Mercedes-Benz C 200 Estate Prestige (2015) #2

autoreview

Mercedes-Benz C 200 Estate Prestige (2015)
Mercedes-Benz C 200 Estate Prestige (2015)Mercedes-Benz C 200 Estate Prestige (2015)Mercedes-Benz C 200 Estate Prestige (2015)Mercedes-Benz C 200 Estate Prestige (2015)Mercedes-Benz C 200 Estate Prestige (2015)Mercedes-Benz C 200 Estate Prestige (2015)Mercedes-Benz C 200 Estate Prestige (2015)Mercedes-Benz C 200 Estate Prestige (2015)

Signalement

UitvoeringC 200 Estate Prestige
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf64.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Mercedes

  • 64.016 km

Het voelt nog een beetje als een cultuurschok, maar na 22 Jaar trouw Alfa Romeo (145,156,147 en 159) te hebben gereden, ben ik zomaar overgestapt naar een ander merk. Alhoewel het ook niet geheel uit de lucht kwam vallen. Ik had al eerder naar de W204 (vorige generatie C) gekeken, mede ook vanwege de lage leaseprijs en je best binnen budget een heel behoolijke auto kon configureren.

Omdat ik tegenwoordig wat minder kilometers maak, komt benzine weer duidelijk in zicht. Eis blijft net zoals de vorige auto een automaat en stoelen met lendensteun verstelling en een kantelbare zitting. Vooral de zitpositie is heel belangrijk. En een station ivm de ruimte voor zeil, wind-surf en kampeer artikelen.

Als eerste hebben we natuurlijk naar de nieuwe Giulia gekeken, wat jammer dat er nog steeds geen station is. Het is een heerlijk rijdende auto, de ZF bak schaket subliem en de motor is gretig. Een beetje weer het 156 gevoel, maar dan kwalitatief op een veel hoger plan. De standaard stoelen van de Giulia bevielen ons echter niet zo, alhoewel de nieuwe stoelen (sinds 2017) uit het Veloce pakket prima zijn. De Stelvio is voor een SUV fraai, maar voor ons veel te groot.

Logische stap zou dan de 3 serie zijn, maar de BMW viel een klein beetje tegen. We vonden de zitpositie, weggedrag en de aandrijflijn van de 320i geweldig. Maar het uiterlijk vonden we erg behouden, zelfs op punten ouderwets zoals de achterkant maar ook de hoekige instap achter. En dan die rare mechanische stoelverstelling. Ook het interieur vonden we maar net aan. voor zoveel geld. Een beetje te veel evolutie van BMW in plaats van grote stappen. Maar misschien ook wel te veel verwachtingen van mijn kant.

De volgende kanidaat was de Mercedes CLA shooting brake, qua grootte voor ons ruim voldoende. Fijne auto om te rijden, maar een C klasse is gebruikt niet heel veel duurder en biedt wel beduidend meer rijplezier. En veel aangeboden gebruikte CLA's hebben een handmatige airco ipv de optionele climate control (380 Euro extra).

Dan de GLA, omdat mijn vrouw dit een leuk model vond. Ik was heeeeel sceptisch over zo'n hoog ding, maar na een paar kilometer was dat over. Best een leuk sturende en comfortabele auto. zoals verwacht wel wat overhellen op rotonde's, maar niet zo erg als ik verwacht had .Het is meer een praktische A klasse dan een SUV. Bij de benzine versies is een 200 (156pk) wel het minimum.

Verder hebben we nog de Renault Talisman bekeken en de Mazda 6. Maar daar kon ik persoonlijk niet de juiste zitpositie in vinden. De audi A4 heeft een heel irritante automaat die de toeren graag heel laag wil houden. Niet dat het helpt, want op ons standaard ritje verbruikte we ruim 1,5 liter per 100km meer dan met de Giulia en de C.

