, en twee links? (ja, das voor de automaat, maar handig vind ik het niet, ik heb al een paar maal mijn richting aangegeven toen ik de cruiscontrol in wilde stellen)
Een ander minnetje voor de touchpad. Het werkt goed, maar als je je arm op de steun hebt dan glijd je nog wel eens over de touchpad heen, met onbedoelde gevolgen op het scherm.

-Agility control- Hier was ik erg benieuwd naar, de airmatic vering wat stugger of soepeler, ja, daar kan ik me wat bij voorstellen. Maar zonder automaat is de keuze van het schakelmoment toch echt bestuurder afhankelijk, daar veranderd de elektronica niets aan. Maar ook de gevoeligheid op het gas blijkt te worden ingesteld. De komende maanden ga dit ik verder uit proberen. Hier kom ik nog op terug. Net als op zaken als radio, rijcomfort etc.

Voorlopige conclusie, het is een mooie auto en hij heeft een luxe uitstraling. Het zou best kunnen dat Mercedes echt zijn prijskaartje gaat waarmaken.
De afwerking staat op een hoog niveau. Er zijn nog wat kleine kanttekeningen te maken, maar over het algemeen ben ik tot nu toe dik tevreden.

De eerste kilometers

  • 1.800 km

Na bijna 2000 km is het nog veel te vroeg voor een eindconclusie, maar wel begint mijn beeld steeds completer te worden.
Kijk ik naar de wegligging dan zijn mijn eerste indrukken dat hij bijna het niveau van mijn oude Volvo V50 haalt. In vergelijk met de vorige Peugeot is dit toch een wereld beter.
De Mercedes is niet zo stil als de Peugeot, zeker tijdens het optrekken hoor je de motor. Qua prestaties zijn de auto's niet vergelijkbaar, waar de Peugeot goed mee kwam met het verkeer, rijdt de Mercedes veel verder vooraan. Daar staat dan ook een wat hoger verbruik tegenover. Niet veel hoger, maar waar ik in de 508 5,4 L/100Km haalde is dat voor de Benz 5,6.
Positieve punten voor de Benz voor de automatische ruitenwisser. Eindelijk eentje die gewoon werkt, en weer op tijd stopt ook.
Voice bediening voor navigatie werkt goed. Het kaart materiaal lijkt behoorlijk bij de tijd te zijn. Dat was bij de Peugeot wel anders, daar begon je al met zwaar verouderd materiaal.
Nog een plusje, ontwaseming van de voorruit. Nog nooit zo snel gezien. De hele klimaatregeling, inclusief ventilatie werkt uitstekend, geen koude of warme föhn op gezichtshoogte door de auto. Het kan dus wel goed.
De versnellingsbak is nog niet mijn vriend, ik blijf vechten met de achteruit. Hij schakelt ook wat hakerig. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik daar weinig problemen mee heb, maar mijn vrouw blijft ruzie maken met de bak.

Nu nog een trip door Duitsland maken, ik ben erg benieuwd hoe de auto reageert boven de 180kmh. Wordt vervolgd.

Mijn auto

  • 4.200 km

Na een dikke 4.000 km beginnen we aan elkaar te wennen. Het begint als 'mijn auto' te voelen in plaats van 'die nieuwe'.
De waardering voor de C220 groeit ook, ik begin de bedieningselementen blindelings te vinden, en krijg ook steeds meer waardering voor het feit dat de auto eigenlijk alles goed doet. Simpele zaken als de regensensor, waar ik met vorige autos altijd ruzie mee had, staat nu eigenlijk altijd aan. Werkt gewoon. De light assist is ook zo iets. Je zet hem aan en vergeet hem.

De laatste tijd ben ik ook wat aan het spelen geweest met de verschillende karakter modes. Sport en Sport+ snap ik. De auto wordt wat directer. Hij reageert sneller op het gas, wat strakker geveerd. Het wordt geen sportauto, maar dat hoeft ook niet. Leuk op een bochtige weg, maar hij zal bij mij toch 90% op comfort staan.

Maakt de Mercedes zijn comfort claim waar? Ja, beslist, niet alleen rijd hij comfortabel, hij is ook heel voorspelbaar en degelijk. Maar zeker zo belangrijk is de lach die de auto op mijn gezicht tovert als ik hem op de parkeerplaats zie staan.

Eindelijk autobahn

  • 11.000 km

Het heeft even geduurd, maar ook de eerste autobahn kilometers zitten erop.
Ik was absoluut tevreden over de Benz, en dat is alleen maar gegroeid. Met 220km/h is rijden in de Benz vergelijkbaar met 160km/h in mijn oude Peugeot 508SW. Hij ligt als een blok, geen rammeltje, geen huppeltje. Je hebt continu het gevoel dat je alles volledig onder controle hebt. Zelfs een onnadenkende inhaalmanoeuvre van een argeloze landgenoot deed daar niet aan af. Alhoewel er erg hard op de rem gestampt werd bleef de auto keurig rechtuit gaan.
Waarschijnlijk rijd ik nooit meer zo hard, maar het feit dat het kan zegt wat over de kwaliteit.

Nog wat te mopperen? Ja natuurlijk, ik ben hollander per slot van rekening. Zeker bij het starten van een route over lange afstanden is de navigatie traag. Dat moet beter kunnen Mercedes, loop eens bij wat concurrenten langs en vergelijk.

Ondanks de punten van kritiek ben ik zeer tevreden met deze auto. Het moet raar lopen als de volgende geen Benz is.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.