En dan de C klasse. Begonnen met de 180, wat toch een heel behoorlijke basis motor is. De automaat met koppelomvormer is voor file rijden net wat fijner dan de dubbele koppeling uit de GLA/CLA. In- en exterieur zijn tov de W204 een enorme vooruitgang en nog steeds de benchmark in dit segment. Over alles lijkt nagedacht en alles voelt ook alsof het voor heel veel kilometers gemaakt is. Zitpositie is perfect, vermist je een versie met zitcomfot pakket hebt.

Ook nog een C200 gereden dat is een 2.0L ipv 1.6L van de C180 maar dan met 184pk/300Nm koppel. Je merkt dat dit blok soepeler is en wat minder snel buiten adem is bij het inhalen. Op beide proefritten een gelijk verbruik gehaald van 7.0L/100km, dus voor het verbruik hoef je de C200 niet te laten staan.

Ook nog even de 220 diesel gereden. Deze is wat knorrig, maar wel super soepel. Verbruik was 6,1L/100km en daarmee in Nederland alleen aantrekkelijk voor veelrijders. Je betaald ruim 110 Euro per maand meer aan vaste lasten (MBR en verzekering) en met dit verbruik ligt het omslagpunt rond 30.000km per jaar.

Toen begon de zoektoch van bija een jaar:
We hebben via Rogam geprobeert een Yucon auto te vinden.
We hebben in Duitsland gekeken bij een aantal dealers, om via VDS in Benthuizen deze te laten importeren.
En natuurlijk gaspedaal en autoscout afgestruint.

Na heel lang gezocht te hebben (wilde eigenlijk een blauwe) vonden we deze bij Biemond en van Wijk in Aalsmeer. Omdat we al eerder naast een auto gegrepen hadden, ben ik vrijwel direct toen ie online stond gaan kijken. De prijs was gezien de km stand en de leeftijd heel netjes en we kregen ook een hele nette inruil voor de Alfa. Netjes rond de indicatie van de ANWB. Terwijl een andere MB dealer schaamteloos 2500 Euro minder bood bij inruil met een veel duurdere auto. De volgende dag een proefrit geboekt en gelijk de deal gesloten. Ik kan niet anders zeggen dat ik keurig geholpen ben, zeer nette aflevering en prettige afhandeling van koop.

Het is een C200 Automaat met Prestige pakket met o.a.
- led verlichting
- zitcomfort pakket
- klasse 3 alarm
- grijs lederen interieur
- garmin navigatie
- stoelverwarming
- Auto park en parkeersensoren
- Cruiscontrol met radar
avant garde exterieur
AMG interieur met leer
easy pack achterklep
wegklapbare trekhaak
panaroma dak
palladium zilver kleur

Vrijdag wordt de Alfa ingeruild en gaat het nieuwe rijden beginnen.

Eerste rijervaringen

  • 66.000 km

Ik heb de auto nu een maand en er een kleine 1700 km mee gereden. Tijd voor de eerste ervaringen. Het vergelijk met de Alfa 159 is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Het basis ontwerp van de 159 is uit 2005 en vergeleken met de C klasse zit daar 10 jaar tussen. Toch zal ik het zo nu en dan doen.

Ruimte
De C klasse is een kleine 4cm langer, maar in het interieur lijkt wel veel meer ruimte te zitten. Overal lekker ruime opbergvakken, in de deuren, onder de armsteun, onder de kofferbak bodem. Het enige wat ik mis uit de 159 zijn de opberg luikjes in de kofferbak. handig voor wat versnaperingen. En ik mis de opbergvakken in de rugleuning, wat bij de C klasse een (betaalde) optie in het opbergpakket blijkt te zijn. Verder is er vooral achterin veel meer beenruimte, behalve voor de derde plaats op de achterbank. Door de achterwielaandrijving en de bijbehorende tunnel is de ruimte voor de voeten op de middelste zitplaats beperkt.

Ergonomie
Het grappige is dat Duitse auto’s altijd geroemd worden om hun ergonomie, maar zo heel veel beter dan de 159 is het niet. Net zoals bij de 159 is de bediening van de cruise control volledig aan het zicht onttrokken door het stuur. Bovendien zit er een indicator op, die brand als de auto op “snelheids limiet” staat in plaats van cruise control. De indicator is door de bestuurder tijdens het rijden niet te zien. Wat wel een hele verbetering is, is de plaats van het navigatie scherm. Er wordt veel over geklaagd (nageplaatste iPad), maar het is zoveel beter dan het laag geplaatste scherm van de 159. Je hoef nu nauwelijks je ogen van de weg af te wenden om de instructies op de navigatie te zien.
Verder hebben ze een goede combinatie gemaakt van fysieke knoppen voor de veelgebruikte functies en de minder gebruikte functies zitten in het menu. Prima !
De easy pack achterklep is een hele fijne optie met de automatische rollo. Net als de handige plaatsing van de knoppen om de achterbank om te klappen, zowel in de koffer ruimte als direct naast de stoel. De wegklapbare trekhaak (ongeveer 350 Euro duurder dan een thule/brink/westfalia achteraf monteren) lijkt een dure optie, maar is het wel dubbel en dwars waard.

Comfort en rijden
Zoals verwacht is deze auto uitermate comfortabel en kun je hier met gemak grote afstanden mee rijden. Daarbij is de auto ook uitermate stil, er is nauwelijks motorgeluid en alleen wat bandengeruis. De elektrische stuurbekrachtiging valt dan weer niet tegen, de hydraulische in de 159 was wel beter, maar in de sportstand komt het dicht in de buurt. De aandrijflijn is goed, de bak wel soms wat twijfelachtig, maar met de flippers kun je corrigeren en de reactie tijd is gewoon prima.
Er zit een fors verschil in de diverse dynamic select standen, vooral in Sport en Sport+ wordt de aandrijflijn en gasresponse veel directer. Wel blijft de bak dan wel wat lang in de hogere toeren hangen. Mijn compromis is voorlopig de individuele stand met bak/motor op comfort en stuur op sport.
Ook goed om te zien is dat de regensensor bij MB wel werkt zoals je verwacht. Dat was op de 159 wel anders. Ook handig dat deze aan het panorama dak gekoppeld is. Dus bij regen gaat deze dicht. De zitpositie, verstelbaarheid van het stuur en de stoel is groot en een goede zitpositie is altijd wel te vinden.

Verbruik
Vooralsnog was ik uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 7,7L/100km. Maar ik zit daar nu al onder met een gemiddeld verbruik van 7,1L/100km. En tijdens de vakantie heb ik op een rit Hulshorst/Harderwijk/Enkhuizen een verbruik van 5,8L/100 gehaald. Dat is toch wel het resultaat van een moderne aandrijflijn icm met het lage gewicht. Met de Alfa (diesel) deed ik gemiddeld 8.3L/100km, dus deze benzine is zuiniger.

Entertainment/Navigatie
Over de Garmin is heel veel geschreven, ik heb er nu een 16Gb kaartje met kaarten V5.2 en software V6.0 in zitten. De kaarten lopen wel wat achter, maar vooralsnog heb ik geen grote problemen met de Garmin. Wel wil hij zo nu en dan op de route, zonder reden, ineens gaan herbereken. Maar verder geen crashes, voice command gebruiken we veel, de touch pad nauwelijks. Ik heb een nieuwe SD kaart V7 klaar liggen, die ik op een tactisch moment ga inzetten, zo rond de release van de nieuwe kaarten.

De radio/media/carkit is op zich prima, maar voor het geld had ik ook wat betere speakers verwacht. Er zitten een paar simpele 10cm speakers in de deur (geen tweeters) en een kleine sub bij het voetenend van de bijrijder. De deurspeakers zijn ook wat schel, dus daar gaat wel wat aan veranderen.

Opties
Er zijn een aantal dingen waar ik heel blij mee ben.
1 De stoelverwarming, als je lederen bekleding neemt, altijd doen. Want met vorst wordt het leer echt koud.
2 Zitcomfort pakket icm AMG interieur.
, het zitcomfort van deze stoelen is beter dan de standaard stoelen.
3 De adaptieve cruisecontrol werkt echt super, juist in het drukke Nederland
4 wegklapbare trekhaak
5 De Mercedes Me app werkt prima, alleen het vooraf doorgeven van de route aan de navigatie werkt niet. Wellicht alleen met de Command.
6 De automatische inparkeer functie heb ik al vaker gebruikt dan ik zelf had verwacht, je wordt er ook erg lui van.

Het panoramadak is leuk en geeft wat meer licht. Maar is geen goedkope optie.
Het Led intelligent Light systeem met de grootlicht assistent plus kom ik nog op terug, tot zover alleen in de schemer gereden. Maar het schijnt erg goed te werken. De lichtopbrengst was bij de 159 uberhaupt een zwak punt, Xenon was daar eigenlijk een verplichte optie.

Als met al ben ik tot nu toe uitermate tevreden met de C klasse. Hij betrekt je wat minder bij het rijden dan de 159, maar daar krijg je dan ook wel weer veel voor terug. Het comfort, de veiligheid, de uitrusting en de ruimte zijn subliem. Ik ben blij dat ik eens een hele andere keuze heb gemaakt.
Wordt vervolgt….

Over op zomerbanden

  • 70.700 km

Inmiddels heb ik het nodige gedaan aan de auto,

Allereerst heb ik de standaard speakerset in de voordeur vervangen voor een Focal ES-100K set. Dit scheelt behoorlijk ten opzichte van de standaard speaker, die MB nog geen paar euro gekost moet hebben. Ook de wijze van montage in het deurpaneel was echt zeer matig, ik heb er wat tijd aan besteed om het geheel geluidsdicht te maken. Ik heb zelden zo'n matige af fabriek set in de auto gehad, alle alfa's hadden af fabriek een 16cm composet (woofer en tweeter) en klonken in de basis gewoon beter.

De standaard 17" velgenset van het avant-garde pakket heb ik als winterbanden set in gebruik en ik heb een set GMP Dedicated 18" Stellar velgen aangeschaft met de nieuwe Pirelli Pzero 225-45-R18 95Y banden. Ze lijken op de Mercedes AMG velgen, maar die zijn alleen maar als 19" en breedte set leverbaar. Ik vind 19" te oncomfortabel en de breedte set zorgt ook nog eens voor extra brandstof verbruikt, naast de extra kosten van de (dure) achterbanden. Daarom de de keuze voor deze GMP set in 18".

Ik kreeg ook een brief voor een terugroep actie ivm het plaatsten van een extra zekering in het startcircuit, daar moet ik een afspraak voor gaan maken.

In Februari hebben we de auto eens lekker uitgelaten op weg naar de wintersport. Erg veel profijt ook gehad van de winterbanden, want dat heb je echt wel nodig. Sommige mensen nemen het risico op zomerbanden, maar er was soms zoveel sneeuw dat ik menig auto heb mogen duwen de parkeerplaats af. Met als toppunt een Nederlander op zomerbanden (nog geen 1,5 mm profiel) met zn caravan die stil was komen te staan op een helling.

Het verbruik blijft met verbazen, we hebben gemiddeld 6,1L/100km weten te halen op de rit van de wintersport en we hebben niet extreem truttig gedaan. Dit haalde ik met de vorige diesel echt niet. Wat wel opvalt is dat het gemiddelde verbruik van de Alfa 159 maar 1,5% afweek van de fabrieksopgave. De Mercedes zit er dik 35% naast, dus kennelijk was men vroeger toch eerlijker. Ook het verbruik in de boordcomputer wijkt wat af, gemiddeld 7,3L/10km tegen wat de pomp zegt 7,6L/100km.

De rit was zoals verwacht super ontspannen, de rust in de auto is weldadig en de stoelverwarming is bijzonder krachtig, erg prettig met -15 graden. Het onderstel is erg goed afgestemd, comfortabel daar waar nodig, maar zeker ook niet bang voor hoge bochtensnelheden.

Ik heb ook voor de Garmin navigatie inmiddels het nieuwe (32Gb) SD kaartje in gebruik genomen. Deze gelijk via de donwloadmanager bijgewerkt naar software versie 9 en kaarten versie 10. De snelheid tussen software versie 6 en versie 10 is ongeveer 20% toegenomen en de nieuwe kaarten bevatten belangrijke toevoegingen.

Twee jaar in bezit

  • 89.000 km

Inmiddels is de C klasse zo’n twee jaar in ons bezit en we blijven algemeen over de auto zeer tevreden. De auto is zeer comfortabel en een hele fijne reisgenoot om vele kilometers mee te maken. Ook ben ik blij dat ik voor de 200 motor heb gekozen, de combinatie met de vouwwagen wordt met gemak getrokken.

Valt er dan helemaal niks te zeuren, jawel. Inmiddels heb ik een set nieuwe draagarmen links, een nox sensor en een nieuwe geleiderail voor de elektrische rollo. Wat mij betreft 3x teveel naar de garage voor een auto van deze leeftijd met deze km stand.

Gelukkig vond de dealer en MB Nederland dat ook en alles is netjes onder garantie kosten loos opgelost. En dat is dan wel weer een groot voordeel, want alfa/fiat had nog nooit van het woord coulance en klantenbinding gehoord.

Volgende actie gaat in het najaar komen, de vredestein winterbanden zijn nu echt aan vervanging toe na 35.000 km. Mogelijk dat ik ga voor de nieuwe vredestein wintrac pro, die erg goed uit de test kwam.

6 jaar en 135,000 kilometer verder

  • 135.000 km

Maar weer eens een update, de auto staat inmiddels op 135.000km en ik heb hem ruim 6 jaar in bezit.

Na een paar tegenvallers in het 2e jaar (draagarm, NOX sensor) blijkt de Mercedes verder een betrouwbare reisgenoot. Naast wat reguliere slijtage onderdelen als banden en remmen is er verder weinig aan de hand.

Bij 110,000 km zijn de schijven en blokken achter vervangen. Ook zijn de winterbanden (die nog van de Alfa 159 kwamen) vervangen door een nieuwe set Vredestein Wintrack Pro. Voor zitten we nog op de originele schijven en blokken.

Ook waren de Pirelli P-Zero banden na bijna 40.000 km aan vervanging toe. Dit was een fijne en sportieve band maar ik wilde eens wat anders proberen. Dus is het de de MO variant van de Continental SC6 geworden. Dit is een mooie band met fijne sportieve eigenschappen, maar niet oncomfortabel. Wel lijkt het afrol geluid iets hoger. En ik verwacht er iets meer kilometers uit te halen, omdat de Pzero een vrij zachte band was.

Wat wel irritant is dat Juni 2024 de Live Traffic afloopt, maar er al jaren geen nieuwe SD kaart geleverd kan worden. De Garmin navigatie is al niet de fraaiste tov de concurrenten, maar als ze ook gaan stoppen met kaart updates ga ik er een ster af halen van de beoordeling.

De auto blijft ook voorlopig nog wel even, ik zou het nog even niet weten wat er dan voor in de plaats zou moeten komen. De nieuwe C is wel erg fraai, maar meer van het zelfde. De nieuwe GLC is ook fraai, maar zo lang ik geen rollator heb, blijf ik daar nog even weg. De GLA is ook leuk, maar dan wel de 220/250 en daar lees ik wel wat motorische problemen over.

Dus de komende jaren blijven we deze nog rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.